Code 1-2-3 signaal sensor motorkoelvloeistoftemperatuur???

Gestart door Julius C., 11-07-2012 10:45:27

Vorige topic - Volgende topic

Julius C.

Na alle perikelen en een oververhitte motor alles weer op de rails gekregen. Een ander koelvloeistofreservoir geplaatst, nieuw slakkenhuis voor de temperatuurmeter, nieuwe temperatuurmeter, nieuw relais voor de fan alles picco bello!

Was weer eens trots op mijn sleutelkunde (voor zover) maar meteen ging de lamba-lamp branden (oranje lampje met dat groene tekentje) en gaf de code aan:

1–2–3 Signaal sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur

boel gereset, storing blijft!

Volgende dag wagen gestart, gaat zoals het hoort, vervolgens wil deze afslaan of slaat af, de temperatuurmeter in het dashboard vliegt meteen omhoog naar de normale bedrijfsstand terwijl de motor nog koud is!

De juiste onderdelen zijn geplaatst (op nummer) 855 T-5 1994 alter 1.5!

Mijn vraag is... dit moet niet de temperatuursensor zijn op het blok zelf, is dit de sensor die onderin het koelvloeistofreservoir zit???

Tis allemaal weer reuze fijn, moet vrijdag as met gezin op vakantie!!!  :eusa_shifty:

Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...

MrCain

Controleer je bekabeling eens => misschien dat deze een beetje beschadigd is (koper bloot) en tegen elkaar zit (draden zitten als het goed is getwist) en/of tegen het blok aan zit => massa sluiting.

BTW: meet of de sensor ergens tussen de 6.000 Ohm en de 10.000 Ohm zit, Misschien dat deze niet echt goed is....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

mehn

Citaat van: Julius C. op 11-07-2012 10:45:27
is dit de sensor die onderin het koelvloeistofreservoir zit???

Dat is geen temperatuursensor maar de niveausensor van de koelvloeistof.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Julius C.

Oke Mehn, is het dan de sensor die IN het slakkenhuis zit OP de motor? Dus, de temperatuurmeter zelf die net vervangen is (vanaf reservoir naar motor en een "blokje" er op en vanuit dat blokje komt weer de grote s slang die naar de radiateur gaat)???

Om het maar in niet technische bewoording te noemen  :eusa_shifty:
Jij mag Vicki zeggen...

rovelra

Had je de sensor op het thermostaat huis vervangen?
Deze kan hele vreemde storingen veroorzaken oa de problemen wat jij noemt!!

mehn

De bovenste slang van de radiateur gaat naar het thermostaathuis. Daarin zit de thermostaat en iets lager de temperatuursensor.

XC60 D4 AWD:

Hengeveld

Kan ook een slecht contact in de stekker of draadbreuk zijn van die sensor. Stekker zit onder stuurpomp verstopt (maar dat moet je weten als je hem net vervangen hebt). Kijk nog maar eens goed of die stekker er wel goed in zit.

Julius C.

Ja en Ja!

Het huis bestaat uit twee delen; de onderkant wordt haaks op het blok geschroefd met 3 torx 40 (echte baggerklus vanwege o.a. stuur pomp in de weg, dus je mag van alles losmaken om er uiteindelijk bij te kunnen, en dan mag je nog lenig zijn en hierboven komt het dakje waar de leiding inkomt vanuit reservoir en uitgaat naar de radiator.

De thermostaat is dat koperen geval grofweg gezegd twee koperen cirkels met een veer er tussen en een rubber rring langs de bovenste cirkel waarmee deze in de uitsparing van de onderkant van het huis past...hierboven zet je het dak met 2 torx 40 vast.

Maar wat is dan precies de sensor??? Beter gezegd WAAR zit de sensor...  :eusa_think:

Oke Hengeveld...vertel mij aub NIET dat ik de stuurpomp enzo weer moet loshalen....  :eusa_pray: dan heb ik echt een mega huil smiley nodig!
Jij mag Vicki zeggen...

mehn

Citaat van: Julius C. op 11-07-2012 11:36:08
Maar wat is dan precies de sensor??? Beter gezegd WAAR zit de sensor...  :eusa_think:

De sensor zit in het onderste deel van het thermostaathuis. Dat is die grote schroef met koperen staaf, kabel en stekker.

XC60 D4 AWD:

Hengeveld

Stuurpomp hoeft niet los.

Sensor zit rechtsonder de thermostaat (die je goed beschrijft) aan de voorzijde van het blok, zo'n 1-2 cm er vanaf. Het zichtbare deel is een koperen zeskant met een draad eruit.

Julius C.

Thnx Mehn en Hengeveld...die heb ik alsof ik het voorzag vervangen voor een gebruikte maar de originele bewaard.

Ik ga het systeem leeg laten lopen en de boel maar eens vervangen.

Mocht het niet lukken, meld ik mij weer!

Jullie zijn weer de beste as usual  :eusa_clap:
Jij mag Vicki zeggen...

mehn

XC60 D4 AWD:

MrCain

Als je slim bent haal je het bovenste gedeelte (3x torx) waar de grote dikke slang op zit en de thermostaat onder zit ff los => kan je er een stuk beter bij:

(ff plaatje "geleend" van een ander topic...)

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Hengeveld

Mehn was de eeste, as usual.

Maar kijk eerst of die stekker wel goed in de andere stekker zit, onder de stuurpomp. Anders doe je allemaal onnodig werk.

[edit Vergeet MrCain niet overigens: hij was de eerste]

Julius C.

Ik heb de oude sensor er weer in gezet en voila....starten zonder fan aanslaan, loopt stationair zoals het hoort net onder 900RPM en wagen rijdt keurig. Temp-meter in de klok loopt naar ± 45% hoogte en als de wagen stilstaat met lopende motor na het "gassen" kruipt de wijzer naar ± 55% en gaat alles werken. Motor is gewoon koel te noemen...

Niet zo fijne bijkomstigheid...sinds vandaag als de wagen op temperatuur is...stopt de kachel er mee, dus blower, airco, luchttoevoer. Ik hoor het relais wel schakelen rechts onder het dashboard. Als de auto koud is, doet de kachel het zoals het hoort!

Hele bups is 3 maanden geleden nog door mij vervangen... ik meld het hier maar even, want dit nu weer is begonnen NA vervangen thermostaat e.d.

IIG héél erg bedankt weer voor de altijd hele rappe hulp!
Jij mag Vicki zeggen...