J3r03n's V70 Nautic Blue

Gestart door j3r03n, 22-05-2012 15:22:58

Vorige topic - Volgende topic

j3r03n

Ik ga toch ook maar een blogje starten, even kijken of dat me ligt :)

In maart 2011 hebben we deze V70 gekocht bij een kilometerstand van 171.500 km. Wij zijn de derde eigenaar en het onderhoud is altijd door de dealer gedaan.
De V70 was een waardige opvolger van de V40 die we zo'n 3 jaar hebben gereden en toen echt helemaal op was (lekke koppakking, verbrande kleppen etc.)

Het heeft nog best even geduurd voor we de knoop hebben doorgehakt. Ik wist al ongeveer wat het zou gaan worden :angel: maar dat moest nog wel even economisch en mileutechnisch worden onderbouwd en door het bestuur worden goedgekeurd ;D. Een Volvo is natuurlijk ook bijzonder veilig, comfortabel en ruim en dan met name de V70 :-*.

Aldus geschiedde en zo werd er een mooie donker blauwe 2.5 10 klepper door ons geadopteerd, incl. zomerbanden op Perfo's en winterbanden op staal.
Een paar maanden later in mei hebben we een Vialle LPI systeem laten inbouwen bij Mesman. Dat was ineens wel heel leuk tanken, zeker met de vakantie voor de deur.

Het onderhoud wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Ik vind het leuk en leerzaam om te sleutelen (tot zover dan ;D) en het bespaart ook nog eens serieus euro's, wat wil een mens nog meer.

Het volgende heb ik gedaan sinds aankoop:
-Achterklep sluit slecht:
Weinig aan af te stellen dat enig effect heeft; rubbertje verwijderd in slotvanger.
-Powerchair gaat niet altijd goed naar voren en voorkeuze-functie werkt niet meer:
Voorkeuze knoppen gangbaar gemaakt; stoel gaat nog steeds lastig naar voren, nu met voorkeuze knoppen van minder belang.
-Cruisecontrollampje deffect:
Niet aanwezig op dit model.
-Lampje spiegel zonneklep bestuurder defect:
Contact gangbaar gemaakt.
-Deurlampjes rood voorzijde R + L defect/gescheurd:
Nieuwe lamp-units en lampjes.
-Strips achterklep onder het raam verroest, bovenzijde ontbreekt:
Strip onderzijde verwijderd; strips hebben weinig functie dus ik laat beide strips voortaan weg.
-SRS lampje brandt:
Proberen uit te lezen en te resetten met diverse software, resetten lukt niet. Plaatselijke Volvo dealer verhelpt de storing kosteloos.
-Lampje asbak achterin kapot:
Slecht contact verholpen en nieuwe lamp.
-Handgreep binnenzijde achterklep gescheurd:
Gelijmd met twee-componenten epoxy icm weefsel.
-Achterruitenwisser blijft hangen halverwege en beweegt niet meer:
Gangbaar gemaakt.
-Irritante trilling in dashboard:
Dashboard gedemonteerd en niets kunnen vinden; uiteindelijk verholpen door er op de gok her en der WD40 in te spuiten.
-Steenslag en andere (roest)plekjes en krasjes:
Allemaal kleine plekjes; voorlopig behandeld met Fertan; op later tijdstip bijwerken.
-Carterventilatie:
Gecheckt door Mesman; schoonmaken niet nodig.
-Olie+filter ververst.
-Bougies Volvo 8642660 set (272372)
-Luchtfilter Bosch S3642
-Stotter probleem;

Nieuwe bougiekabels en bobinekabel.
-Handremkabel rechts breuk;
Nieuwe kabel gemonteerd.
-Koelwater ververst
-Stalen velgen winterbanden ingesmeerd met lijnolie
-Stuurolie bijgevuld:
Niveau te laag, stuurpomp maakte herrie; gratis bijgevuld door een behulpzame wegenwachter die ik toevallig tegenkwam in een bos nabij de Belgische grens :eusa_clap:.
-Richtingaanwijzer-units voor L+R vervangen (ivm groene troep bij de randen)
-Draagarm L+R voorzijde vervangen Meyle HD
-Homokineethoes LV vervangen Volvo
-Deur- en interieurverlichting vervangen door LED's
-Achteruitrijcamera + monitor ingebouwd

Aangeschafte accessoires e.d.:
-Bagagenet (gebruikt)
-Dakdragers Thule (gebruikt)
-Haynes manual
-VAG kabel
-Rolhoesreparatieset (nog te monteren)

Een dezer dagen te doen voor APK:
-Stuurstang L
-Remklauwen R+L achterzijde vervangen ATE
-Remschijven R+L achterzijde vervangen Brembo
-Remblokken R+L achterzijde vervangen Volvo
-Remschoenen (handrem)
-Michelin Premacy HP 205/50/R16 L+R voorzijde vervangen
-Oliefilter + olie verversen
-Wiellager LV

Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

j3r03n

Ik ga deze week aan mijn achterremmerij beginnen. Ik heb het volgende besteld en binnen:
- 2x remklauw ATE
- 2x remschijf Brembo
- 2x remblokset Volvo
- 2x remschoenset + montageset (handrem)

Het montagemateriaal dat wordt bijgeleverd is nogal karig (een paar inbusboutjes, pennetjes en klemmetjes). Ik verwacht dat de boel lekker vastzit. Wat kan ik allemaal het best vernieuwen aan bouten en moeren? Zijn er bijzonderheden waar ik op moet letten? Remslangen ook maar gelijk vernieuwen voor RVS? Hele systeem flushen (2 jaar geleden voor het laatst gebeurd)?

maruska

Welkom j3ro3n !
Bouten en moeren gewoon vervangen, de oude wellicht eerst een nacht laten weken met WD-40 erop. Op zich is het allemaal niet moeilijk. Remslangen kun je vervangen door rvs, hangt natuurlijk af of je preventief wilt vervangen, of noodzakelijk. Systeem moet toch leeg om je klauw te kunnen wisselen, dus remvloeistof doen is dan best een makkelijke optie. Let wel op dat je dan weer spul nodig hebt om te legen, en te vullen. Er is op dit forum genoeg te vinden hierover !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

j3r03n

Thanks maruska!
Bedoel je met spul om te legen en te vullen zo'n ontluchtingssysteem dat je in je eentje kan bedienen?

edit: Ik ga maar zo'n Easybleed scoren morgen

j3r03n

Vandaag stuurstang L (Moog) en olie (Action) 10W40 semi-synthetic + filter (Bosch) @188.000 km.

Kan het kwaad dat het hoesje van de kogel zover naar boven zit? Ik kreeg het niet meer makkelijk naar beneden en ik was bang om het rubber stuk te maken.

Erg onhandig trouwens dat er bij deze stuurstang van Moog geen mogelijkheid is om de kogelbout te fixeren, zoals dit bij een Volvo stuurstang wel het geval is. Met het vastdraaien draaide de bout mee en uiteindelijk heb ik maar een waterpomptang op het onderste schroefdraad gezet. Niet zo'n ramp, maar netjes is anders.

Jack v

Citaat van: j3r03n op 23-05-2012 18:37:03
Vandaag stuurstang L (Moog) en olie (Action) 10W40 semi-synthetic + filter (Bosch) @188.000 km.

Kan het kwaad dat het hoesje van de kogel zover naar boven zit? Ik kreeg het niet meer makkelijk naar beneden en ik was bang om het rubber stuk te maken.
http://i45.tinypic.com/2evx27c.jpg

Erg onhandig trouwens dat er bij deze stuurstang van Moog geen mogelijkheid is om de kogelbout te fixeren, zoals dit bij een Volvo stuurstang wel het geval is. Met het vastdraaien draaide de bout mee en uiteindelijk heb ik maar een waterpomptang op het onderste schroefdraad gezet. Niet zo'n ramp, maar netjes is anders.
voor de volgende keer even een buis oid pakken op de stuurkogel leggen en onder deaandrijfas od subframe en dan druk uitoefenen dan klem het conische gedeelte zich wel vast als je tegelijk de moer andraait.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

j3r03n

elianmars

Citaat van: j3r03n op 23-05-2012 18:37:03

http://i45.tinypic.com/2evx27c.jpg

Zit er geen gaatje onderin, waar een torx in past?

j3r03n

Citeer

Nou.. ik voelde een gaatje en ik dacht dat het inbus was maar niets paste. Zover ik het kon zien en voelen was het een rond gat maar ik zal nog eens kijken, voor hetzelfde geld is het torx.

Ik scoorde net nog wat tools bij de plaatselijke 2ehands-shop. Er zit een Knipex knijptang bij en een Gedore verstelbare steeksleutel. Al dit moois voor 4 eurootjes ;D. Weet iemand een goede manier om tools te ontroesten?

Boemeltje

Citaat van: j3r03n op 24-05-2012 15:00:20
Citeer

Nou.. ik voelde een gaatje en ik dacht dat het inbus was maar niets paste. Zover ik het kon zien en voelen was het een rond gat maar ik zal nog eens kijken, voor hetzelfde geld is het torx.

Ik scoorde net nog wat tools bij de plaatselijke 2ehands-shop. Er zit een Knipex knijptang bij en een Gedore verstelbare steeksleutel. Al dit moois voor 4 eurootjes ;D. Weet iemand een goede manier om tools te ontroesten?
http://i45.tinypic.com/2hfhzsx.jpg

Nachtje in de cola gooien? ;D

Broabander

Inderdaad, cola is een goede ontroester!
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

j3r03n

Cola ga ik proberen 8)

What the @$#% is een KNORHAAN? Ik bedoel wat is de officiële naam? Het lijkt mij reuze handig nu ik bezig ben m'n achterremleiding los te halen. Geen enkel bedrijf hier in de regio weet wat het is. (zie Razorx: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg583288.html#msg583288

Matthieu123

Soort griptang.

Cola werkt inderdaad erg goed, ik zou wel cola light nemen, dat werkt serieus beter.

razorx

Citaat van: j3r03n op 25-05-2012 16:49:33
Cola ga ik proberen 8)

What the @$#% is een KNORHAAN? Ik bedoel wat is de officiële naam? Het lijkt mij reuze handig nu ik bezig ben m'n achterremleiding los te halen. Geen enkel bedrijf hier in de regio weet wat het is. (zie Razorx: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg583288.html#msg583288
;D
Mijn excuses, de officiële naam weet ik niet meer. Ze zijn te koop bij b.v. een grotere Praxis.
Als je remleidingen erg vastzetten is dit fijn gereedschap omdat het zichzelf vastzet en dus niet kan slippen.

Je kan ook een halfopen ringsleutel nemen. Neem die dan wel van een onberispelijk merk zoals Stahlwille want als je op dat zachte koper slipt ben je verder van huis.

razorx

Zucht: Zelfspannende haaksleutel.
Ik kon het niet uitstaan dat ik er niet op kwam.

http://www.stanleyworks.nl/product_detail/Zelfspannende+Haaksleutel.ctlg