uitlijnen - niet gelukt?

Gestart door Cele, 31-05-2012 08:56:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bolbo

Beste Cele,

Ben momenteel in (ws) eenzelfde verhaal verwikkeld.
Na wisselen v winterbanden trekt mijn 850 (480k) n rechts.
Nieuwe banden (4!) en zelfs velgen (ook4) ten spijt hebben nog geen soelaas geboden.
Alle banden zijn onderling verwisseld en ook op andere (A merk) banden blijft het euvel bestaan.
Ook voor en achter laten uitlijnen (bij Van Gent), zonder positief gevolg...

Onze prachtige bolides met veel km op de klok zullen hier of daar vast een versleten rubbertje hebben.
Bij uitlijnen komt eea zeer nauw. Zo heb ik me laten vertellen dat op mijn 16" de afwijking erger is dan op de winter (15") versie.
Laatste tip van een gerespecteerde Volvo man uit Nijmegen was dan ook om complete ophanging voor los te maken en weer vast te zetten. igv te veel speling de rubbers / stangetjes of wat daar nog meer zit vervangen :eusa_shifty:
Kost weer wat tijd/geld, maar dat heb ik er voor over; ik wordt er inmiddels knap chagrijnig van.

Ik moet dit nog laten doen dus laat jullie de uitkomst wel weten....

Overigens zijn schuin afgelopen banden het gevolg van een kwaal en niet de oorzaak
Overigens (2) voel je zelf wel of het ligt aan een schuin wegdek of aan je stuur inrichting; ws dat laatste

Groet Patrick.

PS Van Gent levert goed werk af en biedt goede service, want ik ben daar inmiddels 3x geweest en in alle gevallen goed geholpen.

Cele

Dank Patrick!

Ik ga het meenemen naar de uitlijner.....we zullen zien. Er zit geen speling op volgens de garage, dus het zou oook een uitlijn fout kunnen zijn :-?

Groet,

Sierd

Bolbo

Inmiddels heb ik wat rigoureuze maatregelen genomen:
2 draagarmen vv en 2x stuurstang (hoe noem je die dingen?)
+ allerhande onbeduidende geluiden zijn weg;
- bolbo stuurt nog steeds n rechts.

Het begint nu toch echt vervelend te worden :eusa_wall:
Iemand ideen wat het verder kan zijn????

Wellicht een ietwat vast gelopen rem (als ie n rechts trekt dan heb je aan de rechterkant wellicht wat meer wrijving???)

Hulp is meer dan welkom!

Patrick.

volvobug

Is er na het vervangen van de draagarmen opnieuw uitgelijnd?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Bolbo

Dank voor het meedenken > ja opnieuw uitgelijnd.
Ben net terug v vakantie in Zeeland.
Wederom 500km zitten tegensturen.
Met 2k voor de boeg n Frankrijk zit ik nu al te balen.
Heb nog 1,5 week om het op te lossen...iemand nog ideeen????

een inmiddels wanhopige mede roffelaar.

Patrick.

rpakuypers

Waren de nieuwe draagarmen voorzien van een fuseekogel ? Reden waarom ik dit vraag is omdat ik gisteravond de 2 draagarmen vervangen heb (met vaste fuseekogel) en mijn stuur nu weer recht staat en hij niet meer ietsje naar rechts trekt. Reden was een afgesleten fuseekogel linksvoor, en natuurlijk de draagarmrubbers die kansloos waren .......  :P

Groet,
Roger

Sbv

Bussen in de achteras nog in orde ? Al zal je dat dan wel gezien moeten hebben met uitlijnen.
Fusekogels nog goed ?

Terug gaan naar uitlijner dat het nog niet naar wens is.

MrCain

Citaat van: Sbv op 12-07-2012 13:51:03
Bussen in de achteras nog in orde ? Al zal je dat dan wel gezien moeten hebben met uitlijnen.
Fusekogels nog goed ?

Terug gaan naar uitlijner dat het nog niet naar wens is.

Vooral die "in" de achteras zitten => die willen er nog wel eens uitbreken...maar verklaard die scheef afgesleten band niet/wel?? waren dit je voor of achterbanden? (kon dit niet zo snel uit het verhaal halen)

Zit je subframe nog wel goed vast/recht?
Ziet er geen verschil in hoogte links en rechts? => gebroken veer of uitgescheurd lager/rubber veerpoot.

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Bolbo

Beste mensen,

Ik ben blij te merken dat ik veel reacties krijg en jullie met me meedenken.
Hierbij de antwoorden:
- ja ik heb complete draagarmen (2 stuks) met fusee laten vv;
- ja de bussen achter zijn nog in orde
- nee de veren voor zijn niet gebroken ook geen speling op stabiestang;
- subframe zou niet helemaal recht kunnen zijn, maar dat moet middels uitlijnen te corrigeren zijn is me verteld...

- wellicht idd de achterveer gebroken > ga ik morgen checken;
- mijn stuur blijkt niet helemaal recht te staan.
- morgen weer een afspraak bij V Gent om stuur recht te zetten en wederom uit te lijnen.

Zou een versleten schokbreker voor (achter is 4 jr terug vv) het euvel kunnen zijn?

Wordt wederom vervolgd...

Nogmaals dank!

Patrick.

MrCain

Citaat van: Bolbo op 12-07-2012 15:07:29
Zou een versleten schokbreker voor (achter is 4 jr terug vv) het euvel kunnen zijn?

Zou ook nog goed kunnen  :eusa_think: ikzelf had een trekkende Volvo omdat mn achterschokbrekers versleten waren....maar aangezien die bij jou al zijn vervangen....

Is wel een aardig zoekplaatje aan t worden zo....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Sbv

Leeftijd schokbreker zegt niet alles. Stel iemand rijdt 80000 per jaar dan hebben ze na 4 jaar er al aardig wat km opzitten

Bolbo

Gisteren dus nogmaals laten uitlijnen, waarbij stuur recht gezet is.
Dat was bij de vorige X niet goed gedaan na vv draagarmen (Profile) en ws ook eerder niet door V Gent.
Nu rijdt ie een stuk beter; trekt nog wel iets n rechts, maar beduidend minder.
Omdat ik een muggenzifter ben, ben ik nog niet helemaal tevreden en zijn evt. tips nog altijd v harte welkom.

Ik sprak toevallig iemand bij V Gent die ook hetzelfde probleem heeft gehad.
Bij hem zat het uiteindelijk in de stuurkogel???

Is dit een bekend iets...???

Graag reacties.

Patrick.

Cele

Ha patrick,

ik ben nog steeds bezig met uitlijnen en de boel goed krijgen...
inmiddels 4 x nieuwe banden.

Daarvoor een tijdje rechtuit gereden, (na het vervangen van de koppeling ging het goed), toch maar even laten uitlijnen omdat er nieuwe banden onder zaten (anders worden ze maar scheef). En nu is het weer foute boel. Hij trekt nog steeds naar rechts.

Vrijdag terug om stuur recht te laten zetten (ook gek dat ze dat dus niet goed doen :-S) en hoop heel erg dat dat helpt.


Ik zie in jouw laatste bericht iets over stuurkogel: al meer over ontdekt? hoe gaat het inmiddels bij jou?