Kachelradiator wordt niet meer warm na LPG inbouw

Gestart door jcruit, 22-05-2012 21:57:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jcruit

Ik heb vorige week LPG laten inbouwen in mijn 850 2.5 10V uit '96, sindsdien wordt de kachel niet meer warm (althans, is het me opgevallen). Het betreft een verdamperinstallatie, dus ze hebben een aftakking op de slangen gemaakt. Volgende leek mij mogelijk:
1: Storing ECC regeling of kleppen
2: Probleem met kachelradiator
3: Probleem met watertoevoer

1: ECC geeft geen storing en reageert op veranderende temperatuurinstelling, ik heb ook de kachelradiatorbak losgehad en merk dat er lucht begint te stromen als ik de temperatuur hoger instel (de temperatuurregelklep werkt dus goed).

2: Hoe kan ik dit testen, zijn er redenen om een kachelradiator te vervangen behalve lekkage? Ik heb al behoorlijk in de slangen geknepen om eventueel lucht door te duwen.

3: Omdat de verdamper parallel staat kan het water natuurlijk de weg van de minste weerstand kiezen, maar als ik de watertoevoer naar de verdamper afsluit wordt het niet wezenlijk warmer in de auto. Kan het zijn dat eea verkeerd om is aangesloten? Welke is warm water invoer, de onderste of de bovenste slang?

Mijn volgende stap is het doorspoelen van de kachelradiator met leidingwater, maar zie ik nog iets over het hoofd?

Jeroen

thuur

Het lijkt mij ook geen toeval. Worden beide slangen aan het schutbord wel heet?

Het kan ook zijn dat er lucht in de radiator is gekomen en door de manier van aansluiten deze er niet gemakkelijk uit kan. Misschien kun je een foto plaatsen van hoe de verdamper is aangesloten op deze slangen en op welke hoogte hij hangt?


Gr :eusa_think:

jcruit

Voila, een foto:


De 'out' aansluiting op de verdamper gaat naar de bovenste slang.

stefanhuijser

Zo ligt het bij mijn prins installatie ook.. Nergens problemen mee..

Worden beide kanten van de ventilatie niet meer warm?

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

grijzev70tdi

Hele stomme vraag misschien, maar zit er wel Koelvloeistof genoeg in? Je zou niet de eerste zijn die dat niet weet...
Grolsch, het klinkt al lekkerder

jcruit

Ja, zowel links als rechts wordt niet warm, nog een reden waarom ik niet denk dat het aan de ECC zelf ligt. Zit bij jou 'water out' ook op de bovenste?

Ja, ruim voldoende koelvloeistof.

Beide slangen bij schutbord worden wel heet, maar of dat door doorstroming komt of geleiding via slang/water kan ik niet met zekerheid zeggen.

stefanhuijser

Ik kan me niet voorstellen dat de stromingsrichting veel uitmaakt.

Zal het morgen avond eens bekijken.

Is het geen mogelijkheid dat de thermostaat niet helemaal lekker meer is?
Hierdoor kun je een verminderde flow hebben en daardoor niet de gewenste koeling/verwarming.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

wietseschuiling

 :)
Je kunt 1 van de slangen loshalen en daar kvs in gooien.
Heb ik vaker gedaan dan kan hij de lucht uit de kachelradiateur er uit
gooien. PAS OP niet met warme motor.

gr Wietse  :)
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

jcruit

Thermostaat is prima, 2 jaar oud en de koelvloeistof temp meter zit vlot op 3 uur. De bovenste radiatorslang blijft ook echt een tijdje koud na starten. Daar zie ik geen problemen in. Je kunt de slangen hij het schutbord ook echt niet lang vasthouden.

Dat van die vloeistof erin gooien ga ik proberen.

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

ulkeman

Citaat van: jcruit op 22-05-2012 22:46:16
Thermostaat is prima, 2 jaar oud en de koelvloeistof temp meter zit vlot op 3 uur. De bovenste radiatorslang blijft ook echt een tijdje koud na starten. Daar zie ik geen problemen in. Je kunt de slangen hij het schutbord ook echt niet lang vasthouden.

Dat van die vloeistof erin gooien ga ik proberen.

dus kortom hij word warm,
je kachel radiateur dicht geslipt een optie.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

stefanhuijser

Ik verdenk toch de thermostaat..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

haasje

Waarom, als je thermostaat kapot is komt er echt wel wat warme lucht uit je kachel (tenzij het een tighet zal hooguit veel langer duren graden vriest),

JoopS

#13
Ik heb sinds gister ook LPG (VGi) en ook het zelfde kachel probleem  :(
Wordt niet meer warm  ???
Is de kachel radiator afzonderlijk te ontluchten?

Ik weet van de vorige eigenaar dat er net een nieuwe kachelradiateur in zit, dus dichtgeslibt lijkt me sterk........

Nog wat zitten lezen in forumgeschiedenis.
Mogelijk de kleppen die de lucht toevoer regelen. elektronica dus.
Wat doet de gasboer als hij lpg in bouwt :eusa_think:

Tja........

stefanhuijser

Er zitten 2 stelmotortjes op je kachelhuis om de temperatuur te regelen.
Als er gerommeld is met de kabels door de LPG boer zou er in ieder geval nog 1 kant warm moeten worden..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5