Ik heb verdikke nivomats

Gestart door hendrik75, 27-07-2012 22:22:45

Vorige topic - Volgende topic

hendrik75

Beste allemaal,

Ik vond dat de achterkant van mijn 855 nogal laag hing en ik tik de 200K aan, dus ik ben gaan rondshoppen voor nieuwe veren en schokkertjes.
Na veel leeswerk alhier uitgekomen op rondom eibach verlagingsveren sachs schokbrekers vóór en monroe reflex achter, vanwege behoud van comfort en mooie verlaging, achter iets stugger. e.e.a. besteld en alles ligt op de plank, afspraak 6 augustus om de boel te vervangen.

Nu komt het mooie...

Ik WIST dat nivomats inzakken na een tijdje stilstaan, maar heb altijd gedacht... "naah 'tzal toch niet"  :eusa_wall:
Ik WIST dat nivomats na een eindje rijden omhoog komen en dat je dan kan nameten of dat klopt.. nooit gedaan  :eusa_wall:
ik WIST dat je schokbrekers ergens op een bank kan laten testen, nooit de moeite genomen  :eusa_wall:

Wat ik pas sinds gisteren weet is dat je ook heel makkelijk onder de auto kunt koekeloeren en aan de schokbreker kunt zien of het een nivomat of niet is en dit zojuist gedaan.

wel duidelijk... ik heb nivomats en dat heb ik nooit geweten  :eusa_wall:

Ik weet nog even niet wat ik met mezelf aanwil, of ik de monroe's terug stuur ( welke via de USA naar NL zijn gekomen NB !!) en dat ik dan verlaagde nivomats bestel, of dat ik de boel maar gewoon omgooi en maar zie hoe dat bevalt...
Ik voel me vooral erg dom op dit moment..

Wat ik wel graag zou willen weten is:

1. of nivomats ook na 200k het beste hebben gehad of gaan die veel langer mee?
2. kan je schokkers ook laten testen als ze niet onder de auto zitten? ( als ik ze evt. wil verkopen )
3. is een combi eibach veren en nivomat schokkers mogelijk?

alvast dank!

Grrrrrrr Hendrik

Sbv

ad 1, als ze al snel doorzakken hebben ze hun beste tijd gehad. Bij de ene is dat na 150000 km, bij de ander na 3 ton

ad 2, zie ad 1,als ze na even rijden het wel doen, dan zijn ze nog redelijk.

ad3, nivomats hebben dunnere veren, geen verlagingsveren gebruiken icm nivomats. wel kan je een brackets kopen zodat de nivomat wat hoger in het chassis staat waardoor de achterkant wat zakt

Wil je echt geen nivomats meer, monteer dan nieuwe schokbrekers en dan kan je best je verlagingsveren gebruiken

hendrik75

Citaat van: Sbv op 27-07-2012 22:30:17
ad 1, als ze al snel doorzakken hebben ze hun beste tijd gehad. Bij de ene is dat na 150000 km, bij de ander na 3 ton

ad 2, zie ad 1,als ze na even rijden het wel doen, dan zijn ze nog redelijk.

ad3, nivomats hebben dunnere veren, geen verlagingsveren gebruiken icm nivomats. wel kan je een brackets kopen zodat de nivomat wat hoger in het chassis staat waardoor de achterkant wat zakt

Wil je echt geen nivomats meer, monteer dan nieuwe schokbrekers en dan kan je best je verlagingsveren gebruiken

dank voor je snelle antwoord!

Bij 2 bedoel ik schokbrekers testen op een testbank zodat er een werkingspercentage uitkomt

Ik heb inmiddels nieuwe schokbrekers ( normale ) en verlagingsveren liggen, dus die gaan er gewoon op.. als ik het eerder had geweten.... had ik wel weer voor nivomats gegaan.
Als de nieuwe veren bevallen en de nivomats zijn nog goed, gooi ik ze in de verkoop, bevalt het nieuwe setje niet... dan verkoop ik die...

Sbv

Hoe snel zakken de nivomats door ? Na een nacht stilstaan of gelijk ? Hoe sneller des te minder worden ze

volvobug

Nivomats zijn net als gewone schokkers na 200k niet goed meer. Misschien dat ze zich nog wel op niveau pompen, maar de dempende functie heeft zijn beste tijd wel gehad.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JJsan

Hoeveel komt er bij kijken om nivomats uit te wisselen voor normale schokbrekers?
Nog een boel aanpassingen en onderdelen nodig? Of is het kwestie van demonteren en monteren :)

Denk dat TS dat ook wel weten wil ;)

hendrik75

Citaat van: JJsan op 28-07-2012 07:17:40
Hoeveel komt er bij kijken om nivomats uit te wisselen voor normale schokbrekers?
Nog een boel aanpassingen en onderdelen nodig? Of is het kwestie van demonteren en monteren :)

Ik heb de schokbrekers besteld met nieuwe veerpootlagers / schotels en rubbers, samen met de veren lijkt me dat ik het boeltje dan van boven naar onder kan vervangen.....

Als ik wat over het hoofd zie, hoor ik het graag.

pwassink

Citaat van: hendrik75 op 28-07-2012 08:05:49
Citaat van: JJsan op 28-07-2012 07:17:40

Ik heb de schokbrekers besteld met nieuwe veerpootlagers / schotels en rubbers, samen met de veren lijkt me dat ik het boeltje dan van boven naar onder kan vervangen.....

Als ik wat over het hoofd zie, hoor ik het graag.

Een stel endlinkjes,  die zijn meestal ook wel gaar of willen slecht los .

Rest is idd wat je nodig hebt om de veerpoot voor in zijn geheel op te knappen .
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

MVeldhuis

JJsan

Wat kosten die veerpootlagrs, schotels en rubbers ongeveer? En waar besteld? :)

hendrik75

OK.. de beladingstest:

gemeten vanaf de grond

bij het opstaan hedenmorgen:  63,5 cm.
na een eindje rijden: 65,2 cm.
zwaar beladen : 58,7 cm.
na een eindje rijden met lading: 61 cm.
na uitladen: 66 cm.
na een eindje rijden leeg: 65,1 cm.

leeg of vol drukt ie hem na een stukje rijden ca. 2 cm. omhoog, maar mét lading komt ie niet zo hoog als zonder.. wat volgens mij dus wél zo zou moeten zijn.. toch?

@JJsan: bij universele garage besteld, weet nog niet wat ze kosten

JJsan

Net ook even snel onder mn 854 gekeken. Geen nivomats :)
Blij van eigenlijk, straight forward job it will be :)

T5turbo

Citaat van: JJsan op 28-07-2012 16:07:00

Zitten ze niet alleen onder een station?   :eusa_think:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

hendrik75

Citaat van: hendrik75 op 28-07-2012 12:14:33
OK.. de beladingstest:

gemeten vanaf de grond

bij het opstaan hedenmorgen:  63,5 cm.
na een eindje rijden: 65,2 cm.
zwaar beladen : 58,7 cm.
na een eindje rijden met lading: 61 cm.
na uitladen: 66 cm.
na een eindje rijden leeg: 65,1 cm.

leeg of vol drukt ie hem na een stukje rijden ca. 2 cm. omhoog, maar mét lading komt ie niet zo hoog als zonder.. wat volgens mij dus wél zo zou moeten zijn.. toch?

@JJsan: bij universele garage besteld, weet nog niet wat ze kosten

en na 2 uur rust weer op 63,7 cm.

T5turbo

Citaat van: koen.s op 28-07-2012 17:23:33
Citaat van: T5turbo op 28-07-2012 17:12:15
Citaat van: JJsan op 28-07-2012 16:07:00

Zitten ze niet alleen onder een station?   :eusa_think:

Mn C70 had ook nivomats.

Weer wat geleerd.  ;D
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!