Automaat problemen

Gestart door Dennis1974, 29-07-2012 10:41:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis1974

Heren (en dames  :))...het volgende,

Ik heb een paar dagen geleden een 855 T5 uit 1995 gekocht. De automaatbak olie was vies....heel vies. Dit is ondertussen geflushed maar op de weg naar de flusher begon het automaatbak pijltje te knipperen. Auto in de noodloop...enfin...weinig vertrouwen in mijn nieuwe roffel.

Nu is na de flush de olie nog niet optimaal van kleur en moet binnen zoveel duizend kilometer nogmaals een flush plaatsvinden...geen probleem als dat de bak beter maakt. De auto is uitgelezen (weet geen codes) maar het kwam erop neer dat de storing in de soleoid van de magneetklep zat. Waarschijnlijk een vuiltje gezien de bak echt vies was. Terugweg geen problemen meer en ik had hoop dat het weg bleef. Echter...na 200 km gereden te hebben is het weer terug. De auto springt net weer in noodloop en de pijl knippert.

Ik heb de bak met de motor uit 20x heen en weer gehad maar geen soelaas. Iemand attendeerde mij de zekering danwel de accupool eraf te trekken om de storing te resetten. Waar zit echter die zekering?

Als het een vuiltje is....gaat dat dat vanzelf weg na veel rijden en misschien veel resets van de storing? Of is de bak...gezien hij best hard schakeld gewoon op? Ik hoor ook dat de pnp switch op kan zijn....die wil ik best vervangen maar ja.....wat als dat het niet is. Ik zit nu eigenlijk met het idee het ding gewoon in de verkoop te gooien en het verlies maar te nemen voordat er torenhoge reparaties aan komen  :(

Ik zit eigenlijk een beetje met de handen in het haar gezien ik er totaal geen sjoege van heb.

Wat te doen?


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

KIM

Vieze (zwartige) automaatbakolie is een heel slecht teken. Ik weet niet of je de olie ook nog geroken hebt, maar als daar een brandlucht aan zat, kun je er van uitgaan dat er frictiemateriaal verloren is gegaan. Dat krijg je met flushen niet meer terug.

Ik denk dat, zoals je zegt, de bak harder gaat schakelen naarmate de bak meer versleten is. Ik kan niet uit ervaring putten in deze, maar ik merk dat mijn bak ook iets ruiger is gaan schakelen in de loop der jaren.

Een PNP switch is defect wanneer de bak een aantal versnellingen niet meer wil inschakelen. Eerste symptomen kunnen zijn dat de achteruitrijlichten niet meer werken en is vaak tijdelijk even te verhelpen door de pook even een aantal keer heen en weer te halen. Dat heb jij gedaan zonder resultaat, dus ik denk dat je het daar nu even niet moet gaan zoeken.

Lees eerst maar eens de foutcodes uit. Misschien is er een magneetklep die niet of niet goed werkt...

Dennis1974

Olie was idd slecht maar rook niet verbrand. Dat van de achteruitrij lichten ga ik zo ff checken


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Schnappi

hoeveel heeft de volvo gelopen?



Dennis1974

250.000 km. Er zou echter al een andere bak op zitten die er een ton geleden onder is gekomen. Vraag is natuurlijk...hoeveel had die bak gelopen....antwoord: Geen idee :)

Ik ga de boel resetten met de gok dat het probleem een vuiltje is op de magneetklep .... Hopelijk verdwijnt het probleem dan vanzelf gezien de bak nu is voorzien van nieuwe olie. Nogmaals....de bakolie was zeer slecht....bijna zwart...maar NIET verbrand !


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

mehn

Citaat van: Dennis1974 op 29-07-2012 10:41:41
Iemand attendeerde mij de zekering danwel de accupool eraf te trekken om de storing te resetten. Waar zit echter die zekering?

Dit is echt de grootste onzin die er bestaat. Storingen reset je niet door de accu los te koppelen.
Waarschijnlijk knippert het pijltje niet meer als je de auto daarna start, maar de code is echt niet gewist. Het pijltje stopt overigens ook met knipperen na een keer of 4 starten, maar de foutcode blijft.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Schnappi

heb een tijdje geleden ook bij mijn Volvo automaat olie laten spoelen, olie die daarin zat was ook erg zwart, automaat schakelde daarna ook wat beter maar de laatste tijd lijkt het soms of hij in z'n twee weg wilt rijden van uit stilstand.

spoelen was niet goedkoop, maar goedkoper dan een revisie. ::)

heb toen een garage gesproken en die zei sowieso dat de automaten van Volvo niet de geweldigste zijn, ook zei hij dat de meeste na 250.000 de beste tijd hebben gehad. 4 traps zijn betrouwbaarder dan de 5 traps.

en de vraag is ook hoe is de vorige eigenaar er meer omgesprongen.




KIM

Ik heb er 1 probleemloos naar 6 ton gereden en zit nu met de R op 415.000.
Slechte bakken?

Schnappi

het kan als je maar flink wat geld investeert in onderhoud dan kan elke motor of automaat lang mee, maar er zijn ook mensen die weinig of geen onderhoud plegen aan de auto.

heb in verleden mee gemaakt dat sommige mensen langer dan 30.000 km rondrijden met dezelfde olie in de motor.






Dennis1974

Ik ga het wel meemaken....baal er geweldig van igg. Heb nu de -pool 30 min. van de accu getrokken en de storing (en dus de noodloop) is weg. Kijken wat ie gaat doen onder het rijden als ik straks naar huis ga. Heb nu igg sleutel 10 standaard bij mij voor de accu pool bij mij. Ga igg veel rijden met het ding in de hoop dat de ATF olie de boel van binnen zodanig reinigd dat het vuil wat waarschijnlijk op de magneet koppeling zit eraf valt ofzo zodat ik dit niet meer heb. Als ie dat nog volhoud ga ik de boel weer flushen zodat de olie ook echt mooi rood word.

Hoop echt geen bakwissel te hoeven doen want dat gaat vast veel kosten met zich meebrengen.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

henry classic v70

Automaatbak van een 2.5 10V pas zeker weer niet.........?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Dennis1974

haha geen idee...maar die auto is al weg...dus die vlieger gaat niet op


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

UserID6342

Citaat van: henry classic v70 op 29-07-2012 13:38:24
Automaatbak van een 2.5 10V pas zeker weer niet.........?
Jawel hoor en zonder enig probleem.

henry classic v70

Citaat van: Dirk342 op 29-07-2012 16:18:35
Citaat van: henry classic v70 op 29-07-2012 13:38:24
Automaatbak van een 2.5 10V pas zeker weer niet.........?
Jawel hoor en zonder enig probleem.

Oh, ik dacht dat een bak van een 2.3 T-5 en 2.5 10V heel anders waren qua samenstelling...
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Ze hebben andere overbrengingsverhoudingen intern, maar de gemiddelde rijder zal dit absoluut niet eens merken.  De wat meer doorgewinterde automaatrijders (en dan ook gereden hebben met een T-5 en bijv. 10 klepper) kunnen het verschil wel merken.  Je krijgt o.a. een iets andere 1.  Maar de bak an sich past er zo achter.