Is er een verband tussen slippende automaat en koelvloeistof?

Gestart door Arie T5R, 07-10-2012 21:01:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arie T5R

Helaas, maar waar.. Mijn bak is inmiddels vervangen voor een nieuwe.. Na wederom olie verversen werd het nog slechter en heeft ie nog 3 dagen gelopen. Het koelvloeistofverlies zat in de radiateurslangaansluiting en had er niks mee te maken..

NinaPaul

Een bak die te warm wordt zal juist NIET MEER slippen, de lockup solenoid word direct na schakelen geactiveerd in 2e 3e en 4e versnelling.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

FrankvdAa

Heb een soortgelijk probleem met de automaat. Wanneer de olie op temperatuur is, valt op dat het schakelen van 1 naar 2 niet vloeiend verloopt; hij trilt/slipt enkele keren alvorens naar twee te gaan.

Ik heb getest met de voet op de rem en dan 10sec. op 1500rpm en na een korte pauze nog 10sec. op 2000rpm, maar in beide gevallen geen trillingen. Ook het schakelen naar D gaat redelijk vloeiend.

Het viel me pas voor het eerst op na een rit van zo'n 80km over de snelweg. Toen ik bij de stoplichten vervolgens op wilde trekken had hij er wat moeite mee om naar de 2e versnelling te gaan. Zojuist een ritje van 10-20km rondom huis gereden en toen merkte ik ergens halverwege dat het ook weer optrad. Niet elke keer, maar toch wel 8 uit 10 ofzo.

Oliepeil lijkt goed. Heb aan de olie geroken, maar aangezien ik niet echt weet hoe deze zou moeten ruiken vind ik het moeilijk om in te schatten of deze goed is. Olie is echter niet rood, zoals deze volgens mij hoort te zijn maar heeft een licht bruine kleur.

Auto is altijd in onderhoud bij de dealer en daar is 2 à 3 jaar geleden al eens preventief de olie vervangen (overigens toen geen problemen o.i.d.). Betreft een 4-traps automaat.

Is deze bak op zijn eind of zal een flush dit mogelijk oplossen?
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

MVeldhuis

Ik vermoed dat de bak op zijn eind is maar gezien het prijsverschil tussen bak vervangen en flushen is een flush wellicht toch de moeite waard om te proberen.

FrankvdAa

Citaat van: MVeldhuis op 02-01-2013 14:12:29
Ik vermoed dat de bak op zijn eind is maar gezien het prijsverschil tussen bak vervangen en flushen is een flush wellicht toch de moeite waard om te proberen.

Zojuist nog even met VOL-FCR de foutcodes uitgelezen, maar geen enkele aanwezig. De R heeft inmiddels 335dkm gelopen en voor zover bekend is het nog de originele automaat.

Dan gaan we eens kijken of een flush dit oplost...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

V70geRwin

Citaat van: FrankvdAa op 02-01-2013 14:16:36
Citaat van: MVeldhuis op 02-01-2013 14:12:29
Ik vermoed dat de bak op zijn eind is maar gezien het prijsverschil tussen bak vervangen en flushen is een flush wellicht toch de moeite waard om te proberen.

Zojuist nog even met VOL-FCR de foutcodes uitgelezen, maar geen enkele aanwezig. De R heeft inmiddels 335dkm gelopen en voor zover bekend is het nog de originele automaat.

Dan gaan we eens kijken of een flush dit oplost...

Is goed zelf te doen en dan heb je alleen de kosten van de olie.
Als je in de buurt woont wil ik je evt wel helpen, al 3 keer zelf gedaan nl.

FrankvdAa

Citaat van: spekkie99 op 02-01-2013 14:58:00
Citaat van: FrankvdAa op 02-01-2013 14:16:36
Citaat van: MVeldhuis op 02-01-2013 14:12:29
Ik vermoed dat de bak op zijn eind is maar gezien het prijsverschil tussen bak vervangen en flushen is een flush wellicht toch de moeite waard om te proberen.

