Automaat problemen

Gestart door Dennis1974, 29-07-2012 10:41:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

)()()sT

Precies, + de N/A draait bij 120 km/u iets van 2900 rpm. en de turbo automaat 2500 rpm.

NinaPaul

Citaat van: NinaPaul op 10-06-2011 11:53:50
foutcodes van de bak uitlezen. (A1, zie obd 1 uitlezen)

Ik denk dat het om een magneet klep (solenoid) gaat die blijft hangen, om dit zeker te weten

Test Mode 4

Contact aan (motor uit) Pin in A1
4 keer na elkaar op de knop drukken (0,5 tot 1sec elke keer)
Wacht tot led brandt
Bij brandend lampje toets code invoeren, eerste cijfer
wacht tot led brandt
tweede cijfer invoeren
wacht tot led brandt
derde cijfer invoeren

CODES:
3 – 4 – 2 activeer S1 solenoid
3 – 4 - 3 activeer S2 solenoid
3 - 4 – 4 activeer the SL (shift lock or lock-up) solenoid

Magneet klep moet klikken elke keer dat de led oplicht.

Wanneer de foutcodes een solenoid (magneetklep) aangeven zal de PNP-switch niet stuk zijn.

Wanneer de auto bij koude automaat olie wel goed schakeld, dus de eerste km's (afhankelijk van belasting, buiten temp. etc.)
is het vaak de lock-up solenoid (magneetklep) die voor de problemen zorgt. Hij klapt in de versnellingen, omdat de koppel omvormer wordt
"uitgeschakeld"/"overbrugd".

Het goedkoopste is vaak een sloopbak en daar het "brein" of "kleppenblok" over te zetten.
Revisie van enkel het kleppenblok kost gemiddeld rond de 500 a 600 euro (incl. dus de pakkingen, solenoids, in en uitbouw).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

thuur

Turbobakken zijn ook verstevigd.


Gr ;)

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 29-07-2012 20:04:17
Ze hebben andere overbrengingsverhoudingen intern, maar de gemiddelde rijder zal dit absoluut niet eens merken.  De wat meer doorgewinterde automaatrijders (en dan ook gereden hebben met een T-5 en bijv. 10 klepper) kunnen het verschil wel merken.  Je krijgt o.a. een iets andere 1.  Maar de bak an sich past er zo achter.

Zijn ze ook even sterk als Turbo-bakken?

edit: wat Thuur zei.

Dennis1974

#19
Nog terug komend op mijn automaat problemen...(en ik zit ondertussen met Thuur in een PB discussie want hopelijk kan hij helpen).

Vandaag de auto laten uitlezen door de Volvo dealer in Lelystad. Onderweg naar de Volvo dealer ging tijdens het rijden ook nog eens de ABS/TRACS lamp aan en wilde niet meer uit. Snelheidsmeter deed het wel gewoon.

Dit zijn de foutcodes:

AT: 332 - 222
ABS: 324 - 314


Kan iemand achterhalen wat dit precies is?

Volgens de dealer lag de 332 code aan: Lockup spoel SL en de 222 aan magneetklep mz (of m2...kon het handschrift niet goed lezen   ).

En de 324 - 314 aan de ABS sensor RA en de 314 code aan de ABS pomp.

De auto schiet nu echt om de paar honderd meter in de noodloop. Gisteren heb ik de pool eraf gehaald waardoor de noodloop weer even weg was. Na 1 km echter was het weer mis. Net heeft de Volvo dealer de boel uitgelezen en gereset, maar naar 1 km ging de bak weer in noodloop. Ik merkte dat de bak niet overschakelde terwijl dat wel moest...hierna een kort heeeel licht schokje en toen gelijk in de noodloop met knipperende pijl.

De dealer stelde een bakrevisie voor wat natuurlijk in de papieren gaat lopen. Ik wordt er echt een beetje moedeloos van en begin steeds meer te denken dat ik een hele slechte koop heb gedaan. Begin nu serieus te twijfelen of de auto maar niet weer weg moet gezien er nu ook nog eens ABS problemen bij komen.

En de auto ziet er nog zo mooi uit!!! en heeft maar 250.000km gelopen!

Ik wordt er depressief van.... :'(


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Jack v

Citaat van: NinaPaul op 29-07-2012 20:34:51
Citaat van: NinaPaul op 10-06-2011 11:53:50
foutcodes van de bak uitlezen. (A1, zie obd 1 uitlezen)

Ik denk dat het om een magneet klep (solenoid) gaat die blijft hangen, om dit zeker te weten

Test Mode 4

Contact aan (motor uit) Pin in A1
4 keer na elkaar op de knop drukken (0,5 tot 1sec elke keer)
Wacht tot led brandt
Bij brandend lampje toets code invoeren, eerste cijfer
wacht tot led brandt
tweede cijfer invoeren
wacht tot led brandt
derde cijfer invoeren

CODES:
3 – 4 – 2 activeer S1 solenoid
3 – 4 - 3 activeer S2 solenoid
3 - 4 – 4 activeer the SL (shift lock or lock-up) solenoid

Magneet klep moet klikken elke keer dat de led oplicht.

