Minderjarigen achter het stuur?

Gestart door Henk855, 26-05-2012 23:36:35

Vorige topic - Volgende topic

Henk855

In tips op marktplaats wil ik er niet over door gaan omdat het dan te ver off topic gaat  maar hoe zit het als een minderjarige zonder rijbewijs op eigen terrein een auto bestuurd en schade rijdt?

Volgens The Demon valt dat onder de inboedel verzekering van het bedrijf maar mag een bedrijf wel toestemming geven een minderjarige een motorvoertuig te besturen, hoe reageert een verzekering als blijkt dat er schade is gereden door iemand zonder geldig rijbewijs?

Ik haal dit aan omdat er hier in de polder van oom  :police: 2 jongeren niet verder mochten rijden op een weiland eigendom van de vader van een van de jongens. Als er iets zou gebeuren dan zou dat door de verzekering niet worden gedekt omdat beide minderjarig waren en niet over een rijbewijs beschikten en dus zelfs op eigen terrein geen motorvoertuig mochten besturen.

Verder kwam ik onderstaand bericht ook tegen:

Elk eigen terrein dat toegankelijk is voor derden, denk aan leveranciers, klanten, de post etc, valt onder de RVV, de WvW en daar is de WAM van toepassing.
Wordt door een bestuurder zonder rijbewijs een schade veroorzaakt, dan zal de wa-verzekeraar deze schade die zij aan de benadeelde moet betalen, verhalen op de daadwerkelijke bestuurder.

Wie weet er het juiste van?

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

UserID6342

Als het bedrijf slechts zegt dat het geen toestemming had gegeven, valt het onder joyriding en betaald de verzekering altijd.  Seen it, done it, got the T-shirt... ;D

Hoe het precies zit op eigen terrein zoals bij die boer weet ik niet, maar ik zou als boer zijnde toch even een flinke discussie aanzwengelen en het zelfs aandurven om het voor te laten komen.  Een weiland valt niet onder de RVV,  WvW en de rest van de zooi....  Een weiland is nomaliter ook niet toegankelijk voor de rest van het verkeer.

antraciet

Citaat van: Dirk342 op 26-05-2012 23:40:42
Als het bedrijf slechts zegt dat het geen toestemming had gegeven, valt het onder joyriding en betaald de verzekering altijd.  Seen it, done it, got the T-shirt... ;D

Hoe het precies zit op eigen terrein zoals bij die boer weet ik niet, maar ik zou als boer zijnde toch even een flinke discussie aanzwengelen en het zelfs aandurven om het voor te laten komen.  Een weiland valt niet onder de RVV,  WvW en de rest van de zooi....  Een weiland is nomaliter ook niet toegankelijk voor de rest van het verkeer.

Uhh Dirk, wordt de schade niet verhaald op de ouders bij joy-riding?

UserID6342

Ligt eraan in welke situatie.  Als het particulier gebeurt wel ja , dan word de schade verhaald op de verzekering van de ouders en anders op de verzekering van het bedrijf waar de knaap werkzaam is. In beide situaties geld weer voor mij: seen it, done it, got the T-shirt ;D.  Was al erg vroeg bezig met auto's en niet altijd legaal en ook niet altijd brokkenvrij ;D ;D

Douwe

Op eigen terrein is de WVW niet van toepassing muv openbare parkeerplaatsen van bv winkels.
Op eigen terrein(bv circuit,crosbaan,weiland afgesloten bedrijfsterrein) mogen minderjarigen met toestemming van de eigenaar een motorvoertuig besturen.
Het is zelfs mogelijk dat iemand die geen rijbewijs heeft, wel kan deelnemen aan auto/motorraces en NK/EK of zelfs WK kunnen worden.
Een neefje van mij was als schoonmaker van stadsbussen vrijgesteld van een rijbewijs D om de stadsbussen op eigen terrein te verplaatsen.
Het rijden onder invloed is nooit toegestaan, ook niet op een afgesloten eigen terrein met toestemming van de eigenaar.
De reden hiervoor is dat rijden onder invloed een misdrijf is en geen overtreding.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

mbouwheer

Je mag op een afgesloten ( niet openbaar toegankelijk) terrein met een motorvoertuig rijden zonder rijbewijs. Dat rijbewijs is pas verplicht als je de openbare weg op gaat. Dus daar heeft de politie niets over te zeggen. Behalve als er alcohol in het spel is want onder invloed mag je nooit een motorvoertuig besturen. Ook al is het op prive terrein.

