Winterbanden : A-merk of bijv. Falken?

Gestart door Luc, 11-07-2012 11:47:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Misha

#45
Het valt me op dat iedereen altijd met staatjes en tests en dergelijke aan  komt.
Je voelt toch zelf heel goed wat er met je auto gebeurt als je op winterbanden rijdt en op zomerbanden onder normale omstandigheden ?

Hoe ze bakken meer herrie maken, zorgen voor enorme beweging in de auto, hoe ze bij stevig remmen en optrekken vervormen, dat ze in de regen vooral verraderlijk zijn ?

Ik vind het echt drama, alleen in echte sneeuw en in dikke modder / natte weilanden zijn ze beter, voor de rest is het ook bij lage temperaturen en in regen een verschrikking.

Het is dat die boel zo uit gemarketeerd is dat je op zomerbanden echt helemaal geen enkele tractie meer hebt sinds een jaar of 5 a 10, anders kwam het er niet meer onder bij me.

En die stierenpoep van 7 graden celsius hetzelfde verhaal: het is ook al 5 tot 10 jaar zo dat een zomerband het prima doet tot tegen of onder het vriespunt, net als winterbanden tegenwoordig ook beter blijven bij 20 graden.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Taranis

Citaat van: Turbobiker op 11-10-2012 22:22:10
Remweg nat:

http://www.conti-online.com/generator/www/nl/nl/uniroyal/banden/themas/zomerbanden/img/autoweek_test_2011.pdf

45-49 meter voor zomerbanden vanaf 100km/u

http://www.issuu.com/touring_online/docs/tcs-winterreifen-2012_de (even op de test klikken en 6x doorklikken naar staatje)

58-76 meter voor winterbanden vanaf 100km/u

Aanzienlijke verschillen dus, pakweg 25% meer remweg... .

Duidelijke verschillen. Ik ga het volgend jaar zelf beleven door de rijvaardigheidstraining nog een keer te doen maar dan op zomerbanden. Benieuwd wat het verschil dan wordt, in mijn beleving niet zoveel maar blijkbaar zit ik er naast :)

Citaat van: Misha op 13-10-2012 16:20:07
Het valt me op dat iedereen altijd met staatjes en tests en dergelijke aan  komt.
Je voelt toch zelf heel goed wat er met je auto gebeurt als je op winterbanden rijdt en op zomerbanden onder normale omstandigheden ?

Ja, en daarom had ik er ook niet zoveel moeite mee om er afgelopen zomer mee door te rijden. De remweg is nog steeds kort. Alleen boven de 25 graden doen ze het merkbaar minder.

Citaat van: Misha op 13-10-2012 16:20:07
Hoe ze bakken meer herrie maken, zorgen voor enorme beweging in de auto, hoe ze bij stevig remmen en optrekken vervormen, dat ze in de regen vooral verraderlijk zijn ?

Ik vind het echt drama, alleen in echte sneeuw en in dikke modder / natte weilanden zijn ze beter, voor de rest is het ook bij lage temperaturen en in regen een verschrikking.

Het is dat die boel zo uit gemarketeerd is dat je op zomerbanden echt helemaal geen enkele tractie meer hebt sinds een jaar of 5 a 10, anders kwam het er niet meer onder bij me.

En die stierenpoep van 7 graden celsius hetzelfde verhaal: het is ook al 5 tot 10 jaar zo dat een zomerband het prima doet tot tegen of onder het vriespunt, net als winterbanden tegenwoordig ook beter blijven bij 20 graden.

Mwoah, wat mij betreft overdrijf je nogal :) In de regen verraderlijk heb ik nog nooit iets van gemerkt, op zomerbanden had ik eerder last van onderstuur dan in dezelfde bocht op winterbanden.
Je hebt wel gelijk wat betreft modder: dan doet een winterband het echt duidelijk beter.

MarcoV

Citaat van: Turbobiker op 11-10-2012 22:22:10
Remweg nat:

http://www.conti-online.com/generator/www/nl/nl/uniroyal/banden/themas/zomerbanden/img/autoweek_test_2011.pdf

45-49 meter voor zomerbanden vanaf 100km/u

http://www.issuu.com/touring_online/docs/tcs-winterreifen-2012_de (even op de test klikken en 6x doorklikken naar staatje)

58-76 meter voor winterbanden vanaf 100km/u

Aanzienlijke verschillen dus, pakweg 25% meer remweg... .

En nu de zelfde test bij 7 graden en kouder  ;)

Nog steeds hebben mensen het idee dat winterbanden alleen nodig zijn bij sneeuw en ijs maar het grootste voordeel van winterbanden is dat ze bij 7 graden en kouder het rubber soepel blijft waar de zomerbanden harder worden, ergo minder grip en meer glijden dan de winterband onder natte en koude omstandigheden!

