De temperatuur meter

Gestart door Eddy-E, 20-08-2012 11:24:09

Vorige topic - Volgende topic

Eddy-E

In Razorx zijn blog zat ik te lezen over het temperatuur project en ik zag een vraag van Haasje die niet beantwoord werd en was de volgende:
Of het gedeelte dat verantwoordelijk is dat de naald heel lang op 3 uur blijft staan omzeild kan worden zodat de naald gewoon de waarheid toont?
850 2.5 10v 94

UserID6342

Denk dat je die vraag beter aan Yits zelf kunt stellen, hij heeft dat helemaal uit gedokterd.

Martijn_B

Nou Yits, post je bevindingen eens!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Eddy-E

Citaat van: Dirk342 op 20-08-2012 14:42:22
Denk dat je die vraag beter aan Yits zelf kunt stellen, hij heeft dat helemaal uit gedokterd.
Ja maar wilde zijn blog niet vervuilen.
850 2.5 10v 94

razorx

Citaat van: Eddy-E op 20-08-2012 17:35:07
Citaat van: Dirk342 op 20-08-2012 14:42:22
Ja maar wilde zijn blog niet vervuilen.
Oh dat doe je net hoor. Is alleen maar interessant voor anderen.
De processor op de teller unit is er voor verantwoordelijk dat de meter "altijd" op drie uur staat. Praktisch gezien valt hier niets mee te doen.
;)

Piet

Toch lijkt het wel mee te vallen met de reactiviteit van die meter?
Ik mocht een paar weken geleden in de smoorhitte 4 uur lang van een file genieten na de Brenner, maar daar zag ik af en toe de temp meter iets oplopen tot het moment dat de fan aansloeg waarop de meter vrijwel onmiddelijk weer terugkeerde naar de 3 uurspositie.

razorx

Citaat van: Piet op 20-08-2012 19:36:32
Ik mocht een paar weken geleden in de smoorhitte 4 uur lang van een file genieten na de Brenner, maar daar zag ik af en toe de temp meter iets oplopen tot het moment dat de fan aansloeg waarop de meter vrijwel onmiddelijk weer terugkeerde naar de 3 uurspositie.
Dat valt tegen als je de waarden bekijkt die de ecu aan de tellerunit aanbiedt.
Op de snelweg kan je zo als het niet te warm is een daling naar 60 graden of lager hebben..

Ludo

Citaat van: razorx op 20-08-2012 19:44:41
Op de snelweg kan je zo als het niet te warm is een daling naar 60 graden of lager hebben..

Als het warm is, en je airco staat aan ook.
De naald blijft wel strak op 15.00 uur staan.  :eusa_doh:

Eddy-E

Ooh das jammer Yits.
Wel even geprobeerd of de fan het deed dmv de kvstempsensor even te ontkoppelen en hij liep als een zonnetje.
Kwam ook netjes de signaal storing op a2.
De temp op het display krijgen in de farhenheid stand was ook niet heel moeilijk toch?
Moet ik wel eerst een vdo unit monteren met bc...
850 2.5 10v 94

Piet

De processor middelt nogal zwaar uit dus.
Als de temp zakt naar 60gr vraag je je af of de thermostaat nog wel goed functioneert, of zou dit nog binnen de " normale" traagheid van een gezonde thermostaat kunnen vallen?
In het laatste geval kan je je dan nog wel iets voorstellen bij die uitmiddeling van de processor, om een al te jumpy meter te voorkomen.
Hoe zijn je ervaringen bij temperatuurstijgingen?
Kan je al langere tijd een te hete motor hebben terwijl de meter nog geen echt alarmerende stijging laat zien?

razorx

Citaat van: Ludo op 20-08-2012 19:51:34

Als het warm is, en je airco staat aan ook.
De naald blijft wel strak op 15.00 uur staan.  :eusa_doh:
Het effect van de airco viel mij ook op.

razorx

Citaat van: Piet op 20-08-2012 20:01:23

De processor middelt nogal zwaar uit dus.
Als de temp zakt naar 60gr vraag je je af of de thermostaat nog wel goed functioneert, of zou dit nog binnen de " normale" traagheid van een gezonde thermostaat kunnen vallen?
In het laatste geval kan je je dan nog wel iets voorstellen bij die uitmiddeling van de processor, om een al te jumpy meter te voorkomen.
Hoe zijn je ervaringen bij temperatuurstijgingen?
Kan je al langere tijd een te hete motor hebben terwijl de meter nog geen echt alarmerende stijging laat zien?
In  Kroatie is de door de ecu aangegeven temperatuur nooit boven de 90 of 92 graden gekomen.
Ondanks uren durende files, hoge buiten temperatuur e.t.c.

Piet

Ok.
En je meter zag je ook niet ietjes opkomen, van 3 uur naar 4 uur?
Deed ie bij mij wel, zakte wel direct na aanslaan fan.
Had niet het idee dat mijn motor te warm werd, maar vraag me wel af of mijn fan niet wat laat inkomt.

razorx

Citaat van: Piet op 20-08-2012 20:17:58
Ok.
En je meter zag je ook niet ietjes opkomen, van 3 uur naar 4 uur?
Deed ie bij mij wel, zakte wel direct na aanslaan fan.
Had niet het idee dat mijn motor te warm werd, maar vraag me wel af of mijn fan niet wat laat inkomt.
Nee, maar bij die 90 of 92 graden waar ik op zat is de kans nul dat de meter omhoog gaat.
Wat jij beschrijft, doet meer denken aan een thermostaat die te laat schakelt.

Ook wel eens gehad met een nieuwe, een jaar na aanschaf.

Piet

Hij is nog maar 2 jaar en 40.000km oud, maar kan  geen kwaad er eens een nieuwe in te doen.
Zou inderdaad heel goed de thermostaat kunnen zijn, als je er even over nadenkt.