Zojuist nog even met VOL-FCR de foutcodes uitgelezen, maar geen enkele aanwezig. De R heeft inmiddels 335dkm gelopen en voor zover bekend is het nog de originele automaat.

Dan gaan we eens kijken of een flush dit oplost...

Is goed zelf te doen en dan heb je alleen de kosten van de olie.
Als je in de buurt woont wil ik je evt wel helpen, al 3 keer zelf gedaan nl.

Dank voor je aanbod, maar zie dat jij een Noord Holland woont... ik zit in Zuid-Oost Brabant ;)

Volgende week maar even bij de garage langs om het even te laten controleren.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

V70geRwin

Citaat van: FrankvdAa op 02-01-2013 15:13:23
Citaat van: spekkie99 op 02-01-2013 14:58:00
Citaat van: FrankvdAa op 02-01-2013 14:16:36
Citaat van: MVeldhuis op 02-01-2013 14:12:29
Ik vermoed dat de bak op zijn eind is maar gezien het prijsverschil tussen bak vervangen en flushen is een flush wellicht toch de moeite waard om te proberen.

Zojuist nog even met VOL-FCR de foutcodes uitgelezen, maar geen enkele aanwezig. De R heeft inmiddels 335dkm gelopen en voor zover bekend is het nog de originele automaat.

Dan gaan we eens kijken of een flush dit oplost...

Is goed zelf te doen en dan heb je alleen de kosten van de olie.
Als je in de buurt woont wil ik je evt wel helpen, al 3 keer zelf gedaan nl.

Dank voor je aanbod, maar zie dat jij een Noord Holland woont... ik zit in Zuid-Oost Brabant ;)

Volgende week maar even bij de garage langs om het even te laten controleren.

Anders ff oproepje plaatsen, er is vast wel iemand in de buurt!

Marc O.

Zit er in Uden niet een bedrijfje dat is gespecialiseerd in het 'powerflushen' van automaten?
...The Nile isn't just a river in Africa...

FrankvdAa

Citaat van: Marc O. op 02-01-2013 16:20:30
Zit er in Uden niet een bedrijfje dat is gespecialiseerd in het 'powerflushen' van automaten?

Zou zo maar kunnen. Nu je het zegt; volgens mij heeft Arie T5R zijn bak in Uden laten vervangen (dan ik ook verkeerd begrepen hebben). Met een beetje gelukt zie ik Arjan deze week nog en zal ik het hem eens vragen.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Marc O.

http://www.powerflush.nl/

Of anders contact opnemen met Racingbrick, die heeft dezelfde machine.
...The Nile isn't just a river in Africa...

FrankvdAa

#26
Citaat van: Marc O. op 02-01-2013 16:26:22
http://www.powerflush.nl/

Of anders contact opnemen met Racingbrick, die heeft dezelfde machine.

Haha, had hem ook net gevonden inderdaad... eens kijken...

Edit: kom een prijs tegen van E 362,95 is dat een beetje een gangbare prijs?
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

NinaPaul

Citaat van: FrankvdAa op 02-01-2013 16:27:58
Citaat van: Marc O. op 02-01-2013 16:26:22
http://www.powerflush.nl/

Of anders contact opnemen met Racingbrick, die heeft dezelfde machine.

Haha, had hem ook net gevonden inderdaad... eens kijken...

Edit: kom een prijs tegen van E 362,95 is dat een beetje een gangbare prijs?

Dat lijkt me voor de de 4 traps automaat overdreven (hoogste kosten zijn de olie).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

FrankvdAa

Ik lees nu verschillende verhalen.

Op die website van Powerflush staat dat het 100% veilig is (én milieuvriendelijk :) ) terwijl ik hier op forum verhalen lees dat je met een powerflush juist meer kans op problemen achteraf hebt, omdat er mogelijk vuil los kan komen... wat is wijsheid?

Eerst maar eens zien of een normale flush iets verbeterd of direct voor zo'n powerflush gaan?

Probleem is ook een beetje dat we binnenkort naar Frankrijk gaan en ik liever niet daar onderweg met pech kom te staan. Al kunnen we dan wel direct de Volvo Assistence in het buitenland testen ;)
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register