LPE uitgelezen: bijzonderheden?

Gestart door volvobug, 19-06-2012 23:20:03

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Heb met dank aan elmarconi mijn LPE eens kunnen uitlezen, onderstaand enkele snapshot's.
Niet alles zegt mij even veel, zien de experts hier nog bijzonderheden in die aandacht behoeven, waaronder de foutcode?

Ik hoor het graag.
Installatie zit er nu een 230.000 km in, alles origineel op een afsluitertje op het koppelblok na.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Die code tref je haast altijd aan. Betekent niets meer dan dat er ooit een keer heel weinig LPG in je tank heeft gezeten.

Gr :D

volvobug

Nog iets, heb met de monitor functie het pomptoerental en de motorbelasting live gemonitord. Viel me op dat het pomptoerental op 500 rpm blijft, ook als ik de motor tot 4500 rpm laat lopen. Wanneer schakelt die pomp dan wel op in toeren? Er zitten toch iets van 4-5 toerentallen elektronisch gestuurd op?

KIM

Wordt geregeld via opbrengstwaarde van je benzineinjectors.
Deze wordt bepaald door hoe je de motor belast. In onbelaste toestand kan je pomp op laag toerental nog voldoende leveren. Ga maar eens rijden met de computer er aan, dan zul je zien dat de pomp wel degelijk meer toerentallen kan draaien.

elmarconi

Citaat van: KIM op 20-06-2012 00:05:19
Wordt geregeld via opbrengstwaarde van je benzineinjectors.
Deze wordt bepaald door hoe je de motor belast. In onbelaste toestand kan je pomp op laag toerental nog voldoende leveren. Ga maar eens rijden met de computer er aan, dan zul je zien dat de pomp wel degelijk meer toerentallen kan draaien.

Pcies, laag in de toeren in de 3 of 4 planken....
--
Autogas Inside . . .

razorx

Zou je de output van de lambdasonde met warme motor willen loggen? Stationnair en bij 3000RPM.
De max waarde van 3,5 V is wat laag, kan ook aan de software liggen, real time beelden zeggen wat meer.
Als sonde die je gaat loggen moet je waarschijnlijk sonde 2 opgeven, zelfs als je er maar 1 hebt.

Als je bij flink gassen ook 500rpm pomp toeren hebt, zou je naar het pump control draadje kunnen kijken. De blauw witte.
En dan vooral het stuk onder de wagen aan de achterkant. (Wellicht is de kabelboom ergens tegen aan geschuurd)

volvobug

Sonde loggen zal ik doen.
Die blauw witte draad heb ik al eens gerepareerd. Als die onderbroken is gaat de pomp permanent in de hoogste toerental draaien, dat hoor je zo. Is nu niet het geval. Maar ik ga ook nog eens rijdend meten, met echte belasting zoals kim en elmarconi al aangeven, kijken wat die dan doet. Vindt het wel een handig apparaatje om eens e.e.a. te checken  :)

volvobug

Vandaag de tijd gehad om al rijdend e.e.a. te monitoren. Navolgend enkele plaatjes. Allereerst de vraag van Yits m.b.t. de sonde:

De sonde geeft als maximale waarde 3,6 Volt volgens de software. Kan er niets anders van maken, de auto rijdt verder goed.

Dan mijn vraag m.b.t. het pomptoerental ook kunnen beantwoorden door te monitoren onder belasting:

De pomp loopt lekker op in stappen, van 500 - 1000 - 1.500 - 2.000 - 2.8000 rpm. Niks mis mee dus  :eusa_dance: Weer wat geleerd. Leuk ding trouwens om met de bijbehorende software eens de LPE te bekijken.

Wat ik verder opmerkelijk vind is dat de sonde stationair en bij onbelast verhoogd toerental, alleen maar staat te wisselen tussen ca. 0,7 en 3,5 Volt. Onder belasting zie je hem in de grafieken in een veel nauwer gebied, 1,45-1,55 Volt regelen. Hoort dat zo?

razorx

Ik ben nu iets te moe om in detail te reageren, maar de sonde is niet goed.
(Of de bekabeling er naar)

volvobug

Welterusten dan, lees ik het later wel  ;)

Sonde geeft geen foutmeldingen, auto rijdt op LPG zo'n 1:9,5 gemiddeld, maar zit er inmiddels alweer zo'n 120.000 km in. Dan hebben ze hun beste tijd wel gehad meen ik vaker gelezen te hebben.

KIM

Hij zou theoretisch tussen de 0 en de 5 V moeten bewegen. In de praktijk zal het 0,5 - 4,5 V bedragen.
Wat opvalt aan het signaal is de vlakke bovenkant van 3,5 V. Misschien dat Yits een wat meer onderbouwd verhaal heeft morgen, maar het lijkt mij dat er ergens een probleem zit in de voeding van de sensor, ofwel intern ofwel extern.

Het signaal dient ten alle tijde te wisselen tussen de voornoemde waarden. Bij stationair dient dat in een lage frequentie te zijn (0,5 Hz = 1 x per 2 seconden), bij hoge toerentallen moet dat oplopen naar een hogere frequentie (16 Hz = 16 x per seconde). Dat laatste is hier zeer zeker niet het geval.

De lambdasonde geeft bij OBDI auto's over het algemeen niet gauw storingen in geval van afwijkende signalen. OBDII en EOBD doen dat wel.

elmarconi

Kan er bij mij ook niet meer dan 3.5 V van maken. Bug in de Vialle software?
--
Autogas Inside . . .

KIM

Misschien wel: Die vlakke bovenkant is raar.
De afwezige wisseling in het signaal bij belasting is wel vreemd, tenzij het echt vollast is.

volvobug

Lijkt inderdaad of de Vialle software niet hoger dan 3,6 Volt aangeeft.

Meting onder vollast was ook echt vollast, plankgas in 3de en 4de versnelling. Als de frequentie dan richting 16 Hz gaat, heb ik zo'n vermoeden dat grotere wisselingen niet meer gemeten worden of niet meer goed grafisch weergegeven worden.

Daarmee niet uitsluitend dat de sonde z'n beste tijd gehad kan hebben, maar had eerder niet aanleiding om daaraan te twijfelen. Auto rijdt en verbruik is prima. Bij de vorige sonde was uiteindelijk de voorverwarming kaduk (gaf OBD foutcode) en achteraf bezien was het verbruik ook langzaam richting 1:8 - 1:8,5 gemiddeld gedaald. Niets van dat alles bij deze. Desalniettemin hoor (lees) ik graag de expert onderbouwingen wat wel/niet goed zou zijn.

KIM

Vollast = open loop = geen gebruik maken van lambda signaal.
In die situatie gaat de motor gewoon rijk lopen (0,95 oid). De lambdasensor geeft dan een hoge spanning af op continue basis. Er vinden dan geen wisselingen plaats.

Groter dan 16 Hz mogen de wisselingen trouwens ook niet worden. Voor de grafische weergave van dit Vialle tool is 16 Hz inderdaad slecht weer te geven. Of kon je ook de tijdsbasis instellen? (lang geleden dat ik de software heb gebruikt).