heren techneuten: VERSNELLINGSBAK

Gestart door s©ub@, 17-03-2003 10:56:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

s©ub@

wat is er met deze versnellingsbak aan de hand:

gewoon rijden; terugschakelen van 4 naar 3 en af remmen op de motor; terugschakelen van 3 naar 2: koppeling los maar de de versnellingsbak remde niet meer af...

stilstand optrekken in 1e versnelling: geen reactie (alle overige versnellingen ook niet trouwens)

versnellingsbak in 5; koppeling op laten komen en een zachte "fluit/zoem toon" horen...

koppeling voelt goed; schakelen lijkt ook gewoon net als anders te gaan alleen de overbrenging werkt dus niet meer...

half koppelingspedaal indrukken en langzaam schakelen in verschillende versnelling en je hoort een ratelend geluid ("tanden poetsen") alsof ie inderdaad alle versnellingen heeft... Ik heb dit dus nog nooit mee gemaakt en sta nu ook compleet voor een raadsel. Koppeling is nog geen 1000KM geleden vervangen; bak is niet uitelkaar geweest...

wie o wie weet iets zinnigs hierop te zeggen?
bij voorbaat dank

ps.
ik tref het wel zeg...  :-/
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

denkweb

#1
Drukgroep versleten?

Johann

#2
Ik wil niet katten maar heb je de plaat er wel goed om in gezet?
Of je druk lager is vast geslagen met ingedrukte koppeling.

Mellow_yellow

#3
Hmmm, lijkt mij een druklager dat wellicht gekanteld is op de prise-as en nu dus vast zit, een afgebroken kopp.hefboom of de prise-as zelf is afgebroken.... Toevallig een paar keer erg ruw opgetrokken of het koppelingspedaal laten schieten?

s©ub@

#4
@ denkweb:
koppelingsplaat; drukgroep en druklager zijn 2 weken oud

@ Johann:
Koppelingsplaat zit op de goede manier gemonteerd (zit in dat trilding van afgelopen zondag)

@ Marc:
hefboom ziet er goed uit en voelt ook goed (manueel) je moet wel met de hand veel kracht zetten wil je het bewegen. Gekanteld druklager kan ik me haast niet voorstellen; ik zou zo niet in kunnen zien hoe dat in hemelsnaam moet kantelen. Prise-as zelf gebroken heb ik nog nooit meegemaakt daarom heb ik dat (nog) niet echt als optie bekeken... is er een manier om te testen of het inderdaad de prise-as zou kunnen zijn?

maar als het de prise-as zou zijn; dan moet ik toch niet kunnen "tanden poetsen"??

ik heb namelijk zelf de indruk dat het in de versnellingsbak zelf zit (zou dus idd de prise-as kunnen zijn); ik zoek het probleem niet echt in het koppelingsgedeelte...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Edwin

#5
Scub@, ik denk te weten wat het is. Wij hebben namelijk dezelfde symptomen gehad met een vorige auto (Volvo 340).
Ik reed achteruit, remde en schakelde de versnelling in z'n 1. Gas geven, koppeling op laten komen, NIETS :o. Ik kon de auto in z'n 1 zetten en de koppeling volledig op laten komen!!
Wat was er aan de hand? Een aandrijfas danwel de koppeling van de as aan het wiel/versnellingsbak was kapot waardoor de andere as ook niks meer deed en er dus geen aandrijving meer was.
Op de sloop een "nieuw"gebruikt asje gehaald voor 25 guldens. Erop gezet en karren maar weer. Dus misschien is dit voor jou ook de oplossing.
Succes en laat even weten of dit/wat het nu was.

gr. Edwin.  8)

FelixB

#6
CiteerScub@, ik denk te weten wat het is. Wij hebben namelijk dezelfde symptomen gehad met een vorige auto (Volvo 340).
Ik reed achteruit, remde en schakelde de versnelling in z'n 1. Gas geven, koppeling op laten komen, NIETS :o. Ik kon de auto in z'n 1 zetten en de koppeling volledig op laten komen!!
Wat was er aan de hand? Een aandrijfas danwel de koppeling van de as aan het wiel/versnellingsbak was kapot waardoor de andere as ook niks meer deed en er dus geen aandrijving meer was.
Op de sloop een "nieuw"gebruikt asje gehaald voor 25 guldens. Erop gezet en karren maar weer. Dus misschien is dit voor jou ook de oplossing.
Succes en laat even weten of dit/wat het nu was.

gr. Edwin.  8)
Heb 3 maanden een Citroen GS gehad, en een kapotte aandrijfas was 1 van de 10 grote problemen die ik had (in die 3 maanden dus).
Ik dacht nooit meer een Franse auto te kopen, maar ben onlangs toch gezwicht...

855R & C70 T5 cabrio automaat

Joris_Scholte

#7
CiteerHeb 3 maanden een Citroen GS gehad, en een kapotte aandrijfas was 1 van de 10 grote problemen die ik had (in die 3 maanden dus).
Ik dacht nooit meer een Franse auto te kopen, maar ben onlangs toch gezwicht...


Ja, maar je hebt 'm voor "erbij". De R blijft toch De Eerste Keus. Toch?  ;)
Het hele jaar de R in de maand

s©ub@

#8
Hoe groot is de kans dat de borgveer die de aandrijfassen in de versnellingsbak de goede kant op helpt draaien breekt?

deze optie werd mij gisteren geopperd; mede omdat het lijkt alsof de bak de complete functionaliteit heeft behouden alleen de overbrenging niet meer doet.

Steekassen/aandrijfassen kapot sluit ik eigenlijk wel uit; dit moet je toch duidelijk kunnen horen als zo'n stuk ijzer ronddraait en verder niks doet?
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Johann

#9
CiteerHoe groot is de kans dat de borgveer die de aandrijfassen in de versnellingsbak de goede kant op helpt draaien breekt?

deze optie werd mij gisteren geopperd; mede omdat het lijkt alsof de bak de complete functionaliteit heeft behouden alleen de overbrenging niet meer doet.

Steekassen/aandrijfassen kapot sluit ik eigenlijk wel uit; dit moet je toch duidelijk kunnen horen als zo'n stuk ijzer ronddraait en verder niks doet?

De borg veer is alleen om de steekas op z'n plek te houden.
Mocht de as er uit lopen dan moet er ook olie onder auto liggen omdat de kraag op de as niet meer in de keerring zit.
Het kan zijn dat je differentieel weg is alhoewel mij dat ook sterk lijkt, zou je meer schurende geluiden moeten horen.
Het kan zijn dat de lange steek as kapot is en geen aandrijving naar het wiel door geeft, zou misschien ook het trillen kunnen verklaren.
Of een van de wiel naven is gaar maar dan zou je ook iets moeten horen.
Alle kabels heb je na gelopen?
Misschien is de pook bediening wel kaduk.

denkweb

#10
Ik heb bij een 440 een keer zo'n borgpen losgehad, mooi dat er dan een grondige revisie volgt... (had nieuwe platen gekregen).

Walter

#11
CiteerScub@, ik denk te weten wat het is. Wij hebben namelijk dezelfde symptomen gehad met een vorige auto (Volvo 340).
Ik reed achteruit, remde en schakelde de versnelling in z'n 1. Gas geven, koppeling op laten komen, NIETS :o. Ik kon de auto in z'n 1 zetten en de koppeling volledig op laten komen!!
Wat was er aan de hand? Een aandrijfas danwel de koppeling van de as aan het wiel/versnellingsbak was kapot waardoor de andere as ook niks meer deed en er dus geen aandrijving meer was.
Op de sloop een "nieuw"gebruikt asje gehaald voor 25 guldens. Erop gezet en karren maar weer. Dus misschien is dit voor jou ook de oplossing.
Succes en laat even weten of dit/wat het nu was.

gr. Edwin.  8)

Coen,

Zit de trilling er nog in? Je zei dat er behoorlijk gebalanceerd was, maar er een wazige trilling in zit bij relatief onbelast draaien (lees: constante snelheid). Toen hadden we het ook over de aandrijfassen, is bij ons eens voorgekomen in een T5 C70. Misschien is er een verband?

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

s©ub@

#12
kga gewoon aankomend weekend us ff lekker op mijn gemak alles uit elkaar pleuren  :-/ :-[ :-X :-/

mochten er nog sugesties zijn hoor ik ze graag; de uitkomst komt vanzelf hier te staan
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Ramon

#13
Niet echt een storing waar je een duidelijk antwoord op kan geven.

Gekanteld druklager en en gebroken price-as lijkt me niet echt
logisch.

Weet je zeker dat de koppeling "vrij" komt, m.a.w. als de bediening van de kop. cilinder(s) (zowel bak als pedaal)
op een of andere maner onvoldoende is en hierdoor de de koppelingsplaat niet (helemaal) vrij komt, kan het ook zo zijn dat de bak ofwel niet schakelt danwel geluiden maakt.

Test dit ook eens op de brug met de wielen omhoog (belast en onbelast)

Ramon [smiley=cwm1.gif]
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

s©ub@

#14
ik heb een uitnodiging gekregen om zaterdag met de auto richting het oosten van nederland te gaan; daar zijn een aantal techneuten en een werkplaats die graag eens onder deze auto duiken... (toch?)

ben serieus aan het zoeken dus nu naar een autoambulance die een 850 kan  hebben; iemand nog zo'n ding staan ergens in Brabant?
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!