Van automaat naar handbak?

Gestart door resytech, 10-09-2012 21:05:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

resytech

Hallo medesrtijders.

Ik heb een 855 T5 automaat met een PKtje of 270 en wordt zo langzamerhand gek van de automaat omdat die vooral als je flink aan het sporten  ;D bent gigantisch roet in het eten gooit.

De versnellingen zijn veel te lang, bij de minste wielspin schakelt hij op, waardoor hij stilvalt :(.
Het gat tussen één en twee is veel te groot
Kortom, leuk voor comfortabel cruisen maar niet voor sportief gebruik.

Dan nu mijn vragen met betrekking tot de ombouw.

Wat voor type handbak kan ik het beste kopen? T5  of een 10v of 20v
Past ieder type bak? welke heeft de prettigste bakverhoudingen?
Heb ik ook andere aandrijfassen nodig?
Past het vliegwiel voor de handbak altijd op de krukas of zijn daar verschillen.
Is de carroserie voorbereid op alles wat nodig is voor het koppelingspedaal en de koppelinghoofdcilinder?
Geeft het software matig nog problemen? of komt alleen de automaatcontrole unit te vervallen?

Alle zinvolle info is van harte welkom.
Al vast bedankt voor jullie reacties.

René
Resytech Harderwijk

widebody

Ik zou )()()st effe PBen. Deze heeft ook een swap gedaan van AT naar MT. Kan je precies  vertellen wat te doen en wat niet.

Voor info over bak en vliegwiel , dirk342, Thuur en dan zal ik er nog vele niet genoemd hebben ;).

Succes!

)()()sT

Ik was net aan het typen :D

In principe passen alle bakken, ze zijn alle min of meer hetzelfde. De handbakken van sommige 2 liters hebben wel een kortere eindoverbrenging.
De assen passen gewoon, wel even opletten over iets dat ik laatst ook al ergens anders typte:

Citaat van: Dirk342 op 01-09-2012 06:07:05
Citaat van: )()()sT op 31-08-2012 21:49:19
Nope.. Blokken zijn kaal hetzelfde, diverse randzaken moet je over zetten.
Let wel of de motor van de donor een automaat of handbak is. De "aansluiting" op de krukas schijnt volgens mij bij een handbak dikker te zijn waarbij je zonder aanpassing de koppelomvormer naar de mallemoer kan helpen als je de bak erop drukt.

Let wel, ik zeg het ff in jip en janneke taal ;)
Het busje waar jij op doelt Joost is ook gewoon overzetbaar want zit met een springveer gelocked.  De as van een automaatbak is dikker als van een handbak en het zogenaamde 'toplagertje' (wat bij Volvo eigenlijk niets meer is als een busje) kun je dus zo overzetten.

Seen it, done it, got the T-schirt ;D

Wat heb je nodig:

- handbak (duhh :));
- koppelingsset, ik zou gelijk een R-koppeling nemen;
- vliegwiel;
- hoofd-koppelingscilinder;
- hulp-koppelingscilinder;
- slang vanaf remvloeistofrservoir (hydraulische koppeling)
- pedalenbak van een handbak;
- schakelpook met stangen en toebehoren
- ....

Zodra je de auto start gaat uiteraard het AT-pijltje knipperen, dus je AT-ecu moet je gewoon eruit trekken. Let wel, in je software blijft dan wel een permanente foutcode staan vanwege de missing-link met de automaat.

Mijn V70R is bij de montage van een nieuwe motor ook getransformeerd naar handbak en dat ging dus zonder problemen. De pedalenbak erin knutselen alsmede de koppelings-cilinder was wat gevrot waarbij je ondersteboven mag liggen met je hoofd onder het stuur ;D

Als laatste moet je nog vanaf de kabelboom die naar de pnp-switch gaat 2 draden aftakken die je op de achteruitrij-schakelaar moet prikken.
Ow ja: ik zou er dan wel nog handbak software in laten programmeren... ;)

Misha

Gelukkig zijn de koppelingen van een 850 of x70 zo ral dat ze alleen maar rammelt,kreunt en kraakt en bij lage toeren klinkt alsof alle lagers uit de bak vallen.

En dat is als ze nieuw zijn. :evil:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

Wat een onzin, heb nergens last van. Zo licht als een veertje en het enige wat me stoort zijn die zagende geluiden in lage toeren van de handbak. Maar ja, da's het risico van ouwe tweedehands meuk :D

mehn

Citaat van: )()()sT op 10-09-2012 22:17:48
Als laatste moet je nog vanaf de kabelboom die naar de pnp-switch gaat 2 draden aftakken die je op de achteruitrij-schakelaar moet prikken.

En je moet de beide kabels doorverbinden die ervoor zorgen dat de auto alleen start in P en N.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Ja idd! Die was ik idd. even vergeten ;)

Racingbrick


)()()sT

Citaat van: )()()sT op 10-09-2012 22:17:48
De assen passen gewoon.......

Radiateur is toch gewoon hetzelfde, alleen hoef je de linker koeler niet te gebruiken.

resytech

Okay, tot dusver bedankt voor de reacties, het is allemaal redelijk overzichtelijk, dus ik ga op onderdelen jacht.

Meer tips blijven natuurlijk welkom.

Nog een ding over de assen Joost, passen die echt of twijfel je?

Misha

Citaat van: )()()sT op 11-09-2012 07:10:08
Wat een onzin, heb nergens last van.

Het ging ook over je auto.
:P

Citaat van: )()()sT op 11-09-2012 07:10:08
en het enige wat me stoort zijn die zagende geluiden in lage toeren van de handbak. Maar ja, da's het risico van ouwe tweedehands meuk :D

Was dat maar waar; ook als het allemaal nieuw is klinkt het zo. :D :D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

resytech

verklaar je nader ???

Dat rammelen alsof de lagers er uitlopen herken ik in ieder geval niet.
Mijn vorige was een handbak met 450000 km op de klok, en die liep echt heel prima!

Misha

Citaat van: resytech op 11-09-2012 17:26:57
verklaar je nader ???

Dat rammelen alsof de lagers er uitlopen herken ik in ieder geval niet.
Mijn vorige was een handbak met 450000 km op de klok, en die liep echt heel prima!
Prima loopt het allemaal en het is ook niet ernstig, het klinkt alleen ral.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

Citaat van: resytech op 11-09-2012 17:22:17
Okay, tot dusver bedankt voor de reacties, het is allemaal redelijk overzichtelijk, dus ik ga op onderdelen jacht.

Meer tips blijven natuurlijk welkom.

Nog een ding over de assen Joost, passen die echt of twijfel je?

Het past, mijn assen zitten er gewoon nog in :D

UserID6342

Het past zeer zeker, doe hier niet anders en Arjen rijd (sinds zaterdag) ook met een automaatas in zijn M59 bak !