Kachel ventilator spontaan gestopt.

Gestart door Henk855, 13-07-2012 11:23:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broabander

Ditzelfde had ik laatst ook toen het eens een keer heet was. Bij mij kwam er code 4-1-1 uit rollen en na het verwijderen van de parafaan, eruit pakken van het interieurfilter, zwengel aan de motor (die leek wel op een 'dood punt' met ietsje weerstand te zitten) en toen deed hij het weer, nu al 2 weken no problem. Dus als ik de paravaan 'ns los heb spray ik er effe wat in en dan is hij weer even gesmeerd.

Ik schreef toen al, ik heb het idee dat hij ergens aanloopt en dat dat geen probleem is totdat de ventilator op hetzelfde punt stopt als dat hij aanloopt.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Broabander

Had gister even af moeten kloppen. Vandaag stond de vent. weer stil. Straks maar even aankijken en anders de paravaan weer even eraf.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

850 T5 Freak

Op scandix.de kost nieuwe kachelmotor 3x de helft van een originele  :) misschien dat wat?
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Broabander

3x de helft, dus 1.5x de originele? :eusa_whistle:
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Henk855

Gister ging alles goed maar vanmiddag begon er een vogel te piepen in het dashboard en daarna leek het wel of vogeltjes keel werd dicht geknepen, hoop ge-gorgel en geen ventilator meer. Mooi knudde met dit vochtige weer, alle ramen die beslaan dus microvezel doekje er bij om veilig thuis te komen.

Kachel ventilator is nu duidelijk de boosdoener dat we geen luchtstroom door de 855 hebben, zit niets anders op dan dat we hem er uit halen en een nieuwe gaan plaatsen of reviseren.

Ben ik er blij mee? ..................................................... Nee niet echt!
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

850 T5 Freak

Citaat van: Broabander op 14-07-2012 15:39:07
3x de helft, dus 1.5x de originele? :eusa_whistle:

Uhm zoiets  ;D

Maar na 4,5 ton mag je niet klagen dat ze een keer stuk gaan  ;)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Henk855

Ik heb al even rond gekeken op het forum maar als ik het dashboard kastje demonteer en de schopplaat er onder om de kachelmotor te demonteren is het dan verstandig de min van de accu los te halen omdat er ook een airbag in het dashboard zit, met andere woorden heeft dit enig risico?

Verder zag ik in de howto een enorme kluit draden, moet er veel los of valt het wel mee?
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ludo

Het ziet er in eerste instantie wel wat angtaanjagend uit met zoveel kabels, maar vervangen stelt niet veel voor.
Deze ook gelezen?, staat ook een link naar de 850 clubsite voor het vervangen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,46058.0.html

Henk855

Citaat van: Ludo op 15-07-2012 09:35:03
Het ziet er in eerste instantie wel wat angtaanjagend uit met zoveel kabels, maar vervangen stelt niet veel voor.
Deze ook gelezen?, staat ook een link naar de 850 clubsite voor het vervangen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,46058.0.html

Ja Ludo die had ik gezien en deze ook: http://www.volvo850club.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=890

Hoop draden dat is zeker en ik zal eens kijken als het kastje er uit is. Maar moet ik nog enige voorzorg nemen in verband met de airbag die net boven het kastje zit?
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ludo

Accu loshalen kan altijd, maar zo lang je het contact niet in stand II zet, kan er ook niks gebeuren.

Henk855

Citaat van: Ludo op 15-07-2012 09:54:04
Accu loshalen kan altijd, maar zo lang je het contact niet in stand II zet, kan er ook niks gebeuren.

OK duidelijk, het is droog en volgens buienradar blijft het ook voorlopig droog, ik ga maar eens buiten spelen  ;D
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Henk855

Ik heb de motor er uit gehad en het viel heel erg mee, dashboard kastje er uit, schopplaat er onder vandaan en de kabelboom en stekkers los geklikt van het motorhuis. Motor los gehaald 4 X torx 25 en hij is los. Het was goed te zien dat er nooit een interieur filter in de 855 heeft gezeten, heb hem er laatst zelf ingezet want er zat alleen maar een regenkap op, man man man wat zag de motor er uit, je zag zelfs het anker niet meer van het stof en wat draaide hij zwaar. De boel grondig schoongespoten met perslucht en het leek wel een muizenest wat er uit kwam. Hierna draaide het schoepenrad weer een stuk lichter. Hierna heb ik een bus Griffon contact spray genomen en de boel tussen het anker en de borstels flink ingespoten en de motor op 12 volt laten draaien na een aantal minuten draaien de boel weer met perslucht schoon en droog geblazen en de boel behandeld met siliconen spray en weer perslucht. De motor draaide zo licht als een veertje.

De motor weer ingebouwd en getest en hij blaast weer als een nieuwe, ik ben benieuwd of hij dat ook blijft doen, zo niet dan maar kijken voor een andere motor maar ik heb er vertrouwen in :eusa_dance:
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Henk855

Even terug komen op de ventilator motor, hij draait nog steeds zonder gepiep of wat dan ook.
Het blijkt dus dat vervuiling de grote boosdoener was, vervuiling omdat er geen interieur filter in de wagen aanwezig was en al het vuil rechtstreeks in de ventilator terecht kwam.

Goed schoonmaken heeft dus uitkomst geboden.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Patrick Fluyt

Gekke vraag misschien, draaide de motor licht of zwaar? Heb net die van mij vervangen, ook ineens overleden. Bleek de motor te zijn.