permanent verwijderen van de aandrijfas HO

Gestart door victorschut, 31-05-2012 23:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

victorschut

Na de v70 totall loss gereden te hebben heb ik sinds een week een goed onderhouden Cross Country. De auto bevalt goed maar ik maak me zorgen om al die verhalen over de haakse overbrenging en de prijzen als deze kapot gaat.
Veel verhalen over de roulatie van banden , haakse overbrenging en de tussenbak die te warm word.

Nu vraag ik me af of het zinvol is om de aandrijf as van de tussen bak er uit voorzorg gewoon af te halen. Het schijnt 15 minuten werk te zijn en ik heb de auto niet gekocht om in het land te gaan rijden oid. In de winter kan ik hem altijd weer monteren als dat nodig blijkt te zijn.

De auto is ook uitgerust met een tracs (traction control ) knop. Zolang ik die niet gebruik merkt de tussenbak er volgens mij niets van.

Wellicht een domme vraag maar wie kan me er een antwoord op geven.

MvG


Victor

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Jans Duiven

Hou toch op. Koop dan in hemelsnaam geen AWD.  :eusa_wall:


THIJS-V70

Ik rij ook zonder tussenas, kan prima hoor.
Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

)()()sT

Citaat van: Hans Duiven op 31-05-2012 23:22:30
Hou toch op. Koop dan in hemelsnaam geen AWD.  :eusa_wall:



Waar slaat dat nou weer op ???
Mijn pa heeft de XC om de wat hogere instap en voor die rondjes om de kerk hoeft dat ding er niet tussen. Hopla weg ermee en dan gaat het ook niet stuk.

Sbv

Ik zal wel raar zijn, maar als het erop zit moet het werken ook. Neemt niet weg dat de tussenas er prima tussenuit kan. Er rijden meerdere forum leden zonder tussenas rond

Piere

Citaat van: victorschut op 31-05-2012 23:07:17
De auto is ook uitgerust met een tracs (traction control ) knop. Zolang ik die niet gebruik merkt de tussenbak er volgens mij niets van.

Het wel of niet aandrijven van je achterwielen wordt puur mechanisch geregeld door de viscokoppeling die op de achteras zit. Maakt dus niet uit of je met je TRACS-knopje speelt, er zal niks veranderen in de tussenbak. Die zorgt namelijk enkel voor de haakse overbrenging van krachten.

Je auto zal wel snel op zijn voorwielen spinnen als je iets te gezwind vertrekt. En een kwartiertje werk is ook een beetje optimistisch. Zeker als je geen brug of put hebt is het een bitch van een jobje ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

arjenT5R

Citaat van: Sbv op 01-06-2012 07:13:15
Ik zal wel raar zijn, maar als het erop zit moet het werken ook.

100% mee eens!
Het is nou echt niet het geval dat die dingen om de haverklap uit elkaar spetteren hoor
vaak ben je te bang.

Gewoon goed bandenslijtage in de gaten houden.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

petrolhead

En de wielen om de zoveel km te wisselen in verband met profieldiepte. Meer dan 2 mm verschil is echt niet goed voor je AWD systeem. Volvo adviseert om de 12.000 km te wisselen van voor naar achteren en visa versa. Ik zelf doe het om de 6.000 km; voor mij geen daily driver.

verron

Ik zeg, gewoon lekker laten zitten! Als je in de winter op winterbanden rijd is het toch simpel qua bandenwissel? En qua wegligging..........hij is met Awd veel stabieler met zijwind, nooit wielspin (zelfs niet op een nat wegdek), ligt veel lekkerder in bochten (zeker door z'n wat hogere stand dan een gewone v70) en bijna 200pk over 4 wielen verdelen rijd wel erg relaxt, strak en zeker hoor! Dan nog de kosten van eventueel vervangen.......er zijn goede mogelijkheden om voor niet al te veel geld het spul te vervangen als dat nodig blijkt. Is op het forum wel meer over te vinden en anders kan ik je wel een link doorsturen. Oh ja, in de winter is het helemaal leuk...."..kun je lekker driftend een rotondetje pakken ;D
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Jans Duiven

Citaat van: Sbv op 01-06-2012 07:13:15
Ik zal wel raar zijn, maar als het erop zit moet het werken ook. Neemt niet weg dat de tussenas er prima tussenuit kan. Er rijden meerdere forum leden zonder tussenas rond

Dat vind ik nu ook.

Piere

Citaat van: verron op 01-06-2012 12:51:03
Ik zeg, gewoon lekker laten zitten! Als je in de winter op winterbanden rijd is het toch simpel qua bandenwissel? En qua wegligging..........hij is met Awd veel stabieler met zijwind, nooit wielspin (zelfs niet op een nat wegdek), ligt veel lekkerder in bochten (zeker door z'n wat hogere stand dan een gewone v70) en bijna 200pk over 4 wielen verdelen rijd wel erg relaxt, strak en zeker hoor! Dan nog de kosten van eventueel vervangen.......er zijn goede mogelijkheden om voor niet al te veel geld het spul te vervangen als dat nodig blijkt. Is op het forum wel meer over te vinden en anders kan ik je wel een link doorsturen. Oh ja, in de winter is het helemaal leuk...."..kun je lekker driftend een rotondetje pakken ;D


Ik kan niet anders dan je volledig gelijk geven. Eens je die AWD gewoon bent is het moeilijk om terug in je eigen 850 2.5 10V te stappen  :(
Mijn volgende wordt zeker een XC, en als de HO het opgeeft, dan komt er een nieuwe in. Geen tweedehandse, want dan is de kans groot dat je weer een slechte versie hebt.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

mbouwheer

ik heb ook een tijdje met FWD gereden. En dat is zeker met een R toch behelpen. Een beetje als hardlopen op naaldhakken. Heb de AWD weer werkend gemaakt en heb daar echt geen spijt van. Nu komt de auto veel beter tot zijn recht.  Ik onderschrijf bovenstaande ervaringen dan ook volledig.

victorschut

vandaag toch gedaan. Het is 15 minuten werk als je een brug tot je beschikking hebt. Wat merk ik ervan? Nagenoeg niets. De auto rolt beter door, wordt minder geremd en op de minirotondes merk je dat de auto iets meer rechtdoor wil en je wat harder aan het stuurwiel moet trekken.

Als de winterbanden erop gaan zet ik de as er gewoon weer op.

snix

Citaat van: victorschut op 23-06-2012 18:04:37
Als de winterbanden erop gaan zet ik de as er gewoon weer op.
En waarom??? http://youtu.be/mpLGItPhIIY
Persoon in kwestie moet het nog wel een beetje leren vind ik (in dit filmpje) zeker met een awd moet je eindeloos door kunnen gaan ;)