Oliedruppels onder de auto (opgelost)

Gestart door Midicijnman, 27-08-2012 22:39:37

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Citaat van: jacques1967 op 09-10-2012 09:24:20
Overigens durf ik tegen te spreken dat de olie van de Action slecht van kwaliteit zou zijn.

mee eens. Ik gebruik de laatste 2 ton alleen nog maar 5w/40 van de action, laat hem gerust 50K km tussen de wissels zitten en gaat daarna in de Toyota Starslet. Merk geen verschil met de Kroon Emperol die ik er voorheen ingooide a 15 euro de liter.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Midicijnman

Ik ga deze zomer weer met een caravan aan de haak heel Frankrijk door. Dat lijkt mij categorie zware omstandigheden.
Ik wil binnenkort even een oliewissel doen. Nu lees ik in het boekje (en in dit topic op de vorige bladzijde) dat je onder zware omstandigheden het beste 15w40 kunt gebruiken. Er zit nu 5w40 in sinds januari. Is dat dan een slimme zet?

-D©©©L-

Citaat van: volvobug op 09-10-2012 21:36:46
Overigens durf ik tegen te spreken dat de olie van de Action slecht van kwaliteit zou zijn.

mee eens. Ik gebruik de laatste 2 ton alleen nog maar 5w/40 van de action, laat hem gerust 50K km tussen de wissels zitten en gaat daarna in de Toyota Starslet. Merk geen verschil met de Kroon Emperol die ik er voorheen ingooide a 15 euro de liter.
50.000 km ?

volvobug

Citaat van: -D©©©L- op 20-05-2013 02:25:01

50.000 km ?
Ik zal niet overdrijven, het is 40 à 45K tussen de wissels. 50k was een uitzondering  :eusa_shifty:

NinaPaul

En dan gooi je de oude olie in een andere auto?

Het heeft vast te maken met het aantal posts, want als een "nieuwe" forummer zoiets zou zeggen stond het al vol met dingen als:
"voor een dubbeltje op de eerste rij"
"als je het onderhoud niet kan betalen moet je die auto niet rijden"
"slechte vorm van bezuinigen"
etc.

Vraag me af wat de motivatie is om het zo te doen  :eusa_think:
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

volvobug

Ach, het was de sport om de Starslet als 2de auto zo goedkoop mogelijk in bedrijf te houden. Aangeschaft voor 400 euro en gemiddeld gedurende 9 jaar ca.100 euro per jaar slijtagedelen en verbruiksmateriaal. De laatste 3 jaar ook MRB vrij. De olie die uit de Volvo komt leek mij na alleen maar autobaankilometers op gas (relatief schoon en altijd goed warm gestookt) prima om verder te "verbranden" in de Starslet. Motortje van de Toyota is er niet slechter van geworden en heeft inmiddels de carrosserie overleeft (vorig jaar apk afkeur en geen zin in laswerk). Verkocht na negen jaar gebruik voor 400 euro zonder apk  ;D 

Hoop niet dat het ontbreken van andere zienswijzen en commentaar afhangt van het aantal posts; zo'n aantal kun je ook vergaren met een hoop onzin en zou dan niets zeggen over mijn inhoudelijke bijdragen op dit Forum. En als de commentaren er wel waren zou ik best op argumenten te overtuigen zijn. Overigens wordt er op onderhoud voor de V70 niet bezuinigd. Optisch boeit het me niet, maar mechanisch is hij meer dan in orde. Maar een 2de auto moet me allemaal niet teveel kosten, blijf het ook in dit welvaartsland een luxe vinden.

het geld kan dan tenminste met scheppen naar mijn 3de auto in aanbouw toe  :eusa_shifty:

Ludo

Citaat van: NinaPaul op 21-05-2013 13:04:37
Het heeft vast te maken met het aantal posts, want als een "nieuwe" forummer zoiets zou zeggen stond het al vol met dingen als:
"voor een dubbeltje op de eerste rij"
"als je het onderhoud niet kan betalen moet je die auto niet rijden"
"slechte vorm van bezuinigen"
etc.

Ach, ik wil best wel m'n oude olie bewaren en ter beschikking stellen als daar iemand nog belang bij heeft.

;D

M a r c

Hoe dacht jij dat verschil te "merken" dan?

Neem eens een monster na 50k van de oude olie en laat die eens analyseren....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

petrolhead

Maakt wel uit of het autobaan km is of een rondjes om de kerk met afgewerkte olie. In mijn begin jaren bij een bedrijf gewerkt met afgewerkte olie. Met centrifuges die rond de 5000 rpm werd er ongeveer en + 10 % water er uit geslingerd. Met blazen op de autobahn verdampt overigs niet het geëmulgeerde wateraandeel. De eigenaar van het bedrijf die ook in de benzine en oliehandel zat, ververste overigens zijn auto ook bijna niet.

volvobug

Citaat van: M a r c op 21-05-2013 18:47:42

Hoe dacht jij dat verschil te "merken" dan?

Neem eens een monster na 50k van de oude olie en laat die eens analyseren....

Tja misschien merk je geen verschil net zo goed als dat je wel verschil zou merken  :-\ oftewel kan er wellicht geen zinnig woord over zeggen. Het heeft dezelfde kleur, loopt net zo hard uit de fles de vulopening in en komt er donkerder uit bij de wissel.
Gaat mij meer om de stelligheid waarmee action, hema, gamma of andere niet oliemerk geassocieerde olie meteen neergesabeld wordt. Hoeveel olieraffinaderijen zijn er en hoeveel oliemerken? Tuurlijk zal er verschil zijn in additieven die het verschil in kostprijs bepalen, maar volledig? Voor 15 euro de liter kun je een sticker op de auto van een raceteam laten plakken en voila, de assocatie is daar. Kracht van de marketing. Zal action voor die 4 rottige euro per liter niet doen.
Afijn, ik zal het wel merken (of niet...) en zelf maar vast schrijven: als ik met dit blok de 8 ton niet haal, zal het wel aan de actionolie gelegen hebben.

Geen behoefte om analyse te laten doen, maar ik stel graag een monster beschikbaar  ;)

Citaat van: petrolhead op 21-05-2013 19:16:58
... De eigenaar van het bedrijf die ook in de benzine en oliehandel zat, ververste overigens zijn auto ook bijna niet.
Tja Charles, wat wist die man wel wat wij niet weten  :eusa_think: of was net zo dom/eigenwijs* als ik?

* doorhalen wat je niet van toepassing vindt

petrolhead

Ook!  ;D Hij vond het een verkoopverhaal van de grote mannen en eigenlijk onzin. Voor de inname van afgewerkte olie had hij een laboratorium. Destijds voedsel als stookolie voor de kassen.

Voor een volvo die 1 op 1500 drinkt, ververst toch zich zelf door bij te vullen of is dit een verkeerde redenatie.