Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

j3r03n

En welke exotische Noord-Koreaanse firma maakt deze 'Volvo bougies'?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Marty__Mouse

Inmiddels ben ik iets verder gekomen, althans de storing heeft zich uitgebreid...
Gisteravond reed ik van vrienden naar huis en ook toen had ik meteen last van het schokken bij gas los.
Op de snelweg viel het me op dat m'n cruisecontrol ook niet werkt.

De auto even op de parkeerplaats gezet en een paar minuutjes gewacht. Daarna opnieuw gestart en het schokken was weg, ook deed de cruisecontrol het weer.... Maar toen ik even flink het gas erop gooide kwam de storing er weer in en deed de cruisecontrol het niet en schokte de auto ook weer bij gas los..
Kennelijk kan ik de storing dus ook "triggeren" door flink op het gas te gaan..

Vanmorgen de auto even uitgelezen maar daar niet heel veel wijzer van geworden, de meldingen zijn alsvolgt:

Verder heb ik even onder de motorkap gekeken maar zag niets afwijkends en kon ook zo op het oog geen lekkende slangen o.i.d. ontdekken.

Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2015 20:14:17
Ik reed rustig 50.000 km met een setje NGK BKR8EIX, en daarmee ben ik niet de enige die dergelijke standen haalt.
Problemen vooral bij gas los, hoe is het met de evap ?

Bedoel je het zwarte kastje waar alle vacuumslangetjes op aangesloten zitten? Is er een manier om dat na te kijken? De vacuumslangetjes zijn in elk geval 2 jaar geleden vervangen en die heb ik vandaag ook nog even bekeken maar kon er niets aan zien.

Op zich heb ik weinig klachten over de NGK bougies, maar had na het plaatsen meteen al het gevoel dat de auto met de originele Volvo bougies iets "smoother" liep.
Maar heb nu ook nog wel eens last van wat schokken/onregelmatig versnellen als ik normaal versnel. Als ik vol het gas erop gooi gaat ie gewoon als een tierelier. Maar dat schokkend versnellen heb ik altijd toegedicht aan de NGK bougies, maar misschien heeft deze klacht er wel mee te maken?

De afspraak bij Dokter Dirk staan in elk geval over een paar weekjes en ik heb de bougies inmiddels besteld bij de dealer, dus die zal ik alvast wisselen, dan kan ik dat (ongeacht van de staat van de NGK's) sowieso uitsluiten.

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Sbv

cruise zit in de koppeling pedaal sensor.

accu van je alarm is dood

UserID6342

Citaat van: j3r03n op 13-06-2015 20:38:16
Geen idee, maar in ieder geval geen NGK !  Als we dat wisten kochten wij de bougies wel allemaal rechtstreeks bij de fabrikant ipv bij Volvo....

UserID6342

Idd kan die pedaalsensor dat schokken ook wel eens veroorzaken.... los contact misschien of sensor gaar ?  We zullen het hier wel even gaan zien en komt wel weer goed !

Marty__Mouse

Ik ga vandaag even bij de dealer de exacte prijs van die sensor opvragen, de nieuwe bougies zijn inmiddels binnen.
Maar wil morgenavond eerst nog even proberen of ik de koppelingspedaalsensor kan schoonmaken misschien, daar last ik ook het e.e.a. over op een Engels forum.

Zij hadden het er over om de sensor in te pakken in een zak zodat er minder vuil van buitenaf in kan komen. Maar zelf denk ik dat wanneer de sensor het nu 15 jaar zonder zak doet hij het vast wel weer een paar jaar volhoudt zonder zak  ;)

Ik wil eigenlijk sowieso nog even wachten met het bestellen van een nieuwe sensor tot ik zeker weet of die ook de boosdoener is. Ding kost toch weer een tientje of 8...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

leons850

De bougies gappen op 0,6mm voor je ze monteert.
Mijn auto loopt daar ook wat rustiger van.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Marty__Mouse

Citaat van: leons850 op 16-06-2015 10:45:14
De bougies gappen op 0,6mm voor je ze monteert.
Mijn auto loopt daar ook wat rustiger van.

Yup, dat doen we sowieso  ;)
Had ik bij de vorige Volvo bougies ook gedaan en dat beviel prima, dus ook bij deze gaat dat weer gebeuren  :)

glenfiddich1983

Citaat van: Dirk342 op 14-06-2015 07:46:57
Citaat van: j3r03n op 13-06-2015 20:38:16
Geen idee, maar in ieder geval geen NGK !  Als we dat wisten kochten wij de bougies wel allemaal rechtstreeks bij de fabrikant ipv bij Volvo....

Eyquem, is mij ooit eens verteld.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Marty__Mouse

Even een updateetje:

Gisteren de koppelingspedaalsensor gedemonteerd en schoongemaakt.
De sensor en de koolstofbanen zagen er verder nog prima uit, maar wel viel het me op dat het e.e.a. nogal onder een soort van olie zat.

(wat moeilijk te zien maar er staat ook een klein beetje "olie" bovenin het kommetje van de sensor, maar de olie zat er dus ook in)

(hier heb ik de sensor helemaal schoongemaakt en de olie is dus niet meer te zien)

(sensor 9472979, volgens mij ook het enige type wat er gebruikt is)

Maar de sensor dus schoongemaakt en de boel er weer ingezet.
M.b.v. de Torque app gezocht naar foutcodes maar die werden niet gevonden (ik had de Volvo Vida even niet bij de hand) dus er vielen ook geen codes te wissen.

