Airco aan, pk's kwijt

Gestart door RHF, 06-09-2004 20:10:35

Vorige topic - Volgende topic

RHF

Wie weet of het normaal is dat het verschil tussen airco aan of airco uit met dit warme weer zo veel scheelt in trekkracht?
Ik rijd in een 850 2.5 10V uit '94 met ECC. Als het buiten 27 graden of warmer is en de temp. op 21 graden staat ingesteld mis ik trekkracht. Dat het vermogen kost lijkt mij heel normaal maar een auto met 104kW aan vermogen zou toch niet zo veel moeten merken van een airco aan of uit?

Ik mis vermogen met wegrijden en voel een "hikje" bij 3000 RPM (met vlot wegrijden). Is dat normaal bij 850's?
My first 850, what's next...

Christiaan

Dat je vermogen mist is zeker wel normaal.
Een ingeschakelde airco vraagt mechanisch+electrisch toch wel een pk of 7+.
Het schokje wat je voelt is het inkomen van de compressor en lijkt mij niet toerental gerelateerd.
De compressor in jouw 850 heeft een zgn. vaste slag, zeg maar alles of niets. In de latere series monteert Volvo een variabele slag compressor waardoor het vermogen (varierend van 1 - 100%) geregeld wordt door de vraag.
Christiaan

2.0keijzer

Zelfs met mijn T5R had ik de airco altijd uit vanwege vermogensverlies, de auto kwam gewoon moeilijker uit de startblokken. Mijn huidige 2.0 10v op LPG wordt zelfs gevaarlijk traag met de airco aan, als ik een inhaalmanouvre moet doen zet ik hem vaak even uit :o

mark20v

Citaat van: RHF op 06-09-2004 20:10:35
Ik mis vermogen met wegrijden en voel een "hikje" bij 3000 RPM (met vlot wegrijden). Is dat normaal bij 850's?

Dit 'hikje' is mij ook opgevallen maar heb daar nog geen verklaring voor. Wat je vooral zult missen met de airco aan is de topsnelheid, deze ligt beduidend lager dan wanneer hij uit staat.

mark
Volvo separates men from the boys  

ed

De airco schakelt als het goed is uit bij volgas, dus op top mag het niets schelen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

RHF

Aha, ik heb dus geen abnormale auto....
Ik rijd eigenlijk nooit topsnelheid, hoger als 170km/u heeft ie nog niet gelopen maar ik geloof meteen dat je dan elk PK-tje minder wel merkt.

Is dat dan toch normaal Volvo 850 gedrag om de airco even uit te zetten bij het wegrijden? ff net iets eerder weg dan de rest.
My first 850, what's next...