schraapveren

Gestart door dudumu, 15-10-2012 23:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Hopelijk gaat het werken.
Je zegt dat een bus iets omhooggekomen is, weet je dat zeker?  Lijkt me dat je dan nooit goed een lekdichte koppaking krijgt? Of zou de bus dan bij monteren kop teruggedrukt zijn?
Het is wel een erg forse stootrand die zichtbaar is, duidt op een flinke cilinderslijtage. Te veel om het olieverbruik met alleen nieuwe veren op te lossen, waardoor je nog steeds olieverbruik hebt en zal blijven houden.
Wat dat betreft is naar mijn mening een kwart liter per 500 km ofwel 1 liter per 2000 km nog niet eens zo heel slecht  voor zo'n budgetrevisie en gezien de staat van de cilinders.

Wat inrijden betreft heb ik na revisie van mijn motor, maar dat dan wel met opboren en overmaatse zuigers, het advies van Haynes opgevolgd. Direct na montage een paar keer volgas optrekken, met voldoende tussentijd ter afkoeling, om de veren te "zetten". Daarna er normaal mee gaan rijden, zonder extra voorzichtig te zijn. Van meet af aan zo goed als geen olieverbruik gehaden en nu na 40.000 km nog niet, nog geen kwart liter per 15.000 km. Maar dat is dan wel met een als nieuwe motor.

dudumu

Of die bus teruggedrukt is kan ik natuurlijk niet zien... (ik vraag me trouwens af hoe het zou komen dat ze überhaupt omhoog was gekropen...
het zal kvs in de gaten blijven houden zijn, en af en toe misschien nog 's een gastest in het tankje...

Ik zal inderdaad blij zijn met alles wat minder is dan het olieverbruik ervoor... (wat zei volvo nu weer? 1l op 3000 km?)

t'is idd een flinke rand...
Eigenlijk hoop ik dat het geheel het uithoudt tot de volgende koppelingswissel... idealiter zo'n 50000 à 75000 km of een jaar of 2  3... tegen die tijd staat er bij mijn vriend in de garage een brug en zou ik ondertussen een frisse onderblok (of motor) kunnen zoeken...

het is voorlopig een dubbeltje op zijn kant...

Afgezien daarvan wel een interessante, leerrijke ervaring, wat de uitkomst ook moge zijn!
(En heel veel dank aan mijn main man Evert voor het ter beschikking stellen van zijn tijd/kennis en materiaal en werkvloer! We hebben er met twee man toch in het totaal een dag of 4 aangezeten, volgende keer zal het wel wat vlotter gaan hoop ik, het was in ieder geval vr mij de eerste keer om zo'n handeling mee te maken)

dudumu

en uiteraard ook heel veel dank aan jullie!!!

V70 classic

Nattebussen kunnen indeed omhoogkomen bij demontage.  
Gevaar is dan dat de afdichtingen gaan lekken.
Bij montage kop zakt ie dan weer wel.
Rottiger is het als de bus gezakt is.
Dan moet het blok ( zitting) gefreesd worden.

Maar als ik het zo hoor komt het wel goed.
Olie verbruik is netjes.
Zeker gezien de vorm van revisie.
Met een  paar duizend zal het misschien iets zakken.
Maar gezien de staat vd bussen kan niemand er iets zinnigs van zeggen is mijn opinie.  
Inrijden tja
Zie Piet of mijn visie verschilt niet veel.  

Grts Ronald

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

dudumu

Dank voor deze steun in bange dagen! ik hou julli wel op de hoogte ivm met het al dan niet slagen v deze opratie.

Wat ik mij nog afvroeg is of het nodig zou zijn de kopbouten nog na te trekken na verloop van tijd...?

arjenT5R

Komt wel goed hoor!.... Vaak ben je te bang  ;D

Er wordt weer een hoop overal gelult.... maar uiteindelijk is het altijd beter als dat het was en op deze manier gaat het heus wel weer een tijdje mee hoor  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dudumu

Piet

Citaat van: dudumu op 10-11-2012 11:45:06
Dank voor deze steun in bange dagen! ik hou julli wel op de hoogte ivm met het al dan niet slagen v deze opratie.

Wat ik mij nog afvroeg is of het nodig zou zijn de kopbouten nog na te trekken na verloop van tijd...?

Nee, nee... Beslist niet natrekken. Dit zijn rekbouten. Als je ze op de juiste manier aangetrokken hebt, eerst op moment dan daarna nog een voorgeschreven aantal graden, is het goed zo.

