Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

We gaan nu te ver speculeren en dat heeft geen zin.  Spruitstuk is in prima staat en idd de japanifold, turbo is vervangen door een zeer goed gebruikt exemplaar, uitlaatpakkingen zijn ook allemaal vernieuwd, carterventilatie is compleet nieuw (dus alles, zoals ik altijd alles vervang), compressie is dik voor elkaar op alle 5 de cilinders. Bougie cilinder 3 was moddervet van de olie, rest goed van kleur en idd wit (LPi)

Blijft in mijn opinie over klepseals (maar dan zou die anders moeten roken in mijn beleving) en een vastzittende / gebroken olieschraapveer.

Broabander

Oh daar heb ik overheen gelezen, excuses! Als hij bij een dot gas na stationair geen dikke blauwe wolk uitblaast zijn de klepseals inderdaad niet waarschijnlijk.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342


UserID6342


Boemeltje


Marty__Mouse

Dank jullie Koen en Eamonn  ;D

Ik ga eerst kijken of er inderdaad een olieschraapveer vast zit zoals Chris (Scania164) oppert.

Even een nachtje ATF olie in het blok en dan ook meteen maar een Forté Motorflush erachteraan (of ervoor, wat het makkelijkst is) en dan paar keer olie wisselen en kijken of dat iets uithaalt..

Alleen morgen even onder de auto kruipen om te zien welk oliefilter ik moet hebben, is net weer een overgang rond 7/1999 en aangezien ik ook met de lambdasensoren al heb zitten klooien kan ik het maar beter even bekijken eerst  ;)

Hoop heel erg dat dit iets uithaalt.. Want als het de turbo ook niet kan zijn dan zit er serieus iets mis in het blok zelf..
Dus dan wordt het denk ik even flink slikken en een ander blok erin.. Maar daar wil ik eigenlijk helemaal nog niet aan denken..  :-\ :'(
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Marty__Mouse

Van het weekend even flink wat tijd besteed aan de auto, dat heeft ie ondanks alle problemen die hij heeft toch wel verdiend..  ;)

Sinds de vakantie in Italë was hij niet meer gewassen en hij zag eruit als een zwijn.. Dus even heel goed gewassen, gekleid en in de was gezet, dus hij glimt weer als een nieuwe  :)

Daarnaas ben ik even onder de auto gekropen omdat ik bij dempels soms iets hoor piepen/rammelen, ik had het vermoeden dat dit het hitteschild van de uitlaat zou zijn..  Maar dit zat gewoon netjes vast. Nu weet ik al dat de koppeling bijgeluid maakt (piepen) waarschijnlijk het vliegwiel, maar kennelijk maakt ie soms ook dat geluid als je een stevige drempel pakt..

Maargoed ook moest ik onder de auto zijn om het oliefilter even te bekijken voordat ik de verkeerde filters bestel voor de ATF-reinigingspoging.

Nu zie ik het volgende onder de auto zitten:


Voor zover ik kan nagaan is dit dus de "oilcap" waarin een los oliefilter zit.
Dat betekent dus dat ook hier de info die ik op internet kan vinden NIET klopt, net als met de lambdasensor.
De auto is namelijk van mei 1999, maar zoals je kan lezen op onderstaand plaatje zou ik dan een compleet oliefilter moeten hebben, terwijl ik volgens mij toch echt alleen het losse oliefilter nodig heb...



Kan iemand dit verifiëren? Dat ik dus inderdaad alleen het inlegfiltertje nodig heb? Nu zijn het absoluut de kosten niet, maar als ik bij de wissel de verkeerde heb is dat natuurlijk niet handig.

Daarnaast viel het me nu voor het eerst op dat er olie aan de onderkant van het blok zit. Zit was er eerder absoluut niet, dus het is er pas sinds een maand ofzo. Maar de lokatie vind ik raar, dus ik weet niet zo goed of dit motorolie is of dat het uit de versnellingsbak komt. Het zit namelijk achter het linker voorwiel aan de onderzijde van de behuizing waar de aandrijfas naar binnen gaat. Ook zie je dat het subframe ook vettig geworden is. Dit was het ook nog niet eerder. Overigens vind ik geen plasjes of druppels olie onder de auto dus wat ie ook lekt; veel is het niet.







