trillende remmen, zelfs na vernieuwen remmerij

Gestart door ruspek, 27-08-2012 22:44:25

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

beste mede volvisten,

Voor de vakantie (zo'n 5500km geleden) heb ik alle remdelen vervangen.
Dus remklauwen, schijven, blokken, slangen zowel voor als achter.

Dit omdat tijdens remmen de auto vrij heftig trilde, ik dacht aan gevalletje kromme remschijf.
Om alles in één keer goed te doen alles maar vervangen. (auto is toch ook al 13 jaar en alles nog origineel; klauwen in ieder geval)

Met montage had ik het idee dat rechts achter de as een beetje scheef zat (of dat er een slinger op de as zat) Na montage wielen was dit, op het oog in ieder geval, verdwenen.

In de vakantie met caravan erachter eerst geen last, op de terug weg hoorde en voelde ik weer trillen...... :-\

Wie heeft er idee wat het zou kunnen zijn?

Klauwen zijn nieuw, origineel ATE / Bosch (volvo)
schijven zijn TRW (voor)en ATE (achter),  blokken allemaal ATE.

Wie heeft er ideeën?

Groet Ruben
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

850 T5 Freak

Voel je het trillen in het stuur of in je stoel?
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

ruspek

vooral in de auto zelf en pedaal.
Pedaal "klappert" niet oid
Niet zo heel erg maar ook een rommelend / grommend geluid

Zou dit ook aan de banden kunnen liggen of aan de velgen (niet recht meer?)
Boven de 110 km/h trilt de auto nl ook...

Groet Ruben

ruspek

Groet Ruben

Piere

Banden al 'ns laten balanceren? Dan kun je dat toch al uitsluiten...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

verron

Gekubde banden,  Wiellagers, dit zou het grommende geluid kunnen verklaren?
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Jack v

voel je ook een schokje in je stuur naar links of rechts.
zo ja draagarmrubbers of subframe.

zoniet dan denk ik versleten voorschokbrekers waardoor je bandem idd gecupt zijn.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ruspek

Dank voor de reacties! Fijn dat er toch mensen zijn die meedenken.

mmmm, schokbrekers heb ik nog niet aan gedacht.
Kan dat ook trillingen en "grommen" van remmen veroorzaken?

Ik heb ook niet echt het idee dat schokdempers versleten zijn (al kan dat natuurlijk makkelijk na 300k)
iemand een idee hoe je de dempers goed kan testen?

De banden zijn wel erg scheef afgesleten. (buitenrand is kaal, binnenprofiel nog redelijk)
Vorige eigenaar heeft auto helemaal (4-kant) uit laten lijnen + draagarmen laten vervangen. Lijkt me dus dat er geen speling oid in zit.

groet
Groet Ruben

Sbv

Als de banden helemaal scheef zijn afgesleten lijkt me de uitlijning niet goed, of waren ze scheef afgesleten en is de boel uitgelijnd waarbij er geen andere banden gemonteerd zijn

MVeldhuis

Als het echt alleen maar bij het remmen is dan zou ik het toch in de remmen zoeken.
Weet je 100% zeker dat je de aanligflenzen goed schoon hebt gemaakt voor je de remschijven monteerde?
Dit is erg vaak een reden waardoor ook kaarsrechte remschijven een trilling veroorzaken.

850 T5 Freak

Lijkt het een beetje alsof er een aardbeving aan de gang is?  ;D dan zou ik achter servicesetje voor d remklauwen chekken > of monteren als ze er nog niet op zitten. Dezezorgen ervoor dat de remblok als het ware gelijkmatiger wordt aangedrukt op de remschijf.

Voor de rest zou ik wielen balanceren (just to be shore) en de naven goed reinigen.

Succes!
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

volvobug

Citaat van: ruspek op 04-09-2012 20:50:46
Ik heb ook niet echt het idee dat schokdempers versleten zijn (al kan dat natuurlijk makkelijk na 300k)
iemand een idee hoe je de dempers goed kan testen?

Na 300k kun je ongetest je dempers gerust vervangen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

ruspek

banden zijn niet vervangen Na uitlijning
servicesetje remklauwen lijkt me niet dat het daar inzit, remklauwen zijn allemaal nieuw.

naaf en wielen kunnen zijn dat ze niet goed schoon zijn, ga ik morgen gelijk checken en schoonmaken.
ook zal ik dan checken of remblokken nog op de plek zitten (en dan vooral veertjes en pennen)

ook zal ik banden wisselen van voor naar achter, misschien zit het daar in

Toch zou ik ook de schokdempers willen (laten?) testen; ik weet natuurlijk niet hoe lang deze er al onder zitten.
300km met dezelfde lijkt me niet :D

Als jullie nog andere ideeën hebben--> let me know!

Het grommen wordt wel steeds heftiger
Groet Ruben

Douwe

Als je de banden er toch afhaald,cotroleer door als het wiel omhoog is of je speling kunt ontdekken door het wiel heen en weer te bewegen.Let hierbij op speling op de aandrijfas/fusee/draagarmrubbers.

Als de auto is uitgelijnd met scheef afgesleten banden dan zou ik na een bandenwissel ook de auto opnieuw laten uitlijnen.
Ook kan een versleten veerpootlager voor trillen tijdens het rijden en remmen zorgen.

Het grommen zou idd het wiellager of het tussenlager van de rechter aandrijfas kunnen zijn,is dit erger in de linker of de rechterbochten?
Je zou het wiellager kunnen testen door na een aantal gelijke bochten naar links en rechts de auto stil te zetten en te voelen in het midden van de velg naar temperatuurverschil.Is er 1 kant duidelijk warmer dan heb je daar meer wrijving en kan het wiellager aan die kant aan vervanging toe zijn.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

MVeldhuis

Als je de wielen eraf haalt, haal dan ook even de remschijven eraf en controlleer de aanlegvlakken op de naaf, als die vuil zijn zit de schijf er scheef op en trilt het als een malle.