Winterbanden : A-merk of bijv. Falken?

Gestart door Luc, 11-07-2012 11:47:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Turbobiker

Citaat van: Lindert Bogers op 08-10-2012 21:41:23
Is niet helemaal waar. Een goede zomerband kan nog niet tippen aan een goede winterband in de sneeuw.

Dat schrijf ik toch:

Citaat van: Turbobiker op 08-10-2012 21:17:23
...als ze sneeuw gaan voorspellen. Onder alle andere omstandigheden zijn goede zomerbanden veiliger dan winterbanden.

Alleen met sneeuw (en ijs) bieden winterbanden een overduidelijk voordeel. Onder die omstandigheden zou je niet eens met zomerbanden willen rijden.

Maar zodra de sneeuw weg is, is een winterband gewoon onveiliger.
De Tussenpaus

ZC3rr0r

In de categorie: Tips:

Heb je ook al gekeken bij Vredestijn of Toyo?
Beide bandenboeren maken zeer goede producten voor zowel zomer als winter.

Met name de winterbanden van Vredestijn (Wintrac en Wintrac Extreme) zijn absoluut geweldig in de diepe sneeuw en slush.
Veel plezier van gehand in Noord-Duitsland paar jaar terug in een sneeuwstorm (bij vertrek geen sneeuw, uurtje rijden +20cm).

In mijn ervaring beter dan Bridgestone (Blizzak) of Michelin (Pilot Alpine) en zijn met name in vergelijking met de Michelin's een stuk betaalbaarder :-)

Taranis

Citaat van: Turbobiker op 10-10-2012 13:02:28
Maar zodra de sneeuw weg is, is een winterband gewoon onveiliger.

Onzin, dat heb ik tijdens de rijvaardigheidstraining wel bewezen, op m'n winterbandjes ;D Op nat wegdek ben je wel degelijk in het voordeel, alleen op droog wegdek zijn zomerbanden in het voordeel.

Turbobiker

Citaat van: Taranis op 10-10-2012 19:57:17
Citaat van: Turbobiker op 10-10-2012 13:02:28
Maar zodra de sneeuw weg is, is een winterband gewoon onveiliger.

Onzin, dat heb ik tijdens de rijvaardigheidstraining wel bewezen, op m'n winterbandjes ;D Op nat wegdek ben je wel degelijk in het voordeel, alleen op droog wegdek zijn zomerbanden in het voordeel.

Wacht effe, dat was op zo een gladde, onderwater gezette strook plastic?

Goede zomerbanden voeren het water beter af dan winterbanden. Zomerbanden worden namelijk ontworpen op goede waterafvoer, bij winterbanden speelt dat veel minder. Iedere test in welk blad dan ook bevestigt dit.
De Tussenpaus

Jans Duiven

Citaat van: Turbobiker op 10-10-2012 13:02:28
Citaat van: Lindert Bogers op 08-10-2012 21:41:23
Is niet helemaal waar. Een goede zomerband kan nog niet tippen aan een goede winterband in de sneeuw.

Dat schrijf ik toch:

Citaat van: Turbobiker op 08-10-2012 21:17:23
...als ze sneeuw gaan voorspellen. Onder alle andere omstandigheden zijn goede zomerbanden veiliger dan winterbanden.

Alleen met sneeuw (en ijs) bieden winterbanden een overduidelijk voordeel. Onder die omstandigheden zou je niet eens met zomerbanden willen rijden.

Maar zodra de sneeuw weg is, is een winterband gewoon onveiliger.

Graag zie ik je onderbouwing, want jouw hypothese klopt niet helemaal.

snix

Hmm buiten de discussie om rijdt ik op michelin's. Type alpin A4. Kwamen vorig jaar overal goed uit de test .... Ook bij mij. Deze winter had in redelijk moeite met  "spelen" In de sneeuw. Kreeg de kont moeilijker om dan de jaren ervoor. :D

In de discussie. Toen ik (nog) op half versleten vredestein snowtracs reed was het een aanzienlijke verbetering in de sneeuw ten opzichte van nieuwe eurotire zomer banden... Maar ja dan noem ik ook wat :D

Turbobiker

Citaat van: Hans Duiven op 11-10-2012 13:14:03
Citaat van: Turbobiker op 10-10-2012 13:02:28
Citaat van: Lindert Bogers op 08-10-2012 21:41:23
Is niet helemaal waar. Een goede zomerband kan nog niet tippen aan een goede winterband in de sneeuw.

