uitlijnen - niet gelukt?

Gestart door Cele, 31-05-2012 08:56:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cele

Dag helden,

ik heb mijn (nieuwe) 850 laten uitlijnen bij profile amstel (amsterdam),
vriendelijke kerel (mocht meekijken) die zei dat ie nogal scheef was.

Hij heeft hem uitgelijnd, en omdat ik ook trillers/beetje bonken had ergens achter,
alles ook gebalanceerd (ook dat was nodig).

Het bonken is een stuk minder geworden, maar hij trekt nog steeds naar rechts.
(dat was ook de originele klacht). Als ik mijn stuur recht hou, dan kom ik in de vangrail
terecht op de snelweg. Bij lagere snelheden een stuk minder.

Nu zei hij ook iets over banden die aan de buitenkant wat meer waren gesleten,
kan dat een stevige scheefloop veroorzaken?

Mijn zorg: dat ik nieuwe banden moet kopen, geen zin in investeren voor ik weet
dat de auto goed is.

Daarnaast: moest 12,50 betalen per band voor balanceren, dat wil ik dan terug hebben,
of zou dat een gekke vraag zijn?

Vraag aan ervaringsdeskundigen:
zijn er andere oplossingen dan het vervangen van de banden?

thnx

thuur

Citaat van: Cele op 31-05-2012 08:56:37
Nu zei hij ook iets over banden die aan de buitenkant wat meer waren gesleten,
kan dat een stevige scheefloop veroorzaken?

Ja dat kan.

Citeer
Mijn zorg: dat ik nieuwe banden moet kopen, geen zin in investeren voor ik weet
dat de auto goed is.

Heb je geen set winterbanden?

Citeer
Daarnaast: moest 12,50 betalen per band voor balanceren, dat wil ik dan terug hebben,
of zou dat een gekke vraag zijn?

Is er opnieuw gebalanceerd?

Ja -> Betalen.
Nee -> je mag je geld terug vragen.

Je kunt geen fatsoenlijke diagnose stellen zonder de basis uit te sluiten. Het balanceren en uitlijnen had dus altijd eerst moeten gebeuren. Dat het niet het resultaat geeft wat je hoopt is jammer, maar je bent wel een stapje verder in het probleemzoeken.

Als de uitlijner je kan beloven dat een nieuwe set niet ook scheef afloopt is een set nieuwe banden nooit weggegooid geld IMHO.


Succes met de zoektocht!


Gr 8)

fpede

zijn de draagarmen nog goed,...
de mijne trok ook, de ene keer naar links, de andere keer naar rechts,...
ook van alles aan laten doen,(balanceren, uitlijnen,..) niets hielp.
maar aangezien hij de laatste tijd gevaarlijk uitweek bij zelfs een minieme windvlaag, of bij het passeren van een vrachtwagen,... de draagarmen laten vervangen!
probleem weg  :eusa_dance:

o ja, mijn banden sleten ook wel heel erg snel(voor het uitlijnen ook scheef)

Cele

Citaat van: thuur op 31-05-2012 09:53:43
Citaat van: Cele op 31-05-2012 08:56:37
Nu zei hij ook iets over banden die aan de buitenkant wat meer waren gesleten,
kan dat een stevige scheefloop veroorzaken?

Ja dat kan.

Citeer
Mijn zorg: dat ik nieuwe banden moet kopen, geen zin in investeren voor ik weet
dat de auto goed is.

Heb je geen set winterbanden?

Citeer
Daarnaast: moest 12,50 betalen per band voor balanceren, dat wil ik dan terug hebben,
of zou dat een gekke vraag zijn?

Is er opnieuw gebalanceerd?

Ja -> Betalen.
Nee -> je mag je geld terug vragen.

Je kunt geen fatsoenlijke diagnose stellen zonder de basis uit te sluiten. Het balanceren en uitlijnen had dus altijd eerst moeten gebeuren. Dat het niet het resultaat geeft wat je hoopt is jammer, maar je bent wel een stapje verder in het probleemzoeken.

Als de uitlijner je kan beloven dat een nieuwe set niet ook scheef afloopt is een set nieuwe banden nooit weggegooid geld IMHO.


Succes met de zoektocht!


Gr 8)

Sjesus wat een goed verhaal. Helemaal helder. Dank! Had idd sowieso moeten gebeuren,
en als hij idd zegt dat ze niet weer scheef gaan slijten voel ik me al een stuk beter over nieuwe bandjes....
Toch ergens nog beetje wennen aan het vertrouwen dat ik zou mogen hebben in mijn roffel met 436 k op de teller...vanmiddag gaat ie naar berle (amsterdam) voor een checkup.

Helaas geen winterbanden :-(

@fpede: uitlijner heeft rubbers etc ook aan een inspectie onderworpen....die waren goed volgens hem.

hij trekt echt alleen naar rechts. En hij trekt eigenlijk niet eens echt, hij loopt gewoon de vangrail in ...:-)


Vulk

Probeer eens met een setje banden/velgen van iemand anders.

Wissel voor eens met achter. Dan weet je misschien al iets meer.

-D©©©L-

Heb je ook een meetrapport meegekregen ? 


De scheefloop door schuin afgesleten banden kan je vergelijken met het proberen rechtuit te rollen van een plastic koffiebekertje. (karton mag ook).  Die wil ook graag de bocht om.

