Mijn T5r is ziek, weet het niet meer

Gestart door mp3president, 14-07-2012 09:19:40

Vorige topic - Volgende topic

mp3president

2 weken geleden heb ik mijn K&N vervangingsfilter eens schoongemaakt, maar na het terug plaatsen bleek dat het lambda lampje op het dashboard brandde.
Ook kwam er vanaf dat moment blauwe rook bij langer stationair draaien. Daarnaast hikt de motor ontzettend bij iets teveel gas geven.
Mijn eerste conclusie was de filter vervangen omdat het toch het laatste was waarmee ik bezig en geweest en heb deze dus vervangen voor een K&N openluchtfilter.
Probleem bleef bestaan van lambda en blauwe rook, maar blauwe rook was alleen bij stationair draaien (1x flink gas geven op de weg en weg was de rook) dus ik was niet zo blij als ik in de file zou komen wat het weekend daarop dus gebeurde.
Dat weekend ook nog eens een kleine 500 km moeten rijden met m'n geliefde T5r.

Hierna heeft mijn wagon een dikke week stil gestaan, maar gisteren op vrijdag de 13de (juli 2012) bleef er maar blauwe rook komen, zelfs tijdens het rijden.
Het is een automaat, maar ook het schakelen ging niet meer zoals het hoort. De versnelling ging naar een hoog toerental en moest mijn voet van het gaspedaal halen zodat er geschakeld werd.
Helaas heb ik niet meer informatie omdat het gisteren maar een hele korte afstand was in de stad.

Vandaag WEER mijn motorolie gepeild en zag dat het peil NIET gezakt is, dus dit kan haast niet de oorzaak zijn van de vele rookontwikkeling.

Wie heeft dit al eens eerder meegemaakt en/of kan mij helpen met dit probleem???

Groetjes Ron.

UserID6342

Lees eerst de foutcodes maar eens uit en post die hier maar eens.

ulkeman

Hoe heb je dat filter schoon gemaakt met de olie?
Denk dat jij nu je lmm om zeep hebt geholpen.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

solidnmgn

Wat heb je allemaal los gehaald om het luchtfilter schoon te maken. Ik heb namelijk zelf wel eens het luchtfilter schoongemaakt en bij het loshalen van de behuizing viel 1 van de 4 meetpuntjes van de Luchtmassameter (LMM) los. Deze dingen blijken bij de Roffels zeer gevoelig te zijn. Hierna ging ook bij mij het Lamda Lampje branden en ging pas weer uit na vervanging van de LMM en een reset van de OBD1

Gekocht voor 350 euro echter nu al 50k op te teller zonder noemenswaardige kosten... Zelfs me vrouw roept.. de volgende word weer een Volvo

dopie

Citaat van: ulkeman op 14-07-2012 09:54:49

+ 1

elianmars

Citaat van: dopie op 14-07-2012 10:16:12
Citaat van: ulkeman op 14-07-2012 09:54:49

+ 1

+2

Het was het eerste dat ik dacht, toen ik las dat het luchtfilter is schoongemaakt.

mp3president

Citaat van: solidnmgn op 14-07-2012 10:01:37
Wat heb je allemaal los gehaald om het luchtfilter schoon te maken. Ik heb namelijk zelf wel eens het luchtfilter schoongemaakt en bij het loshalen van de behuizing viel 1 van de 4 meetpuntjes van de Luchtmassameter (LMM) los. Deze dingen blijken bij de Roffels zeer gevoelig te zijn. Hierna ging ook bij mij het Lamda Lampje branden en ging pas weer uit na vervanging van de LMM en een reset van de OBD1

Ik heb de bovenkap los gemaakt en het stekkertje aan de lmm om het beter open te kunnen maken.
Ik heb niet gekeken of er pinnetje weg zijn, maar de lmm is nu net een half jaartje oud.
En wat betreft de obd1, hoe kan ik deze resetten?

elianmars

Zit er al een tiewrap om het kabeltje en de stekker van de lmm? Mogelijk dat er niet goed contact wordt gemaakt.

solidnmgn

Mijn roffel heeft daar geen Tyrap zitten maar een goedkopere variant. DuckTape.. kwek kwek...
Gekocht voor 350 euro echter nu al 50k op te teller zonder noemenswaardige kosten... Zelfs me vrouw roept.. de volgende word weer een Volvo

mp3president

Zit geen Tyrap omheen, maar ziet er ook vrij nieuw uit.

*UPDATE*
Heb net even het stekkertje los gehad en heb de kap van de obd1 bekeken.
Enige wat ik wel weet te melden is dat het kabeltje bij de obd1 bijna door is en erg verweerd,
Deze even door mijn vingers laten gaan (natte tong werk) en vreemd genoeg is het lambda lampje uit en produceer ik geen rook meer.

Mijn karretje is een opknapper die nog compleet opgeknapt moet worden (en ook gaat gebeuren) dus het kan zijn dat ik meer van deze rare dingen tegen ga komen.
Ik sluit het nog niet omdat ik er nog niet echt km's mee gemaakt heb nu.

mp3president

*UPDATE*
Vandaag een testrit in de stad gemaakt en via de snelweg terug.
De turbo word niet aangesproken en met de kickdown wordt er wel terug geschakeld, maar de turbometer valt terug op de schaal.
Roken doet deze ook nog steeds bij na even stil gestaan te hebben.

Mijn vermoeden is nu dat de turbo kapot is of in het ergste geval iets met de vesnellingsbak.
Kan deze olie ook in het verbrandingsproces komen?

UserID6342

Zijn al je vacuumslangen in orde van en naar de turbo toe ?  Als je wastegate niet goed werkt zal je turbo ook weinig doen.  Is je PTCnippel helemaal vrij ?  Als deze haff dicht zit gekoekt rookt hij ook als een dolle. TCV klep in orde ?

mp3president

Citaat van: Dirk342 op 15-07-2012 13:20:29
Zijn al je vacuumslangen in orde van en naar de turbo toe ?  Als je wastegate niet goed werkt zal je turbo ook weinig doen.  Is je PTCnippel helemaal vrij ?  Als deze haff dicht zit gekoekt rookt hij ook als een dolle. TCV klep in orde ?
Dit heb ik nog niet na kunnen kijken ivm tijdsgebrek.

*UPDATE*
Roken is zo goed als over.
Lambda lampje brandt wel weer.
Turbo wordt niet gebruikt en heb ook geen vermogen meer (0 - 100km/u ca. 20 seconden).
Klinkt hol alsof uitlaat lek is, moet dit nog checken.

ulkeman

nogmaals de vraag......... :eusa_wall:

hoe heb je dat lucht filter schoon gemaakt.
heb je de lmm al is uitgewisseld....

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

mp3president

Citaat van: ulkeman op 18-07-2012 09:51:41
nogmaals de vraag......... :eusa_wall:

hoe heb je dat lucht filter schoon gemaakt.
heb je de lmm al is uitgewisseld....
Luchtfilter is compleet vervangen voor een higb performance open lucht filter.
De lmm heb ik niet gecontrolleerd omdat deze pas 3 maanden oud is.

Ik heb even de lmm losgekoppeld en een stukje gereden.
Qua rijden is er geen verschil, maar bij stoppen valt de motor uit.
Ik zit er hard aan te denken om de dealer in te schakelen.
Is er een mogelijkheid om zelf evt storing codes uit te lezen?