Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 13:43:39
Citaat van: Dirk342 op 19-10-2017 13:14:32
Ja, want dan staat je distributie niet op tijd en is dus te zien. Maar is toch nog even schroefwerk als ze het op de Volvo manier doen; bovenste motorsteun eraf, nokkenassensor eruit, afdekkapje inlaatnokkenas eruit, klem monteren, distributie kap weg en kijken hoe het CVVT tandwiel staat van de nokkenas.

Als niet goed dan meteen nieuwe riem laten leggen.  Maar je snapt dat de kosten dan oplopen.

Die werkzaamheden die jij opsomt, zijn dat dezelfde werkzaamheden die Rebecca mij schilderde?
Met andere woorden, kan ik zónder extra kosten tussen neus en lippen door aan haar vragen: "Ach, laat meteen effe checken of de nokkenasversteller wel op een nulpunt gezet was, vóór de vorige klojo... ehh, monteur de riem plaatste!"?
Eigenlijk zijn de werkzaamheden hetzelfde ja....  En ff checken is bij deze blokken lastig helaas.  Wat ik vermoed, zijn puur vermoedens en nergens op gebaseerd omdat ik de auto niet heb gezien verder, is dat Big Nono de kop eraf heeft gehaald en niet in de gaten heeft gehad dat de CVVT tandwiel is verdraaid van de uitlaatnokkenas bij het terugplaatsen van de distributieriem / kop.  Vervolgens het ding via de beide tandwielen op tijd heeft getrokken naar de merktekens toe, maar niet heeft gelet op de positie van de uitlaatnokkenas ten opzichte van het tandwiel (deze kunnen onafhankelijk van elkaar draaien).

De uitlaatnokkenas zal nu niet goed staan helaas.  Gelukkig is er echt wel wat ruimte om dit fout cq verkeerd te kunnen doen en zal de boel niet meteen kapot lopen.  Daarbij als het echt helemaal fout was, was het blok bij de eerste start al kapot en waren de kleppen tegen de zuigers gekomen.  Het enigste is dus, omdat de uitlaatnokkenas niet exact op tijd staat, dat de nokkenasversteller deze niet goed bij kan regelen en de verstelling (wat hij probeert te doen) buiten de marges valt. Ergo, die foutmelding oplevert.  Dit natuurlijk alleen ALS de nokkenasversteller (nog) werkt.

Probeer het nu even heel simpel te verwoorden.  Is deze fout verwijtbaar ?  Ja en nee, in mijn optiek.  Je kunt als monteur niet ieder systeem kennen wat er momenteel is toegepast bij alle merken, zeker niet als je in een universele garage werkt.  Ik zie deze exact dezelfde fout ook bij Volvo dealers gebeuren die een riem hebben vervangen en die kennen, of althans horen, het systeem (te kennen).

Verwijtbaar ja; als je het niet weet of kent moet je zorgen dat je het wel weet en je eigen dus inleest of informeert.

Denk dat de volgorde van werken dan ook iets anders moet zijn helaas:

a)stel vast of het CVVT tandwiel goed op tijd staat (kosten ?)
b)indien nee, zet deze op tijd (kosten ?).
c)indien ja, vervang nokkenasversteller.
d)goed rijdende auto weer

Laat e.e.a. wel duidelijk op papier zetten en ga ook met die factuur naar die Big Nono toe en probeer wat van je geld terug te krijgen.

Tiago

Citaat van: V70geRwin op 19-10-2017 15:32:52
Citaat van: Tiago op 19-10-2017 14:33:17
Correct me if I'm wrong...
Maar, als ik het goed begrijp, was voor hetzelfde geld mijn hele auto naar de ratsmodee geweest, wanneer er een vrijpartij - zoals Taranis het ongeveer uitdrukt - plaatsgevonden had tussen kleppen en zuigers...
Kortom, het verkeerd plaatsen van een nieuwe(!) distributieriem is helemaal niet zo'n vergeeflijke fout, zo van: Och, dat kan de beste overkomen!
Nee, dan is er sprake van een zwaar aan te rekenen, zeer verwijtbare fout!
Vat ik het zo goed samen?

