Lang in toeren blijven hangen

Gestart door Brick90, 15-06-2012 20:33:25

Vorige topic - Volgende topic

Brick90

Vrienden,
Bij mijn S70 2.5T is het zo dat wanneer ik wil schakelen en dus het gas los laat en de koppeling in trap, de motor in de toeren blijft hangen. Je voelt ook dat je er door heen trapt met de koppeling en bij snel schakelen zit hij nog in zn toeren bij opkomen van de koppeling wat resulteerd in een schok. De auto rijd op gas, maar het is zowel op benzine als op gas merkbaar. Heb laatst de stappenmotor goed doorgespoten met remreiniger en naderhand een klein beetje wd40. Kwam genoeg zwarte troep vanaf  :o
Gaskabel al doorgesmeerd, maar ik meen dat het op de toerenteller ook niet echt zichtbaar is. Iemand hier een idee hoe op te lossen, het is best wel vervelend koppelen zo.

Ludo

Al vele topics zijn aan dit onderwerp gespendeerd.
Dit hoort min of meer zo. (wellicht praat je over een laag toerental tijdens overschakelen?)
Hoger in toeren overschakelen is het 'probleem' minder erg.

Je kan eventueel als test de slang van de stationair regelaar dichtknijpen of afdoppen, dan merk je meteen dat het geen oplossing is, als het toerental terugvalt naar stationair tijdens schakelen.

Johann

Kijk de gasrol en het armpje met de kogel kopjes eens na. Eventueel schoon maken en druppie olie er op.

khana38

Heeft je motor recentelik ge-backfired??? Mij is ongeveer hetzelfde overkomen. Motor bleef ca. 2000t draaien. Na een paar backfires nwe bougiekabels, bougies, rotor, verdeelkap, drukregelaar, stappenmotor gereinigd, gaskabel gesmeerd, etc., kortom alles waar je aan denkt gedaan. Niets hielp.

Op bedevaart naar Maastricht, en Arthur stelde vast; kapotte nokkenassensor en een lek rubberen vacuumknietje hadden waarschijnlijk de backfire veroorzaakt; de explosieve kracht van de backfires had de gasklep verbogen, zodat de motor constant bleef gassen op 2000t. Met die kennis was het probleem snel verholpen.

gr., Kees 

Brick90

Even afwezig geweest dus vandaar de late reactie..

Maar als ik het goed begrijp hoort het dus inprincipe bij volvo turboblokken? Beetje jammer daar het het koppelen niet prettiger maakt. Idd bij hogere toerentallen is het minder

Kees de auto heeft geen backfire gehad en loopt ook niet constant hoog. Stationair draait ie rustig ong 900 toeren, het is bij het koppelen dat de auto niet direct naar de 900 zakt, maar tussen de 1500/2000 blijft hangen voor korte tijd en pas daarna helemaal zakt.

Zal binnenkort eens naar de de rol en arm kijken, zijn er verder nog tips om het te verminderen?

Mr Rens

Stappenmotor reinigen wil wel eens helpen. Mijn turbo heeft er nagenoeg geen last van, terwijl mijn N/A dat wel degelijk had.

Verder is het een kwestie van wennen denk ik.
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

ramonmartin

De 10 klepper van mij heeft hier geen last van, dit is dan ook een automaat. ;D

Maar de T-5 heeft dit "euvel" ook, heb inderdaad ook al gehoord dat het een beetje bij onze auto's hoort.

Broabander

Ik schakel meestal rond de 28-2900 toeren, dan zakt de motor terug tot 2300 tegen de tijd dat je overgeschakeld hebt en dan zit je redelijk rond het toerental dat de motor in die versnelling draait. In mijn ervaring resulteert zowat alles <2000 en >4000 toeren in schokkerig schakelen.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.