MEN-O

Ik heb me destijds (toen ik ook scheef afgesleten banden had), door de dealer laten vertellen dat er een 4-punts uitlijning gedaan moest worden, en dat veel van die bandentoko's dat niet weten,

Na uitlijnen door de dealer geen problemen meer..

Jeroentjuh

Trekt de auto echt in het stuur of loopt die naar rechts als je het stuur recht hebt (stuur gewoon scheef?).

Wat en waar is er allemaal gesteld? Ook aan de achterzijde? Hebben ze na het uitlijnen niet gereden met de auto?

Cele

Citaat van: Jeroentjuh op 31-05-2012 19:30:47
Trekt de auto echt in het stuur of loopt die naar rechts als je het stuur recht hebt (stuur gewoon scheef?).

Wat en waar is er allemaal gesteld? Ook aan de achterzijde? Hebben ze na het uitlijnen niet gereden met de auto?

late reactie, sorry.

Hij loopt naar rechts als ik het stuur recht heb. Stuur is rechtgezet, dus dat zou het probleem niet moeten zijn toch?

Er is een 4 punts uitlijning gedaan (wat allemaal precies dat weet ik eerlijk gezegd niet),
ook achter aan gewerkt iig.

en nee, er is niet gereden met de auto na uitlijning.

De uitlijner is nu 2 weken met vakantie, daarna ga ik langs, kijken wat er mis is gegaan.


The Demon

De wegen hebben een "afloop" oftewel de weg is nooit helemaal vlak maar staat een beetje bol als het ware.
Als je op de weg dus je stuur loslaat gaat de auto altijd naar het laagste punt van de weg lopen en dat is dus rechts.
Dit word gedaan om het water van de weg af te voeren want water op de weg betekent aquaplaning en dat wil je helemaal niet meemaken.

Kortom, de perfect uitgelijnde auto zal toch op de weg altijd naar rechts trekken, of, als je aan de linkerkant rijd, naar links.

Groet,
The Demon.

Cele

Citaat van: The Demon op 05-06-2012 18:53:50
De wegen hebben een "afloop" oftewel de weg is nooit helemaal vlak maar staat een beetje bol als het ware.
Als je op de weg dus je stuur loslaat gaat de auto altijd naar het laagste punt van de weg lopen en dat is dus rechts.
Dit word gedaan om het water van de weg af te voeren want water op de weg betekent aquaplaning en dat wil je helemaal niet meemaken.

Kortom, de perfect uitgelijnde auto zal toch op de weg altijd naar rechts trekken, of, als je aan de linkerkant rijd, naar links.

Groet,
The Demon.

Hmm, mijn vorige auto deed dat niet. In ieder geval niet in deze mate....een beetje kan ik me nog voorstellen, maar constant tegensturen lijkt mij niet normaal......?

Jan_D.

Het verschilt een beetje per type en merk band, maar de bandenspanning moet ik in elk geval goed in de gaten houden. Als de wagen bij het remmen nu eens links dan weer rechts trekt, is dat ook een aanwijzing dat de draagarmen / draagarmrubbers niet meer helemaal lekker zijn.

Wat zeiden ze bij Berlé van de auto??

Cele

Citaat van: Jan_D. op 08-06-2012 14:43:23
Het verschilt een beetje per type en merk band, maar de bandenspanning moet ik in elk geval goed in de gaten houden. Als de wagen bij het remmen nu eens links dan weer rechts trekt, is dat ook een aanwijzing dat de draagarmen / draagarmrubbers niet meer helemaal lekker zijn.

Wat zeiden ze bij Berlé van de auto??
thnx jan...

(beter een late reactie dan helemaal niet :-))

Bij Berle zeiden ze: ziet er niet verkeerd uit. In eerste instantie sloeg hij beide handen voor de ogen omdat ik hem gekocht had met de problematiek, zonder een check bij hen te doen, maar het viel zeer mee. Geen verkeerde koop aan gedaan. Wat achterstallig werk, maar niet onoverkomelijk.

Zij zeiden: zo scheef is de band niet, dus ga vooral terug, en ga verder onderzoeken. Misschien idd bandjes wisselen en kijken wat er dan gebeurd. Niets over draagarmen/rubbers. Hij trekt niet bij het remmen op normaal wegdek (wel bij spoorvorming, maar dat lijkt me nogal logisch). Hij trekt bij hogere snelheden. En dan echt alleen naar rechts.

Wel verschillend per moment. Soms meer dan anders. Zou dat nog iets kunnen zeggen, of is dat idd het wegdek wat verschillend helt?

Ik heb ook bij naar links hellend wegdek (snelweg bocht etc) dat hij naar rechts loopt. Zit constant tegen te sturen.

Gelukkig kan hij bijna terug naar de uitlijner (die is bijna terug van vakantie).


jacques1967

Is niet gewoon je fuseekogel versleten?

Cele

Citaat van: jacques1967 op 13-06-2012 22:55:59
Is niet gewoon je fuseekogel versleten?

Ehm....is dat iets voor de APK? Want daar is het niet bij geconstateerd.... en net nog voor check geweest bij Berle (amsterdam) die hebben dat ook niet geconstateerd.

Hoe zou ik erachter kunnen komen of dat het is?