Het zoveelste topic over de pomptiming van de V70 2.5D

Gestart door ZC3rr0r, 12-06-2012 12:58:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Het geld wat je je uitspaart door naar een 'Volvospecialist' te gaan ipv naar de gebruikelijke dealer, rechtvaardigt het verschil hiertussen meer als zat om een extra stap te moeten doen. Je kunt niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en zult soms wel 2 dubbeltjes moeten betalen om het weer lekker in orde te hebben.

elianmars

Als je straks je wagen ophaalt bij Terlouw, is je dat al het geld waard  ;)

Ze hebben voor mij een lekkage van de brandstofpomp verholpen (volgens de dealer zou de complete pomp vervangen moeten worden.....) en de pomp afgesteld. De motor liep als nooit tevoren, zo mooi.

ZC3rr0r

Ik ben erg benieuwd inderdaad.
En hoewel ik het eens ben met je, Dirk, vind ik het ergens toch bizar dat je iemand betaald om iets voor je te doen, waarvan je weet dat het niet goed gebeurd. Dat wringt ergens ;)

UserID6342

Citaat van: ZC3rr0r op 14-06-2012 00:15:05
En hoewel ik het eens ben met je, Dirk, vind ik het ergens toch bizar dat je iemand betaald om iets voor je te doen, waarvan je weet dat het niet goed gebeurd. Dat wringt ergens ;)
Met alle respect natuurlijk, aan wie ligt dit dan ?  Als ik aan de slager vraag om een brood voor mij te bakken, gaat dit ook niet goed.  Die beste man die de spanrol heeft vervangen van de riem (brandstofpomp) heeft dit naar eer en geweten gedaan, dat hierbij iets of wat verloopt is haast niet te voorkomen.  Want het moest 'voor weinig'....  Als jij nu gelijk tegen Terlouw of Pul had gezegd, vervang me die rol dan was je misschien iets duurder uit geweest maar wel meteen klaar.

Je kunt dit die 'Volvospecialist' niet kwalijk nemen in mijn ogen maar moet het echt bij jezelf zoeken.  Als je je eigen even had ingelezen hier op het forum was je er al meteen naar toegegaan.

ZC3rr0r

#19
Citaat van: Dirk342 op 14-06-2012 07:12:04
Citaat van: ZC3rr0r op 14-06-2012 00:15:05
En hoewel ik het eens ben met je, Dirk, vind ik het ergens toch bizar dat je iemand betaald om iets voor je te doen, waarvan je weet dat het niet goed gebeurd. Dat wringt ergens ;)
Met alle respect natuurlijk, aan wie ligt dit dan ?  Als ik aan de slager vraag om een brood voor mij te bakken, gaat dit ook niet goed.  Die beste man die de spanrol heeft vervangen van de riem (brandstofpomp) heeft dit naar eer en geweten gedaan, dat hierbij iets of wat verloopt is haast niet te voorkomen.  Want het moest 'voor weinig'....  Als jij nu gelijk tegen Terlouw of Pul had gezegd, vervang me die rol dan was je misschien iets duurder uit geweest maar wel meteen klaar.

Je kunt dit die 'Volvospecialist' niet kwalijk nemen in mijn ogen maar moet het echt bij jezelf zoeken.  Als je je eigen even had ingelezen hier op het forum was je er al meteen naar toegegaan.

Dirk, dat vind ik wel een heel boude stelling.

Ik wilde niet "voor weinig" mijn auto na laten kijken, ik ben gewoon naar een goed aangeschreven Volvo specialist gegaan (die zo goed aangeschreven staat omdat zij in de regio bekend staan als een bedrijf met meer Volvo expertise dan de lokale Volvo dealer, qua kosten is het me om het even) voor een onderhoudsbeurt, en die hebben (terecht) geconcludeerd dat er een spanrol aan het verslijten was en hebben die dan ook vervangen (en de pomp afgesteld).  
Ik heb ook totaal geen probleem met de factuur die ik van ze heb ontvangen hiervoor, het enige dat mij steekt is dat ik naar een specialist ga en die blijkbaar niet de expertise hebben om de brandstofpomp van de auto's waarin ze specialist zijn correct te timen. Dat is toch vreemd?

Dat is zoiets als naar de bakker gaan en een brood bestellen, maar in plaats van een brood ongebakken brooddeeg krijgen. Ja het is in theorie ook brood, maar nu moet ik het zelf nog afbakken, en dat is niet wat ik verwacht te ontvangen als ik bij de bakker om een brood vraag.
(Als ik naar een audio/video specialist ga, dan doe ik dat omdat die persoon op dat gebied een absolute authoriteit is, niet een algemene electromonteur die toevallig ook wat speakertjes kan installeren).

En ja, ik had op het forum al gelezen dat er inderdaad aardig wat dealers zijn die de pompen niet correct getimed krijgen, maar van een specialist had ik beter verwacht. Daarnaast ga ik naar een Volvo dealer/specialist/wat dan ook voor onderhoud aan mijn auto, omdat het een Volvo is. Vind jij het logisch klinken dat je voor onderhoud aan je Volvo naar een algemene dieselspecilist moet gaan? Dat is toch nog veel krommer?

