(AT) Automaatbak probleem in duitsland

Gestart door BrianTDI, 21-05-2012 11:39:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Jongens niet te bang allemaal.  Een 850 / x70 automaat kun je prima slepen als de motor kan draaien.  Wel met een beetje beleid natuurlijk allemaal maar er is 0,0 risico aan verbonden.  Zelfs nog gisteravond gedaan.  helemaal niets mis mee en laat je niet gek maken door horrorverhalen.  Als je dit met beleid doet is er totaal niets aan de hand.  En nee, niet proberen met 130 op sleep te gaan, dat gaat 'm niet worden ook niet met draaiende motor.

KIM

Wat Dirk zegt is ongetwijfeld waar. Ik volg echter liever het advies van elke autofabrikant over slepen van een AT op: slechts geringe afstand slepen en bij lage snelheid.
Theoretisch klopt jouw conclusie wel Elmarconi.

BrianTDI

Nu we het hier toch over hebben, een automaat is ook niet aan te duwen had ik begrepen hoe zit dat dan?
Nou is een gemiddelde volvo sowiezo niet aan te duwen natuurlijk  :laugh:

KIM

Even kort gezegd:
De koppelomvormer is een vloeistofkoppeling. Hierdoor is er geen vaste verbinding tusen de motor en de wielen. Een hangeschakelde versnellingsbak maakt gebruik van een vaste koppeling.

V70 classic

Citaat van: KIM op 26-05-2012 17:19:33
Even kort gezegd:
De koppelomvormer is een vloeistofkoppeling. Hierdoor is er geen vaste verbinding tusen de motor en de wielen. Een hangeschakelde versnellingsbak maakt gebruik van een vaste koppeling.

Dan zou het nog kunnen.
Want die koppeling werkt 2 kanten op.
Maar er is geen oliedruk.
En dan is die koppeling vaak leeg.
En de remplaten staan vrij.
Vroega hed je nog wel eens automaten waarbij een en ander in de versnelling ( veer belast) stond bij geen olie druk.
Dan konden de planetairen tov elkaar afrollen.
Kwamen ze wel eens buiten kijken  ;D

En omdat de primaire as die oliepomp aandrijft krijg je dus nooit de verbinding tussen motor en gedreven wielen.

Dit is ook de reden dat je een automaat kunt slepen zolang de motor draait.
Want dan draait die as met (smeer)oliepomp waardoor de secundaire as smering krijgt.

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

Daarom zei ik dus: even kort gezegd...
Een koppelomvormer is niet echt een vloeistofkoppeling; hij is namelijk ontworpen om 1 kant op goed te werken. Om dat hele proces te optimaliseren zit er ook nog een stator in. Dit maakt dat de koppelomvormer teveel veliezen heeft wanneer deze de ander kant opdraait. Zoveel verlies zorgt ervoor dat het je niet gaat lukken om de auto aan te slepen.

Dat de koppeling leeg staat is niet waar; waarom krijg je anders bij aftappen niet alle olie uit de bak? Juist. Er zit nog olie in de koppelomvormer.
Wel wordt tijdens rijden de vullingsgraad geregeld om de krachtoverdracht te vergroten.

Voor wat betreft de koppelingen en rembanden heb je gelijk; je zult tocht eerst druk moeten hebben om de planetaire stelsels gekoppeld te krijgen.

UserID6342

Euh heren..... De AWbakken zoals gebruikt in onze auto's hebben geen rembanden meer hoor.  De 760 heeft die nog wel ;D

KIM

Sjongejonge, het lijkt wel of ik met de ene uitleg de volgende opmerking voer geef. Rembanden was heel algemeen bedoeld.
Moderne bakken maken daar (en dus ook onze AW) geen gebruik meer van.

UserID6342

Ik weet het Kornelis, het is heet ;D ;D ;D

KIM

Ach, ik heb er wel vaker last van. Het is vrijwel onmogelijk om volledig te zijn.

Het is hier trouwens heel lekker nu Dirk: lekker wit wijntje op mijn eigen terras.

UserID6342

Lekker joh, voor mij te heet want ik mag niet te lang in de zon zitten.  Zit nu dus op de bank met een welverdiend biertje en de laptop op schoot en een bakje chips er naast.

henry classic v70

Citaat van: Dirk342 op 26-05-2012 19:49:49
Lekker joh, voor mij te heet want ik mag niet te lang in de zon zitten.  Zit nu dus op de bank met een welverdiend biertje en de laptop op schoot en een bakje chips er naast.

.....en dat allemaal al om 19:49 uur Dixx?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 26-05-2012 19:49:49
Lekker joh, voor mij te heet want ik mag niet te lang in de zon zitten.  Zit nu dus op de bank met een welverdiend biertje en de laptop op schoot en een bakje chips er naast.


Hehehe, die koude gele rakkers stromen nu ook de 1 na de ander mijn keelgat in ;D

UserID6342

Citaat van: henry classic v70 op 26-05-2012 20:37:47
Citaat van: Dirk342 op 26-05-2012 19:49:49
Lekker joh, voor mij te heet want ik mag niet te lang in de zon zitten.  Zit nu dus op de bank met een welverdiend biertje en de laptop op schoot en een bakje chips er naast.

.....en dat allemaal al om 19:49 uur Dixx?

Dat was de eerste en meteen laatste voor me, er zijn nog mensen over de vloer geweest ;D.  Moest de winst nog pakken voor vandaag, hahaha

BrianTDI

Zo de auto is in ieder geval weer in Nederland en staat bij een volvo specialist hier in utrecht, nu maar hopen dat het goed te maken is