X-Kote

Gestart door Jash, 01-09-2012 10:52:22

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

Citaat van: Taranis op 21-10-2012 12:18:50
Wat ik van de verkoper hier in Goes begreep is dat ie het uitgeprobeerd heeft en dat X-Kote het 5 jaar houdt op rood voordat het weer begint te vervagen. Dat was wel een auto (een 855 zelfs ;D ) die zelden gewassen werd, hoe vaker je wast hoe sneller de coating vermindert.

Dan zou ik 'm laten coaten.... echter ziet de rode R van Rene er altijd super netjes "gewassen" uit dus zou het wellicht minder lang dan 5 jaar zijn ;D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rifwachter

Citaat van: henry classic v70 op 21-10-2012 13:40:14
Citaat van: Taranis op 21-10-2012 12:18:50
Wat ik van de verkoper hier in Goes begreep is dat ie het uitgeprobeerd heeft en dat X-Kote het 5 jaar houdt op rood voordat het weer begint te vervagen. Dat was wel een auto (een 855 zelfs ;D ) die zelden gewassen werd, hoe vaker je wast hoe sneller de coating vermindert.

Dan zou ik 'm laten coaten.... echter ziet de rode R van Rene er altijd super netjes "gewassen" uit dus zou het wellicht minder lang dan 5 jaar zijn ;D

Nou, dat valt wel tegen, mijn vorige rode R estate stond altijd binnen, en kwam nooit in de regen.    De rode sedan heeft sinds dat ik deze van DcccL heb gekregen altijd buiten gestaan, elke week een stukje mee gereden en zeker eens in de maand gewassen en de bumpers ( bovendek ) zwart gemaakt.

Maar door het voor de deur hebben staan begint de lak wel wittig te worden, hier heb ik in de 5 jaar dat ik de estate heb gehad nooit last van gehad.   Het is voor mij duidenlijk dat dit komt doordat de auto buiten staat, regen en zon.

De auto staat sinds 1 weeek bij mijn schoonouders in een schuur voor de winterslaap,droog gestalt.

Maar op tweede paasdag 2013 zal de auto zeker weer moeten glimmen als een nieuwe, Rode R meeting.  :eusa_dance:

En X-Kote lijkt me dan wel een mooie oplossing, en volgens mij doet forum sponser driven2shine dit ook.

Dit voorjaar maar eens wat vragen aan hun stellen, voor het bedrag dat hier genoemd wordt wil ik het wel eens proberen, en Huissen is mooi naast de deur van Zutphen.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Julian

Een sedan is 525 euro exact, daarvoor maken ze ook je auto van binnen mooi schoon.
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Sbv

Citaat van: Julian op 21-10-2012 18:35:08
Een sedan is 525 euro exact, daarvoor maken ze ook je auto van binnen mooi schoon.
Klopt helemaal. Binnen en buiten super gedaan bij ons

rifwachter

Citaat van: Sbv op 21-10-2012 19:00:00

En waar hebben jullie de Saffron laten doen ?    En hoe lang duurt zo iets?
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

arjen850

Citaat van: rifwachter op 20-10-2012 14:07:37
Ik heb ook een mooie rode die wat wit is uitgeslagen, maar na de winterstalling moet de 850 weer goed glimmen.

Nu heb ik ook het één en ander over X-kote gelezen, maar heeft iemand een RICHTPRIJS wat dit zou moeten gaan kosten, kan hier niets over vinden.

Mag natuurlijk ook via pb.     Of hebben jullie een ander advies om de rode R weer als nieuw te laten glimmen?

Bij mij? ;)

Sbv

Citaat van: rifwachter op 21-10-2012 19:03:51
Citaat van: Sbv op 21-10-2012 19:00:00

En waar hebben jullie de Saffron laten doen ?    En hoe lang duurt zo iets?
Bergschenhoek. Volgens mij de ene dag brengen en dan de volgende dag ophalen

rifwachter

Citaat van: arjen850 op 21-10-2012 20:48:12
Ik heb ook een mooie rode die wat wit is uitgeslagen, maar na de winterstalling moet de 850 weer goed glimmen.

Nu heb ik ook het één en ander over X-kote gelezen, maar heeft iemand een RICHTPRIJS wat dit zou moeten gaan kosten, kan hier niets over vinden.

Mag natuurlijk ook via pb.     Of hebben jullie een ander advies om de rode R weer als nieuw te laten glimmen?

Bij mij? ;)

Ik weet dat ze bij jouw ook als nieuw de garage uitrollen, maar ik wil na 6 maanden niet weer een witte motorkap hebben, en daar moet X-Kote voor zorgen.

arjen850

Citaat van: rifwachter op 21-10-2012 21:03:09
Citaat van: arjen850 op 21-10-2012 20:48:12

Bij mij? ;)

Ik weet dat ze bij jouw ook als nieuw de garage uitrollen, maar ik wil na 6 maanden niet weer een witte motorkap hebben, en daar moet X-Kote voor zorgen.

Als jij hem bij mij eens per jaar zou doen rene, en je poets hem 2 keer zelf netjes met de hand per jaar, dan wordt jou motorkap niet wit..

Martijn_B

Juistem, voor een half uurtje per kwartaal en €15,95 voor een goede cleaner/wax blijft de auto echt wel rood. Ik zie dat het hem helaas vaak meer zit in gebrek aan kennis/onkunde van het poetsen (met alle respect!!). Daarnaast zijn er coatings zoals X Kotenop de markt die €50 kosten aan materiaal en mits in droge omgeving aangebracht de zelfde bescherming bieden. Maar, dan moet je wel zelf je handen uit de mouwen steken. Ik ben zelf bij X Kote in bergschenhoek geweest en ben zachtjes uitgedrukt nou niet bepaald onder de indruk geraakt van hun vakkennis. Hopelijk was mijn ervaring een uitzondering.

Mja, detaillers noemen zulke producten marketing quatsch, dus vergeef mijn vooringenomenheid ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

ZC3rr0r

Heb ze op beurzen idd ook regelmatig zien staan, die jongens van X-kote.
Klinkt een beetje als lakverzegeling, en dat kennen we al jaren van jongens als Waxoyl (wat overigens stukken minder kost afaik).

Mocht je er echt in geïntresseerd zijn, kijk dan eens bij bedrijven als CarClean, Waxworld of Driven2Shine naar het aanbod op het gebied van sealants en lakcoatings. Met name die laatste zijn vaak erg duurzame producten (standtijd van grofweg een half jaar) en behoorlijk goed betaalbaar, zo heb ik de auto van mijn vader (XC90) behandeld met Rejex lakverzegeling en die ziet er na 4 maanden amper wassen en af-en-toe een wasstraat nog erg netjes uit (niet zo netjes als wanneer hij niet door de krasstraat was gegaan, maar soit).

Ben het verder met Martijn_B eens, er is geen alternatief voor goed onderhoud. Een net gepolijst lak, in de glaze en voorzien van een verse waxlaag ziet er imho nog net iets beter uit als een verzegelde lak...

elianmars

Citaat van: ZC3rr0r op 22-10-2012 01:39:27
Heb ze op beurzen idd ook regelmatig zien staan, die jongens van X-kote.
Klinkt een beetje als lakverzegeling, en dat kennen we al jaren van jongens als Waxoyl (wat overigens stukken minder kost afaik).

Mocht je er echt in geïntresseerd zijn, kijk dan eens bij bedrijven als CarClean, Waxworld of Driven2Shine naar het aanbod op het gebied van sealants en lakcoatings. Met name die laatste zijn vaak erg duurzame producten (standtijd van grofweg een half jaar) en behoorlijk goed betaalbaar, zo heb ik de auto van mijn vader (XC90) behandeld met Rejex lakverzegeling en die ziet er na 4 maanden amper wassen en af-en-toe een wasstraat nog erg netjes uit (niet zo netjes als wanneer hij niet door de krasstraat was gegaan, maar soit).

Ben het verder met Martijn_B eens, er is geen alternatief voor goed onderhoud. Een net gepolijst lak, in de glaze en voorzien van een verse waxlaag ziet er imho nog net iets beter uit als een verzegelde lak...

Ik heb ooit een wagen nieuw gekocht, met zogenaamde waxoil behandeling. Ik heb er nooit iets van gemerkt dat dat spul er op zat  :eusa_think:

Sbv

Vergeet niet dat je ook voor een godsvermogen en prut zelf moet kopen om het bij te houden. Tel alle potjes met smeersels maar eens bij elkaar dan gaat het best wel hard incl poetsmachine. Je eigen uren hoef je niet te rekenen, maar er gaat al snel een dag in zitten kwa tijd

ZC3rr0r

Citaat van: Sbv op 22-10-2012 09:23:42
Vergeet niet dat je ook voor een godsvermogen en prut zelf moet kopen om het bij te houden. Tel alle potjes met smeersels maar eens bij elkaar dan gaat het best wel hard incl poetsmachine. Je eigen uren hoef je niet te rekenen, maar er gaat al snel een dag in zitten kwa tijd

Godsvermogen?

Meeste sealants kun je gewoon met de hand aanbrengen, dus buiten een microfiber application pad, wat tijd (voor het uitharden) en een doek voor het uitpoetsen hoef je niet te gaan. Kost bij elkaar incl spul nog geen 35 euro.

Ook op de lange termijn is dit goed te verdedigen, een flesje sealant gaat pakweg 7 a 8 keer sealen met (in het geval van Rejex). Stel dat je voorzichtig bent en elke 3 maanden je sealant opnieuw aanbrengt, dan kun je dus 7 x 3 maanden = 21 maanden = 1 jaar en 9 maanden ermee vooruit.
Tel er de kosten bovenop van één keer goed detailen voordat je met sealant begint (tiptop detailing beurt kost je plusminus 175 euro) en je komt op een termijn van ~2 jaar uit op een kostenpost van 210 euro.

Gewoon netjes met de hand wassen (twee emmers methode) - de krasstraat wordt ook met X-kote afgeraden want dan gaat de standtijd omlaag en je kunt voor weinig geld er jarenlang goed bijstaan.

En ja, duurder kun je het altijd maken door een poetsmachine aan te schaffen (entry level excenter kost je gorfweg 100 euro + paar pads en polijstmiddel, zeg 175 euro) maar dan kun je ook tot in den treure het truukje herhalen.

En dan gaat de vergelijking al helemaal mank, want als je zelf je auto detailed dan heb je zelfs maar éénmalig die 175 aan kosten. Dan kun je dus elke twee jaar je auto helemaal polijsten en weer twee jaar tip-top in orde houd voor 35 euro per 1,9 jaar...

Resumerend: Ik zie de kosten / baten niet helemaal in het voordeel van X-kote. Het is hoogstens minder werk initieel, maar daarna zul je hem ook met de hand moeten wassen en netjes bijhouden, en dan is de sealant-optie haast evenveel werk, en op de lange termijn stukken goedkoper.

[Update} Heb ff de prijs van Rejex opgezocht, en een flesje kost zelfs maar 21,- incl verzending. Is dus nog voordeliger dan is eerder aangaf.

arjen850

Sander (SBV) heeft hierin toch wel gelijk hoor, kom voor de grap eens bij op het schap loeren.. en mijn machine was toch wel even fors duurder als wat jij noemt;)