schraapveren

Gestart door dudumu, 15-10-2012 23:45:33

Vorige topic - Volgende topic

dudumu

Beste forumbeesten,

ik ben van plan de schraapveren te vervangen in een blok met toch al aardige stootranden. (zou het liever anders doen maar tijd en fondsen nopen mij hiertoe). 2.5 20v glt est trouwens... Nu lees ik in vida dat bij een 'piston-ring-replacement' bij voorkeur enkel de twee onderste worden vervangen, anders zou er een verhoogd olieverbruik van kunnen komen. Nu heb ik verensets besteld voor de 5 zuigers... Wat moet ik nu doen, de bovenste versleten schraapveren (compressie-) laten zitten en de rest vervangen of tocg alle ringen vervangen...? Kan er hier iemand een zinnig woord over vertellen? Zou die opmerking v vida iets met de mogelijke aanwezigheid van stootranden kunnen te maken hebben? Ik hoor de mening van de zeer weledele heren experts graag!

Yours truly, Dimitri.

Ter info, de bovenste ringen hebben een slotspeling v 0.65, en als ik er ringen insteek van een iets minder versleten blok met een 150k (dat ik spijtiggenoeg niet meer kan gebruiken omwille v roestputten in de cilinderwand) kom ik aan 0,5, ik hoop met nieuwe ringen misshien net binnen tolerantie te vallen... (max 0,4 dacht ik...) Van de pot gerukt?

UserID6342

Volgens mij ontkom je dan toch niet aan honen van de cilinderwanden....  Zou er niet zo maar een set nieuwe zuigerveren inproppen in ieder geval.  Als je zuigerveren gaat vervangen, dan ook alle meepakken en niet met ouwe en nieuwe door elkaar heen gaan werken.  Dat laatste gaat 'm echt niet worden.

arjenT5R

als het echt goedkoop moet schuurpapiertje dr doorheen trekken en nieuwe veren steken
gaat best prima wordt heus wel vaker gedaan om olie verbruik etc te verminderen.

Als het echt goed moet dan zit er niet anders op als te honen etc etc...

Paar fofoootjes eventueel? En km stand, staat van onderhoud?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Zelf met een grote hoonsteen gaat ook, niet zo mooi of goed als machinaal maar zeker wel goede resultaten te behalen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

dudumu

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben sowieso van plan om voor de montage eens door de cilinders te gaan met zo'n 'balletjes-hone' ... ('deglazing' schijnt dat dan officieel te heten). Zou dit dan voldoende zijn? Ik heb hier anderzijds ook zo'n 'flex-hone' met drie benen met rechthoekinge stenen en een veermechanisme liggen, maar ik vrees dat ik daarmee misschien teveel materiaal ga wegnemen...

Ik vraag mij enkel af waarom vida het heeft over het vervangen van alleen de twee onderste ringen...
Is dat misschien omdat nieuwe ringen bij hogere toeren beschadigd zouden kunnen worden door de stootrand? (heb ik hier en daar al eens gelezen, maar bestaan blijkbaar tegenstrijdige meningen over...)

joebar

is het niet makkelijker er een goed blok in te kieperen...die zijn er zat voor weinig..denk dat je voor 150-200 euronen een blok op de kop kunt tikken

dudumu

Citaat van: joebar op 16-10-2012 16:35:35
is het niet makkelijker er een goed blok in te kieperen...die zijn er zat voor weinig..denk dat je voor 150-200 euronen een blok op de kop kunt tikken

tsja,

was ik oorspronkelijk van plan maar ik vind er voorlopig geen (er zijn er al 3 de revue gepasseerd die dan uiteindelijk ook niet 'fris' bleken te zijn) en bovendien raakt de tijd op, ik rij nu met geleende auto en moet die teruggeven, dus het zal 'opfrissen' worden van het onderblok wat er nu in ligt...

UserID6342

Wat voor blok zoek je dan ?  We hebben er diverse.....

grijzev70tdi

Het is een 2,5 20V als ik het zo lees ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Kop gebruiken van de 20V en onderblok van een 10V erin ! Werkt weer als een nieuwe...

En laten we die nu net hebben een goed 10V blokje ;D

FRANQ

Past dat dan? Ik dacht dat het onderblok verschillend was.

Gr,
Frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

dudumu

Citaat van: Dirk342 op 16-10-2012 19:03:11
Kop gebruiken van de 20V en onderblok van een 10V erin ! Werkt weer als een nieuwe...

heb ik nu spijtiggenoeg geen tijd meer voor, is misschien wel een idee vr de vakantie...

grijzev70tdi

Citaat van: dudumu op 16-10-2012 20:06:22
Citaat van: Dirk342 op 16-10-2012 19:03:11

heb ik nu spijtiggenoeg geen tijd meer voor, is misschien wel een idee vr de vakantie...

Ik vraag me af wat meer werk is.. Met een 2 dagen ligt het blok er ook in
Grolsch, het klinkt al lekkerder

MVeldhuis

Zuigers liggen er al uit, anders kan ie geen veren inmeten.

Piet

Citaat van: dudumu op 16-10-2012 16:28:45
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben sowieso van plan om voor de montage eens door de cilinders te gaan met zo'n 'balletjes-hone' ... ('deglazing' schijnt dat dan officieel te heten). Zou dit dan voldoende zijn? Ik heb hier anderzijds ook zo'n 'flex-hone' met drie benen met rechthoekinge stenen en een veermechanisme liggen, maar ik vrees dat ik daarmee misschien teveel materiaal ga wegnemen...

Ik vraag mij enkel af waarom vida het heeft over het vervangen van alleen de twee onderste ringen...
Is dat misschien omdat nieuwe ringen bij hogere toeren beschadigd zouden kunnen worden door de stootrand? (heb ik hier en daar al eens gelezen, maar bestaan blijkbaar tegenstrijdige meningen over...)

De stootrand is wel gevormd door de bovenste zuigerveer, als een nieuwe veer net ff ietsjes dikker is dan de oude knalt die wel tegen de stootrand aan, maar hoe groot dat risico nou is?? Zou best wel eens mee kunnen vallen.

Ik denk dat, als je het zo goedkoop en zo snel mogelijk wilt/moet houden (je hebt nou toch al geld uitgegeven aan nieuwe veren  en misschien de koppakking ook al aangeschaft?) , je nog het beste met de flexhone een soort kruispatroon in de cilinders probeert te honen.
Als je toch al aardige stootranden hebt, zal de materiaal afname met die hoon totdat er een net voelbaar patroon ontstaan is er relatief weinig meer toe doen.

En daarna alle veren vernieuwen.
En controleren, na montage op de krukas en voor montage van de kop, of de bovenste nieuwe veer op de stootrand aanloopt.

Mocht er nog wat te besteden zijn zou ik ook gelijk de klepsteelkeeringetjes vervangen.

Na montage, zoals in Haynes ook wordt geadviseerd, niet te truttig zijn en een stuk of drie keer gewoon volgas optrekken (met voldoende tussentijd om de boel weer wat af te laten koelen) zodat  de veren zich goed zetten.

Een andere motor er in lepelen kan dan altijd nog, mocht het resultaat tegenvallen.