Airco niet zo koud bij file (stilstaan) met warm weer

Gestart door Volvo S70, 17-06-2012 00:55:02

Vorige topic - Volgende topic

Volvo S70

De airco van de V70 2.5d van een collega, blaast als hij stilstaat  in bijvoorbeeld een file, niet zo koud meer als normaal. hierdoor loopt de temperatuur op in de auto.  dit gebeurt weleens als hij echt in de middag vol onder de zon wacht.

wat kan dit zijn? aan de airco systeem is alles vernieuwd verleden jaar en hij doet het normaal gesproken onderweg heel goed. dus alleen bij het stationair draaien. bij gasgeven verandert er niks, hij blaast gewoon een beetje koud lucht, alsof de airco dan niet goed werkt?

MVeldhuis

Blaast hij minder hard of is de lucht die eruit komt minder koud?

Theostek

Het probleem is meestal dat de condensorventilator niet draait, de druk in de condensor loopt te hoog op en wordt de compressor uitgeschakeld.
Door de rijwind wordt de druk verlaagd en springt de compressor weer aan.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Volvo S70

hij blaast even hard, maar niet zo koud. wat kan hier gedaan aan worden? want stel je voor dat je op vakantie gaat en er is een ongeluk gebeurt en je moet lang wachten terwijl het 40 graden is buiten en je kinderen hebt in de auto.  je zou toch wel willen dat het nog lekker fris blijft blijft in de auto

-D©©©L-

Citaat van: Volvo S70 op 17-06-2012 00:55:02
De airco van de S70 2.5d van een collega, blaast als hij stilstaat  in bijvoorbeeld een file, niet zo koud meer als normaal. hierdoor loopt de temperatuur op in de auto.  dit gebeurt weleens als hij echt in de middag vol onder de zon wacht.

wat kan dit zijn? aan de airco systeem is alles vernieuwd verleden jaar en hij doet het normaal gesproken onderweg heel goed. dus alleen bij het stationair draaien. bij gasgeven verandert er niks, hij blaast gewoon een beetje koud lucht, alsof de airco dan niet goed werkt?

Citaat van: Theostek op 17-06-2012 07:17:19
Het probleem is meestal dat de condensorventilator niet draait, de druk in de condensor loopt te hoog op en wordt de compressor uitgeschakeld.
Door de rijwind wordt de druk verlaagd en springt de compressor weer aan.

Citaat van: Volvo S70 op 17-06-2012 14:00:34
hij blaast even hard, maar niet zo koud. wat kan hier gedaan aan worden? want stel je voor dat je op vakantie gaat en er is een ongeluk gebeurt en je moet lang wachten terwijl het 40 graden is buiten en je kinderen hebt in de auto.  je zou toch wel willen dat het nog lekker fris blijft blijft in de auto

Ik neem aan dat je het punt dat Theostek hierboven noemt dus al gecontroleerd hebt ?

Volvo S70

dus het is normaal als hij stilstaat, er hoeft geen defect te zijn? kan er nog iets aan gedaan worden?

KIM

Ik denk dat hier sprake is van enige verwarring.
De condensorventilator is dus de ventilator bij je radiateur en niet de ventilator in je interieur.

Theostek

@Kim dat zou mogelijk kunnen zijn dat er verwarring is, maar dat denk ik niet, omdat TS al aangeeft dat ie even hard blaast maar niet zo koud ?

@Volvo S70: Nee dat is niet normaal, er is een defect, ja er kan iets aan gedaan worden ! ligt eraan wat de storing is en ben jij de persoon omdat te gaan controleren en denk ik dat je het nog niet eens gecontroleerd hebt.

Dus wat moet je doen: motorkap openen, auto starten, airco aan zetten, teruglopen naar de motorruimte en kijken of de ventilator (antwoord van Kim) bij je radiateur DRAAIT.
Als die niet draait, is het antwoord al gegeven en zul je verder moeten gaan zoeken, gebruik dan ook de airco niet meer !! want ik denk dat je die nog steeds gebruikt.
Wacht niet te lang zomer is zo voorbij en het leven van de compressor ook.

volvobug

@theo begrijp ik het goed dat de ventilator achter de radiateur altijd ingeschakeld is bij ingeschakelde airco?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

The Demon

KIM

Nee, dit hangt af van de druk in je systeem.
Bij stilstand is er niet voldoende koeling van je condensor en zul je dus zelf wind moeten creeeren...

Het exacte over de drukken kan theo je wellicht iets beter vertellen.

Theostek

Auto' s die uitgevoerd zijn met een handmatig airco systeem daarvan draait continu de condensorventilator, die wordt niet uitgeschakeld.
Auto' s uitgevoerd met ECC (climate control) daarvan draait alleen de condensorventilator als de condensatiedruk boven de drukwaarde van de drukschakelaar komt.
De drukwaarde van de pressostaat is/kan verschillend zijn, er zijn er die al werken bij 12, of 16, bar.

Als de condensatiedruk niet boven de 12 of 16 bar komt dan draait de condensorventielator niet, indien de ventilator niet in staat is om de condensatiedruk te verlagen ! zal de tweede trap (hogere snelheid) bij 20 bar inschakelen ! is die dan nog niet in staat om de druk te verlagen en de druk blijft opvoeren, wordt bij 25 - 28 bar de compressor uitgeschakeld ! Als dat dan ook niet het geval is wordt het kritische punt van 30 - 32 bar gehaald, dan vliegt onmiddelijk het overdrukventiel eruit van de compressor.

Bij lagere temperatuur van 18-20 graden celsius, kan het langer duren voordat de condensatiedruk is bereikt en de ventilator aanslaat, de ventilator zal dan ook met een tijd interval aan/uit gaan.
Bij hogere temperatuur 25 - 30 graden of meer (motor ruimte) zal de ventilator continu draaien, of een trap hoger gaan totdat de druk is verlaagd en 1e trap weer overneemt.

volvobug

Theo, dank voor de uitleg. Ik schakel de airco (heb ecc) meestal pas in bij buitentemperaturen vanaf 22-23 graden, nu snap ik dat het normaal is dat die ventilator dan zo snel, vaak en meestal permanent gaat meedraaien. Dacht eerst dat de motor warmer wordt omdat er een zware aircopomp veelvuldig meedraait, en had de relatie met de condensor niet gelegd.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Volvo S70

we hebben vandaag even samen gereden, en de eerste keer na verleden jaar zomer is de airco een hele dag gebruikt. ik voelde direct dat hij na het starten niet gelijk koud lucht blaaste. we begonnen met rijden en hij blaasde wel koud maar niet optimaal. dus hij doet het wel, maar blaast niet heel koud. onderweg hoorde je al dat er om de 5-10 seconden iets aan en uit ging, dit voel je gewoon. ik  heb even gekeken onder de motorkap en zag dat de binnenkant van de onderste "poelie" waar de riem aan vastzit, maar een paar seconden draait en dan weer stopt. dit herhaalt zich om de 5-10 seconden.

wat is dit precies en hoe kan dit gemaakt worden? wat moet er gedaan worden?  verleden jaar is de compressor vervangen en een jaar lang is de airco niet gebruikt. hij heeft trouwens ECC, dus volledig elektronisch.

Sbv