Hulp gevraagd: Wat is de oorzaak van oververhitte motor 2.4 T??

Gestart door T5-fan, 24-06-2012 01:41:57

Vorige topic - Volgende topic

T5-fan

Ok... Verstopping? Daar had ik dus nog ff niet aan gedacht, zou heel goed kunnen!
Wellicht verklaart dat ook die bruine smurrievlekken in het KVS-reservoir!?
Goed plan: eerst alles eens flink doorspoelen, en dan weer verder...
Duidelijk die uitleg van je: GompieV70XC over die 2 sensoren, geldt trouwens ook voor de rest van je hele verhaal!  :eusa_clap:
Ik heb intussen met de garagist gebeld en hij heeft de volgende punten beoordeeld:
- waterpomp en distributie:
  lijken in orde: zien er goed uit, daar is nog vrij recent aan gesleuteld :)
  Oplossing: Niets aan doen dus voorlopig.
- de aut. koelingsfan:
  slaat volgens hem, nu niet meer, of anders veel te laat aan.
  bij mijn laatste testrit afgelopen w.e. functioneerde deze (nog) wel.
  Oplossing: Vervangen van de temperatuursensor.
- de radiateur: schijnt van alu in combi met plastic te zijn gemaakt(?)
  Volgens garage is deze lek ergens bij een slangaansluiting, idd ook vervangen dus!
- de koppakking:
  volgens garage nog in orde, de radiator-slangen worden niet harder
  oftewel er wordt geen extra druk in opgebouwd. ;D 
  Geen idee hoe je deze verder nog zou kunnen testen overigens, maar goed.

Vraagje: Wanneer de computer aangeeft dat het KVS-niveau te laag is en er zit wel voldoende koelwater in het reservoir, moet deze dan eerst gereset worden of hoeft dat niet en dat ie dat min of meer zelf.
En/of moet de KVS-niveau-vlotter worden vervangen, en betekent dat dit dan automatisch een nieuw/ander tankje omdat deze vlotter daar inzit en niet los is te vervangen?  ??? 

UserID6342

Vlotter is altijd inclusief tankje.

Je zegt dat er aan de distributie is gesleuteld, als er een originele Volvo waterpomp opzit kun je dat zo zien, staat er met grote letters op.  Staan die letter er niet op, zou ik toch even de waterpomp eraf halen om te kijken of het er niet eentje is met kunststof schoepen.  Deze willen nog wel eens breken / vergruizen / whatever zodat je de koelcapaciteit gewoon niet haalt.

T5-fan

Ok, het heeft even geduurd maar dan nu toch even een update van de stand van zaken:
Volvo V70 2.5 T met Geartronic uit '01
Inmiddels is de auto al rijdend, over een afstand van ruim 100 km, hier aangekomen!
De motor wordt nog wel warm maar dus niet meer veel te heet; hooguit 1 a 2 streepjes voorbij het midden, nog steeds te veel, dat wel.   
Wel moet gezegd worden dat er tijdens de rit een maximum snelheid van 90 tot 120 km/u aangehouden moest worden anders ging de temp-meter wel richting het rode vlak...
De verdere feiten:
- Thermostaat staat permanent open (was al eerder open geknipt; vervangen dus)
- Koelreservoir is lichtbruin aangeslagen op sommige plekken, lijkt toch eerder roest dan iets anders.
- Lekkage: tijdens de rit niet meer vloeistof kwijt dan het verschil tussen min. en max. de radiateur lekt dus nog steeds (er is een ander exemplaar beschikbaar voor vervanging en wordt binnenkort gemonteerd, beter eerst het probleem oplossen)
en inderdaad
- De kachel geeft totaal geen warmte af.
- De automatische fan van de radiateur slaat WEL aan.

Wie weet hier wellicht wat meer van af?
Een monteur vertelde dat sommige kachelsystemen ontlucht moeten worden, is dat bij dit type en dan specifiek bij deze Volvo ook zo?
Hoe weet je dat hier lucht en/of een verstopping in zit (door bv. een potje leakstop) en hoe los je dat op...
Enne nog iets... de motor loopt prima stationair, zo'n 1000 toeren per minuut totdat ie op bedrijfstemperatuur is; dan begint ie te schommelen tussen de 700 en 1400 Tpm.
Ook niet erg fijn en niet goed voor de bak lijkt me, aangezien dit een automaat is.
Zou dit ook iets met bovengenoemd koelprobleem te maken kunnen hebben of staat 't er totaal los van?

T5-fan

Aanvulling op het bovenstaande bericht:
Zojuist de auto naar garagist gereden en wat blijkt? De kachel werkt nu ineeens wel(?!) al is het volgens de monteur niet optimaal; bij controle van de aan- en afvoerslangen blijkt er 1 vrij warm te worden en de ander relatief koel te blijven(?).
Overigens, ook al bij de koude start, geeft het display van de boardcomputer aan: "Koelvloeistof te laag Zet onmiddellijk de motor af", ook een apart geplaatst rood Waarschuwings-Driehoekslampje blijft hierbij branden.
Ondanks dat de motor, volgens de temperatuurmeter die nog steeds rond het midden schommelt, niet te heet wordt stond nu net de motor wel te koken en bij het heel voorzichtig losdraaien van de vuldop van het KVS-reservoir liep de KVS eruit.
Er wordt dus wel een overmatige druk opgebouwd in het koelsysteem...  

-D©©©L-

heb je al eens de 4-gas tester in het koelvloeistof reservoir laten snuffelene ?

T5-fan

Ok, de viergastester in het kvs-tankje, dit ivm het opsporen van een mogelijke lekkage van de koppakking neem ik aan...Zal't morgen ff doorgeven aan de garagist.
Ben benieuwd...?!

Eddy-E

Een paar bougies eruit draaien om te kijken dat die niet arm loopt?
Dan loopt die nl ook warm.
850 2.5 10v 94

LQDI

Ik denk ook dat er overmatige speling op de waterpomp zit of dat er enkele schoepen zijn afgebroken en in het koelsysteem ergens terecht zijn gekomen..