Verbruik Benzine/LPG

Gestart door Pieterman, 20-08-2012 13:34:46

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Citaat van: joebar op 24-08-2012 11:12:44
Citaat van: volvobug op 23-08-2012 09:42:47
Kan ook gewoon thuis eten hoor:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.msg482146.html#msg482146

Maar ik zou eerst alle codes wissen en kijken wat er dan nog terug komt, nu varieert het van lmm, koelwatersensor, accuspanning etc. Zit vermoedelijk nog "oud zeer" tussen.

De 10v hebben toch geen LMM?

De V10 wel  ;D Nee, mijn fout, 10v niet, was in alle snelheid op het verkeerde been gezet door TS zijn code 121, zijnde mass airflow sensor. Vraag is dan wel hoe hij aan die code komt of heb ik naar het verkeerde lijstje verwezen?

Hoe heet die sensor in het inlaattraject achter de filterkast bij de 10V ook al weer?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Pieterman

Je bedoelt de MAP sensor.

Die ga ik op korte termijn vervangen. Ik moet eerst even tussendoor mijn LPG vulslang vervangen. Die is mij geknapt vorige week.
Wordt vervolgd!

snix

kulk

:o inderdaad! Hoe kan dat dan?!?

Pieterman

Beetje late reactie!

Het is heel simpel!
1. stop de lpg slang in het daarvoor bestemde koppelstuk aan de buitenkant van de auto.
2. pppppssssssst!!!!

Eigenlijk zo... Het was me nog nooit opgevallen maar die slang was echt heel erg gaar...
Valt me eigenlijk wel tegen. De gasinstallatie is door de vorige eigenaar laten inbouwen in 2006.
Persoonlijk vind ik dat 6 jaar doen met een vulslang wel wat kort is.

Maar goed... De MAP sensor is besteld! Eens kijken of het wat oplevert! Ik ben onlangs nog wel wat met de stelschroef van de verdamper aan het spelen geweest. Ik ben van 1 op 6.2 naar 1 op 6.7 gegaan.

Ook wil ik dit weekend toch maar preventief alle vacuüm slangen vervangen. Ze sissen niet maar ik heb er meer vertrouwen in als er nieuwe opzitten.

Pieterman

Zo,

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat! LPG vulslang is inmiddels al weer vervangen. Ook de MAP sensor is 2 dagen geleden vervangen. Vooralsnog geen merkbaar verschil in verbruik. Ik moet nog wel tanken, maar als ik heel simpel naar de gereden kilometers kijk en de ledjes van de tank kan ik nog niet een winstpunt vinden.

Heeft de carterventilatie ook invloed op mijn verbruik? (ik ben een newb)  :P

[EDIT] De pluim rook is inmiddels wel weg en het schokkerige gedrag ook [EDIT]

thuur

Pieterman

Inmiddels weer in het drukke schema even tijd gehad om te kijken waarom de roffel zo dorstig is. Ik heb een vacuüm lek gevonden richting carterventilatie. Als ik vanaf de kerstboom de vacuümslang los haal houdt het sissen op.
Wel is het nog even hopen dat het in de vacuum leiding zit en niet in de ?vlamdover? Vacuüm gestuurde klep naar de carterventilatie?

Vanavond maar eens de vacuüm leidingen vervangen!

Pieterman

Ik ben weer een stap verder! De auto begint zelf maar aanwijzingen te geven wat er stuk is. Vandaag alle vermogen weg, motor liep verrot en bokte. Oftewel, hoofd weer onder de kap en een nieuw euvel zag het daglicht!
Een tikkende bobine!

Na even getest te hebben wat voor kleur de bougie vonkte (geel ipv blauw) was het aanwijzing voor mij om toch mijn bobine maar eens te vervangen. Mogelijk helpt het ook een hoop voor mijn verbruik!

Morgen is de bobine binnen en moet ik even een ritje naar lelystad (vanaf Veendam, groningen) en dan kan ik mooi mijn verbruik weer eens bekijken.

Mijn vacuum slangen wilde ik vandaag vervangen. Tot mijn verbazing zag ik dat ze mij 3,2 mm vavuumslang mee gegeven hadden ipv 4mm wat ik overal op het forum lees. Het verklaart in ieder geval waarom die krengen er niet op willen.

Maar zoals hierboven al genoemd. Wordt vervolgd!

thuur

Citaat van: Pieterman op 05-10-2012 17:58:28
Morgen is de bobine binnen en moet ik even een ritje naar lelystad (vanaf Veendam, groningen) en dan kan ik mooi mijn verbruik weer eens bekijken.

En?

Gr :eusa_think:

Pieterman

De bobine was het halve probleem! Uiteindelijk ook de bougiekabels vervangen (en bobinekabel natuurlijk).

De auto loopt weer een stuk beter! Wel heb ik mijn lambda lampje op benzine nog branden. Dat wordt het volgende projectje.
De testrit verliep goed. Heenweg gemiddeld 140 gereden met 4 personen in de auto. De terugweg met een aanhangerframe en nog steeds 4 personen ongeveer 110 gereden.
Uiteindelijk kwam ik uit op een verbruik van 1 op 6.4. Dat is al een verbetering neem ik aan. Vanmiddag ga ik tanken en dan eens kijken waar ik op uit kom. Dat zal ik hier nog even spuien!

Donderdag in ieder geval eerst maar eens bezig met het lambda lampje. (ik heb alle foutcodes ook al gewist en er kwam niets meer terug.) Wordt donderdag vervolgd!

Pieterman

Kleine update! Inmiddels even weer netjes gereden en opnieuw getankt. Huidige verbruik op die tank was 1 op 6,9. Het begint ergens op te lijken dus! Ik ben er alleen nog niet. Ik heb nog een lambda lampje branden bij het op benzine rijden.
Dat is dus mijn eerste puntje waar ik naar ga kijken. Dat zou ik eigenlijk vanavond doen maar ik ben ziek dus dan maar even in de lappenmand kijken naar andere verbeteringen voor de roffel! :)

The Demon

Als je een verdamper installatie hebt is het normaal dat je Lambdalampje brandt op benzine.
Dat komt door de accuator, die houd de lambda "voor de gek" als je op gas rijd.
Is dus geen probleem, je weet dat je dan gas moet tanken en op dure benzine rijdt.

Groet,
The Demon.

Ludo

Citaat van: The Demon op 11-10-2012 21:28:41
Als je een verdamper installatie hebt is het normaal dat je Lambdalampje brandt op benzine.

Een lambdasimulator zorgt er net voor dat het lampje niet gaat branden.

The Demon

Citaat van: Ludo op 11-10-2012 22:39:43
Citaat van: The Demon op 11-10-2012 21:28:41

Een lambdasimulator zorgt er net voor dat het lampje niet gaat branden.

Als je op gas rijdt Ludo, maar op benzine gaat hij juist wel branden dan.

Groet,
The Demon.