Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

vos850

Vul 'm dan eens wat anders af Maarten, met max 3 tot 5 mm boven het minimum peil van de peilstok.  De T-5 van mij kiept/verbruikt alles wat ik hoger bijvul.  Laat ik 'm op dat niveau staan, hoef ik eigenlijk maar zeer zelden iets bij te vullen.


Hoe en waarom gebeurd dit?  :)

UserID6342

Heb er geen echt goede verklaring voor , maar is wel een kwaaltje van onze Volvo's.  Als je die tot max vult dondert die het er gewoon uit.  Meestal is het het mooist precies er tussen in, maar dat kan bij sommige auto's (waaronder die van mij) nog iets teveel zijn.

Marty__Mouse

#467
Hmm.. Oké, dat had ik er dus niet uit begrepen..  ;D

Hij stond nog op 1 streepje boven de min en ik heb hem nu gevuld tot 4 streepjes boven de min..

Ik zal het in de gaten houden of ie ook bij 1 streepje boven de min nog steeds blijft zakken.. Maar ik ben er bang voor..

Vanaf vrijdag gaan we veel rijden en ga ik het goed bijhouden en ik ben erg benieuwd...  ;)



Overigens begreep ik van KIM in het blog van Bouke dat ik best wel eens aan de beurt kan zijn voor een nieuwe kat... (gezien de storing die maar blijft terugkomen.. En wat wellicht door het olievebruik van de turbo best wel logisch zou kunnen zijn.. Dat de kat vol zit met olie/roet)
Hoe kan je het makkelijkst zien of de kat verstopt zit? En schoonmaken is een illusie, dus dan moet er een ander onder?
En is het dan wijs om meteen een racekat te plaatsen? Maar hoe gaat dat dan weer met de 2e lambdasonde?

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

UserID6342

Als je er een racekat tussen wilt zetten, moet je gewoon een bung na de kat erbij lassen waar de 2e lambdasensor in word gedraaid.  Dat is, denk ik, het minste probleem.  Maar waarom wil je een racekat eronder ?

Ja waar, de turbo zal iets makkelijker opspoelen en ja, het zal zeker iets schelen maar omdat je een LPT turbo hebt zul je, in vergelijk met, altijd te kort komen in de hogere toerengebieden.  Zou het zelf dan ook niet doen als ik jou was.

Verder zal een racekat altijd meer herrie geven als een originele.  Ik meen dat een originele kat iets van 600 CPI is, de meeste racekats zijn 200 CPI (ivm o.a. de APK) en sommige hebben een 100 CPI kat er tussen zitten (waaronder ik).  Ik kan alleen even oordelen over mijn eigen auto, maar die klinkt echt heel anders als de kat goed warm is, logisch ook want is een metalcat en die gaat dan pas zijn werk doen.  Dus even snel APK keuren word 'm niet want met koude kat haal je de waardes gewoon niet.  Je zult het ding dus eerst goed heet moeten stoken en dat kan een probleem zijn.  Voor mijzelf gelukkig niet ;D ;D :evil: :evil:

Marty__Mouse

#469
Citaat van: Dirk342 op 12-06-2013 08:02:24
Als je er een racekat tussen wilt zetten, moet je gewoon een bung na de kat erbij lassen waar de 2e lambdasensor in word gedraaid.  Dat is, denk ik, het minste probleem.  Maar waarom wil je een racekat eronder ?

Ja waar, de turbo zal iets makkelijker opspoelen en ja, het zal zeker iets schelen maar omdat je een LPT turbo hebt zul je, in vergelijk met, altijd te kort komen in de hogere toerengebieden.  Zou het zelf dan ook niet doen als ik jou was.

Verder zal een racekat altijd meer herrie geven als een originele.  Ik meen dat een originele kat iets van 600 CPI is, de meeste racekats zijn 200 CPI (ivm o.a. de APK) en sommige hebben een 100 CPI kat er tussen zitten (waaronder ik).  Ik kan alleen even oordelen over mijn eigen auto, maar die klinkt echt heel anders als de kat goed warm is, logisch ook want is een metalcat en die gaat dan pas zijn werk doen.  Dus even snel APK keuren word 'm niet want met koude kat haal je de waardes gewoon niet.  Je zult het ding dus eerst goed heet moeten stoken en dat kan een probleem zijn.  Voor mijzelf gelukkig niet ;D ;D :evil: :evil:

Tja Dirk soms ben ik wellicht iets te overbezorgd maar dat is voor jou vast geen verrassing!  ;)

Ik begreep van KIM in het blog van Bouke dat het inhouden/stotteren wat de auto doet bij gelijk blijvende snelheid (het af en toe schokken/ doorduwen zegmaar beetje alsof je een automaat rijdt), ook aan een defecte Kat te wijten kan zijn..
Dus dacht ik als ik hem dan toch moet vervangen, dan meteen maar het goed aanpakken.. En ik denk sowieso de het ertussen hangen van een racekat goedkoper zal zijn dan een vervangende kat voor de huidige uitlaat, niet?

Het extra geluid vind ik alleen maar mooi en het warm rijden voor de apk is niet zo'n probleem ;D
Het is me iig niet te doen voor het extra vermogen want wat jij al aangeeft het is een lpt.. Dus veel nut zal het niet hebben.

Aan de andere kant weet ik niet of het uberhaupt wel de katalysator is want ik zat m'n blog even terug te lezen en de waardes die ik uit vida gepost heb geven allerminst aandat er wat met de Kat zelf mis zou zijn... Netjes op 0,7V (?)..

Het is me iig te doen omdie storing van het engine management en het stotteren op te lossen.

Na de vakantie eerst maar eens kijken wat een nieuwe achterste Lambdasensor en een nieuwe LMM uitrichten..  :)

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Sbv

Meten is weten. KIM zal van de week wel even aangeven hoe hij gemeten heeft. Ik heb mijn laptop met Vida eraan erbij gehangen en zag een zelfde gedrag als hij op zijn scope zag

Marty__Mouse

#471
Citaat van: Sbv op 12-06-2013 10:23:25
Meten is weten. KIM zal van de week wel even aangeven hoe hij gemeten heeft. Ik heb mijn laptop met Vida eraan erbij gehangen en zag een zelfde gedrag als hij op zijn scope zag

Dat zou mooi zijn.. dan weet ik hoe ik het kan nameten of tenminste waar ik naar moet kijken als ik de laptop met vida aan de auto hang..  ;)

De vorige keer heb ik overigens het volgende gemeten;

Vanavond in elk geval de auto eens aan de laptop gehangen en met Vida gekeken wat de waardes zijn, hier de print screens die ik heb gemaakt:

Auto stationair:


Toerental op 800 en signaal lambdasonde achter 1 op 0,73V en achter 2 op -0,2V

Auto verhoogd toerental:


Toerental op 2560 (ik liet wel net het gas weer los vanaf zo'n 3500 toeren), signaal lambdasonde achter 1 op 0,11V en achter 2 op -0,2V

Gas los:


Toerental op 1160 (gas los vanaf ongeveer 2500-3000 toeren), signaal lambdasonde achter 1 op 0.03V en achter op -0,2V


Dit was allemaal terwijl de auto verder stil stond en in z'n vrij gas gegeven.

Hierna ben ik een stukje gaan rijden en het viel me op dat de waarde bij Lambdasonde achter 2 continu op -0,2V bleef staan, terwijl de waarde bij achter 1 heen en weer schommelde tussen de 0 en 0,9V. Bij gas los naar beneden en bij gas geven en gelijk zo rond de 0,7-0,9..

Maar welke lambdasonde fluctueert nu zo is dit de 1e en is het niet de kat of is het de 2e en is de kat wel dood?

Wie kan zijn licht schijnen op wat ik nu precies heb gemeten?  ;D[



When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

KIM

0,7 Volt klinkt als een kat die in orde is.
Heb nog wat problemen met het kabeltje van de scope...

Marty__Mouse

Dat zou fijn zijn.. Eerst maar eens kijken wat de nieuwe LMM en de lambdasensor doen.. Als er dan nog problemen blijven kunnen we altijd nog verder kijken..  :)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Marty__Mouse

En toen waren we weer bij het volgende probleem aanbeland...  >:(

Sinds de wissel van de assen naar een ouder type loopt de ABS een beetje te klooien, bij langzame bochten naar rechts ratelt de ABS linksvoor en voel je de remdruk wegvallen.. Normaal gesproken typisch gevalletje kapotte ABS-ring.

Verder geen storingslampjes of andere gekkigheden alleen het trillen bij langzamere bochten naar rechts..

Maar Dirk en ik zelf ook trouwens heb deze helemaal nagelopen maar de ring is gewoon heel..

Het werd alleen erger en ook bij bochten met snelheden tot een 30-35 km/u voel je de ABS af en toe inkomen en ratelt de boel er lekker op los.

Dirk heeft de ringen ook verder schoongemaakt maar aangezien dat niet hielp werd de ABS sensor verdacht.

Deze besteld en nog even snel vervangen gisteravond vandaag, want morgen gaan we op vakantie..

Ik kreeg in eerste instantie de sensor er zelf niet ingeplaatst omdat het boutje waarmee hij vast zat direct afbrak toen ik hem trachtte los te draaien (ondanks de WD40). Dus oude sensor lekker laten zitten en met een ty-rap vast gezet zodat ie in elk geval niet los kon komen. De stekker weer vast geplugd en naar huis gereden

En jawel, STORING!! Ansich logisch natuurlijk omdat ik de sensor niet vast gedraaid heb, maar deze een beetje in het gaatje zat.. ABS en Tracs lampje branden

Dus ik vandaag met de auto de nieuwe sensor naar de dealer (durfde hem uiteindelijk toch niet te lijmen en m'n pa drong er toch aan om gewoon naar de dealer te rijden, dus dat ook maar gedaan).


Bij de dealer hebben ze gelukkig het gat kunnen uitboren en kregen ze het restant van het boutje er makkelijk uit.. Tot zover een meevaller! Nieuwe sensor gemonteerd en rijden...

- even tussendoor, het viel me sinds gisteren erg op dat bij het rijden zodra ik het gas loslaat de auto flink schokt, hoe abrupter ik het gas loslaat hoe harder de schok, alleen bij heel voorzichtig gas terugnemen doet ie dat niet -

Maar bij het rijden met de nieuwe sensor kwamen de storingen net zo hard weer terug, Tracslampje aan en ABS-lampje aan..
Ook ivm het schokken dacht de monteur dat het de ABS controller wel eens kon zijn.. Gelukkig een monteur van de oude stempel (weer een pluim voor Arendsen Zevenaar) en hij heeft de ABS controller opnieuw doorgesoldeerd, in de hoop dat dit zou helpen..

Maar helaas geen succes.. Na wissen komen de lampjes bij het rijden weer terug.. Eerste paar meters alleen de ABS storing en daarna bij iets meer snelheid ook het TRACS lampje.. Waarna het kmteller het ook weer begint te doen..

Dus nu moet ik met deze storingen op vakantie  >:(

Garage geeft al aan dat het niet heel gevaarlijk is, alleen ABS/TRACS doen het niet of in elk geval niet goed, dus daar dien ik sowieso rekening mee te houden.. Rustig rijden dus..

De garage heeft zelf het vermoeden dat er iets met de ABS ring aan de hand is, maar ook die heb ik vanmiddag nogmaals helemaal nagelopen en met een staalborstel schoongekrabt, dus kapot is ie niet.. Het enige wat zou kunnen en ook logisch is, is dat de ring van het oude type as niet helemaal matcht met de ring van het nieuwe type as die onder de auto zat.
Of de ring zit net een fractie te ver naar voren of achteren o.i.d. voor de sensor..

De ABS sensor heb ik waarschijnlijk voor niets vervangen, want ook nu met de nieuwe sensor geeft hij nog vrolijk dezelfde klachten, met als extra de 2 storingslampjes...  :-[ :-\

Maargoed, eerst maar eens op vakantie morgen en hopen dat we de aankomende 5000km geen gekke dingen mee gaan maken.. En daarna maar eens grondig storingzoeken..

Een paar foto's en screenshots maken het verhaal vast duidelijker  ;D :

Hier zit de nieuwe sensor (met nieuw boutje mooi op z'n plaats:


Hier zie je de sensor zelf iets rechts boven de ABS ring zitten, ik weet niet of dit hoor en of dit de oorzaak zou kunnen zijn van de storingen.. Stom genoeg rechts nog niet gekeken hoe hij daar zit, dat moet ik dan na de vakantie eerst maar eens doen...


De ABS controller met verse kitrand, in elk geval hoef ik die dan niet meer te laten solderen voorlopig (hoop ik dan..)


De storingen welke VIDA nu geeft:


Storing 1:


Storing 2:



En het gekke is dus dat ik naast de storingen en het kabaal met verminderde remdruk bij bochten naar rechts nu ook de auto heel duidelijk voel schokken zodra ik het gas loslaat....  ???

Wie het weet mag het zeggen.. Eeuwige dankbaarheid mijnerzijds is uw prijs...  ;)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

UserID6342

Ga eerst maar eens mooi op vakantie, dan zullen we ons daarna er wel eens mee bezighouden...  Je zou zeggen, kijk morgen wel even bij een andere auto hier, dat de ABS sensor te ver van de ring afzit en dat je daardoor die storing krijgt.

Kom er wel even bij je op terug.

Marty__Mouse

Citaat van: Dirk342 op 13-06-2013 19:23:49
Ga eerst maar eens mooi op vakantie, dan zullen we ons daarna er wel eens mee bezighouden...  Je zou zeggen, kijk morgen wel even bij een andere auto hier, dat de ABS sensor te ver van de ring afzit en dat je daardoor die storing krijgt.

Kom er wel even bij je op terug.

Haha.. had je net al een PM gestuurd.. Komt vast wel weer goed, vanaf morgen ga ik eerst maar eens poepiebruin worden  ;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

C.punTeR

Zomaar een gedachte: Zijn de abs-ringen gelijk zowel lv als rv ook kwa aantal 'tanden'?

Groet..

Marc O.

Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat een nog-niet-helemaal-defecte ETM ook een ABS storing kan triggeren. Zou ook het schokkende gedrag kunnen verklaren bij gas los.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Marty__Mouse

Citaat van: C.punTeR op 13-06-2013 19:29:54
Zomaar een gedachte: Zijn de abs-ringen gelijk zowel lv als rv ook kwa aantal 'tanden'?

Groet..

Al sla je me dood! Liever niet natuurlijk, maar geen idee! Maar dan zou ie het toch ook moeten doen als ik gewoon rechtdoor rijd? En dan doet ie het goed..

Citaat van: Marc O. op 13-06-2013 19:32:05
Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat een nog-niet-helemaal-defecte ETM ook een ABS storing kan triggeren. Zou ook het schokkende gedrag kunnen verklaren bij gas los.

De ETM is al vervangen vorig jaar, dus die moet het nog wel even volhouden...  ;D
En daar kreeg ik toen ook een ander storingslampje bij.. En het is ook echt pas begonnen na de aswissel, dus ik kan met niet anders indenken dan dat het daarmee te maken heeft..

Volgende maand maar eens met Dirk kijken wat we kunnen vinden..
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..