Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

widebody

Citaat van: Tiago op 24-10-2012 14:39:52
Waarde Ewout,

Mag ik je langs deze publieke weg van harte feliciteren met je verjaardag?
En laat die depressieve gedachten alsjeblieft achterwege, wil je! Je zult 't zien: 45 is het bevrijdingsjaar!

Bevrijding van???

Je maakt mij, en ik denk vele anderen, nieuwsgierig. :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: widebody op 24-10-2012 19:21:44
Waarde Ewout,

En laat die depressieve gedachten alsjeblieft achterwege, wil je! Je zult 't zien: 45 is het bevrijdingsjaar!

Bevrijding van???

Je maakt mij, en ik denk vele anderen, nieuwsgierig. :eusa_think:

Als in 1945... :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Waarde Ewout,

Dank je wel Tiago. Zeer vereerd met je felicitaties. Hoe is het met Volf?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Tiago

Uitstekend, Ewout, dank je!
Ofschoon ik dat niet hardop durf te zeggen, uit vrees dat Volf dat hoort. Hij staat namelijk huiverend in zijn regenjas het (voorspelde) onweer van morgen af te wachten...

De Volvogarage in Huelva liet me afgelopen maandagmorgen weten dat de reden van het tijdelijk ontsteken van het motormanagementlampje waarschijnlijk "een heel specifiek iets" is geweest. Voordat ik me het hoofd ging breken over die mistige zinsnede, voegden ze er gauw aan toe dat ik me er niet druk om moest maken. Maar ik moet wel even langs komen, indien de waarschuwing opnieuw mocht opvlammen. 

Tiago

Over opvreter gesproken...
Wil u wel geloven dat Volf twee liter vloeibaar gas opzuipt per drie kilometer?
Hoe ik dat weet?
Nou, de boordcomputer geeft onder meer het realtime brandstofverbruik aan. Dus wanneer wij achter ons huis in noordwestelijke richting tegen de berg op klauteren (stijgingspercentage ongeveer 10), geeft ie circa 66 liter op 100 kilometer aan. Nou, ben ik weliswaar geen rekenwonder, maar volgens mij komt dat neer op 2:3...

Hè?
Ja, dat is waar... eenmaal boven, na een kilometertje ongeveer, daalt het verbruik dramatisch. Gelukkig wel, ja! Anders zou men een gastank maatje Hindenburg nodig hebben, om de volgende búshalte te halen. Niet écht praktisch!
Neemt niet weg dat mijn ogen bijkans uit hun bedjes knalden toen ik dat voor het eerst zag, omdat ik meende naar het gemíddelde verbruik te zitten koekeloeren als u begrijpt wat ik bedoel.

Afijn, wij afgelopen weekeinde naar Beja...
Want dochterlief was er niet in geslaagd om langs telefonische weg haar licht op te steken omtrent Internetverbinding.

Ik had geloof ik al verteld dat ikzelf een dongle heb, waarmee ik me heel wel kan redden. Zijn favoriete hangplek: hoog in de sinaasappelboom op ons terras. Dus meneer gooit bij onze dochter, die een etage lager woont, subiet de kont tegen de krib.
Nou was mijn redenering: Dat zal wel komen omdat mijn dongle van de eerste of de tweede generatie is. Eentje van de derde generatie (3G heet dat in Klingon) of van de vierde doet het misschien wél op haar kamer?
Kijk, zulke vragen moet je aan de juffrouw van het Call Center niet stellen. Die zit daar om te verkopen. En als men koopt, dan zit men daar meteen voor een jaar aan vast...
Ja, maar kan u me garanderen dat het dan ook werkt?
Dus ik kan u lid maken?
Nee, want ik wil eerst zéker weten dat het werkt!
Dus ik kan u lid maken?
Kennelijk willen (of mogen) mensen met méér dan één hersencel hier te lande niet in zo'n belfabriek werken.

Maar toevallig wist ik dat er in Beja, tachtig kilometer verderop, een winkel van PT (Portugal Telecom) gevestigd is. Die winkel heet natuurlijk niet PT-winkel, want geen weldenkend mens wil nog zaken doen met zo'n oude, inerte monopolist, natuurlijk. Dan weet men vooraf dat men niet voor vol wordt aangezien.
Maar daar heeft die oude doerak het volgende op gevonden. Hij heeft als de wiedeweerga een aantal kortgerokte dochters geconcipieerd en die met valse wimpers en dito bedoelingen in de etalage gezet. Het ene huppelkutje heet TMN (telefonie en breedband), een andere heet Sapo (van het zelfde laken een pak, als ik 't wel heb) en eentje heet er MEO (t.v.-signalen), om er maar enkele te noemen. Allemaal blitse maskertjes van de ware ouderwetse moloch achter de schermen, die PT heet.

