bovenste motorsteun stellen met gradenboog

Gestart door rbts, 12-10-2012 09:53:20

Vorige topic - Volgende topic

rbts

Ik lees in VADIS dat de bovenste motorsteun gesteld moet worden met een (bevel protractor) gradenboog (90 graden). Why? Het rubber zit namelijk op een vaste plek en ik zie niet wat er nog meer gesteld kan worden.

"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

UserID6342

Je moet niet alles geloven wat ze zeggen bij Volvo *zo wie zo niet trouwens* ;D

Robster480

Citaat van: Dirk342 op 12-10-2012 09:56:19
Je moet niet alles geloven wat ze zeggen bij Volvo *zo wie zo niet trouwens* ;D

En ik jou maar altijd op je blauwe ogen geloven....  :eusa_shifty:
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

volvobug

Het is niet het stellen van de motorsteun onder een hoek, maar het aandraaien van de bout op 90 graden, nadat die eerst op 36 nm is gezet.

Dan nog, beetje onzin dat wel. Vast is vast voor deze bout.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rbts

ok. wat een flauwe kul dan zeg. Schrijf ik weg onder het kopje ´wetenschappelijk sleutelen´. Dat laat ik verder over aan de Volvogarage als ze daar zin aan hebben.
"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

Martijn_B

Net alsof die dat doen...

Bij kopbouten ja, maar dit soort geneuzel.. ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

thuur

Citaat van: rbts op 12-10-2012 10:16:12
ok. wat een flauwe kul dan zeg. Schrijf ik weg onder het kopje ´wetenschappelijk sleutelen´. Dat laat ik verder over aan de Volvogarage als ze daar zin aan hebben.

Vind ik een erg gedurfde opmerking als je eerst etaleert dat je niet zo goed weet wat er bedoeld wordt..

Gr :eusa_eh:

rbts

Citaat van: thuur op 12-10-2012 12:19:42
Citaat van: rbts op 12-10-2012 10:16:12

Vind ik een erg gedurfde opmerking als je eerst etaleert dat je niet zo goed weet wat er bedoeld wordt..
Gr :eusa_eh:
ja..nee..na de commentaren moet ik concluderen dat het niet echt nodig is...dus flauwekul.

thuur

Voor veel bouten en moeren is het inderdaad niet noodzakelijk, maar sommige kritische bouten wil je echt wel op moment hebben. Waarom? Ter voorkoming dat ze los raken (te los), dat je onderdelen vervormt (veiligheid) of dat je de bouten beschadigd (te vast).

Om een voorbeeld te noemen: ik draai met regelmaat fuseebouten los die zo zijn beschadigd dat het een wonder is dat ze niet zijn gebroken (bout uitgerekt) of losgeraakt (schroefdraad zo goed als platgedrukt). Dat wil je echt niet met 120 km/u meemaken....

Gr ;)

snix

Voor de duidelijkheid: Met een moment sleutel aandraaien tot 35nm daarna de bout/moer nog een kwartslag verder draaien... Niets wetenschappelijks aan. Maar vast is vast.

EDIT: Doen ze door het gebruik van rekbouten dacht ik, maar schiet me maar neer als ik het fout heb :D

volvobug

Citaat van: snix op 12-10-2012 13:17:07
........ maar schiet me maar neer als ik het fout heb :D

Nou, dat is wel erg drastisch, we halen je wel in schrift door het slijk hier op het forum, dat voldoet! Maar dat is in dit geval niet nodig  ;)

Piet

Een rekbout draai je nu eenmaal alleen op de juiste wijze vast door hem eerst op een voorgeschreven moment en daarna een aantal voorgeschreven graden door te draaien....... waarom moet dat nou flauwekul zijn, hoeveel moeite is het nu om een bout ff op moment te tekken en daarna een aantal gr door te draaien. Weet je zeker dat ie goed zit.

snix

Citaat van: volvobug op 12-10-2012 13:37:39
Citaat van: snix op 12-10-2012 13:17:07
........ maar schiet me maar neer als ik het fout heb :D

Nou, dat is wel erg drastisch, we halen je wel in schrift door het slijk hier op het forum, dat voldoet! Maar dat is in dit geval niet nodig  ;)
Pfieww (*trekt zijn dikke zwarte vest weer uit*)

rbts

Citaat van: Piet op 12-10-2012 13:44:25
Een rekbout draai je nu eenmaal alleen op de juiste wijze vast door hem eerst op een voorgeschreven moment en daarna een aantal voorgeschreven graden door te draaien....... waarom moet dat nou flauwekul zijn, hoeveel moeite is het nu om een bout ff op moment te tekken en daarna een aantal gr door te draaien. Weet je zeker dat ie goed zit.
...ja, tis ook zo...

volvobug

Citaat van: Piet op 12-10-2012 13:44:25
..... hoeveel moeite is het nu om een bout ff op moment te tekken en daarna een aantal gr door te draaien. ....
Nou:

- momentsleutel pakken (afhankelijk van de geordendheid van je gereedschap eerst zoeken);
- momentsleutel instellen op juiste moment;
- juiste maat dop pakken (zoeken?) en op momentsleutel bevestigen;
- bout/moer aandraaien op moment;
- dop verwijderen;
- momentsleutel weer op 0 stellen en opbergen;
- dop op ratel bevestigen;
- bout/moer nadraaien op hoek (op zicht of met speciale hoekverdraaiingsmetersleuteldinges)

:eusa_shifty: