Reparatie ABS controller

Gestart door Boskabouter, 14-09-2004 09:52:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joliho t5

Citaat van: Ludo op 21-10-2004 18:42:25
@joliho t5 : had je ook foutmeldingen?.
welke?.

Geen idee. Uit de praktijk weet ik gewoon dat als er 2 lampjes gaan branden (tracs en abs) dat de controller kapot is. Dus gelijk dit geregeld en tot op de dag van vandaag doet alles het nog perfect.

b0nkolok

Gisteren heeft Marcel (Den Haag) een gerepareerde ABS control unit gemonteerd (gewoon bij hem voor de deur in het zonnetje). Hij haalt het luchtfilter en de zuigbuis even weg en dan kun je er makkelijk bij. Jammer dat ik m'n camera niet bij me had om wat 'instructiefoto's' te maken. Overigens werken de volgende items ook niet zonder die controller: km-teller, cruise-control, RTI-navigatie en boordcomputer!.
Na montage contactsleutel in rij-stand en .... de gele lichtjes doofden meteen. Alles werkte weer perfect, ook de andere apparaten.
Marcel klaagde over het feit dat er tegenwoordig weinig echte automonteurs zijn. Dealers 'moeten' bij defecten meteen maar overgaan op vervanging van (te hoog geprijsde) onderdelen in plaats van te zoeken naar rep. mogelijkheden.

Was ook nog even bij RICA (Wateringen) om mijn chip te checken. Conclusie: werkt prima, maar ik moet bougies, bougiedraden en evt ook rotor laten nazien c.q. vervangen. De verbranding van het mengsel zou bij hogere toerentallen niet optimaal zijn waardoor de turbo te weinig door uitlaatgas wordt aangeblazen.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Mick

Afgelopen zaterdag even nieuwe remblokken geplaatst in 'tototje, en zoals ik op dit forum een aantal keren heb verteld: Ook mijn ABS controler was een beetje stuk, d.w.z. hij deed het niet.

Nadat de blokken waren geplaatst en de wielen weer terug op hun oude vertrouwde plaats waren gezet, even ABS controller los gehaald en uit de auto gehaald. Ging verbazingwekkend makkelijk.

Apparaat zo goed en zo kwaad als het ging netjes uit elkaar gehaald en aansluiten voor aansluiten doorgemeten -- u raad het reeds: Twee losse contactjes en 1 die niet helemaal lekker zat....

2x desolderen en 1x aantippen + 2x solderen. Terug geplaatst...

Whaaaaaaaaa, remmen als een gek, hij doet het weer, uurtje werk (incl. loshalen en terugplaatsen) en 175 euri niet hoeven betalen!

Als je een beetje handig bent met meet apparatuur en soldeerspeelgoed - ja je kunt het zelf met een beetje MOED, BELEID en TROUW.

Je auto zal je dankbaar zijn.
Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

b0nkolok

Je bent ten slotte ingenieur!
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Mick

Zegt niet alles... ;D

Was een beetje "Op goed geluk"!
Ding is stuk, kan altijd een kijkje nemen in het apparaat, als je dit een beetje
rustig benaderd en geen gekke dingen doet met het apparaat, kan je 'm altijd in
goede (lees stukke) staat terugplaatsen of ter reparatie opsturen naar de reparateur...

Bleek gelukkig niet al te gek moeilijk en dus.... repareren die handel! Door dit Topic wist ik dus van te voren wel waar ik het zoeken moest, en das handig... ;D

Groeten
:D
Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

thuur

#20
Heb eergisteravond ook de module uit elkaar gehaald en gerepareerd (althans: het lampje is niet weer aangegaan tot nu toe ;) ).

Euvel: ABS lampje aan en geen abs-functionaliteit meer na het inrijden van een ondergrondse parkeergarage ???.

Codes: 314 Right rear wheel sensor, open/short en 324 Right rear wheel sensor, irregular >40 km/h (Bron: Bay13). En maar meteen gereset. En nee, ik ben niet met 40+ de P-garage in gereden ;)

Forum zoeken en besloten de controller van verse solderingen te voorzien.

Affijn, ding eruit, open maken (lijm/kit verbinding dien je kapot te trekken) en inderdaad, bij de connectors blinkt het niet uit van de soldeerkwaliteit. Alle tin weggezogen, en overal verse goede tin geappliceerd. Alles goed gecontroleerd (je plakt zo 2 componenten tegen elkaar wat niet de bedoeling is, dan vraag ik me af waarom in godsnaam in zo'n grote auto alles op zo'n kleine schaal gemaakt moet worden??) Na nog wat bestudering geconcludeerd dat het echt een computer is, want: geheugen, processor en programma. En goed afgeschermd (alle aansluitingen op 2 na (not connected) hebben afsluitweerstanden of -condensatoren).

Doosje in elkaar, erin maken en proefritje doen. Lampje blijft uit en ABS werkt prima.

Ik kijk het een week aan en dan moet ik het weer waterdicht krijgen (met kit).


Gr 8)

Johann

Citaat van: Boskabouter op 14-09-2004 14:19:35
Jammer jammer jammer, vanaf 1996 is de controller gelijk aan het ding dat in mijn '98-er zit en afgaande op het plaatje is 'ie echt anders.


Volgens mij zijn het ook alleen deze "af 96" modellen die de problemen hebben. Altijd die melding dat sensor rechts achter te langzame snelheid doorgeeft.

thuur

Citaat van: Johann op 19-11-2004 11:06:13
Citaat van: Boskabouter op 14-09-2004 14:19:35
Jammer jammer jammer, vanaf 1996 is de controller gelijk aan het ding dat in mijn '98-er zit en afgaande op het plaatje is 'ie echt anders.


Volgens mij zijn het ook alleen deze "af 96" modellen die de problemen hebben. Altijd die melding dat sensor rechts achter te langzame snelheid doorgeeft.


Dat had ik inderdaad ook gelezen, maar ik dacht 'wie niet waagt wie niet wint'. Ik weet nu iig dat de module in orde is en voorzien van deugdelijke solderingen. Mocht de melding terugkomen dan zal ik eens naar de sensor kijken. En meteen de lagers/naven en abs-kransen vervangen want die heb ik nog liggen..

Gr 8)

Jeroentjuh

Nou ik heb gister zo'n ding van een V50 vervangen, wat een #$%%*& werk isda.....

gltroffel

Gaat dat bij een '94 850 op een andere manier dan ?

Ik heb nl. ook last van de overbekende melding...
Rij met een Zweedse schone !!!

janmulder

Ik ben wel wat laat met mijn reactie, maar ik heb na het nodeloos laten vervangen van mijn rechterachterwielsensor (gaat alleen per setje) ook contact gezocht met Marcel in Den Haag. Na 2 uur had hij de klus geklaard en moest ik toen 150 Euri betalen. Inmiddels is dat 175 geworden. Ik heb nooit geen last meer gehad en alles is OK!!

thuur

Ben blij dat je het zo hebt kunnen regelen, maar je mag voortaan ook bij mij langs komen hoor ;)


Gr 8)

Oele

Citaat van: joliho t5 op 21-10-2004 14:23:48

HET PROBLEEM IS : de controller hangt onderaan de abs unit en op de controller zit weer een dikke grote stekker. Daar zit nu het probleem in. Die stekker gaat door de jaren heen steeds vaker heen en weer op de controller (omdat die zwaar is en onderaan hangt) en daardoor breken er inwendig in de controller een paar verbindingen door op een printplaat. Hij maakt dus de controller open en legt de verbindingen bloot die verbroken zijn. Deze verbindingen zijn helemaal ingeseald. Hij maakt dus eigenlijk nieuwe verbindingen. Nu is dat natuurlijk een mooi verhaal maar moeilijk na te gaan, totdat ik op mijn werk een kapotte controller openmaakte en dat toch daadwerkelijk de problemen veroorzaakte. Dus ben je handig en durf je het aan dan kan je het eens proberen. Wel moet je geduld hebben om alles eerst netjes los te krijgen zonder iets af te breken. Breek je iets af dan moet je dus een ruil controller kopen!! :o
Maar ik heb de gerepareerde controller nu 4 maanden in mijn auto zitten en alles werkt perfekt!!! ;)

Ik begrijp het niet, na een week rondgereden te hebben met het ABS lampje aan en code 213 en 214 op diagnose stecker A3 (ABS-Tracks) wat wijst op left and rear sensor no signal on moving off.

Ik heb nu de boel open liggen en dacht ik ga die connectoren ff na lopen, soldeerbout en multimeter paraat...

1. Onder de motorkap naast de remolie reservoir, zit een ABS control unit van metaal (1), met een grote connector bovenop
2. Naast de ABS control unit zit een zwart plastic doosje (2) met onderop 2 connectoren

Doosje 2 is er nu af en ligt open op de keukentafel, dit is een dubbel relais wat aangestuurd wordt door de ABS control unit, hij ligt open na een worsteling van 30 minuten om niks kapot te maken, geen soldeer verbindingen aangetroffen...

Moet ik nu de ABS control unit (1) zelf open gaan maken??? zit hier het beruchte probleem in? Er hangt volgens mij niets onder, en ik kan ook geen connector vinden onde de ABS control unit...

Graag jullie hulp!

Alvast bedankt,

Gr, Michiel
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Oele

Ok bedankt Ludo, Ik heb nu idd doosje 2 (ABS Unit controller) op de keukentafel open liggen.

Ik zie een keurige multilayer printplaat, de connectorpinnen zijn in 2 rijden op deze printplaat gesoldeert. Ik ga nu de lak van het soldeer af krabben en zal daarna gaan meten....

Voor de bobbyisten: begin hier niet aan als je niet heel voorzichtig bent, de deksel openmaken van de ABS Unit controller is echt heel lastig, deze zit met een hele sterke kit vast gelijmt, bij mij is ie nu open, maar dat lukt je niet zonder beschadigingen...

Ik post na het meten mijn resultaten.

Gr, Michiel
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Oele

Helaas, ik heb geen digitale camera  :-[

Zucht... geen gebroken verbindingen gemeten, voorzover ik erbij kon, voor de zekerheid maar alle pen verbindingen op de printplaat aangetipt met de soldeerbout, alles schoongemaakt, nieuwe kit.

Nu maar alles weer terug plaatsen...

Daarna alles gereset, foutmelding is weg, stukje gaan rijden, geen foutmelding... Zet je toch aan het denken... Wat was het nu?

Voor de beun:

1. Luchtfilterhuis weghalen is een pre
2. De ABS Unit Controller zit met 3* torx vast, 1 heel lastige maar die je met een verlengstuk die lang genoeg is wel loskunt maken
3. De Controller open maken is niet leuk, met een stainley mes de randen diep lossnijden, er zit een stevige kit tussen
4. De 4 torx boutjes losdraaien waarmee het deksel vast zit
5. Met een platte schroevendraaier, wrikken tot het deksel lostkomt
6. Nu kun je de onderkant van de printplaat zien, ik heb hem uit het bakje gehaald door de 2 torxboutje los te draaien naast de connector
7. Gebruik een vergrootglas, bouwlamp en een heel fijn soldeerbout puntje en heel dun tin om eventueel wat na te lopen.
8. Alles schoonmaken
9. Nieuwe kit smeren en alles weer in elkaar stoppen

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD