Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Dat er geen bloed uit loopt ben ik niet helemaal met je eens: als ie zo ver van tijd af staat dat ie amper wil starten en big nono heeft dat niet in de gaten dan zou ik 'm persoonlijk niet meer aan m'n auto laten zitten met z'n tengels. Als ie 'm namelijk te ver van tijd af zet dan geven de zuigers de kleppen een kusje en kun je je motorblok weggooien. Is de hele voorgaande reparatie voor niets geweest en kun je opnieuw beginnen.

Ik heb zo'n zelfde akkefietje gehad met het differentieel van mijn auto waarbij de dealer degene was die niet leverde (een trillingsvrije auto). De dealer wilde uiteindelijk maar al te graag z'n verlies nemen door het door iemand anders (een revisiebedrijf) op te laten lossen: zo was de dealer ook van z'n verantwoordelijkheid verlost.
Je zou hetzelfde kunnen proberen bij big nono: opbellen en voor 350 euro is ie van alle ellende verlost. Als daarna blijkt dat je nokkenasverstelling alsnog defect is, moet je alleen wel kunnen bewijzen dat dat door big nono z'n acties komt. Dat ga je waarschijnlijk niet redden: hij zal dan zeggen dat dat door het gepruts van de dealer komt dus zul je dan wel je verlies moeten nemen.

Veel wijsheid toegewenst :)

Tiago

Citaat van: Taranis op 18-10-2017 20:59:06
Dat er geen bloed uit loopt ben ik niet helemaal met je eens: als ie zo ver van tijd af staat dat ie amper wil starten en big nono heeft dat niet in de gaten dan zou ik 'm persoonlijk niet meer aan m'n auto laten zitten met z'n tengels. Als ie 'm namelijk te ver van tijd af zet dan geven de zuigers de kleppen een kusje en kun je je motorblok weggooien. Is de hele voorgaande reparatie voor niets geweest en kun je opnieuw beginnen.

Ik heb zo'n zelfde akkefietje gehad met het differentieel van mijn auto waarbij de dealer degene was die niet leverde (een trillingsvrije auto). De dealer wilde uiteindelijk maar al te graag z'n verlies nemen door het door iemand anders (een revisiebedrijf) op te laten lossen: zo was de dealer ook van z'n verantwoordelijkheid verlost.
Je zou hetzelfde kunnen proberen bij big nono: opbellen en voor 350 euro is ie van alle ellende verlost. Als daarna blijkt dat je nokkenasverstelling alsnog defect is, moet je alleen wel kunnen bewijzen dat dat door big nono z'n acties komt. Dat ga je waarschijnlijk niet redden: hij zal dan zeggen dat dat door het gepruts van de dealer komt dus zul je dan wel je verlies moeten nemen.

Veel wijsheid toegewenst :)

Durf ik dan nog wel in dit wrak-op-wielen naar Grândola!? Toch ruim twee uur rijden!

Taranis

Zolang ie niet verspringt, zal ie het wel blijven doen.

Maar hebben ze in Portugal geen telefoon of e-mail?

Tiago

Citaat van: Taranis op 18-10-2017 21:55:27
Zolang ie niet verspringt, zal ie het wel blijven doen.

Maar hebben ze in Portugal geen telefoon of e-mail?

Telefoon wel! Wordt hoogstzelden opgenomen! Ik moet er eerlijkheidshalve bij vermelden, dat ik ook hopeloos ben met die dingen - de mobiele heb ik bijna nooit bij me en de vaste zit ik vaak te ver van af.
E-mail doet de garage van Nuno niet aan. Zal wel snail-mail worden dan! Of per duif...

En... ehh, voordat ik het vergeet, bedankt voor je waardevolle adviezen!

UserID6342

Er zijn m.i. idd 2 mogelijkheden, distributie niet goed op tijd waardoor die foutmelding komt of idd de versteller defect.  Bij de distributies goed op tijd zetten gaat het nogal eens fout is gebleken (zie ze hier ook vaak zat waarbij de distributie echt niet op tijd staat) maar het is ook een bekend iets dat de verstellers vaak kapot gaan. Zeker de eerste series zoals in jouw auto gemonteerd zit.

De versteller gaat niet kapot als de distributie niet op tijd staat, dat is dus geen probleem verder hij veroorzaakt echter wel een foutmelding omdat hij buiten zijn marge zit.  De goedkoopste optie is nu om alleen de versteller te vervangen + pakking en zien of het dan opgelost is.  Als niet, zal de distributieriem goed op tijd moeten worden gezet.

Een dealer zal zo niet werken en wilt eerst alles controleren, heel simpel.  Dat is ook beter natuurlijk maar ook meteen een stuk duurder.  Als het mijn auto zo zijn, zou ik eerst voor het vervangen van alleen die versteller gaan (net wat Ronald zegt, kost in Nederland een kleine 130 euro en zit met 4 boutjes vast). Als die nog rottig loopt weet je dat de distributie aan de beurt is....

Zou ik vertrouwen hebben of die Big Nono de riem op tijd heeft gezet ?  Kan ik niet beoordelen maar zo'n geweldige monteur is het volgens mij niet uitgaande op jouw eigen verhalen... Hij zal misschien wel prima kunnen sleutelen maar mist de specifieke kennis van deze blokken.  Dat gebeurt dus ook vaker, ook in Nederland, met deze distributies.  Mooi voorbeeld hier van is de N van Marcel (stond er ook 1 tand langs) en een C70 waarbij bij de laatste de riem was vervangen door een Bosch garage (en niet totaal op tijd stond omdat ze een grove foute met de verstelbare poelie hadden gemaakt)

V70geRwin

Citaat van: The Demon op 18-10-2017 19:46:28
Moet de nokkenasversteller niet eerst op een "nulpunt" gezet worden alvorens de distributieriem te plaatsen?
Misschien dat iemand daar even duidelijkheid over kan geven. Als het antwoord Ja is en Big NoNo heeft dat niet gedaan is de rekening voor hem lijkt mij.

Denk het wel, het zou niet de eerste zijn...

UserID6342

Je stelt ze idd op een bepaalde methode af. Heb dat al een paar keer omschreven op het forum, de laatste keer bij die aardige meneer met die C70. Weet alleen zo niet meer hoe die beste man en topic heette.

V70 classic

Citaat van: V70geRwin op 19-10-2017 08:28:02
Moet de nokkenasversteller niet eerst op een "nulpunt" gezet worden alvorens de distributieriem te plaatsen?
Misschien dat iemand daar even duidelijkheid over kan geven. Als het antwoord Ja is en Big NoNo heeft dat niet gedaan is de rekening voor hem lijkt mij.

Zie ook de VAG dieseltjes in de 850/70.
Waren ook leuke.
De mijne ging ooit na een wissel bij hogere toeren uit de maat lopen.
Was wel handig met inhalen.  :eusa_wall:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

macfocus

Ik zou BigNono never niet meer aan je auto laten sleutelen.
Ik denk dat inmiddels duidelijk is dat hij er in dit specifieke geval onvoldoende verstand van heeft.
Omdat je zelf ook niet voldoende kundig bent op dit vlak (en dat is geen schande), je verlies nemen (au) en het door Volvo laten oplossen.

Dan krijg je waarschijnlijk een goed werkende auto terug binnen een redelijke termijn.

Just my 2 cents
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

Tiago

Citaat van: V70geRwin op 19-10-2017 08:28:02

En valt dat achteraf te constateren, bijvoorbeeld door de Volvogarage? Of dat wel of niet gebeurd is, bedoel ik...

UserID6342

Ja, want dan staat je distributie niet op tijd en is dus te zien. Maar is toch nog even schroefwerk als ze het op de Volvo manier doen; bovenste motorsteun eraf, nokkenassensor eruit, afdekkapje inlaatnokkenas eruit, klem monteren, distributie kap weg en kijken hoe het CVVT tandwiel staat van de nokkenas.

Als niet goed dan meteen nieuwe riem laten leggen.  Maar je snapt dat de kosten dan oplopen.

Tiago

Citaat van: macfocus op 19-10-2017 10:18:07
Ik zou BigNono never niet meer aan je auto laten sleutelen.
Ik denk dat inmiddels duidelijk is dat hij er in dit specifieke geval onvoldoende verstand van heeft.
Omdat je zelf ook niet voldoende kundig bent op dit vlak (en dat is geen schande), je verlies nemen (au) en het door Volvo laten oplossen.

Dan krijg je waarschijnlijk een goed werkende auto terug binnen een redelijke termijn.

Just my 2 cents

Ik moet inderdaad bekennen dat ik gisterenavond sterk overhelde naar de suggestie van Taranis - dat ik wettelijk gehouden ben Big NoNo een tweede kans te geven, vóórdat ik een beroep kan doen op mijn retentierecht (= niet volstorten van de liggende rekening), c.q. hem herstelkosten in de maag kan splitsen.

Nou heb ik er echt niet wakker van gelegen, hoor. Als ik érgens van wakker had moeten liggen, dan zou het zijn vanwege het dodental ten gevolge van de bosbranden van zondag en maandag, dat inmiddels is opgelopen tot 44. Mét de branden in juni in Pedrógão Grande zitten we dus ver over de honderd doden. Doch dit terzijde!

Nee, vanochtend bedacht ik het volgende...
Ik kan natuurlijk straks wel tegen Nuno zeggen dat zijn tweede kans hooguit een paar uur mag duren omdat ik dezelfde dag naar huis terug wil, maar... ik zie nu al aankomen dat ie gaat roepen: "Oh, ik zie het al: Dit huppeltje of dat fluppeltje is inmiddels kaduuk... effe bestellen! Is er over een paar dagen!" Of hij breekt met zijn grove klauwen weer een ringetje of een dingetje, dat natuurlijk per se van de Volvodealer in Setúbal/Palmela moet komen...
Begrijp je wat ik bedoel?
Dan sta ik daar met mijn goede fatsoen en zónder aandrijfriem, gedwongen om een hotelletje te nemen voor... pak 'm beet... een week of zeven...
Wat ik maar zeggen wil, in Huelva zit die rotzooi gewoon bij de grijpvoorraad, als je begrijpt wat ik bedoel.

Tiago

Citaat van: Dirk342 op 19-10-2017 13:14:32
Ja, want dan staat je distributie niet op tijd en is dus te zien. Maar is toch nog even schroefwerk als ze het op de Volvo manier doen; bovenste motorsteun eraf, nokkenassensor eruit, afdekkapje inlaatnokkenas eruit, klem monteren, distributie kap weg en kijken hoe het CVVT tandwiel staat van de nokkenas.

Als niet goed dan meteen nieuwe riem laten leggen.  Maar je snapt dat de kosten dan oplopen.

Die werkzaamheden die jij opsomt, zijn dat dezelfde werkzaamheden die Rebecca mij schilderde?
Met andere woorden, kan ik zónder extra kosten tussen neus en lippen door aan haar vragen: "Ach, laat meteen effe checken of de nokkenasversteller wel op een nulpunt gezet was, vóór de vorige klojo... ehh, monteur de riem plaatste!"?

Tiago

Correct me if I'm wrong...
Maar, als ik het goed begrijp, was voor hetzelfde geld mijn hele auto naar de ratsmodee geweest, wanneer er een vrijpartij - zoals Taranis het ongeveer uitdrukt - plaatsgevonden had tussen kleppen en zuigers...
Kortom, het verkeerd plaatsen van een nieuwe(!) distributieriem is helemaal niet zo'n vergeeflijke fout, zo van: Och, dat kan de beste overkomen!
Nee, dan is er sprake van een zwaar aan te rekenen, zeer verwijtbare fout!
Vat ik het zo goed samen?

De vraag blijft natuurlijk: Ís de distibutieriem verkeerd geplaatst? En valt dat te bewijzen? Het kan immers ook om een defecte nokkenasversteller gaan, zegt Dirk342!

Ergo conclusio, mijn actielijst richting Rebecca ziet er als volgt uit:
1. Stel vast of nokkenasversteller op nulpunt is gezet bij vorige riemvervanging (kosten: ?)
2. Vervang nokkenasversteller (kosten: €130 + niet noemenswaardige arbeidstijd)
3. Bij voortduren probleem, breng riem correct aan (kosten: ca. €350)

ad 1.
Wordt vastgesteld dat dit niet gebeurd is en is men zo goed om dat voor me op papier te zetten, dan heb ik wat om mee te zwaaien richting Nuno. Waar of niet?

Is dit de juiste volgorde? Ontbreekt er nog wat op mijn actielijst? En kom ik inderdaad uit op rond de €500 als het lijstje in z'n geheel afgewerkt wordt?
En, ten slotte, vinden jullie het goed dat ik er nog even niet aan wil denken als dat het allemaal niet is?

V70geRwin

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 14:33:17
Correct me if I'm wrong...
Maar, als ik het goed begrijp, was voor hetzelfde geld mijn hele auto naar de ratsmodee geweest, wanneer er een vrijpartij - zoals Taranis het ongeveer uitdrukt - plaatsgevonden had tussen kleppen en zuigers...
Kortom, het verkeerd plaatsen van een nieuwe(!) distributieriem is helemaal niet zo'n vergeeflijke fout, zo van: Och, dat kan de beste overkomen!
Nee, dan is er sprake van een zwaar aan te rekenen, zeer verwijtbare fout!
Vat ik het zo goed samen?

De vraag blijft natuurlijk: Ís de distibutieriem verkeerd geplaatst? En valt dat te bewijzen? Het kan immers ook om een defecte nokkenasversteller gaan, zegt Dirk342!

Ergo conclusio, mijn actielijst richting Rebecca ziet er als volgt uit:
1. Stel vast of nokkenasversteller op nulpunt is gezet bij vorige riemvervanging (kosten: ?)
2. Vervang nokkenasversteller (kosten: €130 + niet noemenswaardige arbeidstijd)
3. Bij voortduren probleem, breng riem correct aan (kosten: ca. €350)

ad 1.
Wordt vastgesteld dat dit niet gebeurd is en is men zo goed om dat voor me op papier te zetten, dan heb ik wat om mee te zwaaien richting Nuno. Waar of niet?

Is dit de juiste volgorde? Ontbreekt er nog wat op mijn actielijst? En kom ik inderdaad uit op rond de €500 als het lijstje in z'n geheel afgewerkt wordt?
En, ten slotte, vinden jullie het goed dat ik er nog even niet aan wil denken als dat het allemaal niet is?

Kan de foutcode die wijst naar de nokkenasversteller niet juist zijn ontstaan door het verkeerd omleggen van de riem?
M.a.w. is het wel zeker dat de versteller ook echt defect is?