Problemen bij rijden door diepere regenplassen

Gestart door Jan-t-H, 21-08-2004 14:13:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan-t-H

Het is de laatste tijd al meerdere mallen voorgekomen dat wanneer ik door een diepere regenplas rijd, al mijn waarschuwings lampjes gaan branden. Dit is nog niet het ergste want mijn stuurbekrachtiging valt dan ook uit. Ik vraag me af waar dit nu weer vandaan komt. zijn er mensen die z'n zelfde ervaring hebben.

Of wordt het tijd mijn 850 T5R estate snel te verkopen. Ik wordt het eigenlijk wel een beetje zat. ik denk dat ik in 3 jaar al 7500 euro geinversteerd heb in mijn super roffel. Elke keer denk ik nu zal ik het wel gehad hebben maar dan komt er toch weer wat om de hoek kijken.

Het is niet meer de nieuwste 1995 en 260.000 op de teller maar dat mag toch niet het probleem zijn. Hoe is dat bij een V70 zijn daar net zoveel problemen mee. Ik wil graag Volvo blijven rijden het zijn echt supper lekkere auto's om mee te toeren.

Jan ten Hoeve

baxie

Gaat je multiriem niet slippen als een gek als je door een diepe plas rijd?
Dit verklaard wel de uitval van de stuurbekrachtiging(aangedreven door de multiriem) ook de dynamo word hier door aangedreven! Als de dynamo opeens geen spanning meer afgeeft zullen er best wat lampjes op het dashboard gaan branden!
Ik zou hier als eerste naar kijken als ik jou was.

Geert-Jan

Volgens VADIS gaan er inderdaad een X aantal lampjes branden als de Dynamo de accu niet meer oplaad.
Dat de stuurbekrachtiging uitvalt komt zeer zeker door het zelfde euvel.

De snaar die deze twee aandrijft slipt als een gek (mogelijk niet hoorbaar) door de hoeveelheid water die tussen de snaar en de poelies terecht komt.
Of de snaar word niet goed op spanning gehouden of je mist het een an ander aan spatschermen onder de auto of in de wielkuip waardoor dat water daar terecht komt.

Volvo850Club lidnr.0504409

Jan-t-H

Allemaal alvast bedankt voor de snelle antwoorden, ik hoop dat ze hem een beetje eenvoudig kunnen spannen of moet de multiriem weer laten vervangen +/_ 20000 km geleden vervangen.

Geert-Jan

Zit volgens mij een automatische spanner op.
Maar die kan ook defect raken.

Volvo850Club lidnr.0504409

baxie

Hier zit idd een automatische spanner op. Deze kan heel goed vastzitten en als de riem dan nat word zal ie gaan slippen! Soms kan je ze wel weer gangbaar maken met wd40 en goed heen en weer halen die spanner met een sleutel.


Johan850

Ik heb dat probleem ook! Iedergeval ik hoop het dat het dat is, een dynamo is weer een dure grap. Maar eh, waar zit die spanner?

Ik bedacht me ook dat ik mijn aircopomp heb laten vervangen een maandje of zo geleden. Dan moet die riem er toch ook af? Misschien zit hij niet goed onderspanning? (hoe voel ik dat?) Ik heb sinds die vervanging niet met regen gereden...

(Ik ben een beetje auto kneus ;))
Groet,
Johan
----
iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot; iedereen die harder rijdt dan ik is een maniak.

FrankvdAa

Same here, tijdens die zware regenval van een week terug viel bij mij ook de stuurbekrachtiging uit en ging het lampje van de accu branden op het dashboard. Na enkele seconden op het droge werkte alles weer gewoon...

Waren wel grote weggedeelten die blank stonden (zo'n 20cm water)...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

VolvoSpecialist

Het probleem is dat bij het door diepe plassen rijden er (een grote hoeveelheid) water van het R-voorwiel onder het binnenscherm door op de multiriem terechtkomt en dan tussen de riem en de krukaspoelie komt waardoor de riem gaat slippen en alles veel langzamer gaat draaien, stuurbekrachteging aircopomp en dynamo.  :(

Na een paar seconden is dit water er weer tussenuit en gaat alles weer meedraaien.  ;D

Dit is een beetje te voorkomen door het kunststof binnenscherm een beetje te verlengen (voor de draagarm) zodat het binnenscherm bijna het subframe raakt.

Er zijn voor dit probleem (in 1992) verlengstukjes geweest die aan het rechter binnenscherm gemaakt moesten worden om te vookomen dat er water op de riem spatte (het binnenscherm was in het begin iets korter, het kwam boven het subframe uit), ik weet niet of ze nog te koop zijn.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Johan850

Ha, bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ga eens kijken of ik zelf zo'n schermpje kan knutselen. Eerst even wachten tot het stopt met regenen....
Groet,
Johan
----
iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot; iedereen die harder rijdt dan ik is een maniak.

Freakybaby

ik heb iets soortgelijks gehad bij het rijden onder extreem nat weer. uitzetten van de airco deed wonderen.

kan goed zijn omdat die riem dan veel lichter draait. bij mij gingen geen lampjes branden, maar hoorde hem piepen. en ik heb er een uit '92
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

MartijnHS

Toevallig !

Ik wou eigenlijk een topic hierover starten (werkt de zoekfunctie toch goed  ;) )
Ik reed zojuist ook door een diepe plas en opeens ging het dynamo lampje branden en stopte de stuurbekrachtiging ermee (fijn in een bocht).
Na een paar tellen wat hoorbaar geslip van de multiriem en alles werkte weer naar behoren.
Wel even schrikken als je dat voor het eerst meemaakt  :o
Kan dit trouwens geen kwaad voor je dynamo ??

Martijn

thuur

Nee hoor, de dynamo ligt niet wakker van wat spatwater.


Gr :D

Blok70

...inderdaad niks mis met de zoekfunctie...gezien de leeftijd van dit topic  :eusa_clap:

855, 2.5 10Vaut 1997; ik heb hetzelfde als hierboven (piepen vd riem icm lampjes). Erbij komt, dat mijn auto practisch stil valt.
Ik moet gas bijgeven om hem te redden..dat biedt vaak soelaas. Soms valt hij echt stil en moet ik herstarten. Ik reed dan door een plas aan de bijrijderskant.
De linker wielkuipen blijven droog....en mijn airco staat uit.
Dat stilvallen bevreemd me, wat kan het zijn? ???

UserID6342

Hoe oud is de auto ?  Bij een alter I is daar een modificatie voor geweest voor het rechter binnenscherm.  Daar word een extra flap aangemaakt zodat de multiriem droog blijft als je door een plas heen rijd....