Dat schrijf ik toch:

Citaat van: Turbobiker op 08-10-2012 21:17:23
...als ze sneeuw gaan voorspellen. Onder alle andere omstandigheden zijn goede zomerbanden veiliger dan winterbanden.

Alleen met sneeuw (en ijs) bieden winterbanden een overduidelijk voordeel. Onder die omstandigheden zou je niet eens met zomerbanden willen rijden.

Maar zodra de sneeuw weg is, is een winterband gewoon onveiliger.

Graag zie ik je onderbouwing, want jouw hypothese klopt niet helemaal.


En wat klopt er dan niet? (want dat is makkelijk roepen)
De Tussenpaus

Jans Duiven

#37
Citaat van: Turbobiker op 11-10-2012 13:48:38
Citaat van: Hans Duiven op 11-10-2012 13:14:03
Citaat van: Turbobiker op 10-10-2012 13:02:28
Citaat van: Lindert Bogers op 08-10-2012 21:41:23
Is niet helemaal waar. Een goede zomerband kan nog niet tippen aan een goede winterband in de sneeuw.

Dat schrijf ik toch:

Citaat van: Turbobiker op 08-10-2012 21:17:23
...als ze sneeuw gaan voorspellen. Onder alle andere omstandigheden zijn goede zomerbanden veiliger dan winterbanden.

Alleen met sneeuw (en ijs) bieden winterbanden een overduidelijk voordeel. Onder die omstandigheden zou je niet eens met zomerbanden willen rijden.

Maar zodra de sneeuw weg is, is een winterband gewoon onveiliger.

Graag zie ik je onderbouwing, want jouw hypothese klopt niet helemaal.


En wat klopt er dan niet? (want dat is makkelijk roepen)

Dat winterbanden bij natte omstandigheden slechter presteren. Dat is echt een kul verhaal,

Tijdens de rijtrainingen voor de Solo ambulances is dit pijnlijk duidelijk gemaakt door een
nieuwe VW Golf op zomerbanden en een nieuwe VW Golf op nieuwe winterbanden.
De Golf op winterbanden had 12 meter minder nodig om tot stilstand te komen dan de Golf op zomerbanden bij 40 km/uur.

Turbobiker

Citaat van: Hans Duiven op 11-10-2012 16:40:53
Tijdens de rijtrainingen voor de Solo ambulances is dit pijnlijk duidelijk gemaakt door een
nieuwe VW Golf op zomerbanden en een nieuwe VW Golf op nieuwe winterbanden.
De Golf op winterbanden had 12 meter minder nodig om tot stilstand te komen dan de Golf op zomerbanden bij 40 km/uur.

Wacht effe, op droog is een normale remweg 20 meter vanaf 40km/u. Bij nat komt daar zo een 4 meter bij. Dus die winterbanden Golf staat dan na 12 meter stil :o

Wederom mijn vraag: wat dat op zo een plastic ondergrond?

Bij sneeuw gaat dit geheel op (en op zo een slipbaan wordt sneeuw dus nagebootst op een natte gladde ondergrond!), maar kijk nu gewoon de testen in de bladen er op na, de zomerband scoort ook bij nat altijd beter dan de hele rits winterbanden.

Misschien dus als je een heel slechte, goedkope of versleten zomerband hebt, dan remt een winterband bij nat beter. Maar zoals geschreven, bij de ontwikkeling van winterbanden heeft de grip op sneeuw prioriteit, niet het waterafvoer.
De Tussenpaus

Jans Duiven

Citaat van: Turbobiker op 11-10-2012 18:07:49
Citaat van: Hans Duiven op 11-10-2012 16:40:53
Tijdens de rijtrainingen voor de Solo ambulances is dit pijnlijk duidelijk gemaakt door een
nieuwe VW Golf op zomerbanden en een nieuwe VW Golf op nieuwe winterbanden.
De Golf op winterbanden had 12 meter minder nodig om tot stilstand te komen dan de Golf op zomerbanden bij 40 km/uur.

