overige techniek

Gestart door bertus, 17-08-2004 21:09:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertus

Mijn 850 2,5 automaat uit 1993 met 175.000 km op de teller is nogal luidruchtig bij het opschakelen. Zeker wanneer de auto zwaarder wordt belast, zoals onlangs volbepakt en in de bergen dan hoor (en voel) je duidelijk klappen bij het ingaan van de volgende versnelling. Ook levert het in de drive-stand zetten van de automaat soms kraken op. Even gas terug wanneer je aan het toerental hoort dat de volgende versnelling wordt bereikt geeft mindert klappen, maar zo is de auto natuurlijk niet echt bedoeld. Voor alle duidelijkheid: mijn rijstijl is niet overdreven.
Ik heb wel eens wat gelezen over het spoelen van de automaat. De olie zou dan 'versleten' zijn. Is dat de enige mogelijke oorzaak van de door mij beschreven kwaal of is er nog meer denkbaar? Men zegt dat er aan een automaat doorgaans  weinig stuk gaat.
Bertus

reneetje

Ophangrubbers (v/h blok)  boven en onder eens controleren.
Kraken van het in de drive-stand zetten van de automaat verklaart dit niet, dat zou maar zo eens verholpen kunnen worden met een olie wissel van de bak. (zou ik maar als eerste doen, grote kans dat hiermee een boel problemen oopgelost zijn.)


Sucses

Rene ;)

konniekip

klappen bij het naar de volgende versnelling gaan is op zekere hoogte normaal. Zeker bij stevig accelereren zoals bij de snelweg op kan je dit niet voorkomen.

Rudi

Citaat van: konniekip op 17-08-2004 22:56:03
klappen bij het naar de volgende versnelling gaan is op zekere hoogte normaal. Zeker bij stevig accelereren zoals bij de snelweg op kan je dit niet voorkomen.

Bij mijn auto is dit niet normaal gelukkig...
Dr.Go-Fast...

Entuscan

Indd de automaat schakelt bijzonders snel en soepel. Gevoelsmatig is het schakelen weinig of niet te merken, zo mooi/snel/soepel gebeurt het bijna.

Ok je merkt wel als de wagen schakelt. En een kickdown merk je echt wel. Maar het opschakelen bij het doortrekken is veeel soepeler en sneller als manueel.

Indd, best eens de automaat olie spoelen (is altijd goed) en kijken naar de motorrubbers of het blok niet kantelt.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------