Bakkie in het middenconsolebakkie

Gestart door challenge, 26-10-2012 15:30:09

Vorige topic - Volgende topic

challenge

Voor de Amsterdam-Dakar Challenge neem ik een 27 mc-bakkie mee in de 850. Ik wil dit ding in de nog lege ruimte onder de radio (DP-301) in de middenconsole schuiven. Hoe kan ik de 'opbergbak' die er nu in zit, loshalen? Er zit een soort vergrendelingsclipje aan de rechter zijkant en een gaatje aan de linker zijkant... Het clipje kan ik weliswaar van de zijwand af naar binnen trekken, maar daarmee komt de bak nog niet los. Wat doe ik verkeerd?

Ydo

MVeldhuis

Volgens mij radio eruit en dan een kwestie van hard trekken.

mehn

Het bakje zit links en rechts vast. Aan beide kanten kun je IN het bakje de lip waarmee het bakje vastzit naar binnen trekken door een schroevendraaier in het gat de schuiven en de "weerhaak" naar binnen te buigen.
Vaak zit het bakje ook aan de bovenkant (of onderkant als de radio beneden zit) achter het radioframe geklemt.

Van gewoon hard trekken gaat de boel stuk.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

challenge

Het is inmiddels gelukt. Voorganger had clip aan de linkerkant zover naar buiten gedrukt, dat ik hem in eerste instantie niet had opgemerkt. Ik zag alleen een gat  ::) Bovendien moet je eerst de radio loshalen.

The Demon

Zorg je wel dat de antenne van dat bakkie 1:1 staat anders is het van korte duur.

Groet,
The Demon.

StefanCJ

Citaat van: The Demon op 30-10-2012 19:14:25
Zorg je wel dat de antenne van dat bakkie 1:1 staat anders is het van korte duur.

Groet,The Demon.

Hoe bedoel je van korte duur? Je moest je antenne toch 1:1 zetten omdat het zendvermogen niet goed was, toch?

Henk855

Citaat van: The Demon op 30-10-2012 19:14:25

Groet,
The Demon.

Walter je moet dan ook wel even uitleggen dat daar een SWR meter voor nodig is ;D

Als er een antenne wordt gebruikt met magneetvoet zijn er Pre tuned antennes verkrijgbaar waarvan de SWR onder de 1:1.5-1 blijft en dan is er prima mee te werken zonder gevaar voor de vermogens transistor.

Misschien dat TS iets meer info kan geven over de apparatuur die hij wil gaan inbouwen.

@StefanCJ , het 1:1 zetten is de antenne aanpassen om hem zo dicht mogelijk bij de 50 Ohm te krijgen, in praktijk is 1:1.5-1 al mooi genoeg dan zit je tussen de 48 en 52 Ohm.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

StefanCJ

Jhaaaa! Een swr-meter! Ik heb vroeger ook nog een 27mc gehad thuis. Lange ijzeren buis van 3 meter met daarboven een 4 meter lange antenne op het dakkapel, dat was nog eens leuk speelgoed.  :eusa_dance:

The Demon

Je hebt gelijk Henk ik had even wat meer uitleg moeten geven.

Ik ga niet het hele verhaal uitleggen maar in het kort:
Als je antenne niet 1:1 of max 1:1,5 staat kost het je je vermogenstransistor (ook bekend als eindtrap) en is het afgelopen met zenden.

@challenge: Een simpele SWR meter heb ik nog wel ergens slingeren voor je als je hem nog niet hebt.

@StefanCJ: Was jouw antenne maar 4 meter? Ik heb momenteel 7,85 meter op het dak staan op een pijje van 1,5 meter.

Bij de weg Henk, mijn wilson 1000 op de auto loopt 1:1 met 500 Watt aan "verwarming", netjes toch?

Groet,
The Demon.

StefanCJ

Citaat van: The Demon op 30-10-2012 21:52:48
@StefanCJ: Was jouw antenne maar 4 meter? Ik heb momenteel 7,85 meter op het dak staan op een pijje van 1,5 meter.

Ik mocht geen grotere van mijn ouders  :eusa_shifty:

The Demon

Pffffffffff ouders  :eusa_snooty:

Ik mocht een antenne op de schuur zetten (we woonden in een benedenwoning) maar na lief vragen mocht hij bij de bovenburen op het dak  :eusa_dance: alleen had ik hem niet goed bevestigd want bij de eerste najaarsstorm stond hij ondersteboven rechtop in de tuin (gelukkig onze eigen tuin).
Daarna nog een (door achterstallig onderhoud van de huisbaas) afgebroken schoorsteen en weer een antenne naar de eeuwige jachtvelden.
Toen zijn we maar verhuist naar een nieuwbouwwoning en stond er een mooie mast op de schuur van een metertje of 8 met de antenne erop en die bleef wel staan  ;D

Groet,
The Demon.

challenge, excuses voor de topic vervuilling.