Denk overigens niet dat zodra men zo'n winkel binnenstapt dat één van de –tig strakgekapte glibbers die daar parmantig rondstappen, meteen op u af komt, zijn arm diep in uw zak steekt en vervolgens informeert wat u wenst.
Welnee, druk druk druk!
Het motto in Portugal is: Werken in een winkel is wel leuk, maar klanten zijn erg storend! Die zouden verboden moeten worden!
Nee, men moet zo'n stropdasje eerst over de balie trekken. Zolang ie niet volledig los van de grond gekomen is, heeft men niet zijn aandacht en gaat ie gewoon door met waar ie mee bezig was...

Niet dat wij zover gekomen zijn overigens...
In Beja aangekomen bleek de winkel gesloten! Haha! Tja, zaterdag, hè!? Dan hebben klanten alle tijd om naar de winkel te komen. Dát moeten we niet hebben!

Hetzelfde geldt overigens voor Toeristeninformatie...
Die zijn ook altijd dicht in het weekeinde en op hoogtijdagen. Met andere woorden, op de dagen dat men in de winkelstraten over de toeristenkoppen wel kan lopen, gooit de Toeristeninformatie haar deuren dicht. Haha!
Ja, nee, daar was ik zelf nóóit opgekomen! Briljánt gewoon!

Personeelsgebrek misschien, zegt u? In een land met een werkloosheidscijfer van rond de tachtig procent!?
Wat?
Nee, die zestien procent is het officiële getal, maar in dat cijfer zijn de werkloze voormalige válse Recibos Verdes (groene recieven, zeg maar) niet verdisconteerd...
Échte Recibos Verdes zijn zelfstandigen die zich door bedrijven laten inhuren om een klus te doen en die klus zelfstandig, met eigen middelen en eventueel met inzet van derden klaren – een soort aannemers, zeg maar.
Kijk, dát vinden bedrijven wel léuk natuurlijk, het werk gedaan en geen hónd in vaste dienst. Dus wat doen die smiechten?
Die huren óók hun váste medewerkers in als waren het Recibos Verdes.
Precies! Válse Recibos Verdes dus! Want ze zijn noch zelfstandig (want maken onderdeel uit van de hiërarchie), noch werken ze met eigen middelen (want die worden door de werkgever verstrekt), laat staan dat ze hun werk op eigen gezag aan derden kunnen overlaten.
In de praktijk dragen ze elke maand eenderde van hun inkomsten af aan sociale lasten, máár... du moment dat ze zonder plichtplegingen op straat geknikkerd worden, hebben ze helemaal nérgens recht op. Anders gezegd, ze ontvangen nog geen stuiver uitkering.
En dát nu – dat ze zonder omhaal van woorden op straat geflikkerd worden, bedoel ik – gebeurt tegenwoordig bij de duizend per dag, in de huidige economische malaise.
En die harde straat wordt voor hele volksstammen na verloop van tijd de vaste woon- en verblijfplaats.

Dat kán allemaal in een wetteloos land als Portugal!
Nee, dat zeg ik verkeerd natuurlijk, want wétten zijn er bij de vleet. Ik moet zeggen: in een réchteloos land als Portugal. Met "rechteloos" sla ik namelijk de spijker op z'n kop.

En bij wijze van klap op de vuurpijl worden ze niet meegeteld in de officiële werkloosheidscijfers!
Stelt u zich eens voor: U staat in een kilometerslange file welke níet genoemd wordt in de fileberichten! Hoe voelt u zich dan?
Precies!
Nou, dit is nét zoiets... maar dan erger!
Wat?
Ja, dat is waar... ze hebben er mooi weer bij!

Haha, dat heeft u goed geraden...
Dat één van onze opvreters een voormalig lid is van het omvangrijke legioen der Falsos Recibos Verdes.
Ze liet zich trouwens 's anderendaags ontvallen dat ze Ruud van Nistelrooij een "grosso" vond – een stuk, zeg maar.
Ehhh, je bedoelt Paolo Maldini misschien?
Wie is Paolo Maldini?
Paolo! De natte droom van (bijna) alle vrouwen!!

Nee, ze bedoelde wel degelijk Ruud, Hollandse Ruud.
Ja, kijk... dát had ze natuurlijk niet moeten zeggen...

Ben

Dat is nog eens een leuke schoonzoon!
En die harde werkers waar je het over hebt heten hier ZZPers.

Taranis

;D ;D

Dat ZZP-er-verhaal zie je hier ook en wordt door sommige bedrijven ook aangemoedigd. Ik ben ook al een aantal keer gevraagd om na 1 januari te komen ZZP-en, maar als de nood aan de man is lig je op straat en heb je niets. Dat is niet erg als het tarief gedurende de tijd dat je wél werkt er naar is, maar vaak is dat niet het geval en hou je net zoveel over als in loondienst...

elianmars

Citaat van: Taranis op 25-10-2012 19:36:42
maar vaak is dat niet het geval en hou je net zoveel minder over als in loondienst...

Tiago

Maar heb je in Nederland dan ook válse of - beter misschien - onéchte ZZP'ers, in de zin dat je dus helemaal geen zelfstandige bent, maar gewoon een hongerloontje (zeg €700 euro per maand, waarvan je eenderde nog eens af moet dragen aan sociale lasten) door de strot gedouwd krijgt van je (wel degelijk) váste werkgever (want gewoon elke dag van 8 tot 5 op kantoor komen en je werk doen)?
Dat is toch tegen de wet? Ervan uitgaande dat die in Nederland nog wat voorstelt.
Want, hier is het ook tegen de wet, alleen... geen hond die zich daar wat van aantrekt. En onze dochter werkte 18 jaar lang als onechte ZZP'er voor een advocátenkantoor (nota bene!) in Lissabon.

Taranis

Ja. Op mijn vorige werk kwam het vaak voor dat lassers jaren aan een stuk (soms 10 jaar) dag in dag uit kwamen lassen voor inderdaad amper het minimumloon. Ondertussen draaiden ze enorme aantallen uren om er toch nog wat aan over te houden.

Overigens wordt het bedrijf dat de ZZP-er inhuurt na meer dan een jaar alsnog met terugwerkende kracht als werkgever gezien en mag dan dus sociale lasten afdragen, maar 't is een creatieve manier om een lager uurtarief te kunnen betalen. Vooral (en dat is geen geintje) Portugese lassers en pijpfitters werden en worden op die manier ingehuurd.

Marc O.

Citaat van: Taranis op 25-10-2012 20:03:39
Overigens wordt het bedrijf dat de ZZP-er inhuurt na meer dan een jaar alsnog met terugwerkende kracht als werkgever gezien en mag dan dus sociale lasten afdragen,

Tenzij die ZZP'er een VAR-verklaring heeft. Het zou erg onverstandig zijn van een werkgever om een ZZP'er zonder zo'n VAR-verklaring langer dan een jaar in te huren.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Zelfs met een VAR-verklaring. Het is afhankelijk van welke branche, in m'n huidige job mag het bijvoorbeeld tot 3 jaar aan een stuk, maar in de metaalbranche is 9 maanden de kritische grens. Gelukkig is daar een prima oplossing voor: 2 BV's. 9 maanden aan de ene, 9 maanden aan de andere factureren...

Tiago

Ik meen uit jullie antwoord op te maken dat ik de vraag niet duidelijk gesteld heb...
Ik krijg tenminste de indruk dat jullie praten over ZZP'ers die dat zijn uit éigen vrije keuze, zodat beiden - werkgever én ZZP'er - in alle vrijheid die tijdelijke relatie aangaan.
Wat ik over het voetlicht wil brengen, is dat de ZZP'ers hier te lande zo ongeveer at gunpoint gedwóngen worden tot die rechtsfiguur, omdat werkgevers de lasten van een vast dienstverband niet willen, maar anderzijds betrokkenen wél in alle opzichten behandelen als zijnde in vast dienstverband, zónder dat de overheid (in het algemeen, of de Belastingdienst in het bijzonder) zich daarom bekommert. Ben ik nog in beeld?
Mijn vraag is dus, of die vorm van misbruik (door bedrijven dus) in Nederland op zo grote schaal voorkomt als in Portugal?
En zo ja, waarom dan niet? Ik bedoel doet men dat in Nederland bijvoorbeeld minder omdat wij een volk van fatsoensrakkers en moraalridders zijn? Of... is de controle gewoon veel beter geregeld?

Marc O.

Nee, komt in NL niet op grote schaal voor en zeker niet onder dwang van werkgever. Waarschijnlijk omdat de wetgeving in NL er beter in slaagt om de werknemer te beschermen. Als het aan werkgevers lag zou dit vast en zeker meer toegepast worden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Tiago

Helder, Marc O! Dankjewel!
Ik begon aan mezelf te twijfelen namelijk. Zou er in Nederland een schaduwcircuit bestaan, waarvan ik nooit weet gehad heb, vroeg ik me opeens af, temeer omdat die praktijken hier te lande eerder regel dan uitzondering zijn.

Maar in deze heeft de Portugese staat dus een boterberg op haar hoofd; die ZZP'ers (echte of onechte) brengen sloten geld in het laatje en, zodra ze dat niet meer doen, halen ze niks terug, want... geen poot om op te staan. Het mes snijdt dus - niet alleen voor de bedrijven, maar ook voor de staat - aan twee kanten... Kassa!

Ik ben blij te horen dat mijn vaderland tenminste niet zo'n schurkenstaat is!
Ehhh... in dát opzicht!