Blok wissel

Gestart door devonius, 31-08-2012 21:28:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

devonius

Dag allemaal,

Vraagje; is een blok van een V70/c70 uitwisselbaar met die van een 850?
Ben in het bezit van een 850 odbI '95 T5 aut en zou graag willen weten of hier zonder aanpassingen een kaal blok van een nieuwer model in past. Oftewel kunnen alle onderdelen zoals turbo, waterpomp, bak, spruitstuk, distrbutie, airco etc gewoon overgezet worden?
En of er nog verschil zit in een schakel of aut blok?

Groeten

)()()sT

Nope.. Blokken zijn kaal hetzelfde, diverse randzaken moet je over zetten.
Let wel of de motor van de donor een automaat of handbak is. De "aansluiting" op de krukas schijnt volgens mij bij een handbak dikker te zijn waarbij je zonder aanpassing de koppelomvormer naar de mallemoer kan helpen als je de bak erop drukt.

Let wel, ik zeg het ff in jip en janneke taal ;)

devonius

Hmm als ik je goed begrijp; het blok is hetzelfde dus dan zouden in theorie de 850 rand componenten zoals spruitstukken, turbo, distr, wattpomp etc overgezet kunnen worden? Met in het achterhoofd houdend dat het een aut of hamdbak betreft.

)()()sT

In mijn V70 hebben we in 2008 een 850R motor gebouwd met automaat. Blokken naast elkaar en vergelijken. Het kerstboompje was ietsje anders meen ik, de brandstofrail en misschien nog wat dingetjes. Voor de rest was alles bijna hetzelfde. Meen dat er wel verschil in de riemspanner van de d-riem zit. Ooit op kenteken besteld (V70R) en had een iets andere nodig van de 850.

Ik zou niet weten hoe het nu zit bij mij aangezien ik nu een nieuwe Volvo motor heb met distributie etc. en die wordt algemeen geleverd voor de 850 of *70.

Piere

Citaat van: )()()sT op 31-08-2012 21:49:19
De "aansluiting" op de krukas schijnt volgens mij bij een handbak dikker te zijn waarbij je zonder aanpassing de koppelomvormer naar de mallemoer kan helpen als je de bak erop drukt.

Krukas op zich is wel hetzelfde, dus kan geen kwaad.
(cf. een 2.5 10V-krukas van een AT in de 2.5T 20V MT van m'n pa. No problemo ;) )

Zoals Joost zegt, de blokken zijn gelijk, alleen moet je alles goed gaan overzetten. Sommige X70's hebben een mechanische spanner voor de D-riem terwijl 850's een hydraulische hebben enzo. Dat soort details. Op zich gaat het omgekeerd ook, maar dan krijg je problemen als je onderdelen gaat bestellen op chassisnummer ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

UserID6342

Citaat van: )()()sT op 31-08-2012 21:49:19
Nope.. Blokken zijn kaal hetzelfde, diverse randzaken moet je over zetten.
Let wel of de motor van de donor een automaat of handbak is. De "aansluiting" op de krukas schijnt volgens mij bij een handbak dikker te zijn waarbij je zonder aanpassing de koppelomvormer naar de mallemoer kan helpen als je de bak erop drukt.

Let wel, ik zeg het ff in jip en janneke taal ;)
Het busje waar jij op doelt Joost is ook gewoon overzetbaar want zit met een springveer gelocked.  De as van een automaatbak is dikker als van een handbak en het zogenaamde 'toplagertje' (wat bij Volvo eigenlijk niets meer is als een busje) kun je dus zo overzetten.

Seen it, done it, got the T-schirt ;D

)()()sT

Ja dat klopt, maar ik ken iemand die dat ooit de eerste keer niet gedaan had en de donormotor (uit een handbak) koppelde aan de AT en dus... Tja :)

Was dus een beetje klok en klepel van me maar het klopte dus wel wat ik zei :D

UserID6342

Mee eens, maar als je de bus niet overzet krijg je motor en bak echt niet aan elkaar gekoppeld hoor want de as van de bak kan niet ver genoeg het blok in.  Ik heb zo eens een keer vreselijk zitten kötten met een BMW bak onder de auto te krijgen en idd dat toplager vergeten.

Toevallig (en dat is echt toevallig) hadden we het met de ombouw van de motor van Jos in de gaten

Jelmar

Och, met een beetje geweld (niet door hebben dat je iets stuk aan het duwen bent) gaat het wel hoor...
Je drukt dan gewoon je krukas een eind opzij.. Ask me how I know ;)
850R

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 01-09-2012 06:07:05
Citaat van: )()()sT op 31-08-2012 21:49:19
Nope.. Blokken zijn kaal hetzelfde, diverse randzaken moet je over zetten.
Let wel of de motor van de donor een automaat of handbak is. De "aansluiting" op de krukas schijnt volgens mij bij een handbak dikker te zijn waarbij je zonder aanpassing de koppelomvormer naar de mallemoer kan helpen als je de bak erop drukt.

Let wel, ik zeg het ff in jip en janneke taal ;)
Het busje waar jij op doelt Joost is ook gewoon overzetbaar want zit met een springveer gelocked.  De as van een automaatbak is dikker als van een handbak en het zogenaamde 'toplagertje' (wat bij Volvo eigenlijk niets meer is als een busje) kun je dus zo overzetten.

Seen it, done it, got the T-schirt ;D

Hehe, dat T-shirt heb ik ook ;D ;D

Sbv

zelfs in jouw maat ? Zeker gekregen bij het wisselen van een V8 of een W12 ;D

henry classic v70

Citaat van: arjen850 op 01-09-2012 08:53:42
Citaat van: Dirk342 op 01-09-2012 06:07:05
Citaat van: )()()sT op 31-08-2012 21:49:19
Nope.. Blokken zijn kaal hetzelfde, diverse randzaken moet je over zetten.
Let wel of de motor van de donor een automaat of handbak is. De "aansluiting" op de krukas schijnt volgens mij bij een handbak dikker te zijn waarbij je zonder aanpassing de koppelomvormer naar de mallemoer kan helpen als je de bak erop drukt.

Let wel, ik zeg het ff in jip en janneke taal ;)
Het busje waar jij op doelt Joost is ook gewoon overzetbaar want zit met een springveer gelocked.  De as van een automaatbak is dikker als van een handbak en het zogenaamde 'toplagertje' (wat bij Volvo eigenlijk niets meer is als een busje) kun je dus zo overzetten.

Seen it, done it, got the T-schirt ;D

Hehe, dat T-shirt heb ik ook ;D ;D

Whoehahahaha, deze zal het wel zijn ;D ;D

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4