Origineel eindstuk --> Hoe zag dat er in 1996 uit?

Gestart door ThuurC, 22-09-2012 19:33:58

Vorige topic - Volgende topic

ThuurC

Vandaag weer even lekker gewerkt aan de auto: achterklep bekleding goed vastgezet dmv revisieset, binnenkant gepoetst, vacuumslangetjes bij de TCV vervangen, remklauw gecontroleerd... Naar aanleiding van een post van RAFTINK in het voorstel topic van mijn R, ontdekte ik dat het originele eindstuk nog op mijn uitlaat zit. Een mooie reden om de staat ervan eens te bekijken. En dat bleek geen slecht idee! De toestand viel me alles mee: slechts wat roestpuntjes op de rand en rondom de bout (En ranzigheid van boven tot onder)

Aangezien ik gek ben op 'origineel' zat ik me af te vragen wat te doen met dit eindstuk...  :eusa_think:
Nou, dit dus:

De rand roestvrij maken.

De grootste rotzooi weghalen met een staalborstel.

Schuren tot het eindstuk volledig blank is.

En nu even alles in de primer en spuiten maar... HO! Nu de hamvraag: hoe zag dat er in 1996 uit?
Zwart? Glimmend RVS?  :eusa_think:  ???

Ik heb me on ongeluk gezocht naar allerlei (pers)foto's, maar ik durf er geen conclusie aan te verbinden. En tja, dat eindstuk moet origineel zijn (worden). Iemand een idee?

Kleine fotografische toelichting nog:
Tja, is dat zwart of gewoon shiny?

Same here...

KIM

Volgens mij is het toch geen origineel eindstuk.
Degene die ik ken hebben geen omgefelsd einddeel.

Zo zag die van mij eruit:

ThuurC

Citaat van: KIM op 22-09-2012 20:54:30

Hmmm . Dat zou jammer zijn! Ach ja, dan maar zo dicht mogelijk bij origineel. Op de foto's lijkt het mat zwart te zijn.

henry classic v70

Echter heb jij toch een DOP? dan zou ik het eindstuk helemaal blank schuren (als íe van RVS is) en vervolgens polijsten, staat veel mooier i.c.m. DOP dan een mat zwarte eindpijp..
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Volvoboy

Citaat van: henry classic v70 op 22-09-2012 22:54:16
Echter heb jij toch een DOP? dan zou ik het eindstuk helemaal blank schuren (als íe van RVS is) en vervolgens polijsten, staat veel mooier i.c.m. DOP dan een mat zwarte eindpijp..

+ 1!
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

ThuurC

Citaat van: henry classic v70 op 22-09-2012 22:54:16
Nu ga ik twijfelen :D

Vanmorgen de uitlaat in de primer gezet. Ik heb me (en het papier) kapot geschuurd, maar sommige putten zijn te diep en het vuil/beschadiging is zo handnekkig om nog mooi glad te krijgen. Ik ga dus voor mat zwart. Zover ik kan achterhalen via oude persfoto's was de uitlaat bij levering in elk geval niet blinkend chroom/RVS. Of het mat zwart was durf ik echter niet te zeggen...

RATFINK

Heb net ook zitten kijken naar oude foto's maar kan nergens ontdekken dat ze toen chroom waren. Maar van RVS? Raar dat ze dan bijna allemaal vergaan zijn terwijl de uitlaatsystemen er maar onder blijven hangen.

Martijn_B

De mijne was ook ooit mat zwart toen ik de T-5R kocht (niet origineel):

Ging heel snel naar dit:

Zilver ziet er een stuk beter uit...!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

)()()sT

Citaat van: KIM op 22-09-2012 20:54:30

Zo zag die van mij eruit:

http://i573.photobucket.com/albums/ss175/KIM850R/PICT1632.jpg

Toch wel een omfelsd einddeel.... Maar ook een "binnenbuis":

Zo eentje hadden mijn ouders ook onder hun 855 in 1997 al. Ook die werd op een gegeven moment krokant. Die op mijn foto was/is er nog redelijk aan toe, ik heb 'm aan Maikel gedoneerd.
Ze waren in ieder geval mat-grijs volgens mij.

Emiel

Niet meer monteren en schenken aan Maikel. Volgens mij heeft ie inmiddels het altaar in z'n woonkamer voor de orginele vierkante sierstukken af.

mehn

Citaat van: Emiel op 24-09-2012 19:03:07
Niet meer monteren en schenken aan Maikel. Volgens mij heeft ie inmiddels het altaar in z'n woonkamer voor de orginele vierkante sierstukken af.

;D

Kan inderdaad altijd nog wel een reserve exemplaar gbruiken  8)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

StefanCJ

Walter

Dat zeg ik thuis ook met alle onderdelen en meuk, maar toch staat voorraad in haar ogen gelijk aan afval...

Origineel is hij inderdaad met felsrand, binnenpijpje en matzwart. Die van thuurc lijkt me origineel.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

elianmars

Ik weet nog wel dat ik jaren geleden op mijn donder kreeg van Maikel, omdat ik het originele eindstuk van de 850 afhaalde  ;D

Dat was helaas zo ver heen, dat er geen redding meer mogelijk was.