Reparatie ABS controller

Gestart door Boskabouter, 14-09-2004 09:52:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

johan283

Hoi allemaal,

ik denk ik lees even voor de zekerheid de foutcode uit en wat zie ik dus niet de bekende achter wiel sensor maar:

1-4-1 Faulty brake pedal position sensor, shorted to ground or supply
1-4-2 Faulty stop light switch, open circuit or short circuit

De pedal pos. sensor heb ik gevonden die zit namelijk op de hoofdrem cylinder. Eens kijken of daar vuile contactjes of gecorrodeerde contacjes zitten.

Alleen weet ik niet waar de stop light switch zit.
Wie weer waar ik die kan vinden?

alvast bedankt

mehn

Citaat van: johan283 op 03-05-2005 19:28:48
Alleen weet ik niet waar de stop light switch zit.
Wie weet waar ik die kan vinden?

Volgens mij aan het rempedaal  :-\

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

johan283

Hoi Mehn,

zo'n gevoel had ik al. Lijkt me ook een logische plaats voor zo'n schakelaar. Zal deze  schakelaar en de andere schoonmaken  en computer resetten en dan afwachten welke code terug komt en of mijn tracs en abs lampjes weer gaan branden. wordt vervolgd.......

Jans Duiven

Sorry, maar ik begrijp niet waarom Volvo niet een terugroepsessie heeft geregeld voor die gare abs-controller.

Remmen onderbemeten en een zwakke abs-controller horen niet bij een merk die veiligheid hoog in het vaandel heeft staan.

Hans 

Jeroentjuh

Citaat van: Hans Duiven op 10-06-2006 21:41:36
Sorry, maar ik begrijp niet waarom Volvo niet een terugroepsessie heeft geregeld voor die gare abs-controller.

Dat is niet te doen, maar ze zouden er wel een ruildeel van kunnen maken dat daardoor de prijs wat omlaag gaat, en gewoon repareren die handel.......

Roger B.

terugroepakties zijn voor een fabrikant altijd een afweging...

aan de ene kant je reputatie en de veiligheid; aan de andere kant een (heel hoog) kostenplaatje.

een fabrikant laat het voor een groot deel afhangen van de mate van gevaar die een mankement voor de bestuurder en inzittenden oplevert en weegt dit af tegen de kosten van een terugroepaktie.

In dit geval, vrijwel altijd geen acuut gevaar. Als de fout optreedt zal het lampje aangaan en de gemiddelde automobilist zonder gevaar de garage opzoeken en het euvel laten verhelpen (zonder terugroepaktie, geen kosten, sterker nog: omzet)


rovelra

Hallo allemaal

Na al deze info gelezen te hebben , zelf maar eens geprobeerd

Moet zeggen is redelijk makkelijk te doen

hier enkele foto,s 


Plastic rand welke om unit zit voorzichtig met platte schroeven draaier wegbreken(Rondom) , daarna de kit laag met stanley mes weg snijden ( Let op dat het blad van het mes niet de print beschadigd , lengte blad max 1,5mm!!)



Na het losbreken van de rand en weg snijden van de kitt  is de print al zichtbaar.
Vervolgens de vier borgveerringen los peuteren en met schroeven draaier de twee delen los wippen van elkaar..





En hier doen we het dan voor 



Moet zeggen er zijn inderdaad een stuk of 2 a 3 pennen die er niet zo fris uit zien , van de week effe solderen

laat wel nog weten of het heeft gewerkt


MvG  Rogé

rovelra

Hallo allemaal


Volvo vrienden ,wilde me bedanken voor jullie uitleg hier .

ABS Unit werkt weer na behoren na een beetje soldeer werk


MvG Rogé

Jasper M

Heb ook problemen met mn ABS, komend weekend maar eens de controller nader bekijken..

johan283

Citaat van: johan283 op 03-05-2005 19:36:22
Hoi Mehn,

zo'n gevoel had ik al. Lijkt me ook een logische plaats voor zo'n schakelaar. Zal deze  schakelaar en de andere schoonmaken  en computer resetten en dan afwachten welke code terug komt en of mijn tracs en abs lampjes weer gaan branden. wordt vervolgd.......

Heb toentertijd de pedal positie sensor vervangen, sindsdien geen ABS lampje meer.

SirRutte

Voor de compleetheid van informatie even een oud topic omhoog schoppen:

Daar ligt inderdaad vaak het probleem met auto's van vóór '95, dus ook bij de phase 2-overgangsmodellen. Deze modellen hebben nog niet de beruchte ABS-controller. Kijk dus eerst goed welke variant er in jouw auto zit!

De pedaalpositiesensor is trouwens een soort mechanische sensor (schuifweerstand) die zich bevindt in de rembekrachtigingstrommel.

mbouwheer

vandaag bij mijn V70 R AWD uit 98 ook de controller gesoldeerd. Op zichzelf geen lastige klus maar blijkbaar heeft de vorige eigenaar al eens geprobeerd om de controller los te krijgen en waren de torx kopjes dol gedraaid. Na een paar uur prutsen met een dremel ( gloeiende, gloeiende ) kreeg ik hem er toch uit. Nieuwe draadeinden erin gezet en alles werkt weer zonder brandende ABS en TRACS lampjes.

Zo zag de unit eruit na de dremel actie:


KIM

Hmmm, je had beter de controller tesamen met de hydraulische unit er uit kunnen halen, dan had je iets mooier de torxjes weg kunnen dremelen.

Je hebt 'm wel weer goed dichtgesmeerd?

mbouwheer

De kit stuit is driftig gehanteerd. Het uitbouwen van de pomp zorgt weer voor meer werk inzake aftappen en ontluchten remsysteem. En ik heb het deksel wel weer netjes genoeg gekregen zodat hij weer goed sluit.

peter1977

En ja hoor...ik heb nu schijnbaar ook last van dit probleem (STC- en ABS-lampje gaan branden na een kwartiertje rijden). Ga morgenochtend de foutcodes uit laten lezen bij mijn Volvospecialist. Mocht het inderdaad de ABS controller zijn, weet iemand dan de gegevens van die Marcel in Den Haag? Een gloednieuwe controller vind ik voor mijn S70 met 480.000 op de teller toch echt te veel. Aan de andere kant wil ik wel veilig in mijn Volvo kunnen rijden, heb wel een gezin.