Verzekeringsperikelen

Gestart door )()()sT, 01-09-2012 20:20:41

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Mensen, ik heb even advies nodig voor m'n pa...

Geval: mijn vader heeft jaren motor gereden maar de laatste jaren trekt ie er niet meer zo aan gezien z'n leeftijd en gevoel dus de motor moet nog eens overgeschreven worden naar mij.
Echter, hij heeft aangegeven dat ie de verzekering wilde stoppen per augustus (dit wist ik niet) en ik moet dan de eigendom op me nemen. Als ie me dat verteld had, had ik de motor overgeschreven en was er niks aan de hand.

Dit is echter niet gebeurd en viel er vandaag een brief in de bus van de RDW. Er was geconstateerd dat de motor geregistreerd staat (je betaalt wegenbelasting voor een heel jaar, in dit geval september-september) maar dat de motor niet verzekerd was. Gevolg: het CJIB gaat m'n ouwe peer een boete opleggen van €390.-  :o !!

Feitelijk trek je aan het kortste eind, immers, je voertuig is onverzekerd. Maar goed, op een wegenbelasting van €88,- per jaar en verzekering van €100,- op jaarbasis is dit toch be-la-che-lijk?

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een gevalletje DIKKE pech of is zoiets nog recht te breien. M'n pa wordt 75 dit jaar, en dit is er gewoon doorheen geglipt.

UserID6342

Helaas Joost, dit is dikke pech en kun je niets aan doen / willen.  Enige coulance kennen ze daar absoluut niet want zijn allemaal typjes van de regeltjes.

)()()sT

Ja dat denken we ook al... Schijtland :(

Miel850

Wegenbelasting (en verzekering) kun je enkel stoppen bij schorsen van de motor. Motor dient dan ook van de openbare weg gehaald te worden.

Dat wordt even betalen helaas.
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Broabander

Ik ben bang voor een gevalletje 'pech hebben'. CJIB maakt naar mijn weten helaas geen onderscheid tussen het ene onverzekerde voertuig en het andere.

Je zou indien mogelijk kunnen proberen bezwaar aan te tekenen, evt aan de hand van een voorbeeld van flitsservice.nl.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

C.punTeR

Ik had ergens gelezen/gehoord  dat je een voertuig-verzekering met terug werkende kracht(+/- 14dagen) mag afsluiten.

Ik weet het dus niet zeker maar je zou dit kunnen voorleggen aan je tussenpersoon.

groet..

NinaPaul

Je kan gewoon bezwaar aantekenen (let op! WEL EERST BETALEN).

En zeker niet volgens "flitspaal" gedoe, gewoon netjes, beleefd en begripvol.
Ga je eisen stellen, kan je het zeker vergeten. Jij bent immers in fout, jij wil gratie.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Citaat van: NinaPaul op 02-09-2012 11:48:31

Ga je eisen stellen, kan je het zeker vergeten. Jij bent immers in fout, jij wil gratie.
Inderaad, met gelijk er tegenaan gaan schoppen kweek je over het algemeen erg weinig begrip en zal men weinig neiging hebben je tegemoet te komen.

-D©©©L-

Begrip ? Het is een muldertje (want niet staande gehouden met het voertuig op de openbare weg) en je hebt te maken met het CJIB.

Bezwaar wordt standaard en geheel geautomatiseerd afgewezen, stuur maar een kaartje van je vakantie bestemming met daarop de groeten en een uitnodiging voor een biertje.
Men zal dit aanmerken als bezwaar en je ontvangt een standaard briefje met ongegrond verklaring.
Dit is 1 van de meest onrechtvaardige bekeuringen welke je kan oplopen.

Piet

Begrip?
Mijn auto is eens in elkaar gereden door een onverzekerde vrachtwagen omdat ie zijn premies niet betaalde. Het was puur uit clementie van de verzekering dat ik nog wat vergoed kreeg.
Als je aangereden wordt door een onverzekerde en daarmee met de schade blijft zitten is daar ook geen begrip voor op te brengen wat de reden ook is. Je moet gewoon verzekerd zijn als je aan het verkeer deelneemt.
Als je er niet mee op de weg  komt kun je hem schorsen.
Er is helemaal niks onrechtvaardigs aan, het is gewoon een kwestie van je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Wat voor  "zielig"  verhaal er ook achter zit als je door zo'n onverzekerde aangereden wordt ben je wel goed de pineut.

)()()sT

Citaat van: -D©©©L- op 02-09-2012 20:31:12
Begrip ? Het is een muldertje (want niet staande gehouden met het voertuig op de openbare weg) en je hebt te maken met het CJIB.

Bezwaar wordt standaard en geheel geautomatiseerd afgewezen, stuur maar een kaartje van je vakantie bestemming met daarop de groeten en een uitnodiging voor een biertje.
Men zal dit aanmerken als bezwaar en je ontvangt een standaard briefje met ongegrond verklaring.
Dit is 1 van de meest onrechtvaardige bekeuringen welke je kan oplopen.

Tja, op papier is m'n pa in overtreding. Het is idd. wel sneu, een vent van 74 die even vergeet een administratieve handeling uit te (laten) voeren. Natuurlijk snap ik dat iedereen wel met een geldige reden of zielig verhaal kan aankomen, maar toch...
Dat je een bekeuring krijgt, soit, al had er best een waarschuwing aan vooraf mogen gaan. Echter, €390,- dat stoort me.

Piet

Ik wil mijn mening wel wat nuanceren in die zin dat ik ook wel vind dat er best een waarschuwing aan vooraf mag gaan, masr als daar op korte termijn geen gevolg aan gegeven wodrt mag er dan ook wel een flinke bekeuring volgen.

rpakuypers

Citaat van: NinaPaul op 02-09-2012 11:48:31

Betalen hoeft niet bij bezwaar. Heb in December j.l. hetzelfde aan de hand gehad met mijn interim-gasbak. Wilde niet onverzekerd rondrijden met mijn 850 dus de verzekering over laten zetten van de 855 naar de 850. De 390 euro heb ik onlangs alsnog moeten voldoen. Wilde eigenlijk niet betalen maar dan liep het bedrag op naar iets van 1400 euro (hoeveel % verhoging hanteert de staat ?) en dan had ik op onbetaald "verlof" gemogen. Daarna worden de kosten alsnog op mij verhaalt middels het inhouden van teruggaven en/of salaris. Kun je er iets tegen doen ? Vast niet. Gelukkig was dit bedrag maar een klein percentage van de kosten van mijn scheiding ;) Maar geloof maar dat ik heb gevloekt  :P

Groet,
Roger

-D©©©L-

Citaat van: Piet op 02-09-2012 20:54:38
Begrip?
Mijn auto is eens in elkaar gereden door een onverzekerde vrachtwagen omdat ie zijn premies niet betaalde. Het was puur uit clementie van de verzekering dat ik nog wat vergoed kreeg.
Als je aangereden wordt door een onverzekerde en daarmee met de schade blijft zitten is daar ook geen begrip voor op te brengen wat de reden ook is. Je moet gewoon verzekerd zijn als je aan het verkeer deelneemt.
Als je er niet mee op de weg  komt kun je hem schorsen.
Er is helemaal niks onrechtvaardigs aan, het is gewoon een kwestie van je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Wat voor  "zielig"  verhaal er ook achter zit als je door zo'n onverzekerde aangereden wordt ben je wel goed de pineut.

Je lijkt over het hoofd te zien dat het voertuig in stalling stond en dus niet op de openbare weg was, laat staan in het verkeer.

)()()sT

Juist. Als die waarschuwing op de deurmat was gevallen, dan was dat ding een kwartier later verzekerd geweest.

En tja, hoelang zou m'n ouwe baas moeten brommen? ;D

En inderdaad, zoals Marco zegt staat de motor vanaf vorig seizoen onder een zeil in de garage. Ook hierin snap ik wel dat er geen rekening gehouden kan worden met zoiets, maar het blijft zuur met een Z :(