Wanneer de foutcodes een solenoid (magneetklep) aangeven zal de PNP-switch niet stuk zijn.

Wanneer de auto bij koude automaat olie wel goed schakeld, dus de eerste km's (afhankelijk van belasting, buiten temp. etc.)
is het vaak de lock-up solenoid (magneetklep) die voor de problemen zorgt. Hij klapt in de versnellingen, omdat de koppel omvormer wordt
"uitgeschakeld"/"overbrugd".

Het goedkoopste is vaak een sloopbak en daar het "brein" of "kleppenblok" over te zetten.
Revisie van enkel het kleppenblok kost gemiddeld rond de 500 a 600 euro (incl. dus de pakkingen, solenoids, in en uitbouw).
Nina's verhaal klopt dus wel.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

NinaPaul

CiteerVolgens de dealer lag de 332 code aan: Lockup spoel SL en de 222 aan magneetklep mz (of m2...kon het handschrift niet goed lezen

Code 332 - breuk in stroomkring magneetklep (automaat pijl blijft uit!)
Code 222 - Breuk in stroomkring magneetklep S2 (automaat pijl knippert)

Onderdeel nummer van deze solenoid is 6843783 (http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1151750&ukey_assembly=242347)

Met de boven genoemde test mode 4, code 343 kan je dit nogmaals testen.

Ik vrees dat het probleem met je bak meer is dan een vuiltje in de solenoid of een slechte verbinding.
Een revisie kan je beter bij een specialist laten doen, daar zijn de onderdelen beduidend goedkoper (en even goed).
De bak hoeft hiervoor er niet uit.

succes!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Dennis1974

Dus je zegt dat een bakrevisie het verstandigste is om te doen?

En jou tekst:
CiteerMet de boven genoemde test mode 4, code 343 kan je dit nogmaals testen...
Geen idee hoe dit werkt. Ik ben nogal A technisch op dat gebied. En ik heb een OBD2 auto....maakt dat uit?

Kan het geen bekabeling zijn naar de bak toe? Of is dit heel raar. Het viel me op dat er bij het motorblok een aantal rare kabeltjes liepen...alsof die zelf er zijn aangebracht. En ook lagen er een aantal stekkers los.

Hier een paar foto's:

Deze is van bovenaf gezien...zit net achter/onder de verdeelkap. Is dit niet de snelheidssensor?



Deze is van bovenaf gezien...zit direct achter het filterhuis.



Deze is van bovenaf gezien...zit direct achter de rechter koplamp (bestuurderskant)



Of heeft dit geen relatie..zit eruit alsof er al vaker aan geklooid is iig?

Verder viel me ook op de de bak onder de motorkap waar de automaat en de andere computer zit (ecu?) met Duck tape vast heeft gezeten. Deze tape is er af en de pinnetjes ontbreken. Er is dus iets in deze bak gedaan voorheen. De verkoper heeft me wel verteld dat er 100.000km geleden een automaatbak is gewisseld.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

NinaPaul

Die test mode op OBD 2 werkt hetzelfde, enkel moet je dus een uitlees apparaat ervoor hebben.

Die bedrading zo "repareren" is inderdaad nogal beun werk, maar ik denk niet dat de automaat hier iets mee te maken heeft.
(Weet zeker dat Thuur deze met liefde voor je soldeerd ;))

De andere stekkers zeggen mij helemaal niets, maar ik gok dat ze iets te maken hebben met de koplamp wissers,
koplamp hoogte verstelling en aanverwante zaken.

Wanneer ze de automaat hebben vervangen en die bak is "open gebroken" dan zullen ze de TCU ook vervangen hebben.

Ik denk dat een 2e hands kleppenblok/brein op de kop tikken de goedkoopste oplossing is, maar daar zit natuurlijk geen garantie op.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Marc O.

Ik zou eens met Dirk gaan praten om te kijken of hij je aan een gebruikte automaat (plus inbouw daarvan) kan helpen. Lijkt me beduidend goedkoper dan een automaatrevisie.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Dennis1974

#25
snap ik...maar dat lost nog niet het abs probleem op.

Nu heb ik vorige week een pb-jte gehad van een forum lid die een automaatbak voor weinig kan leveren uit een t5r met stukgelopen motor. Maar...hij weet niet hoe de staat van die bak is.

Ik wacht iig nog even het antwoord van Thuur af. Ik heb hem ook ge-pb-et...ik zet overal zoveel mogelijk neer met de hoop dat iemand met een verlossend antwoord komt  :laugh:.  al snap ik dat dit lastig is en men voor een echte diagnose de auto moet zien. Moet wel zeggen dat de reacties geweldig zijn. Er is echt een hoop kennis op dit forum en veel zijn bereid te helpen. Erg top!

