Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Camber is te zien en te voelen zoals Kornelis (Kim) ook zegt.  Kan eigenlijk beide zijn, maar ik ga net zoals Ruud (Volvobug) voor een verkeerde sporing van het geheel. Als jouw LV teveel uitspoor / toespoor heeft zal je band bij normaal rechtuit rijden (tenminste dat denk je dan) scheef afslijten aan de binnenkant van de band (wat hier eigenlijk ook is gebeurt)

KIM

Alleen in combinatie met nog andere zaken kan dit het gevolg van sporingsproblemen zijn. Bij sporingsproblemen slijten beide banden evenveel af; je stuur kan wel scheef staan.
De auto zet de wielen namelijk in een positie waarbij beide wielen evenveel weerstand op het wegdek hebben. In principe betekent dat dat beide wielen evenveel uit- of toespoor hebben.

MICHEL306

dit is zeker een verkeerde uitlijning,mits alles verder geen slijtage vertoont zoals stuurkogels etc, vermoedelijk met de verkeerde gegevens uitgelijnd....heb excact het zelfde gehad bij mn v70tdi. de dames bij kwikfit hadden het verkeerde type gebruikt in eerste instantie, gelukkig had ik de bon nog en na veel vijven en zessen voor een paar centen nieuwe banden en uitgelijnd.

gr M

volvobug

Citaat van: KIM op 14-02-2013 14:24:35
Alleen in combinatie met nog andere zaken kan dit het gevolg van sporingsproblemen zijn. Bij sporingsproblemen slijten beide banden evenveel af; je stuur kan wel scheef staan.
De auto zet de wielen namelijk in een positie waarbij beide wielen evenveel weerstand op het wegdek hebben. In principe betekent dat dat beide wielen evenveel uit- of toespoor hebben.
Ik ga hier wel in mee, mits de achteras ook uitgelijnd staat. Anders ga je volgens mij toch met de voorwielen corrigeren om rechtuit te rijden, waardoor 1 band meer afslijt. Maar normaal zou je een gelijk slijtagepatroon links en rechts verwachten inderdaad.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Tiago

Ik voel geen weerhaakjes op het niet versleten vlak!
Wel op het afgesleten vlak, maar... naar béide kanten.

Hebben jullie daar wat aan?

UserID6342

Citaat van: volvobug op 14-02-2013 15:44:00
Ik ga hier wel in mee, mits de achteras ook uitgelijnd staat. Anders ga je volgens mij toch met de voorwielen corrigeren om rechtuit te rijden, waardoor 1 band meer afslijt. Maar normaal zou je een gelijk slijtagepatroon links en rechts verwachten inderdaad.
Ben het in zoverre met jullie eens als dat de achteras er recht onder staat (vandaar ook altijd 4-punts uitlijnen en beginnen met de achteras) je dit idd op 1 voorwiel kan laten zien door verkeerde uitlijning.  Sterker nog, als je het linkerwiel meer uitspoor geeft wilt dat natuurlijk niet zeggen dat de rechterkant (automatisch) ook meer uitspoor krijgt. M.a.w. het linkerwiel zal gaan wringen waardoor je bijvoorbeeld deze slijtage kunt krijgen.

Even overdreven gezegd: een goede uitlijner kan, als hj wilt, bij iedere 4punts uitlijner, willekeurig bij welke band dit slijtagepatroon laten zien.  En wel op zo'n manier dat de chauffeur er niets van zal merken tijdens het rijden, behalve dat 1 band harder afslijt als de rest

Tiago

Ergo conclusio (op het gevaar af dat ik - in de ogen van u ingewijden - vraag naar de bekende weg) wat doe ik?

Meteen harakiri plegen... of nog even wachten daarmee?

Ewout Schalkwijk

Fonkelnieuwe bandjes en nu al bijna op de slijtnokken? :eusa_think:

Da's net best.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Tiago

Dankjewel, Ewout, voor dat hart onder de riem! Dat had ik nou net nodig!
Nu ga jij me adviseren om voortaan alleen nog maar uit rijden te gaan als er een dik pak sneeuw ligt?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Tiago op 14-02-2013 18:05:37
Dankjewel, Ewout, voor dat hart onder de riem! Dat had ik nou net nodig!
Nu ga jij me adviseren om voortaan alleen nog maar uit rijden te gaan als er een dik pak sneeuw ligt?

Nee hoor, alleen wat minder gefrustreerd gas geven na een bilateraaltje met je aangetrouwde nep-dochter. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Tiago

Bilateraaltje? Is dat net zoiets als een "uitstrijkje"!
Maar... ehh, bilateraaltjes zijn nog niet aan de lucht, vrees ik. Tot dusverre zijn het slechts unilateraaltjes...
Van mijn kant, ja! Goed geraden!

En... eh, zo nep is ze nou ook weer niet, hoor Ewout! Af en toe is ze... net echt.

Tiago

Meestal eigenlijk!

Maar... eh, effe zereneus nou... wat doe ik?
Geef ik mijn plaatselijke bandenboer een herkansing door ze om de oren te slaan met het feit dat ze mijn Volf niet goed uitgelijnd hebben destijds of.... do I cut my losses... en rijd ik meteen door naar de Volvoboer in Huelva?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Tiago op 14-02-2013 18:31:13
Meestal eigenlijk!

Maar... eh, effe zereneus nou... wat doe ik?
Geef ik mijn plaatselijke bandenboer een herkansing door ze om de oren te slaan met het feit dat ze mijn Volf niet goed uitgelijnd hebben destijds of.... do I cut my losses... en rijd ik meteen door naar de Volvoboer in Huelva?

Dit is niet typisch Volvo. Het zouden je draagarmen kunnen zijn, slechte uitlijning en alles wat al genoemd is. Maar ik weet niet of er een soort 'Euromaster' bij jou in de buurt zit, maar dat soort bedrijven kunnen zo'n klus ook prima aan en vaak voor behoorlijk minder geld dan de dealer. als ik het me herinner zat die in Spanje toch? Hoe ver is dat?

Zonder behoorlijke diagnose, geen behoorlijke oplossing.

Ewout

KIM

Citaat van: Dirk342 op 14-02-2013 16:03:13
Citaat van: volvobug op 14-02-2013 15:44:00
Ben het in zoverre met jullie eens als dat de achteras er recht onder staat (vandaar ook altijd 4-punts uitlijnen en beginnen met de achteras) je dit idd op 1 voorwiel kan laten zien door verkeerde uitlijning.  Sterker nog, als je het linkerwiel meer uitspoor geeft wilt dat natuurlijk niet zeggen dat de rechterkant (automatisch) ook meer uitspoor krijgt. M.a.w. het linkerwiel zal gaan wringen waardoor je bijvoorbeeld deze slijtage kunt krijgen.

Even overdreven gezegd: een goede uitlijner kan, als hj wilt, bij iedere 4punts uitlijner, willekeurig bij welke band dit slijtagepatroon laten zien.  En wel op zo'n manier dat de chauffeur er niets van zal merken tijdens het rijden, behalve dat 1 band harder afslijt als de rest

Nope.
De achteras bepaalt de rijrichting van de auto, dus kan resulteren in een scheef stuur en een auto die in de hondegang gaat rijden. Ondanks dat blijft nog steeds de stelling van kracht dat beide wielen evenveel sporing gaan hebben en evenveel gaan slijten.

Alleen een verkeerde camberwaarde kan deze slijtage opleveren of een combinatie van verkeerde afstellingen. Ik heb dit in het verleden tijdens trainingen uit kunnen leggen met een speciaal modelautootje waar dit alles instelbaar was.

UserID6342

Ik denk dat dat hetzelfde autootje is waar ik, lang geleden, de trainingen voor het uitlijnen mee heb gehad ;D ;D.  Pak dat autootje maar eens, zet de achteras er scheef onder (bijvoorbeeld naar rechts toe) dus de wielafstand h.o.h. is links dan korter als rechts (even grof gezegd het Renault 4 principe alhoewel de achterasconstructie van onze Volvo's hier niet mee te vergelijken is, maar even voor het idee).

De auto zal nu standaard linksom willen rijden als je 'm een duwtje geeft.  Stel ik nu de sporing van het linkervoorwiel verder naar buiten, dus zodat het LV eigenlijk iets naar rechts komt te staan en je geeft de auto een duwtje zal deze gewoon rechtuit gaan lopen.  Een onervaren bestuurder zal dit absoluut niet merken.

Nu rest nog de vraag welke band het hardst zal slijten in bovengenoemde situatie, precies de LV band en wel aan de binnenzijde van de band.  De sporing is links en rechts nu in die situatie beduidend verschillend.