Verwarmingsknop

Gestart door thuur, 16-09-2004 11:58:52

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Beste forummers,

Ik weet dat er weinig electronica aan een knop zit maar goed, here goed nothing:

Ik heb in mijn huidige roffeltje de standaard verwarming (geen Airco of ECC meer). Daarbij zit in het midden een grote knop om de blaasrichting te bepalen en link en rechts hiervan iets kleinere knoppen om de warmtetoevoer te regelen. Geen rocketscience dus.

Echter, de linkerknop van de verwarming (bestuurderszijde) gaat vrij moeizaam en 'springt' ietsjes terug als je hem naar een van de uiterste standen (koud/warm) draait. Ik heb de unit er al uit gehad en hier en daar wat olie en siliconenspray toegepast. Resultaat: Grote knop en rechterverwarmingsknop gaan weer als nieuw, echter de linker blijft dit vreemde gedrag vertonen. Als ik met de hand de hendel (achter de knop) op en neer beweeg hoor ik de klep open en dicht gaan. Dit gaat vloeiend en in de uiterste standen blijft de hendel gewoon staan. Ik heb dus het idee dat de knop zelf niet goed meer functioneert. Helaas kan ik op het forum hier niets over vinden.. Overigens werkt de warmtetoevoerregeling wel gewoon.

Iemand een idee (of misschien wel ervaring) waar ik eens naar zou kunnen kijken om het wellicht te verhelpen?

Alvast bedankt.

Gr 8)

thuur

Na de vele reacties van iedereen heb ik uiteindelijk het probleem opgelost!!! Veel dank allemaal!!

;)

Ok, heb laatst tijdens het scoren van een setje velgen ook een verwarmingsknoppenpaneeltje kunnen scoren. Bij nadere vergelijking met dit exemplaar en de mijne bleek dat van mijn knop de twee tandwieltjes t.o.v. elkaar waren verdraaid. De klep zelf werkte prima (nog beter na een spriets siliconen) dus i.c.m. mijn opnieuw samengestelde knop werkt alles weer naar behoren!

Wel een gepruts om de kabels weer juist aan de kleppen gemonteerd te krjgen. (achteraf in Vadis zag ik dat de positie van het omhulsel van de kabel en de klemmen precies 0 mm moet zijn ;))

Dit ter info en kennisdeling, ook al ben ik gezien het aantal reacties de enige met dit euvel :-X ;D

Gr 8)

Daf46

Ik heb dit fenomeen nu ook. De rechterknop gaat niet helemaal op max en springt terug.
Kan paneel gemakkelijk losgenomen worden (hoe ?) of is dit moeilijk. Is het zonder refferentie paneel ook mogelijk de fout vast te stellen ? (heb je foto's ?)

Daarnaast zijn de knopjes zelf ook een beetje stuk, het metalen klemmetje waarmee ze op de as zitten is losgekomen van het groene doorzichtige plastiek gedeelte. Het groene plastiek is gebroken.

thuur

Citaat van: Daf46 op 26-03-2006 20:27:27
Daarnaast zijn de knopjes zelf ook een beetje stuk, het metalen klemmetje waarmee ze op de as zitten is losgekomen van het groene doorzichtige plastiek gedeelte. Het groene plastiek is gebroken.

Goh hoe herkenbaar ::)

Het plastic is te lijmen, het metalen klemmetje zit dan ook weer vast.

Ik heb het paneeltje verwijderd door via het gat van de radio het geheel naar voren te duwen. Hoe de kabels op de kleppen zitten zie je vanzelf wel. Let wel even op welke kabel op welke klep zit ;)

Suc6!

Gr 8)