Wacht effe, op droog is een normale remweg 20 meter vanaf 40km/u. Bij nat komt daar zo een 4 meter bij. Dus die winterbanden Golf staat dan na 12 meter stil :o

Wederom mijn vraag: wat dat op zo een plastic ondergrond?

Bij sneeuw gaat dit geheel op (en op zo een slipbaan wordt sneeuw dus nagebootst op een natte gladde ondergrond!), maar kijk nu gewoon de testen in de bladen er op na, de zomerband scoort ook bij nat altijd beter dan de hele rits winterbanden.

Misschien dus als je een heel slechte, goedkope of versleten zomerband hebt, dan remt een winterband bij nat beter. Maar zoals geschreven, bij de ontwikkeling van winterbanden heeft de grip op sneeuw prioriteit, niet het waterafvoer.

Juist op een PUR ondergrond en dat komt qua profielvulling niet in de buurt van sneeuw.

Turbobiker

Citaat van: Hans Duiven op 11-10-2012 19:02:30
Citaat van: Turbobiker op 11-10-2012 18:07:49
Citaat van: Hans Duiven op 11-10-2012 16:40:53
Tijdens de rijtrainingen voor de Solo ambulances is dit pijnlijk duidelijk gemaakt door een
nieuwe VW Golf op zomerbanden en een nieuwe VW Golf op nieuwe winterbanden.
De Golf op winterbanden had 12 meter minder nodig om tot stilstand te komen dan de Golf op zomerbanden bij 40 km/uur.

Wacht effe, op droog is een normale remweg 20 meter vanaf 40km/u. Bij nat komt daar zo een 4 meter bij. Dus die winterbanden Golf staat dan na 12 meter stil :o

Wederom mijn vraag: wat dat op zo een plastic ondergrond?

Bij sneeuw gaat dit geheel op (en op zo een slipbaan wordt sneeuw dus nagebootst op een natte gladde ondergrond!), maar kijk nu gewoon de testen in de bladen er op na, de zomerband scoort ook bij nat altijd beter dan de hele rits winterbanden.

Misschien dus als je een heel slechte, goedkope of versleten zomerband hebt, dan remt een winterband bij nat beter. Maar zoals geschreven, bij de ontwikkeling van winterbanden heeft de grip op sneeuw prioriteit, niet het waterafvoer.

Juist op een PUR ondergrond en dat komt qua profielvulling niet in de buurt van sneeuw.

Ja, duh, dat is dus bedoeld om de effecten van een besneeuwde weg na te bootsen. En om een wagen makkelijker te laten slippen. Zelfs een zebrapad in de regen is vele malen stroever. Gaat dus gewoon echt niet op.
De Tussenpaus

Taranis

Sorry hoor Lars, maar kom met feiten of geef gewoon een keertje toe dat je geen gelijk hebt. Dat doet echt geen pijn.

Turbobiker

Citaat van: Taranis op 11-10-2012 20:37:14
Sorry hoor Lars, maar kom met feiten of geef gewoon een keertje toe dat je geen gelijk hebt. Dat doet echt geen pijn.

Alvast een kop:

http://www.focus.de/auto/ratgeber/sicherheit/reifen/tid-27491/adac-winterreifentest-2012-winterreifen-mit-schwaechen-auf-naesse-_aid_827502.html


Ben nog op zoek naar staatjes, maar die staan tegenwoordig overal achter een betaalpagina...
De Tussenpaus

Turbobiker

Remweg nat:

http://www.conti-online.com/generator/www/nl/nl/uniroyal/banden/themas/zomerbanden/img/autoweek_test_2011.pdf

45-49 meter voor zomerbanden vanaf 100km/u

http://www.issuu.com/touring_online/docs/tcs-winterreifen-2012_de (even op de test klikken en 6x doorklikken naar staatje)

58-76 meter voor winterbanden vanaf 100km/u

Aanzienlijke verschillen dus, pakweg 25% meer remweg... .
De Tussenpaus

NinaPaul

Citaat van: Taranis op 11-10-2012 20:37:14
Sorry hoor Lars, maar kom met feiten of geef gewoon een keertje toe dat je geen gelijk hebt. Dat doet echt geen pijn.

Nu zelf even een man zijn ;) Het doet geen pijn :P
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz