Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Sterkte daar! Ik mag graag lezen van de avonturen van Volf, maar ben wel bang dat daar nu fluks een eind aan gekomen is...
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Petrus64

Ik kan na het lezen van dit blog maar 1 conclusie trekken... je moet daar weg uit Portugal en snel ook.  :eusa_whistle: ;D

Tiago

Ik wil u verder niet gaan lopen vervelen met de onvermijdelijke burocratie, afgeleid van het Portugese woord burro (=ezel)...

Dat onze vaste flat-bed indiaan uit Mértola bijvoorbeeld na vijf(!) uur (al) kwam opdagen, lag niet zozeer aan ons vaste mannetje, maar aan de verzekering, kreeg ik de verzekering. Ik had in het eerste uur een drietal(!) malen gebeld (via het toestel van Pedro dus) teneinde de jongens en meisjes van de alarmcentrale op het hart te drukken dat we toch echt op een héél gevaarlijk punt stonden, zo vlak achter een heuveltop in de donkere nacht alsmede de stromende regen, en dat ze dus echt wel héél snel op de proppen moesten komen met een flat-bed wagen, mede omdat de heren van de Guardia Civil niet bijster in hun nopjes oogden onder de gegeven omstandigheden.

Na bijna twee(!) uur belde ik maar eens met Gilberto, onze vaste flat-bed man, bij wien ik – zoals de vaste lezers van dit forum wel weten – inmiddels een knipkaart heb lopen. Hij vertelde me dat hij nog geen opdracht had gekregen van mijn verzekering.
Dus, nóg maar weer eens contact gezocht...
Aha, dat internationale gevalletje, ja! Waar meneer dan precies stónd!?
De bek viel me open, waardoor onmiddellijk een kuub hemelwater naar binnen sloeg. Aldus verkwikt en gelaafd, kafferde ik de verzekering uit, met de verzekering dat... ik dat al drie(!) keer had uitgelegd, ja!
Een half uurtje later belde Gilberto; hij had opdracht. Jawel!
[zucht]

Mijn aansprakelijkheidsverzekering ging dit gevalletje never en nooit niet dekken natuurlijk, dat snapte ik ook wel. De heren van de Guardia Civil drukten me daarom op het hart dat ik mijn maatschappij moest vragen, met hen contact te zoeken in verband met het proces-verbaal en de aanverwante kleurenfoto's, omdat "hun" Seguro de Carreteras – een soort waarborgfonds der Spaanse autowegen – wellicht aansprakelijk te houden viel.
Antwoord van mijn verzekering: "U treft geen schuld, dus... no case!"
Haha, ze hebben natuurlijk gelijk, maar ik had gehoopt dat ze me wat werk uit handen zouden kunnen nemen.
Welnu, dat kúnnen ze wel, maar dat wíllen ze niet!
Kortom, deze jongen moet zijn Spaans weer een beetje gaan lopen ophalen...

Tiago

Dit is op een steenworp afstand van ons huis...

Men moet vanzelf wel een paar keer werpen, hè, teneinde dit effect te bereiken ;)

Maar zonder gekheid...
Dit gebeurde zo'n tien minuten nadat we op die gedenkwaardige avond in de stromende regen, met ons Volfje op de flat-bed, die plek gepasseerd waren...
Wablief?
O, u noemt dat "geluk hebben"? Tja, als u 't per se van die kant wil bekijken.

Er gebeurt hier trouwens van alles...
Gisterenochtend werd ik bijvoorbeeld om halfzes wakker omdat het bed schudde. Nou was er ooit een tijd dat ons ledikant geregeld schudde, maar dan was deze jongen zelf de instigant. De laatste jaren doet zulke opschudding zich niet of nauwelijks nog voor :'(
Maar ter zake...
In eerste instantie dacht ik aan een hele zware vrachtwagen die voorbijkwam. Toen bedacht ik evenwel dat vrachtwagens - laat staan, hele zware - hier dus effe niets te zoeken hebben (zie foto!). Immers, omdat de instorting aan Spaanse kant plaatsvond, staan we van de Portugese kant alleen maar toe te kijken, met de handen diep in de zakken.
In tweede instantie dacht ik aan een verdere instorting van de bergwand. Die gedachte werd bij het ochtendgloren niettemin gelogenstraft.

Wel werd ik gisteren rond de middag, toen ik op mijn fietsje door Mértola scheerde... ehh, schoor, staande gehouden door een cameraploeg van de televisie, met de vraag of ik wellicht iets gemerkt had van de aardbeving "hedenochtend, om halfzes?"
Oh, was dát 't geweest!?

Wat zegt u? Wat ik op mijn fietsje in Mértola deed?
Nou, u wilde toch een foto ("ploatie") van onze Volf!?

razorx

Pfiew het spookt daar aardig.
Ik wist niet dat je daar aardbevingen hebt.

Het had inderdaad heel anders af kunnen lopen. Brr.

hilko73

Volf is wel klaar, als ik het zo zie. En met "klaar" bedoelen we hier, dat het beste eraf is.
Je zou je toch in Bedrock wanen, daar ten lande. Epische bevingen en steenverschuivingen en zulks.

Hopelijk komt alles vlot weer in orde.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Ewout Schalkwijk

Aan die band is in ieder geval niets verloren gegaan. Die is echt versleten.
De rest lijkt me toch nog wel op te knappen. Hoewel, misschien heb je meer trek in een oude Willys Jeep. :eusa_think:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Tiago

Inderdaad, razorx, 't had heel anders kunnen aflopen. Bijvoorbeeld als dat wiel niet strak over de grond op ons af was komen rollen, maar - door een hobbeltje in het wegdek of zo - was gaan stuiteren. Dan... had ik 't ding op de ruigbehaarde borst(en) opgevangen en hadden jullie vermoedelijk nooit meer wat van deze knul vernomen, noch van zijn eega... aangezien ik niet meer bij machte geweest was om onze Volf in het gareel te houden.

En ja, hilko73, Fred Flintstone is me evolutionair gezien nog de baas, met zijn benenwagen. I feel like I hit bedrock-bottom low ;-)

Nee, aan die band is niets verloren, Ewout, dat had ik ook al gezien. Ik had al een afspraak gemaakt voor twee nieuwe voorbanden omdat ik deze maand sowieso naar de jaarlijkse keuring moet... ehh, moest. Oom agent van de Guardia Civil joeg me nog even de stuipen op het lijf door me met een boete van €200 te dreigen, vanwege die voorbanden. Kennelijk vond ie me bij nader inzien al wel genoeg gestraft.

Cesar, mijn verzekeringsagent in Mértola, vond me blijkbaar ook genoeg genoeg gestraft...
Hij vond zijn verzekeringsmaatschappij wel wat erg kort door de bocht ("U geen schuld, wij geen case!") en heeft aangeboden te willen bemiddelen. Of ik maar even een begroting van de reparatiekosten, alsmede naam en emailadres van het Spaanse waarborgfonds, waarvan de verkeersagenten gerept hadden, boven water wil halen, dan zou hij zich er verder wel mee redden.

Welnu, de garage meldde afgelopen maandag, toen ik vroeg waar de begroting bleef, dat ze op de prijs van de onderdelen wachtte. En dat wachten duurt voort...

Voor de gegevens van het waarborgfonds moest ik me tot de Guardia Civil in Huelva wenden... Helaas vond ik op hun site geen emailadres; ik kom op papier namelijk wat makkelijker uit de voeten in het Spaans, dan aan de telefoon. Ik weet niet of u het weet, maar de mensen in Andalusië praten, alsof ze voortdurend een stuk in de kraag hebben.
Fransen spreken heel eufemistisch van een "cheveu sur la langue" (= een haartje op de tong) wanneer iemand zo te horen een slok teveel op heeft. Nou, zó praten Andalusiërs dus altijd.
Afijn, ik had ongeveer op papier wat ik zeggen wilde en greep naar de telefoon...
- Digame!
- En primer lugar, pido perdón por mi español muy malo... Vale?
- Digame, digame!
Toen ik uitgesproken was, brandde er een machinegeweervuur van rad Spaans over me los, dat samengevat neerkwam op: "No sé!" Toen ik mijn hoofd weer uit mijn schuttersputje durfde te steken, kreeg ik nog net de namen mee van een drietal overheidsinstanties die me wellicht verder zouden kunnen helpen.
Van die drie instanties kreeg ik in keurige bewoordingen - men is overheid, ten slotte - te verstaan dat ze mijn vraag begrepen en dat ze erop terug zullen komen...
God weet wanneer!

Tiago

Ja hoor, de schadebegroting is binnen!
Het duurde even, maar... dan heb je ook wat!
€4.551,37

Fijne kerst allemaal!!!

Tiago

Die schadebegroting is natuurlijk opgemaakt voor de verzekering - in mijn geval zou dat dus een Spaans waarborgfonds of zoiets moeten zijn...

Volgens mijn verzekeringsagent keert een waarborgfonds evenwel alleen uit als het gaat om een aanrijding met een onbekend voertuig. Dus hij denkt dat ik het wel kan schudden.
Ik riposteerde dat mijn aanrijding met een deel van een onbekend voertuig, i.c. een losgeraakt wiel dat me tegemoet stormde, naar mijn mening binnen de definitie "aanrijding met onbekend voertuig" valt...
Hè?
Ja, ik mag de dingen graag ruim zien - als zulks in mijn voordeel uitvalt.

Mijn realiteitszin gebood niettemin, mijn garagist ook een begroting te vragen voor het geval deze jongen zélf voor de schade opdraait...
Die begroting viel (slechts) duizend euro lager uit.
Ja, dááááág! Ik ga niet nóg eens zoveel geld schokken voor die opvreter van een Volf! No way, José! Trouwens, dat héb ik niet eens.
De die-hards onder u zullen zich herinneren dat ik een paar jaar geleden, onmiddellijk na aankoop van Volf, al viereneenhalfduizend euro kon schokken voor een nieuwe versnellingsbak.

Nu ik noodgedwongen sterk begin te neigen naar de opvatting van hilko73 (dat "de avonturen van Volf" een einde genomen hebben), wil ik ons autoloze tijdperk graag nuchter en praktisch aanvangen...
- Over een week ben ik aan de beurt voor weer een jaar wegenbelasting, leg ik aan mijn verzekeringsagent voor, bij wie moet ik zijn om Volf te schorsen?
- Dat kan niet!
- Hoezo, "dat kan niet"?
- Je moet in Portugal gewoon blijven dokken!
- Wablief? Ik rijd er toch niet in!?
- Maakt niet uit! Het kentekenbewijs staat op jouw naam!
- Dus, zelfs als Volf allang door de hemelpoort verdwenen is en door de eeuwige snelheidsbeperkingsloze lanen dartelt, wordt er nog keurig belasting voor hem betaald, alleen omdat hij op dit ondermaanse een kentekenbewijs heeft nagelaten?
- Yep!
- Então, qualquer maneira estou fodido! (dat zal ik maar onvertaald laten)
- Je kunt Volf verkopen!
- Wie koopt er nou een kapotte auto?
- Jij, riposteerde Cesar droogjes, refererend aan de kapotte versnellingsbak destijds.
- Die slag is u! Maar serieus...
- Volf heeft nog altijd een handelswaarde van €5.500, raadpleegde mijn verzekeringsagent zijn computer.
- Dat méén je niet! Een zestien jaar oude Volvo?
- Dus, ging Cesar onverstoorbaar verder, onder aftrek van €3.500 reparatiekosten, is ie nog altijd tweeduizend euro waard. Misschien wil de garagist hem wel overnemen voor vijftienhonderd of misschien wil ie 'm wel ruilen voor een goedkoop karretje dat ie heeft staan. Ben jij weer mobiel!
Ik frummelde nadenkend aan mijn fietshelm. Tsja, wat is wijsheid in deze?

Walter

in jouw geval lijkt het mij zaak o mais cedo possível een vrijwaring te krijgen. Maar waak er wel voor dat de waarborginstanties dan niet ineens zeggen "maar die auto is niet van u".

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Tiago

Vraagje...

Onze Volf is van januari 2001. Moet ik dan de onderdelen voor een V70 van precies dát jaar zoeken? Of mag ik dat wat ruimer nemen, wanneer ik bijvoorbeeld op de volgende site rondsnuffel...
http://www.elferink.nl/Volvo/V70/Spatbord%20links-voor/Details/6426543

elmarconi

Citaat van: Tiago op 31-12-2016 15:00:50
Vraagje...

Onze Volf is van januari 2001. Moet ik dan de onderdelen voor een V70 van precies dát jaar zoeken? Of mag ik dat wat ruimer nemen, wanneer ik bijvoorbeeld op de volgende site rondsnuffel...
http://www.elferink.nl/Volvo/V70/Spatbord%20links-voor/Details/6426543

http://www.elferink.nl/Volvo/V70/Spatbord%20rechts-voor/Details/7009921 past wel.
Je hebt een tweede generatie V70N met de N van Nieuw, geen S/V70 (1e generatie).
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70 Bouwjaren zoeken: 2001-2007.
Zowel 2000 als 2008 is overgangsjaar.
--
Autogas Inside . . .

Taranis

Tiago

Vrienden,

Vermoedelijk een heel onnozele vraag, maar... jelui weet zo onderhand dat ik geen kenner ben - laat staan een kennersoog heb...

Is dit...
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/carrosserie-en-plaatwerk/m1119423169-volvo-v70-voor-onderdelen.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr&pos=10&lr_snippet=horizontalRichSnippet
...hetzelfde model als wat ik heb?