De vraag blijft natuurlijk: Ís de distibutieriem verkeerd geplaatst? En valt dat te bewijzen? Het kan immers ook om een defecte nokkenasversteller gaan, zegt Dirk342!

Ergo conclusio, mijn actielijst richting Rebecca ziet er als volgt uit:
1. Stel vast of nokkenasversteller op nulpunt is gezet bij vorige riemvervanging (kosten: ?)
2. Vervang nokkenasversteller (kosten: €130 + niet noemenswaardige arbeidstijd)
3. Bij voortduren probleem, breng riem correct aan (kosten: ca. €350)

ad 1.
Wordt vastgesteld dat dit niet gebeurd is en is men zo goed om dat voor me op papier te zetten, dan heb ik wat om mee te zwaaien richting Nuno. Waar of niet?

Is dit de juiste volgorde? Ontbreekt er nog wat op mijn actielijst? En kom ik inderdaad uit op rond de €500 als het lijstje in z'n geheel afgewerkt wordt?
En, ten slotte, vinden jullie het goed dat ik er nog even niet aan wil denken als dat het allemaal niet is?

Kan de foutcode die wijst naar de nokkenasversteller niet juist zijn ontstaan door het verkeerd omleggen van de riem?
M.a.w. is het wel zeker dat de versteller ook echt defect is?

Nee, de nokkenasversteller (tenminste als dat het ding is dat afgebeeld staat in het foutcoderapport dat ik gisteren bijsloot) is 't niet, verzekerde Rebecca me, het is een verkeerd geplaatste riem.

Echter, inmiddels heb ik van jullie begrepen, dat ze dat alleen maar gezegd heeft, omdat een Volvodealer éérst de duurste oplossing kiest, om vervolgens te besluiten: Ach, het was toch de nokkenasversteller!
Heb ik dat verkeerd begrepen?

Tiago

Citaat van: Dirk342 op 19-10-2017 15:42:01
Citaat van: Tiago op 19-10-2017 13:43:39
Citaat van: Dirk342 op 19-10-2017 13:14:32
Ja, want dan staat je distributie niet op tijd en is dus te zien. Maar is toch nog even schroefwerk als ze het op de Volvo manier doen; bovenste motorsteun eraf, nokkenassensor eruit, afdekkapje inlaatnokkenas eruit, klem monteren, distributie kap weg en kijken hoe het CVVT tandwiel staat van de nokkenas.

Als niet goed dan meteen nieuwe riem laten leggen.  Maar je snapt dat de kosten dan oplopen.

Die werkzaamheden die jij opsomt, zijn dat dezelfde werkzaamheden die Rebecca mij schilderde?
Met andere woorden, kan ik zónder extra kosten tussen neus en lippen door aan haar vragen: "Ach, laat meteen effe checken of de nokkenasversteller wel op een nulpunt gezet was, vóór de vorige klojo... ehh, monteur de riem plaatste!"?
Eigenlijk zijn de werkzaamheden hetzelfde ja....  En ff checken is bij deze blokken lastig helaas.  Wat ik vermoed, zijn puur vermoedens en nergens op gebaseerd omdat ik de auto niet heb gezien verder, is dat Big Nono de kop eraf heeft gehaald en niet in de gaten heeft gehad dat de CVVT tandwiel is verdraaid van de uitlaatnokkenas bij het terugplaatsen van de distributieriem / kop.  Vervolgens het ding via de beide tandwielen op tijd heeft getrokken naar de merktekens toe, maar niet heeft gelet op de positie van de uitlaatnokkenas ten opzichte van het tandwiel (deze kunnen onafhankelijk van elkaar draaien).

De uitlaatnokkenas zal nu niet goed staan helaas.  Gelukkig is er echt wel wat ruimte om dit fout cq verkeerd te kunnen doen en zal de boel niet meteen kapot lopen.  Daarbij als het echt helemaal fout was, was het blok bij de eerste start al kapot en waren de kleppen tegen de zuigers gekomen.  Het enigste is dus, omdat de uitlaatnokkenas niet exact op tijd staat, dat de nokkenasversteller deze niet goed bij kan regelen en de verstelling (wat hij probeert te doen) buiten de marges valt. Ergo, die foutmelding oplevert.  Dit natuurlijk alleen ALS de nokkenasversteller (nog) werkt.

Probeer het nu even heel simpel te verwoorden.  Is deze fout verwijtbaar ?  Ja en nee, in mijn optiek.  Je kunt als monteur niet ieder systeem kennen wat er momenteel is toegepast bij alle merken, zeker niet als je in een universele garage werkt.  Ik zie deze exact dezelfde fout ook bij Volvo dealers gebeuren die een riem hebben vervangen en die kennen, of althans horen, het systeem (te kennen).

Verwijtbaar ja; als je het niet weet of kent moet je zorgen dat je het wel weet en je eigen dus inleest of informeert.

Denk dat de volgorde van werken dan ook iets anders moet zijn helaas:

a)stel vast of het CVVT tandwiel goed op tijd staat (kosten ?)
b)indien nee, zet deze op tijd (kosten ?).
c)indien ja, vervang nokkenasversteller.
d)goed rijdende auto weer

Laat e.e.a. wel duidelijk op papier zetten en ga ook met die factuur naar die Big Nono toe en probeer wat van je geld terug te krijgen.

Ik kom in jouw abcd-rijtje geen ene riem meer tegen. Of zit die impliciet onder a?

UserID6342

Zit onder b) Tiago.  Zowel ik, alsmede een Volvodealer, zullen nooit de riem hergebruiken.

NinaPaul

Citaat van: Dirk342 op 19-10-2017 17:07:09
Zit onder b) Tiago.  Zowel ik, alsmede een Volvodealer, zullen nooit de riem hergebruiken.

Bullshit, ik ken meerdere dealers die dit doen. Deze discussie is al vaker gevoerd.

En ikzelf zou ook een nieuwe riem monteren voor die 25 euro, maar het kan zeker geen kwaad.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Tiago

Zit onder b) Tiago.  Zowel ik, alsmede een Volvodealer, zullen nooit de riem hergebruiken.

Hallo, vriend, dat is anders wel een gloednieuwe riem!

Tiago

Citaat van: NinaPaul op 19-10-2017 17:09:58
Zit onder b) Tiago.  Zowel ik, alsmede een Volvodealer, zullen nooit de riem hergebruiken.

Bullshit, ik ken meerdere dealers die dit doen. Deze discussie is al vaker gevoerd.

En ikzelf zou ook een nieuwe riem monteren voor die 25 euro, maar het kan zeker geen kwaad.

O, dat weet ik niet meer.... Kostte ie maar €25. Zou ik moeten nakijken...

UserID6342

Nieuwe riem kost in Nederland, zonder korting, bij de dealer € 43.-

UserID6342

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 17:23:01

Helaas is deze toch gebruikt.... De riem is op spanning geweest, moet er vanaf gehaald worden en weer opnieuw gespannen worden.  Bij sommige merken (absoluut geen Volvo) kun je dit ongestraft doen (puur als voorbeeld sommige Fiats en/of Opels), maar ik ken geen enkele Volvodealer die dit zal doen en dan ook nog garantie moet geven.

En NP heeft hierin gelijk, er zijn hierover al talrijke discussies gevoerd en daar kom je gewoon niet uit.

Tiago

Citaat van: Dirk342 op 19-10-2017 17:51:23
Citaat van: Tiago op 19-10-2017 17:23:01

Helaas is deze toch gebruikt.... De riem is op spanning geweest, moet er vanaf gehaald worden en weer opnieuw gespannen worden.  Bij sommige merken (absoluut geen Volvo) kun je dit ongestraft doen (puur als voorbeeld sommige Fiats en/of Opels), maar ik ken geen enkele Volvodealer die dit zal doen en dan ook nog garantie moet geven.

En NP heeft hierin gelijk, er zijn hierover al talrijke discussies gevoerd en daar kom je gewoon niet uit.

Daar ga ik me dan maar niet in mengen, in die discussies - laat staan met Nina"NietParkeren"Paul  ;)

Taranis

Citaat van: Tiago op 18-10-2017 22:14:52
En... ehh, voordat ik het vergeet, bedankt voor je waardevolle adviezen!

Niets te danken hoor, we zitten op dit forum om elkaar te helpen tenslotte ;)

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 13:31:53
Nee, vanochtend bedacht ik het volgende...
Ik kan natuurlijk straks wel tegen Nuno zeggen dat zijn tweede kans hooguit een paar uur mag duren omdat ik dezelfde dag naar huis terug wil, maar... ik zie nu al aankomen dat ie gaat roepen: "Oh, ik zie het al: Dit huppeltje of dat fluppeltje is inmiddels kaduuk... effe bestellen! Is er over een paar dagen!" Of hij breekt met zijn grove klauwen weer een ringetje of een dingetje, dat natuurlijk per se van de Volvodealer in Setúbal/Palmela moet komen...
Begrijp je wat ik bedoel?
Dan sta ik daar met mijn goede fatsoen en zónder aandrijfriem, gedwongen om een hotelletje te nemen voor... pak 'm beet... een week of zeven...
Wat ik maar zeggen wil, in Huelva zit die rotzooi gewoon bij de grijpvoorraad, als je begrijpt wat ik bedoel.

Vandaar dat ik al zei dat ik 'm persoonlijk niet meer met z'n tengels aan je auto zou laten sleutelen :) Je raakt toch alleen maar van de wal in de sloot...
Je kunt alleen proberen om nog een deel van de kosten op 'm te verhalen en dan maak je meer kans als je 'm vooraf informeert dan achteraf.

Maar, als ik het goed begrijp, was voor hetzelfde geld mijn hele auto naar de ratsmodee geweest, wanneer er een vrijpartij - zoals Taranis het ongeveer uitdrukt - plaatsgevonden had tussen kleppen en zuigers...
Kortom, het verkeerd plaatsen van een nieuwe(!) distributieriem is helemaal niet zo'n vergeeflijke fout, zo van: Och, dat kan de beste overkomen!

Dat hangt er een beetje van af of de riem daadwerkelijk verkeerd geplaatst is (dat wil zeggen: de nokkenastandwielen meerdere tanden verkeerd staan) of dat er enkel niet naar de nokkenasverstelling gekeken is bij het plaatsen van die riem. Dat laatste is zoals Dirk al aangeeft bij veel merken anders en als je niet echt bekend bent met Volvo kan ik me heel goed voorstellen dat je er nog nooit van gehoord hebt.

Kan de foutcode die wijst naar de nokkenasversteller niet juist zijn ontstaan door het verkeerd omleggen van de riem?

Ja.

Nee :)

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 16:32:03
Nee, de nokkenasversteller (tenminste als dat het ding is dat afgebeeld staat in het foutcoderapport dat ik gisteren bijsloot) is 't niet, verzekerde Rebecca me, het is een verkeerd geplaatste riem.

Echter, inmiddels heb ik van jullie begrepen, dat ze dat alleen maar gezegd heeft, omdat een Volvodealer éérst de duurste oplossing kiest, om vervolgens te besluiten: Ach, het was toch de nokkenasversteller!

Dat heb je verkeerd begrepen denk ik, ze neemt het zekere voor het onzekere. Het zou kunnen dat je nokkenasversteller defect is maar dat weet je pas zeker als de hele boel juist op tijd gezet is zoals Dirk schrijft. Dus die 350 euro ben je gewoon kwijt, je kunt alleen proberen of big nono daar iets aan bij wil dragen.

Persoonlijk vind ik juist dat je vriendin de juiste volgorde kiest: ze kan je ook meteen voor 130 euro een nokkenasversteller aansmeren die het misschien nog wel prima doet. De riem op tijd zetten moet toch dus begin je daar mee.

Tiago

Citaat van: Tiago op 13-10-2017 14:40:24
Citaat van: Taranis op 12-10-2017 21:48:45
Komt er bij uitlezen geen foutcode van het gasklephuis of een vacuümlek boven water? Je Volvo-vriendin moet dat toch zo voor je kunnen regelen lijkt me terwijl big nono met z'n hamer en beitel vermoedelijk niet echt in staat gaat zijn om je auto uit te lezen.

Daar hoor ik je brullen, Taranis!
Nog vóórdat ik eergisteren de stadsgrenzen van Huelva bereikt had, floepte het motormanagementlampje weer aan...
Waarom heb je dan niet meteen rechtsomkeert gemaakt, zie ik je al fronsen.
Omdat ik zo langzamerhand wel gewend ben aan dat lampje. Hij lust het brandstofmengsel niet zo, vertelde Armando jr. (van mijn garage in Mértola) me ooit toen ik hem het waarom had laten uitlezen. Sedertdien negeer ik het lampje dus, tegen Volf mopperend: "Jij lust de Spaanse brandstof misschien niet, verwende aap, maar ze is toevallig wel een stuk goedkoper dan die in Portugal... dus, zuipen, kreng!"

Ja, wat moet je!? Straks wil ie nog champagne...
Hè?
...met een lepeltje kaviaar, ja. Wie weet!

Maar, inderdaad... nu kan het ontvlammen van het motormanagementlampje wel een geheel andere oorzaak hebben...
Wat zeg je, Taranis? Een gekraakt gasklephuis?
Tsja, wie zal 't zeggen!
Volgende week Rebecca maar weer eens aan de... ehhh, tand voelen!

Volf is als molensteen aan een dik touw rond mijn nek...
Die molensteen hangt over de rand van de kademuur. Het gewicht daarvan trekt mij steeds dichter naar het zwarte havenwater. Ik verzet me knarsetandend, maar voel dat het profiel van mijn zolen stilaan weggesleten is, en zie bovendien dat ik het natte deel van de kade, met alg en wier overdekt, bijna bereikt heb...
Rara, hoe gaat dit aflopen?

Kijk, er kietelt toch nog het een en ander in mijn achterhoofd...
Ik schreef bijvoorbeeld vorige week dat het motormanagementlampje weer aanfloepte voordat ik de stadsgrens bereikt had (zie hierboven). Hoe verhoudt zich dat fenomeen tot de zinsnede in het foutmeldingrapport van gisteren (ik citeer) "La unidad de mando del motor (ECM) lo registra como uma averia tan pronto como se arranca el motor", ofwel... De motormanagementeenheid (ECM) registreert dat (dat de zaak niet op tijd staat) als een foutmelding ZODRA(!) men de motor start.
Dat klopt toch niet helemaal met elkaar? Of zie ik dat verkeerd?

Iets anders is, dat ze dus wel degelijk het motormanagementlampje uitgezet hebben toen ze de huisklepgasslang vervingen vorige week, zónder(!) de foutcodes uit te lezen. Dit terwijl Rebecca mij afgelopen dinsdag nog verzekerde dat dat altijd het eerste is wat men doet, foutcodes uitlezen...
Kortom, ze hadden de foutmelding 644A een week geleden al kunnen/moeten constateren. Toch?
Of is het misschien zo dat die melding toen nog "overschreeuwd" werd door die defecte klepgashuisslang?

Tiago

Citaat van: Taranis op 19-10-2017 20:43:32
Citaat van: Tiago op 18-10-2017 22:14:52
En... ehh, voordat ik het vergeet, bedankt voor je waardevolle adviezen!

Niets te danken hoor, we zitten op dit forum om elkaar te helpen tenslotte ;)

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 13:31:53
Nee, vanochtend bedacht ik het volgende...
Ik kan natuurlijk straks wel tegen Nuno zeggen dat zijn tweede kans hooguit een paar uur mag duren omdat ik dezelfde dag naar huis terug wil, maar... ik zie nu al aankomen dat ie gaat roepen: "Oh, ik zie het al: Dit huppeltje of dat fluppeltje is inmiddels kaduuk... effe bestellen! Is er over een paar dagen!" Of hij breekt met zijn grove klauwen weer een ringetje of een dingetje, dat natuurlijk per se van de Volvodealer in Setúbal/Palmela moet komen...
Begrijp je wat ik bedoel?
Dan sta ik daar met mijn goede fatsoen en zónder aandrijfriem, gedwongen om een hotelletje te nemen voor... pak 'm beet... een week of zeven...
Wat ik maar zeggen wil, in Huelva zit die rotzooi gewoon bij de grijpvoorraad, als je begrijpt wat ik bedoel.

Vandaar dat ik al zei dat ik 'm persoonlijk niet meer met z'n tengels aan je auto zou laten sleutelen :) Je raakt toch alleen maar van de wal in de sloot...
Je kunt alleen proberen om nog een deel van de kosten op 'm te verhalen en dan maak je meer kans als je 'm vooraf informeert dan achteraf.

Dat hangt er een beetje van af of de riem daadwerkelijk verkeerd geplaatst is (dat wil zeggen: de nokkenastandwielen meerdere tanden verkeerd staan) of dat er enkel niet naar de nokkenasverstelling gekeken is bij het plaatsen van die riem. Dat laatste is zoals Dirk al aangeeft bij veel merken anders en als je niet echt bekend bent met Volvo kan ik me heel goed voorstellen dat je er nog nooit van gehoord hebt.

Ja.

Nee :)

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 16:32:03

Dat heb je verkeerd begrepen denk ik, ze neemt het zekere voor het onzekere. Het zou kunnen dat je nokkenasversteller defect is maar dat weet je pas zeker als de hele boel juist op tijd gezet is zoals Dirk schrijft. Dus die 350 euro ben je gewoon kwijt, je kunt alleen proberen of big nono daar iets aan bij wil dragen.

Persoonlijk vind ik juist dat je vriendin de juiste volgorde kiest: ze kan je ook meteen voor 130 euro een nokkenasversteller aansmeren die het misschien nog wel prima doet. De riem op tijd zetten moet toch dus begin je daar mee.

Okidokie!

Taranis

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 20:54:22
huisklepgasslang

;D ;D ;D

Waar zit die precies?  :eusa_think:

Je hebt gelijk: waarschijnlijk werd de bewuste melding 'overschreeuwd' door de rest van de ellende die big nono aangericht had. Als er van de afgelopen maanden foutmeldingen in staan, is het vrij lastig te bepalen aan welke je nu wel en welke je geen aandacht moet besteden. Dus wis je inderdaad alle foutmeldingen en kijk je wat er terug komt. Dat zijn dus de meldingen waar je aandacht aan moet besteden al kan het soms gebeuren dat het enige tijd duurt voordat het lampje weer gaat branden. Bij mijn C70 duurt dat soms ook 1000 kilometer voordat het lampje weer oplicht en de foutmelding geregistreerd wordt.

UserID6342

Citaat van: Tiago op 19-10-2017 20:54:22
Of is het misschien zo dat die melding toen nog "overschreeuwd" werd door die defecte klepgashuisslang?
Je schrijfstijl blijft fantastisch, ondanks de ellende met dat ding wat Volf heet ;D.

Ik denk dat je het iets anders moet zien. Je komt bij de dealer met een slecht lopende auto.  Als de slang van de intercooler naar de ETM (huisklepgas ;D)lekt hoor je dat (althans een geoefend monteur wel), dus je monteert altijd eerst zo'n slang nieuw of schroeft er een goede gebruikte op.  Vervolgens loopt het ding nog niet helemaal lekker en ga je uitlezen. Dan komt er bovenstaande foutmelding uitrollen en daar zul je iets mee moeten doen.

De meest logische reden voor die foutmelding is dat de riem er niet goed op ligt (distributie dus niet op tijd staat), ook gezien de auto voor de kopwisseling e.d. wel goed liep met dezelfde nokkenasversteller.  Maar met deze foutcode moet je een beetje voorzichtig zijn want hij kan 2 dingen betekenen; a)riem niet goed op tijd of b)steller zelf defect.  Je zult dus vooraan moeten beginnen en dat is eerst de timing controleren of de riem wel goed ligt.  Als je nu alleen de steller zou vervangen en de riem ligt niet op tijd / ligt niet goed dan hou je die foutmelding en een rot lopende auto en schiet je dus niets mee op.  Vooraf aan beginnen, wat Ronald ook al zegt, en dat is de timing controleren op de juiste manier.