Piet

Citaat van: arjenT5R op 10-11-2012 12:11:10
Komt wel goed hoor!.... Vaak ben je te bang  ;D

Er wordt weer een hoop overal gelult.... maar uiteindelijk is het altijd beter als dat het was en op deze manier gaat het heus wel weer een tijdje mee hoor  :D
En zo is het!

dudumu

Ja, voor loping Moët ik zeggen dat hij zeker gezonder aan pelt en moodier klinkt dan voorheen, hoop Allen dat dat niet enkel tussenuit de oren zit...

Ben nu bezig met eerste oliewissel, dan Maar weer oliepeil tureen... (iPad heeft blijkbaar kuren met corrective) ALS ik uitkom op 1 liter per4000 km I'll be a happy man!,,

dudumu

Beste Volvissimi
kleine update:

ik vrees dat er toch iets mis is... enkele dagen geleden (zaterdag) dus eerste keer olie gewisseld, ik had hem gevuld tot net iets boven het midden, nu blijkt dat mijn oliepeil op die drie (twee, zondag niet gereden, maandag zo'n 450km, vandaag een 50 ) dagen gestegen is tot 1/5de onder max!
Daarnaast denk ik dat mijn water niveau heel lichtjes gedaald is.... (is moeilijk te zeggen... van het max-streepje tot net boven de rand, da's een halve centimeter of zo)

Het enige wat ik nu bij deze oliewissel gedaan heb, wat ik vroeger niet deed is de nieuwe oliefilter helemaal vullen vlak voor de montage.... (de motor was ook niet volledig afgekoeld, warm afgetapt en dan zo'n uurtje laten uitlekken, maar wel nog gepeild de dag erna, toen gaf hij aan tot net boven midden)

Zou het kunnen dat er koelvloeistof bij de olie komt...? Ik heb eens een aansteker aan de peilstok gehouden, maar deze knetterde niet...
Mayonaise of zo zie ik ook nog nergens...

De eerste 1000 km heeft hij meer dan een halve liter opgestookt, en nu, na 1500 km dit verschijnsel... Ok, het olieverbruik daalde wel naarmate de kilometers inrijden vorderden, maar nu plots geen olieverbruik meer gedurende de laatste 450 km lijkt me toch al te fantastisch...

Nu moet ik wel zeggen dat ik een hobbelige oprit heb (ik probeer hem telkens op de zelfde plaats te zetten, maar een 20tal cm verrijden geeft al iets andere stand...), misschien meet ik verkeerd zo, en misschien heeft het systeem zich verder ontlucht de laatste paar dagen, plus heb ik een klein kvs lek aan één van de aansluitingknietjes van mijn verdamper, er hangt een druppel aan de cover onderaan de verdamper, maar ik ben ondertussen toch maar weer zeer ongerust geworden...

Het is natuurlijk nog wat vroeg om sluitende conclusies te trekken, ik blijf het in ieder geval nauwlettend bekijken,
maar zijn er misschien nog andere diy manieren om koelvloeistof bij de olie te controleren, of andere indicatoren te checken ? (ik had bvb op een forum ergens gelezen dat in zo een geval er condens zou hangen aan de onderkant van de oliedop, wat ook nog niet het geval is....)

En in het slechtste scenario, op welke plaatsen in de motor zou kvs bvb kunnen lekken nr de carter? Zouden er in zo'n geval nog andere mogelijke waarneembare symptomen zijn?

mvg Dimitri.
PS wat me net ook te binnen valt is dat ik al de hele tijd op benzine rijd, zou het misschien benzine kunnen zijn die langs mijn veren sijpelt of zo?

dudumu

nb,

daarnet met ultrakoude motor olie gepeild en het niveau stond toch weer tot waar ik het gevuld had dit weekend... (olie zet uit onder temperatuur?)

mijn welgemeende excuses om hier mijn onrust te ventileren, ik zal het proberen beperken tot 2000 km, dan gaan we een lek- en compressietest doen,
dat zal hopelijk meer uitsluitsel geven...

Ik hou jullie op de hoogte.

mvg Dimitri

thuur

Citaat van: dudumu op 14-11-2012 08:22:41
(olie zet uit onder temperatuur?)

Je hebt geen enkele vorm van Natuurkunde gehad op school?

Gr :eusa_think:

dudumu

:eusa_clap: you got me! is nooit mijn sterkste geweest...

V70 classic

Kijk eens waar ie blijft staan als je slechts tot half de strepen vult.
Mijn 2.5D gooide ook altijd wat olie weg als ie top de max stond.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.