Marco

Turbobiker

Citaat van: MarcoV op 17-10-2012 16:03:34
Citaat van: Turbobiker op 11-10-2012 22:22:10
Remweg nat:

http://www.conti-online.com/generator/www/nl/nl/uniroyal/banden/themas/zomerbanden/img/autoweek_test_2011.pdf

45-49 meter voor zomerbanden vanaf 100km/u

http://www.issuu.com/touring_online/docs/tcs-winterreifen-2012_de (even op de test klikken en 6x doorklikken naar staatje)

58-76 meter voor winterbanden vanaf 100km/u

Aanzienlijke verschillen dus, pakweg 25% meer remweg... .

En nu de zelfde test bij 7 graden en kouder  ;)

Nog steeds hebben mensen het idee dat winterbanden alleen nodig zijn bij sneeuw en ijs maar het grootste voordeel van winterbanden is dat ze bij 7 graden en kouder het rubber soepel blijft waar de zomerbanden harder worden, ergo minder grip en meer glijden dan de winterband onder natte en koude omstandigheden!

Marco

Kap nou met die onzin!!!!

Ja, als je pure high performance banden hebt, dan wil het bij het één of andere merk onder de 10 graden wel eens tegen vallen. Maar die grens van 7 graden is werkelijk een verzinsel. Ja, winterbanden zijn geoptimaliseerd voor -20, maar dan rijdt niemand meer met zomerbanden (want die temperatuur heb je alleen in landen waar dan ook een laag sneeuw ligt!). Normale zomerbanden remmen ook bij -5 graden op een droge of natte ondergrond beter dan winterbanden. Punt, geen discussie. Tenzij je een bandentest weet te vinden die het tegendeel bewijst, maar tot nu toe zijn alle testen het daar gewoon over eens. En dat zijn dus winterbandentesten die in koude omstandigheden gehouden worden waarbij de meelopende zomerband op nat en droog alle winterbanden er uit remt.

Nogmaals: die 7 graden grens bestaat NIET.
De Tussenpaus

Gunnar

Falken FK452 is rommel, zeker in vergelijking met Nankang NS-2 als zomerband.
Nokian is een ongelooflijke goede winterband.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Lindert Bogers

apart dat je de fk452 rommel vind terwijl testen erg goed uitpakken.
Je moet het ook in prijs kwaliteit zien. Pak een pirelli pzeronero vele malen duurder en iets meer grip.

Voor standaard woon werk verkeer is het een prima band net als zovel ander.
Monteren , balanceren is misschien iets meer werk.

Alle waarde naar zn geld, dubbeltje op de eerste willen zitten enz...

StefanCJ

Worden die testen niet gedaan met nieuwe banden? Als ze nieuw zijn presteren ze goed maar na 4000-5000km is het goede er wel af en rijden ze stukken minder prettig.

Taranis

Eens met Stefan: in het begin was ik er best tevreden over en deden ze het echt goed. Tot de eerste 2-3 millimeter eraf is en dan zijn het gewoon buttbanden. Er zat nog 4 millimeter op en heb ze weggegooid, was blij dat ik er vanaf was. Lawaaiig en bijzonder weinig grip, vooral op nat wegdek.

M a r c

FK452 is exit, de nieuwe FK453 is heel anders, lijkt veel op een Pilot Sport.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

BenC70ES

Citaat van: Turbobiker op 17-10-2012 16:18:13
Citaat van: MarcoV op 17-10-2012 16:03:34
Citaat van: Turbobiker op 11-10-2012 22:22:10
Remweg nat:

http://www.conti-online.com/generator/www/nl/nl/uniroyal/banden/themas/zomerbanden/img/autoweek_test_2011.pdf

45-49 meter voor zomerbanden vanaf 100km/u

http://www.issuu.com/touring_online/docs/tcs-winterreifen-2012_de (even op de test klikken en 6x doorklikken naar staatje)

58-76 meter voor winterbanden vanaf 100km/u

Aanzienlijke verschillen dus, pakweg 25% meer remweg... .

En nu de zelfde test bij 7 graden en kouder  ;)

Nog steeds hebben mensen het idee dat winterbanden alleen nodig zijn bij sneeuw en ijs maar het grootste voordeel van winterbanden is dat ze bij 7 graden en kouder het rubber soepel blijft waar de zomerbanden harder worden, ergo minder grip en meer glijden dan de winterband onder natte en koude omstandigheden!

Marco

Kap nou met die onzin!!!!

Ja, als je pure high performance banden hebt, dan wil het bij het één of andere merk onder de 10 graden wel eens tegen vallen. Maar die grens van 7 graden is werkelijk een verzinsel. Ja, winterbanden zijn geoptimaliseerd voor -20, maar dan rijdt niemand meer met zomerbanden (want die temperatuur heb je alleen in landen waar dan ook een laag sneeuw ligt!). Normale zomerbanden remmen ook bij -5 graden op een droge of natte ondergrond beter dan winterbanden. Punt, geen discussie. Tenzij je een bandentest weet te vinden die het tegendeel bewijst, maar tot nu toe zijn alle testen het daar gewoon over eens. En dat zijn dus winterbandentesten die in koude omstandigheden gehouden worden waarbij de meelopende zomerband op nat en droog alle winterbanden er uit remt.

Nogmaals: die 7 graden grens bestaat NIET.

In een inleiding van een winterbandentest van Autogids staat het volgende:

Getest met een winter- en zomerband van dezelfde fabrikant en het zelfde voertuig:

-ondergrond nat wegdek (2°c) -> remafstand 90km/u  zomerband 11 meter meer remafstand.
-ondergrond nat wegdek (6°c) -> remafstand 90km/u  zomerband 4 meter meer remafstand.
-ondergrond droog wegdek (5°c) -> remafstand 100km/u  Winterband 2 meter meer remafstand.
-ondergrond droog wegdek (20°c) -> remafstand 100km/u  Winterband 5 meter meer remafstand.
-ondergrond ijs (-5°c) -> remafstand 30km/u  zomerband 13 meter meer remafstand.
-ondergrond verharde sneeuw(-5°c) -> remafstand 50km/u  zomerband 37!meter meer remafstand.

Citaat van: Gunnar op 17-10-2012 16:22:01
Nokian is een ongelooflijke goede winterband.

Ik heb ze zelf ook, en ik vind ze wel goed maar behoorlijk lawaaierig, en dat toont de test ook aan:

Nokian bijvoorbeeld 74.1 db tov 70.5 voor de Goodyear, met de vermelding dat 3db een verdubbeling van het reële geluidsniveau is!
Verder is het een winterband die het heel goed doet in het nat, en op het droge bij de betere ook bij de beste zit, maar wat minder scoort bij de sneeuwtesten (tov van de andere winterbanden natuurlijk).   Dus al bij al best een goede band voor dit klimaat denk ik dan.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

M a r c

Citaat van: Misha op 13-10-2012 16:20:07

Hoe ze bakken meer herrie maken, zorgen voor enorme beweging in de auto, hoe ze bij stevig remmen en optrekken vervormen, dat ze in de regen vooral verraderlijk zijn ?

Ik vind het echt drama, alleen in echte sneeuw en in dikke modder / natte weilanden zijn ze beter, voor de rest is het ook bij lage temperaturen en in regen een verschrikking.

Ik heb bovenstaand evaringen niet.... Althans niet met 17 inch winterbanden. Sterker nog, die ik gebruik reden zo vertrouwenwekkend en "normaal" dat in het voorjaar bijna vergeten zou worden dat we weer naar zomerbanden moesten. Veel mensen vergeten echter ook wel eens dat je winterbanden op een hoger spanning dan een zomerband dient te rijden. Kan me voorstellen dat een te brede of hoge winterband, eventueel in combinatie met een te lage spanning wel vervelend rijdt....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Johann

Heb ook belachelijk goede ervaring met Vredjes. Wel oppompen die dingen. Bij minimale vorst al op 3 bar of hoger bij lagere temperaturen.
Kan me wel vinden in TB's verhaal om de simpele reden dat mensen vaak voor een veel lagere kwaliteit winterband kiezen t.o.v. het type zomerband welke men normaal onder de auto heeft.

M a r c

Yep....  men wil winterbanden en koopt het goedkoopste van het goedkoopste.... voldoe je wel aan de eisen als je op wintersport wilt maar rij je ondertussen minder veilig (en minder comfortabel) rond....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Luc

Beste M A R C, je verkoopt zelf toch ook Falkens?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

jwrtuning

Citaat van: Luc op 27-10-2012 04:14:31
Beste M A R C, je verkoopt zelf toch ook Falkens?


Beste Luc, jij hebt zelf toch ook Falkens onder je auto zitten ?

Ik ook ... En heb ze bij Marc gekocht. De HS449 op een paar mooie Trex'...
We zullen het zien. Ze zitten er nu een weekje onder en het rijd in ieder geval al stukken beter dan de B-merk zomerbanden die ik er onder had zitten  ;)