Maar de verzekering redeneert anders. Die stelt heel duidelijk dat je niet verzekerd bent als de bestuurder geen rijbewijs heeft. Of dat nu op prive terrein is of niet dat maakt niet uit. Het kan wel maar dan moet je daar een aparte verzekering voor afsluiten maar de maatschappijen zijn daar niet happig op en in eerste instantie zullen ze weigeren en in tweede instantie een onwijs hoge premie berekenen.

Samengevat: Ja het mag maar je bent niet verzekerd.

Henk855

Ik heb net Peter gesproken, de vader van een van de jongens en eigenaar van het weiland. De reden dat oom  :police: de jongens verbood te rijden op dit land had betrekking op een damhek tussen de openbare weg en het weiland, dit stond open en daardoor was het weiland toegankelijk voor iedereen. Als dit gesloten was geweest dan was er niets aan de hand geweest.

Wat de verzekering betreft bij schade op een voor publiek toegankelijk terrein geen idee maar ik denk dat mbouwheer wel eens gelijk kan hebben en dat de verzekering erg moeilijk kan doen als blijkt dat er iemand heeft gereden zonder rijbewijs, al is / was dit met toestemming van de eigenaar / bedrijf.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Spin!

Ach...als je op 29 februari bent geboren, dan ben je pas minderjarig. ;)

www.vm-parts.nl

Julian

Citaat van: Spin! op 27-05-2012 10:55:38
Ach...als je op 29 februari bent geboren, dan ben je pas minderjarig. ;)
Haha, dan heb ik nog geluk, ik ben op 28 februari geboren :O
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

grijzev70tdi

Ik reed al vanaf mijn 12e met auto's... Naast het politie bureau. Hebben er nooit wat van gezegt of wat dan ook.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

NinaPaul

Citaat van: grijzev70tdi op 27-05-2012 21:34:20
Ik reed al vanaf mijn 12e met auto's... Naast het politie bureau. Hebben er nooit wat van gezegt of wat dan ook.

Zouden serie moordenaars zo ook redeneren  :eusa_think:

Moord al vanaf mijn 25e, als ik langs het politie bureau loop is er niets aan de hand...  :eusa_whistle:
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Citaat van: sjors855 op 27-05-2012 10:24:40
Ik heb net Peter gesproken, de vader van een van de jongens en eigenaar van het weiland. De reden dat oom  :police: de jongens verbood te rijden op dit land had betrekking op een damhek tussen de openbare weg en het weiland, dit stond open en daardoor was het weiland toegankelijk voor iedereen. Als dit gesloten was geweest dan was er niets aan de hand geweest.

Wat de verzekering betreft bij schade op een voor publiek toegankelijk terrein geen idee maar ik denk dat mbouwheer wel eens gelijk kan hebben en dat de verzekering erg moeilijk kan doen als blijkt dat er iemand heeft gereden zonder rijbewijs, al is / was dit met toestemming van de eigenaar / bedrijf.

En hoe zit dat dat met die leuke kleine elektrisch aangedreven speeltoestellen (trekker, motor) voor kinderen van een jaar of 4-5 ?  Dat heet voor de wet ook een motorvoertuig.

grijzev70tdi

@ ninapaul,

Dat is toch geen vergelijking.... Je kan toch zien als voor het raam van het politie bureau (voor hun kantine) in de auto stapt en ze weten dat je 12/13 bent... Aan de buitenkant zie jij niet dat je een moordenaar bent...
Grolsch, het klinkt al lekkerder

NinaPaul

Citaat van: grijzev70tdi op 29-05-2012 10:45:17
@ ninapaul,

Dat is toch geen vergelijking.... Je kan toch zien als voor het raam van het politie bureau (voor hun kantine) in de auto stapt en ze weten dat je 12/13 bent... Aan de buitenkant zie jij niet dat je een moordenaar bent...

Mochten ze echt willens en wetens geen actie hebben ondernomen, zijn ze hun titel niet waard.
Dit betekend nog steeds niet dat het wel mag, of niet erg is.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Boemeltje

Ik mis hier eigenlijk wel de verwijzingen naar het wetboek. Uit een post op een forum zijn nog steeds geen rechten te onthalen natuurlijk ;D

Zitten er hier geen mensen die in de rechtenwereld zitten? :P