Ik merk aan mijzelf dat ik eigenlijk gewoon op zoek ben naar een kostenplaatje om dit alles te fixen. En als Nederlander..zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Ik heb net 1900 euro uitgegeven voor deze T5 en direct een automaat flush laten doen...en wil niet nog eens 1000 euro uitgeven aan reparaties...waar is het einde. Er zitten ook nog reparaties als in een motorsteun, ashoezen en 2 homokineetjes en 2 draagarmen aan te komen...maar dit wist ik van te voren en daarmee krijg ik hulp van de buurman. Maar op deze problemen had ik niet op gerekend en de mensen die me willen helpen wonen niet bepaald om de hoek  :laugh: Daar komt het eigenlijk op neer.

Als ik nu voor 700 euro ofzo dit alles kan maken...dan doe ik het. Echter..ik heb een geschiedenis met auto's. Mijn vorige had een kapot gedraaid blok (Mazda 6) en dit heeft mij aan revisie bakken geld gekost (duizenden euro's) met als eindresultaat dat er verkeerd gereviseerd was en het blok weer stuk liep...dit is nog geen anderhalf jaar geleden en mijn boom in de tuin is inmiddels ook niet meer zo vol  ;D Daarom heb ik dus een dejavu weer een geldslurpend project te hebben gekocht en van de ene in de andere reparatie val die ik zelf niet kan.

Ik had na het debacle met de Mazda eindelijk een goede 850 die na een halfjaar door een onoplettende vrouw aan gort is gereden. Ik heb dus niet echt bepaald geluk.

Ik hink momenteel erg tussen 2 gedachten in. Verkopen en veel verlies lijden...of laten maken.

Momenteel is mijn hoop op Thuur gevestigd. Veel mensen verwijzen mij door naar hem en ik lees veel van/over hem. Ik wacht dus nog het vonnis af. Maar misschien moet ik de auto maar eens laten bezorgen bij Thuur want dan pas kan ie een definitief oordeel maken lijkt me.

pfff :(


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

jwrtuning

Citaat van: Dennis1974 op 02-08-2012 13:45:00
Ik merk aan mijzelf dat ik eigenlijk gewoon op zoek ben naar een kostenplaatje om dit alles te fixen. En als Nederlander..zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Ik heb net 1900 euro uitgegeven voor deze T5 en direct een automaat flush laten doen...en wil niet nog eens 1000 euro uitgeven aan reparaties...waar is het einde. Er zitten ook nog reparaties als in een motorsteun, ashoezen en 2 homokineetjes en 2 draagarmen aan te komen...maar dit wist ik van te voren

Dat "zo goedkoop mogelijk" moet je misschien even uit je hoofd zetten. Als je met die gedachte ook deze auto hebt gekocht dan ben je verkeerd bezig. Begrijp me niet verkeerd, het is ook niet lullig bedoeld. Ik heb zelf ook "voor weinig" een T-5R gekocht en je wilt écht niet weten hoeveel geld ik daar al ingepompt heb om hem weer netjes te krijgen. En om eerlijk te zijn... We zijn er nog niet helemaal maar ik ben nu "redelijk tevreden". Achteraf had ik misschien beter kunnen kiezen voor een wat duurdere auto die gewoon goed onderhouden is. Ik heb met jouw auto een beetje het idee dat je nu voor het onderhoud komt te staan waar de vorige eigenaar misschien geen zin meer in had...

Dan was misschien die T-5R die ik je laatst aanwees een betere keus geweest. Daar moest ook nog wel wat aan gebeuren maar volgens mij was je dan met minder geld klaar geweest. Ach ja, achteraf geklets van mij. Heb je ook niet zo veel aan.

Ik hoop in ieder geval dat het mee gaat vallen met je automaat en dat je er gauw van kunt genieten!

Dennis1974

#27
Snap wat je bedoeld....echter... Bij proefrijden waren er geen problemen. Distributie riem is 40000km nog vervangen en de auto had ook gewoon zijn beurtje gehad. ik had dus niet het idee dat er heel veel.achterstallig onderhoud op zat. Enkel het ashoesje viel me op en dan ga ik er vanuit dat de kineet er ook aan komt.

Zelfs de olie was nog ververst...


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Dennis1974

Net weer iets aparts..De automaatpijl knippert nog steeds vrolijk door. Ik moest net weg en ondanks dat de pijl blijft knipperen rijd de auto opeens prima. Ik bedoel dan dat hij gewoon vanuit 1 wegrijd en op en terug schakelt. Geen noodloop dus waarbij de auto enkel in 3 en 4 wil rijden.

Schiet mij maar lek. Plakkertje op de pijl plakken om hem te negeren? :) hehe.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

mehn

Citaat van: Dennis1974 op 02-08-2012 15:09:22
Net weer iets aparts..

Nee hoor dat is heel normaal. De foutcode blijft in de TCU staan en na een paar herstarts stopt het pijltje met knipperen totdat de automaat weer in noodloop gaat.
Daarom verdoe je ook je tijd als je de accupool losmaakt. Dat lost naast het laten stoppen van het knipperende pijltje ook niets op.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: