schraapveren

Gestart door dudumu, 15-10-2012 23:45:33

Vorige topic - Volgende topic

dudumu

Citaat van: Piet op 16-10-2012 20:46:42

Ik denk dat, als je het zo goedkoop en zo snel mogelijk wilt/moet houden (je hebt nou toch al geld uitgegeven aan nieuwe veren  en misschien de koppakking ook al aangeschaft?) , je nog het beste met de flexhone een soort kruispatroon in de cilinders probeert te honen.
Als je toch al aardige stootranden hebt, zal de materiaal afname met die hoon totdat er een net voelbaar patroon ontstaan is er relatief weinig meer toe doen.

Bedoel je dan ahw die rand proberen te doen afnemen al honend? En bedoel je met flex-hone het bolletjes model of het driebenige geveerde model?

joebar

Laten we eerst even wat dingen duidelijk maken, een FLEX-HOON is d ie met de bolletjes...die gebruik je om de wand weer wat op te ruwen om zo nieuwe veren in de orginele cilinderbussen makkelijker in te laten lopen.......

Piet

Niet alleen om de veren te laten inlopen. Een hoonpatroon is ook noodzakelijk voor de olieafdichting.
Je moet de hoon verticaall in de cilinder op en neer bewegen om een kruislings patroon te krijgen.
Zie http://www.hyperlinc.nl/ford-460-rebuild/enginecleaninghoningspraying/hoonpatroon.html
voor een foto hiervan.

Piet

De rand kun je overigens met een hoon niet wegkrijgen, daarvoor moet je de cilinders naar een overmaat gaan opboren. Maar dan wordt het een heel ander verhaal.

dudumu

Citaat van: Piet op 17-10-2012 00:10:43
De rand kun je overigens met een hoon niet wegkrijgen, daarvoor moet je de cilinders naar een overmaat gaan opboren. Maar dan wordt het een heel ander verhaal.

ik had eerder al aan opboren gedacht, maar dat schijnt niet te kunnen bij dit blok... (zei de man v het revisiebedrijf waar ik de kop heb binnengestoken, kan ook zijn dat ie er gewoon geen zin in had...) Ik dacht ook trouwens in vida gezien te hebben dat er maar oversize ringen te verkrijgen zijn vr blokken met nummer> 36xxxx , enfin, moet ik nog s controleren, maar in ieder geval, ook al gezien de prijzen v nieuwe zuigers ed, ik zal voorlopig met de stootranden moeten leven en maar hopen dat hij niet méér olie verbruikt na montage...

dat 'opruwen' met die bolletjes-hoon lukt trouwens aardig, 15 à 20 seconden snel op en neer gaan met laag toerental, en er komt inderdaad al een mooi patroon tevoorschijn.

Nu had ik online al enkele keren gelezen over 'ridge dodger' compressieveren die blijkbaar worden/werden gebruikt bij her-ringen, met een zgn  'stepped down' profiel, me dunkt om evt 'stootrandschade' te vermijden... Iemand hier misschien ooit van gehoord of misschien zelf toegepast?

Piet

Ja opboren, overmaatse zuigers  monteren:  kosten gaan dan flink oplopen.

Die ridge dodger rings waren/zijn  inderdaad bedoeld om contact met een eventuele stootrand te mijden.
Ze schijnen echter het olieverbruik juist weer te bevorderen.
Vaak is de stootrand die je voelt ook niet zo erg als het lijkt, op het bovenste dode punt gaat de beweging van de zuigerveer over van een opgaande naar een neergaande, daardoor heb een geleidelijke slijtage richting het bovenste dode punt van de veer.
Wat je daar voelt is meestal geen scherpe rand waar de veer tegenaan kan knallen maar een geleidelijke overgang van een paar mm vanaf het diepste punt van de slijtage naar het punt van geen slijtage boven tot waar de veer komt.
Ik zou gewoon de normale ringen monteren.

Kun je niet es een foto'tje plaatsen van het hoonresultaat? Ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat.

dudumu

Zal doen (is wel maar voor volgend weekend, auto staat niet bij mij).

Verder heb ik ook met interesse zitten kijken op youtube naar een zgn 'ridge reamer', een toestelletje om de stootrand te bewerken/ verwijderen, om uithalen vd zuigers te vergemakkelijken/mogelijk te maken (die v mij kwamen er trouwens nog redelijk gemakkelijk uit, mét stootrand, wel ook met slotpeling v 0,65 op de bovenste ring natuurlijk). Maar blijkbaar bestaan er daarover ook zeer uiteenlopende meningen, sommigen beweren dat ze te onnauwkeurig zijn, en dat het patroon dat ze achterlaten te ruw is om compressie te garanderen (wel heb ik ook filmpjes gezien waarbij er daarna nog handmatig gehoond werd met zo'n driebenige manuele hoon, waarschijnlijk om die reden) ... iemand dat al eens uitgeprobeerd toevallig? (of een mening over?)

dudumu

WOOHOOW  motor zit weer in elkaar!!! nieuwe schraapveren en drijfstangglijlagers, , gereviseerde kop (laten doen), enz enz.... stootranden uiteindelijk zo gelaten, wel ge'bolletjes'hoond, wat een avontuur!!! ben er wel beetje trots op!  de ene moment met de zuigers in de handen staan de koolstof af te schrapen (rotwerkje trouwens) en nu weer 'on the move'. had ik al WOOHOOW gezegd?   :eusa_dance: kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om de nieuwe veren in te rijden?

dudumu

ps, fotootjes zijn genomen (niet dr mezelf), moet ze nog ontvangen, één dezer

stefanhuijser

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

dudumu

hier dan enkele fotootjes... (veel te weinig, sorry daarvoor)

de reden waarom hij openging... schijnt blijkbaar een zwakke plek te zijn, tussen cilinder 4 en 5 (te beginnen v distributiezijde)

de zuigers voor (let op de vastzittende schraapveer)

en na...

gezien de blok erin bleef liggen en we bij het opkuisen op de plaats van doorslag enkele kleine putjes ontdekten (cavitatie-erosie in het aluminiuw tussen de bussen) dan maar een noodreparatie gedaan met 'high-temperature aluminium putty' (loctite hysol 3479), nu maar hopen dat dat het een beetje uithoudt... let ook op het feit dat de bus een fractie v een millimeter naar omhoog gekomen is... was niet veel, we zien wel wat er gebeurd...

hier het patroon verkregen met de bolletjeshoon... de rand hebben we dus laten zitten, wegens niet goed weten hoe hem weg te halen met de middelen ter beschikking..., we hadden wel een 3-benige hoon ook, waarmee we eens geoefend hebben met een schrootblok, maar uit schrik de lagergelegen wand teveel te beschadigen hebben we dan maar besloten het zo te laten

hier met de zuigers weer gemonteerd

hier terug met de gereviseerde kop erop en kleppendeksel (met van die mooie roze volvo-pasta ertussen)

doggy loves me   :o

Ik heb er nu ongeveer 1000 km opzitten (inrijden op kleine baantjes, langere stukken, zo weinig mogelijk snelweg, niet te hoge toeren, wel veel variëren in toerental), de eerste 500 km heeft hij er een halve liter olie doorgejaagd, nu is het verbruik blijkbaar aan het verbeteren (laatste 500 km minder dan een kwart... )

dus verre van ideaal allemaal, het blijft een beetje hopen en bidden... :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

het rijdt wel ok overigens, stationair toerental blijft mooi stabiel (vroeger schommelde die een beetje), geen rook uit de uitlaat (behalve bij het starten 's morgens, een minuutje of zo, tot ie warm is, ik heb niet het gevoel dat dat abnormaal is...)

het verdere plan is nu oliewissel en nieuwe filter, terug 15w40 mineraal erop en nog verder proberen inrijden, en dan binnen 2 of 3000 km volgende oliewissel met 10w40 (en ook weer nieuwe filter)...

tenzij er iemand beter advies heeft...

mvg Dimitri.

V70 classic

Voor zo een budget revisie ;D.
Haalde wij er eerst handmatig de hoonsteen door.
Dus dat app met die lange slijpstenen.
Beetje extra aandacht voor de stootranden boven en onder.
Als die aanvaardbaar waren een paar keer de steen door heel de cilinder.
Dan dat balleding erdoor.
Nieuwe veren evt L veer boven.
En gaan met die banaan.
Eerste km's rustig an.
Daarna vol in bedrijf.
Nooit geen problemen met veren en olieverbruik gehad.

Meestal gaven andere bezuinigingen problemen.
Die waren dan geconstateerd maar mochten ivm tijdsdruk niet worden meegenomen.
We maakte dan de opm dat we per uur betaald werden en meestal mocht bij poging 2 dan wel alles gebeuren  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

dudumu

Citaat van: V70 classic op 10-11-2012 10:16:11

Had ik dat geweten.... :eusa_wall: ik dacht dat dat sowieso een nono was...
ooit gebroken topveren door stootrand meegemaakt?

V70 classic

Citaat van: dudumu op 10-11-2012 10:29:42
Citaat van: V70 classic op 10-11-2012 10:16:11

Had ik dat geweten.... :eusa_wall: ik dacht dat dat sowieso een nono was...
ooit gebroken topveren door stootrand meegemaakt?

Ik zat een 14 jaar in het zware werk.
Grondverzet landbouw vrachtwagens.
Gem een revisie per 2 maand denk ik.
Nooit een gebroken veer gehad.

We deden enkel eigen werk en in het begin was het een verouderd park.
Grootste probleem voor ons waren de cilinder bussen ( het zakken) en rand voorzieningen.
Waarom
Dit waren werkzaamheden waar weinig belang voor was.
Terwijl ze wel zeer belangrijk waren.
Die 2 dagen extra werk was dan het probleem en men nam het risico.

Vandaar ook het eerdere advies van een ander, neem ook andere zaken als klepsteel rubbers mee.
Ben ook zorgvuldig en voorzichtig met honen.
Het zijn de details wat het sk6 geeft.
Ik weet overgens niet of er voor volvo bv die L veren zijn.
Maar met zorgvuldig honen heb je die niet nodig.

En bij ons reden wij de motor eerst zorgvuldig warm ( voorzichtig).
Op get laatst netjes doortrappen.gewoon vol op het gas maar optijd schakelen  
Daarna alles natrekken indien nodig.
Daarna ging ie terug  in de productie.
Dan was ie eigenlijk vogelvrij.  
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

dudumu

[/quote]

Vandaar ook het eerdere advies van een ander, neem ook andere zaken als klepsteel rubbers mee.

[/quote]

deze zijn  bhij de koprevisie vervangen...
rest er nu nog de onrust ivm de topveren...
eerst nog een weekje rondrijden en dan gaan we eens een compressietest doen...
de reden waarom we niet met de driebenige hoonstenen aan het werk zijn gegaan was ook omdat we qua slotspeling op de bovenste veren met 0.5 zaten... dus eigenlijk al buiten tolerantie dacht ik... ( wel beter dan die die erin zaten, daar hadden we 0.65) de tweede ring en de olieschraapveren zaten nog net binnen (0.4)

het goede nieuws is voorlopig dat hij geen kvs meer verbruikt en dat het olieverbruik op dit ogenblik na 1000 km weer is teruggezakt tot wat hij daarvoor verbruikte ( 1l op 2500 km ongeveer, bij meting op 500 km was dat nog 1l op 1000km), hopelijk zakt dit nog verder... (de laatste meting was trouwens ook vertrokken van gevuld te zijn tot het bovenste streepje)
Na hoeveel km bij inrijden zou het olieverbruik zijn ware aard moeten beginnen tonen?