Ik weet dus ook bijna wel zeker dat dit NIET de oorzaak is van het olieverbruik van 1 op 400 km!
Maar het is wel wéér iets wat niet goed is natuurlijk..  >:(


We hebben in elk geval besloten dat de auto blijft, dus als er een flinke investering nodig is dan doen we dat, het afgelopen jaar zit er al zo'n  € 3000,- aan onderhoud in en dat krijg je nooit meer terug natuurlijk..
En als we nog eens zo'n bedrag investeren en we kunnen weer 8 jaar vooruit is het ook wel weer te overzien.

Maar als ik zo alle problemen lees hier op het forum met de 2.4/2.5T blokken en zie hoeveel ellende we nu al hebben met de onze, twijfel ik erover om er bijvoorbaat al een 2.3 blok in te (laten) hangen....  :-\
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

mehn

Je hebt duidelijk een los papieren filter nodig, geen metalen oliefilter.
Mei 1999 is meestal al MY2000, dus wat dat betreft niets vreemds.

V.w.b. de lekkage moet je erachter zien te komen of het automaatolie is of motorolie. Als het motorolie is kan het een lekke kruksaskeerring zijn, dan lekt het tussen de motor en de automaat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

grijzev70tdi

Je moet het losse oliefilter hebben. De bovenste op het plaatje.
Zorg wel dat je ergens een dop voor dat filter kan krijgen/lenen, krengen zitten meestal behoorlijk vast.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Marty__Mouse

Bedankt beide voor jullie reacties.

@Mehn, ik heb een handbak, ik weet niet of het dan nog steeds de krukassensor kan zijn?
Ook weer iets om mee te nemen.. Wellicht tijdens de hitte in Italië iets gesneuveld ofzo.

Viel me sowieso al op dat de auto daar in Italië al heel vlot de ventilator liet draaien.. Maar zoals Chris (Scania) al opperde zou dat wel eens kunnen komen doordat de radiateur oud wordt..

Ook weer iets om naar te kijken..
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

mehn

Citaat van: Marty__Mouse op 08-07-2013 13:31:16
@Mehn, ik heb een handbak, ik weet niet of het dan nog steeds de krukassensor kan zijn?

:eusa_doh: Krukaskeerring bedoel ik. Was nog niet helemaal wakker geloof ik ;D

Maar dat maakt inderdaad niet uit, die heb je ook bij een handbak.
Het verschil tussen de motorolie en de versnellingsbakolie is helaas alleen niet zo eenvoudig te zien als bij een automaat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

UserID6342

Meestal wel te ruiken ;D.  Bakolie heeft een heel specifieke lucht namelijk.  Is het niet gewoon de steekaskeering Maaten ?

Marty__Mouse

Citaat van: Dirk342 op 08-07-2013 14:16:27
Meestal wel te ruiken ;D.  Bakolie heeft een heel specifieke lucht namelijk.  Is het niet gewoon de steekaskeering Maaten ?

Uhmmmm.....  ???  8)

Geen idee, als je bedoelt daar de aandrijfas het blok in gaat dan volgens mij niet.. Dat ziet er netjes droog uit.. Maargoed je weet hoe technisch ik ben..  ;D

Zal vanavond eens kijken of ik er meer aan kan zien en of ik er iets aan kan ruiken..

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

KIM

Zo'n klein beetje is niet zorgelijk. Het kan ergerlijk worden wanneer je oprit wordt gemarkeerd.
Bij mij lekt de krukaskeerring inmiddels ook al enige maanden een klein beetje. Ik hou het goed in de gaten maar ga echt nog niet de keerkring vervangen.
Als je lekken gaat meten in je olieverbruik dan heb je een serieus grote lekkage trouwens; een druppeltje geeft een hele grote vetvlek.

Broabander

Ik vraag me ook af of het niet gekomen kan zijn door het bijvullen? Die van mij was ook katsvet aan de zijkant en onderkant maar dat was volgens mij gewoon omdat er 1:1000 aan olie doorheen ging en ik wel eens wat mis gooide.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.