Daarnaast wist ik geeneens dat je bij Pul of Terlouw terecht kunt voor algemeen onderhoud aan je auto, want ik zie ze alleen voorbij komen als er specifiek over pomptimings en andere brandstofproblemen word gesproken. (Let wel: Ik wist niet op voorhand dat er iets mis was met het brandstofsysteem van de auto, ik vond alleen dat hij behoorlijk roette.)

Hoe dan ook, om te stellen dat het mijn fout is vind ik echt te ver gaan.
Hoogstens ben ik er (naief) vanuit gegaan dat een specialist het beste adres is voor het onderhoud aan je auto, maar dat valt mij (denk ik) moeilijk aan te rekenen, lijkt me.

[edit] Typfouten weggewerkt, nuancering aangebracht (excuses voor eerdere itteraties).

ZC3rr0r

#20
Laat ik het zo zeggen: Ik ben met mijn auto naar de specialist gegaan waar ik hem heb gekocht voor periodiek onderhoud en om een kleinigheidje na te laten kijken.

Is het echt zo gek dat ik dit in goede trouw heb gedaan? En dat ik er vervolgens vreemd van opkijk als blijkt dat zij de brandstofpomp niet optimaal afgesteld hebben gekregen, ook al hebben ze dit wel gefactureerd?

Lijkt me overigens toch de normale gang van zaken dat je bij een specialist meer kennis aantreft als bij de dealers. Zo is het tenminste wel bij Alfa en Fiat (mijn referentiekader)...
En wellicht dat ik de verkeerde indruk heb gegeven, maar ik ga niet om het prijsverschil naar een specialist, wel voor de kennis en service.

elianmars

Ik kan me voorstellen dat je er vanuit gaat dat een specialist de pomp optimaal afstelt. Het vreemde is, dat de specialist ook denkt dat de afstelling goed is. Maar het blijkt dat het in veel gevallen veel beter kan.

Je zou altijd nog, als je bij Terlouw bent geweest, naar de specialist kunnen gaan en laten weten dat de pompafstelling niet goed was, terwijl je er wel voor hebt betaald. Misschien dat je een gedeelte van je geld kunt terugkrijgen?

henry classic v70

Vergeet niet dat de 5 cil. net even anders is dan de rest van de volvo's.
Ik zal je een voorbeeldje geven dat eigenlijk niets te maken heeft met de afstelling van de dieselpomp maar hoe men hier op 't forum ervaringen deelt met elkaar...
Uitlijnen van je Roffel; elke banden/velgen specialist heeft wel zo'n uitlijn apparaat echter werd ik er op geattendeerd dat er in Zwolle een bedrijf zat die dit bij onze wagens heel precies doet. Dat bedrijf houdt zich doorgaands bezig met groot/grof materiaal zoals bussen, vrachtwagens, 4x4...etc. Juist onze wagens komen uitstekend tot z'n recht bij dit bedrijf. Zonder het forum zou je dit dus niet kunnen weten. Dus van de ervaringen die hier op het forum worden gedeeld zijn van groot belang voor het op de juiste en uiteindelijk de goedkoopste manier rijdend te houden.
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

ZC3rr0r

Citaat van: elianmars op 14-06-2012 13:46:04
Ik kan me voorstellen dat je er vanuit gaat dat een specialist de pomp optimaal afstelt. Het vreemde is, dat de specialist ook denkt dat de afstelling goed is. Maar het blijkt dat het in veel gevallen veel beter kan.

Je zou altijd nog, als je bij Terlouw bent geweest, naar de specialist kunnen gaan en laten weten dat de pompafstelling niet goed was, terwijl je er wel voor hebt betaald. Misschien dat je een gedeelte van je geld kunt terugkrijgen?

Gelukkig, dacht ff dat ik gek aan het worden was :)
Ik zal inderdaad eens even afwachten wat ze bij Terlouw zeggen.

Mocht mijn pomp inderdaad niet op tijd staan dan zal ik de eerdergenoemde specialist hierop wijzen, dan kunnen ze daar evt iets mee om in de toekomst deze dienstverlening verder bij te schaven. En ik heb in het verleden al behoorlijk veel mats-acties gehad bij deze garage, ik ga echt niet op m'n centen staan :)

Nogmaals: Het geld is mij het probleem hier niet in, ik betaal graag voor goede service. Ik betaal alleen niet graag als ik daarna nog een keer geld uit moet geven om hetzelfde nogmaals uit te laten voeren, dat vind ik persoonlijk zonde.

Sorry als ik negatief overkwam, ik vroeg me gewoon oprecht af of en geen enkele Volvo dealer / specialist is die dit wel goed weet te doen. Met name ook omdat gesuggereerd werd dat een VAG monteur dit wel zou kunnen.

Hugo111

nadat ik bij Pul in Urk ben geweest hiervoor, kende ik mijn auto niet terug. Echt een hele ander auto. Het is dus de moeite.

Interval van de distributieriem is 90.000 km. Officieel meer, maar dat is vragen om problemen. Interval voor de pompriem is 45.000 km. En dan ook goed afstellen. Ik heb mij voorgenomen dit voortaan door Jaap Pul en z'n mannen te laten doen. Dan weet je zeker dat het goed is.

Ik ben benieuwd of je het verschil merkt straks.

Groetjes!

Hugo

ZC3rr0r

Citaat van: Hugo111 op 15-06-2012 21:16:18
nadat ik bij Pul in Urk ben geweest hiervoor, kende ik mijn auto niet terug. Echt een hele ander auto. Het is dus de moeite.

Interval van de distributieriem is 90.000 km. Officieel meer, maar dat is vragen om problemen. Interval voor de pompriem is 45.000 km. En dan ook goed afstellen. Ik heb mij voorgenomen dit voortaan door Jaap Pul en z'n mannen te laten doen. Dan weet je zeker dat het goed is.

Ik ben benieuwd of je het verschil merkt straks.

Groetjes!

Hugo

Ik ook, maar heb sowieso de dag erna een afspraak bij Fasttech voor het uitzetten van de EGR (+ evt chippen...twijfel nog) dus zou alles bij elkaar in ieder geval behoorlijk anders moeten zijn nadien :)

superrobke

Hoi,

Ook ik heb pas de distrubutie en pomp riem laten vervangen, ook mijn auto was een grote roetwolk bij gas geven.  ;D ;D
Nu doet hij dat niet meer, ik heb ook het gevoel dat er minder vermogen vrij komt met gas geven, echter hij trekt nu wel veel beter onderin.
Nou ben ik toch niet zo'n scheurneus, dus ik vind het niet erg. maar als ik het allemaal goed begrijp is de pomp ook nog eens fijn af te stellen via de computer of zie ik dit nu verkeerd.

Dat afstellen is dat typies iets voor de VAG blokken, of zou elke diesel na een riem wissel naar een diesel specialist moeten, het geld is niet zo zeer het probleem, maar meer de tijd en afstand, woon namelijk in omgeving van Venlo.

ZC3rr0r

Citaat van: superrobke op 16-06-2012 08:35:26
Hoi,

Ook ik heb pas de distrubutie en pomp riem laten vervangen, ook mijn auto was een grote roetwolk bij gas geven.  ;D ;D
Nu doet hij dat niet meer, ik heb ook het gevoel dat er minder vermogen vrij komt met gas geven, echter hij trekt nu wel veel beter onderin.
Nou ben ik toch niet zo'n scheurneus, dus ik vind het niet erg. maar als ik het allemaal goed begrijp is de pomp ook nog eens fijn af te stellen via de computer of zie ik dit nu verkeerd.

Dat afstellen is dat typies iets voor de VAG blokken, of zou elke diesel na een riem wissel naar een diesel specialist moeten, het geld is niet zo zeer het probleem, maar meer de tijd en afstand, woon namelijk in omgeving van Venlo.

Wat ik begrijp uit het bovenstaande is dat je sowieso beter naar een dieselspecialist kunt gaan met je 850/x70 diesel, daar men er bij de Volvo dealers en specialisten niet zoveel van bakt...

elianmars

Citaat van: ZC3rr0r op 16-06-2012 21:21:29
Citaat van: superrobke op 16-06-2012 08:35:26
Hoi,

Ook ik heb pas de distrubutie en pomp riem laten vervangen, ook mijn auto was een grote roetwolk bij gas geven.  ;D ;D
Nu doet hij dat niet meer, ik heb ook het gevoel dat er minder vermogen vrij komt met gas geven, echter hij trekt nu wel veel beter onderin.
Nou ben ik toch niet zo'n scheurneus, dus ik vind het niet erg. maar als ik het allemaal goed begrijp is de pomp ook nog eens fijn af te stellen via de computer of zie ik dit nu verkeerd.

Dat afstellen is dat typies iets voor de VAG blokken, of zou elke diesel na een riem wissel naar een diesel specialist moeten, het geld is niet zo zeer het probleem, maar meer de tijd en afstand, woon namelijk in omgeving van Venlo.

Wat ik begrijp uit het bovenstaande is dat je sowieso beter naar een dieselspecialist kunt gaan met je 850/x70 diesel, daar men er bij de Volvo dealers en specialisten niet zoveel van bakt...

De dealer is sowieso niet blij met de brandstofpomp. Daar kunnen ze echt niks mee. Zoals ik zei, mijn pomp lekte. Volgens de dealer zou die vervangen moeten worden. Zo'n pomp kost zo'n 600 euro nieuw en dan moet-ie nog gemonteerd worden.
Ik ben naar Terlouw gegaan. Daar hebben ze de pomp gewoon gerepareerd (twee rubberen ringen vervangen). Daarna nog perfect afgesteld. Als ik het me goed herinner, was ik zo'n 120 euro kwijt.

ZC3rr0r

Gewoon zo een ideetje, maar is er hier ooit iemand met z'n 2.5D bij een Audi dealer/specialist geweest?
Ben gewoon benieuwd of die er ook een potje van maken of dat zij wel goed met dit blok overweg kunnen, dat scheelt voor velen het (relatief lange) ritje naar Urk of Mijnsherenland...