Dus rijden maar... En vanaf het starten was de storing gewoon nog aanwezig. Dus geen resultaat.

Wel heb ik nog even de auto uitgezet en opnieuw gestart, en toen was de storing weer even weg.
Op een gegeven moment cruisecontrol weer aangezet en toen een paar keer gas gegeven zonder de koppeling of de rem aan te raken.. En "plop" cruisecontrol lampje weer uit.. En de storing weer terug.

Het kan dan volgens mij nooit de koppelingspedaalsensor zijn omdat ik de koppeling niet heb aangeraakt maar toch de storing erin knalde....

Maar wel vraag ik me af waar de olie op de sensor vandaan kwam en in hoeverre ik me zorgen moet maken of er óf iets een beetje zweet óf dat er daadwerkelijk nog iets anders aan het lekken is.. Rondom de koppeling is de vloer in elk geval gewoon droog en ik zag ook geen vochtige andere dingen in de buurt.

Maargoed de storing, iemand nog enig idee waar ik zelf nog eventueel naar kan kijken?
De afspraak met Dokter Dirk staat sowieso, maar wil toch ook zelf alvast even verder kijken.

Marty__Mouse

Vandaag sprak ik toevallig nog een mede-volvoliefhebber en die wees me op de mogelijkheid dat het ook wel eens te maken zou kunnen hebben met een vage ABS storing.

Nu zijn de symptomen wel hetzelfde als toen ik 2 jaar geleden zo'n gekloot had met de ABS echter brandt er geen lampje en heb ik ook geen storing daarvan op VIDA gezien.

Straks uit het werk wel even geprobeerd op een rustige zandweg of de ABS wel gewoon werkt, en die komt wel gewoon in. Ook werkt de tractioncontrol ook naar behoren.
Dus kapot is het allemaal niet in elk geval...  ;)

Marty__Mouse

Nou helaas maar weinig nieuws... Auto rijdt nog steeds compleet k*t!!
Echt waardeloos, lol is er helemaal af zo.. Kan niet wachten tot 11 juli in de hoop dat Dirk kan uitvogelen wat er nu mis is..
Auto rijdt nu bijna continu met die stomme storing en de zeldzame keren dat ie even normaal rijdt en de cruisecontrol het doet hoef ik het gaspedaal maar te beroeren en hoppa; storing er weer in en de cruisecontrol weer uit...

De auto rijdt in z'n algemeen nu wat schokkerig en stotterend in elk geval alles behalve smooth zegmaar..

In elk geval gaan we het weekendje weg volgende week maar uit noodzaak met de Yaris van vrouwlief doen.. Dat rijdt momenteel beter en durf ik dan ook nog eens makkelijker overal te parkeren (dat is dan weer mooi meegenomen  ;D ;D)

maartendeb

Heb ook een stukke koppelingspedaalsensor gehad met de V70. Ding reed voor geen meter (bokken gas los, geen CC etc). Net als jij heb ik toen de sensor opengemaakt en gereinigd, zag er verder niets aan. Wellicht eens doormeten? Meen me te herinneren dat die van mij in "ruststand" (uiterste stand zeg maar) een gekke weerstand had ten opzichte van gradueel ingedrukt. Heb toen eerst een nieuwe sensor gehaald alvorens ik weer met het ding ging rijden, reed heel unheimisch weet ik nog wel ;D Sensor was toen 5 tientjes.

Marty__Mouse

Citaat van: maartendeb op 23-06-2015 15:43:21
Heb ook een stukke koppelingspedaalsensor gehad met de V70. Ding reed voor geen meter (bokken gas los, geen CC etc). Net als jij heb ik toen de sensor opengemaakt en gereinigd, zag er verder niets aan. Wellicht eens doormeten? Meen me te herinneren dat die van mij in "ruststand" (uiterste stand zeg maar) een gekke weerstand had ten opzichte van gradueel ingedrukt. Heb toen eerst een nieuwe sensor gehaald alvorens ik weer met het ding ging rijden, reed heel unheimisch weet ik nog wel ;D Sensor was toen 5 tientjes.

Dank voor je reactie Maarten! Maar had jij ook dat je de storing kon "triggeren" met je gaspedaal? Dus zonder de koppeling of rem in te trappen?
Dat vind ik er namelijk zo vreemd aan, dat wanneer de storing niet aanwezig is, ik hem op die manier toch terugkrijg.

Op zicht is zo'n sensor inderdaad niet duur, ik kreeg een prijsje van een tientje meer, maar nog steeds schappelijk, maar ik had het idee dat die het haast niet kan zijn  ???

Misschien toch maar zo'n sensor kopen dan, dan heb ik dat in elk geval geprobeerd  ;)

Marty__Mouse

Sensor besteld... Kunnen we die in elk geval van de lijst strepen.....  :eusa_pray: :eusa_pray:

Even een plaatje... Gewoon omdat hij op het moment dan wel k*t rijdt, maar er nog steeds fantastisch bijstaat vind ik zelf...  ;D